آشنايي با جنگنده برتری هوایی ميگ-23 فلاگر
مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 3101
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 19718 بار
- سپاسهای دریافتی: 21369 بار
آشنايي با جنگنده برتری هوایی ميگ-23 فلاگر
جنگنده میگ 23
با نام ناتوی فلوگر FLOGGER
[External Link Removed for Guests]
این جنگنده ساخت روسیه و طراحی شده توسط شرکت میکویان گرویچ((میگ))است. این طرح یک جنگنده بال متغیر بود که توسط شرکت میگ ساخته شد.این طرح یک طرح تکمیل شده میگ 21 فیشبد که به سرعت تجزیه وتحلیل شد اما از لحاظ ساختاری در میگ 23 به طور خیلی محدود ایجاد شد.میگ 23 با قابلیت ولیاقت بیشتر در عین حال سنگین تر ونیرومند تربود و انتظار میرفت که رقیب فانتوم های امریکا شود!(که همین گونه هم شد)
یک توجه مهم که به این طرح شده بود نحوه تیک آف و لندینگ این جنگنده بود.شوروی در خواست جنگنده ایی کرده بود که جنگنده جدید که میخواهد طراحی شود احتیاج به طول باند کمی داشته باشد.این جنگنده قابلیت تنظیم کم کردن سرعت و جابه جایی ورفع مشکلاتی که میگ 21 داشت بهتر شده بود.دومین مشخصه میگ 23 این بود که بالهای متغیر داشت که میتوانستند به زاویه های 16-45و 72 درجه تغییر پیدا کنند.سرانجام راه اندازی میگ 23 در دسامبر 1967 انجام شد.
ساخت گونه های اولیه میگ 23 که برای صادرات ساخته شده بود و میخواستند در نبرد ها شرکت کنند محدودیت های زیادی داشت.(نقص داشتن)
به عنوان مثال میگ 23 ام اس فاقد سیستم گیرنده رادار هشدار بود.با اضافه هواپیما چون از لحاظ شکل مکانیکی با میگ 21 متاوت شده بود خیلی گران بود.در سال 1980 میگ 23 ام ال یک نمونه بهتر شده واصلاح یافته بئد که برای صادرات ساخته شد وبا تمایل و اشتیاق زیادی برای خرید مواجه شد که یکی از کشور ها عراق بود و آمار پیروزی های این جنگنده هم علیه ایران مشخص است.میگ های 23 ام ال کوبا و میراژهای اف-1 آفریقای جنوبی در جنگ آنگولا آمارهایی دارند.میگ های 23 ام-ال-دیی شوروی و اف-16 های پاکستان طی جندین دوره جنگ در افغانستان با یکدیگر روبه رو شده بودندطی این عملیات ها یک اف-16 پاکستانی گم میشود که گمان میرود توسط نیروهای خودی مورد اصابت قرار گرفته باشد اما روسیه ادعا میکند که این جنگنده توسط میگ های 23 ام-ال-دیی روسیه شات دوان شده! خلبانان غربی که با این جنگنده پرواز کرده اند تا حد زیادی کاربردهای این جنگنده را به فاتوم ها و تورنادوها و در بعضی جاها به اف-105 ایالات متحده تشبیه کرده اند.شوروی ادعا داشت که میگ های 23 ام-ال-دیی خیلی عالیتر از فانتوم های امریکایی(فانتوم منظور مدل ایی است)هستند ودر حد اف-16 آ امریکا میباشند اما پذیرفتند که جنگنده اف-15 این عقاب آسمان برخانواده میگ 23 برتری و کوبندگی بالاتری دارد.
در این برحه اسراییل هم میگ های 23 را امتحان کرد ودید که از لحاظ شتاب از اف-16 و اف-18 خیلی بهتر است.روی هم رفته میگ 23 فن اوری جنگنده را در سال 1960 نشان میدهد با توجه به رقیبانی که داشتدر نسل خوش-به طور کامل از آنها سبقت گرفت! هم نسل های میگ 23 میراژاف-1 وساب ویگن هستند که با نسبتا با قابلیت هایی مثل میگ 23 دوران خود را به پایان رساندند.
مشخصات میگ 23 ام -ال-دیی
MIG-23MLD FLIGGER-K
خدمه:1 نفر
طول:16.70 متر
طول باله ها:13.97 متر
بلندی:4.82 متر
مساحت باله:به طور باز 37.35 مترمربع و به طور بسته34.16 متر مربع
وزن خالی:9.59 تن
حداکثر وزن:15.7 تن
حداکثر وزن برای تیک آف:18 تن
پیشرانه:یک عدد موتور توربوجت آر 35مدل 300 پس سوز- با قدرت 83.6 کیلونیوتن به سورت نرمال و با حداکثر قدرت 127 کیلونیوتن در حالت آفتر بارنریگ(پس سوز بودن)
حداکثر سرعت:2.35 ماخ
برد:1150 کیلومتر با شش موشک هوا به هوای جنگی و2820 کیلومتر برد بدون مهمات
سقف ارتفاع:18500 متر
نرخ اوج گیری:240 متر در ثانیه
مهمات:
یک توپ 23 میلیمتری کانون با 200 گلوله-حمل موشک های آر 23 و آر 24 همچنین آر 60 وگونه های ارتقا یافته قادر به حمل آر 27 -آر73 وآر 77
بودند.
منابع:www.quicklink.all.googlepages.com/mig23.htm
[External Link Removed for Guests]
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
میگ 23 با نام روسیМикоян и Гуревич МиГ-23 ساخت کمپانی میکویان گروییچ جنگنده بال متغیر ایی است که در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. برسی ها نشان میدهد که جنگنده متعلق به نسل سوم هواپیماهای جنگنده است. جنگنده ایی که در طول با جنگنده تولید شده پیر . کهنه کار روسیه یعنی میگ-25 فاکس بت مشابه است.
میگ-23 اولین جنگنده تولید شده در روسیه بود که مجهز به رادار های look-down/shoot-down بود. همچنین مجهز به سیستم BVR (شلیک موشک ها در فراتر از دید بصری).
میگ-23 اولین جنگنده ایی بود از خانواده میگ که دارای ورودی های هوای مسطح در کنار بدنه هواپیما بود. تولید جنگنده قدرتمند میگ-23 در سال 1970 شروع شد و بیش از 5000 فروند از این جنگنده ساخته شد. امروزه میگ-23 به صورت محدود در خدمت مشتریانی است که این هواپیما به آنها صادر شده است.
میگ-23 اولین جنگنده تولید شده در روسیه بود که مجهز به رادار های look-down/shoot-down بود. همچنین مجهز به سیستم BVR (شلیک موشک ها در فراتر از دید بصری).
میگ-23 اولین جنگنده ایی بود از خانواده میگ که دارای ورودی های هوای مسطح در کنار بدنه هواپیما بود. تولید جنگنده قدرتمند میگ-23 در سال 1970 شروع شد و بیش از 5000 فروند از این جنگنده ساخته شد. امروزه میگ-23 به صورت محدود در خدمت مشتریانی است که این هواپیما به آنها صادر شده است.
میگ 23 MLA
میگ 23 MLA که همان میگ 23 ML بود ولی از لحاظ رادار گونه بهتر شده ایی بود همچنین با مقاومت ECM بهتر! میگ 23 MLA دارای HUD , ASP-17ML و قابلیت شایک موشک های وایمپل R-24R/T را داشت.در بین آ بین 1978 تا 1982 تعداد 1100 فروند میگ 23 MLA برای اتحاد جماهیر شوروی و مشتری های دیگر ساخته شد. دو تفاوت میان میگ 23 MF و میگ 23 ML وجود داشت. دو نمونه از جنگنده میگ 23 MLA فروخته شد.نمونه اول جنگنده ها صادارتی به لهستان فروخته شد بسیار به جنگنده های خود شوروی شباهت داشتند اما جنگنده هایی که کشور های متفقین (جهان سوم) فروخته شدند دارای رادار ضعیف تری بودند.
تصویر زیبا از جنگنده میگ-23 ام ال آی
با نام دیگر فلاگر G
[External Link Removed for Guests]
ادامه هم دارد ..
میگ 23 MLA که همان میگ 23 ML بود ولی از لحاظ رادار گونه بهتر شده ایی بود همچنین با مقاومت ECM بهتر! میگ 23 MLA دارای HUD , ASP-17ML و قابلیت شایک موشک های وایمپل R-24R/T را داشت.در بین آ بین 1978 تا 1982 تعداد 1100 فروند میگ 23 MLA برای اتحاد جماهیر شوروی و مشتری های دیگر ساخته شد. دو تفاوت میان میگ 23 MF و میگ 23 ML وجود داشت. دو نمونه از جنگنده میگ 23 MLA فروخته شد.نمونه اول جنگنده ها صادارتی به لهستان فروخته شد بسیار به جنگنده های خود شوروی شباهت داشتند اما جنگنده هایی که کشور های متفقین (جهان سوم) فروخته شدند دارای رادار ضعیف تری بودند.
تصویر زیبا از جنگنده میگ-23 ام ال آی
با نام دیگر فلاگر G
[External Link Removed for Guests]
ادامه هم دارد ..
میگ-21 ( یا همان میگ 23 قبلی) با نام ناتوی Fishbed جنگنده ایی چابک و سریع بود اما به علت برد محدود عملیاتی و همچنین به دلیل عدم حمل متنوع تسلیحات و توانایی حمل موشک های هوابه هوای کوتاه برد و برد رادار کم (جوابگوی) عصر خود تا حدی نبود.
میگ 23 سنگین تر نیرومند تر و از لحاظ کمبود های میگ 21 تا حدی جبران شده بود. بی شک میتوان میگ 23 را از رقبای فانتوم اف-4 امریکایی( رقیب غربی) دانست.
جنگنده جدید به یک سنسور جدید موسوم به اس-23 /S-23 مجهز شده بود که به میگ 23 توانایی شلیک موشک های BVR را میداد.
یکی از نکاتی که بسیار مورد توجه بود نحوه نشت و برخاست جنگنده بود. جت های شوروی عموما نیاز به طول باند زیاد داشتند در این طرح در خواست شده بود( از طرف نیروی هوایی) که جنگنده در حال برسی و ساخت به طول باند کمی احتیاج داشته باشد.
در میگ 23 سرعت سطح پایین و هاندلینگ ( کنترل) بهبود داده شده بود. با این بهبود ها این اجازه به Mikoyan داده شد تا بر روی این دو دو تغییرات کار کند:
1-بالا کشیدن جت ها به وسیله اضافه کردن یک جز سازنده بالاکشنده
2-تغییر هندسی باله ها
که هر دوی اینها توسط TsAGI توسعه و پیشرفت داده شد. نمونه اولیه از جنگنده میگ 23 بنام 23-01 نامیده شد که این مدل به میگ 23 PD نیز معروف است چون در واقع یک نمونه اکتشافی شناسایی مشابه با میگ 21 بود که البته دو موتور جت در کنار بدنه اش داشت. اما بعد ها به طور وضوح اشکار شد که ترکیب ساخت این جنگنده رضایت بخش نیست چون سنگین موتور ها در حین پرواز غیر قابل استفاده و ناکارامد میشد. نموئنه دوم صنعتی از میگ 23 بنام 23-11 شناخته شد. مشخص شد که داشتن باله های متغیر هندسی با زاویه های 16` 45 و 72 درجه ( در پرواز و مشکلات بوجود امده) باعث امید بیشتری میشود.
اولین پرواز 23-11 در دهم ژوئن 1967 انجام شد. قرار شد که در آینده نمونه های بیشتری تولید شود تا مورد پرواز و سیستم های انها آزمایشاتی صورت بگیرد.
مشخص شد که همه نمونه ها از موتور توربو جت Tumansky R-27-300 با قدرت رانش 7850 کیلوگرم را خواهند داشت. با این تفاسیر رشته تولید میگ 23 از دسامبر 1967 آغاز شد.
جنرال داینامیکز اف-111 و فانتوم اف-4 از اصلی ترین و مهمترین جنگنده های غربی بودند که بر روی میگ-23 تاثیر بسزایی داشتند.
به هر حال روس ها یک جرقه قوی میخواستند! یک جنگنده تک موتوره که در هر لحظه بخواهد تا چابکی اش را به حداکثر برساند.
میگ-23 و اف-111 جنگنده های هم عصر بوند و در یک زمان طراحی شدند. اما اف-111 سنگین تر بود وهمین وزن زیادش ـن را به سمت رول Role یا نقش یک هواپیمای دفاع هوایی ( اینتردیکتور) برد و عملا از نقش یک هواپیمای جنگنده بازماند.
اما همه طرح های میگ 23 به اندازه کافی نقششان را در توانایی یک نبرد هوایی ( داگ فایت) با دشمن حفظ کردند.
نیروی هوایی امریکا یک سری کم از جنگنده میگ 23 با نام YF-113G طراحی رسمی کرد.
تصویری بسیار زیبا از میگ-23 متعلق به نیروی هوایی لهستان
آشنایی با نمونه های میگ-23
فلوگر A
Ye-231 : نمونه اولیه از میگ 23 که صرفا برای آزمایش ساخته شد. همچنین این مدل از لحاظ بدنه با سری های بعدی مقداری فرق میکرد در واقع به بدنه هواپیماهای سری بعد اضافه کردند. این مدل طرح اصلی میگ 23 و 27 بود و در حدودی مشابه یا سوخوی 24 اما سوخوی 24 بسیار بسیار توامند تر و اصلاح شده تر.
Mig-23 s : الگوی اولیه تولیده شده ( به صورت رسمی) تنها حدود 60 فروند در سالهای 1969 تا 1970 از آن ساخته شد. این نمونه تست پرواز و تست عملیات ر اانجام داد.
این نمونه از موتور توربو جت R-27F2-300 با قدرت تراست 9980 کیلوگرم استفاده میکرد.البته در این نمونه رادار سپ فیر-23 با تاخیر( نصب) شد.این جنگنده از سیستم کنترل سلاح S-21 استفاده میکرد و از رادار RP-22SM که اساس و پایه همان میگ-21 MF / بی آی اس Bis بود بهره میبرد.
2 قبضه توپ 23 میلیمتری Gsh-23l با 200 فشنگ در زیر بدنه هواپیما متناسب شد. با این همه کار بر روی این جنگنده که مثل دندان درآوردن کودکان باید صبر و تحمل میشد اما هیچ وقت به صورت یک جنگنده عملیاتی نبود.
میگ-23 SM :این نمونه هم از سری های اولیه میگ-23 بود که در سال 1971 ساخته شد. این نمونه شباهت زیادی به سری S دارد. اما این نمونه علاوه بر استفاده از سیستم کنترل S1 از رادار سپ فیر 23L استفاده میکرد که این رادار کوپل شده با موشک های وایمپل R-23R یا همان AA-7 آپکس که جزو موشک های BVR بودند.
موتور این جنگنده R-27F2M-300 بود که بعدا به R-29-300 تغییر داده شد اما با این حال جنگنده از این موتور قدرت ماکزیمم 12000 کیلوگرم استفاده میکرد.
این نمونه از لحاظ بدنه تغییراتی کرد به عنوان مثال زاویه باله ها به 18.5/47.5 و 74.5 تغییر پیدا کرد.یک مخزن سوخت اضافه هم به پشت بدنه اضافه شد. چیزی حدود 80 فروند از این نمونه ساخته شد. روی هم رفته قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به گونه های قبل داشت و میشد روی آن حساب کرد اما رادار Sapfir هنوز کامل نشده بود.
ادامه دارد ...
ترجمه: Larens Jeralds
7دسامبر 2008
تمام حقوق مطلب متعلق به سایت www.centralclubs.com است.برداشت مطلب بدون ذکر نام سایت و نویسنده مجاز نمی باشد.
Source: [External Link Removed for Guests]
با استفاده از
1.нЙз-23 ОБ вМЙЦОЕН чПУФПЛЕ
2.^ нЙз-23 ОБ вМЙЦОЕН чПУФПЛЕ
3.^ нЙз-23 ОБ вМЙЦОЕН чПУФПЛЕ
4.^ [External Link Removed for Guests]\ptisite.nsf/0/68253A9A61382EF7652574DC003F7295?OpenDocument
5.^ Target&Зво
6.^ Albanian Air Force Aircraft Types Not Used
میگ 23 سنگین تر نیرومند تر و از لحاظ کمبود های میگ 21 تا حدی جبران شده بود. بی شک میتوان میگ 23 را از رقبای فانتوم اف-4 امریکایی( رقیب غربی) دانست.
جنگنده جدید به یک سنسور جدید موسوم به اس-23 /S-23 مجهز شده بود که به میگ 23 توانایی شلیک موشک های BVR را میداد.
یکی از نکاتی که بسیار مورد توجه بود نحوه نشت و برخاست جنگنده بود. جت های شوروی عموما نیاز به طول باند زیاد داشتند در این طرح در خواست شده بود( از طرف نیروی هوایی) که جنگنده در حال برسی و ساخت به طول باند کمی احتیاج داشته باشد.
در میگ 23 سرعت سطح پایین و هاندلینگ ( کنترل) بهبود داده شده بود. با این بهبود ها این اجازه به Mikoyan داده شد تا بر روی این دو دو تغییرات کار کند:
1-بالا کشیدن جت ها به وسیله اضافه کردن یک جز سازنده بالاکشنده
2-تغییر هندسی باله ها
که هر دوی اینها توسط TsAGI توسعه و پیشرفت داده شد. نمونه اولیه از جنگنده میگ 23 بنام 23-01 نامیده شد که این مدل به میگ 23 PD نیز معروف است چون در واقع یک نمونه اکتشافی شناسایی مشابه با میگ 21 بود که البته دو موتور جت در کنار بدنه اش داشت. اما بعد ها به طور وضوح اشکار شد که ترکیب ساخت این جنگنده رضایت بخش نیست چون سنگین موتور ها در حین پرواز غیر قابل استفاده و ناکارامد میشد. نموئنه دوم صنعتی از میگ 23 بنام 23-11 شناخته شد. مشخص شد که داشتن باله های متغیر هندسی با زاویه های 16` 45 و 72 درجه ( در پرواز و مشکلات بوجود امده) باعث امید بیشتری میشود.
اولین پرواز 23-11 در دهم ژوئن 1967 انجام شد. قرار شد که در آینده نمونه های بیشتری تولید شود تا مورد پرواز و سیستم های انها آزمایشاتی صورت بگیرد.
مشخص شد که همه نمونه ها از موتور توربو جت Tumansky R-27-300 با قدرت رانش 7850 کیلوگرم را خواهند داشت. با این تفاسیر رشته تولید میگ 23 از دسامبر 1967 آغاز شد.
جنرال داینامیکز اف-111 و فانتوم اف-4 از اصلی ترین و مهمترین جنگنده های غربی بودند که بر روی میگ-23 تاثیر بسزایی داشتند.
به هر حال روس ها یک جرقه قوی میخواستند! یک جنگنده تک موتوره که در هر لحظه بخواهد تا چابکی اش را به حداکثر برساند.
میگ-23 و اف-111 جنگنده های هم عصر بوند و در یک زمان طراحی شدند. اما اف-111 سنگین تر بود وهمین وزن زیادش ـن را به سمت رول Role یا نقش یک هواپیمای دفاع هوایی ( اینتردیکتور) برد و عملا از نقش یک هواپیمای جنگنده بازماند.
اما همه طرح های میگ 23 به اندازه کافی نقششان را در توانایی یک نبرد هوایی ( داگ فایت) با دشمن حفظ کردند.
نیروی هوایی امریکا یک سری کم از جنگنده میگ 23 با نام YF-113G طراحی رسمی کرد.
تصویری بسیار زیبا از میگ-23 متعلق به نیروی هوایی لهستان

آشنایی با نمونه های میگ-23
فلوگر A
Ye-231 : نمونه اولیه از میگ 23 که صرفا برای آزمایش ساخته شد. همچنین این مدل از لحاظ بدنه با سری های بعدی مقداری فرق میکرد در واقع به بدنه هواپیماهای سری بعد اضافه کردند. این مدل طرح اصلی میگ 23 و 27 بود و در حدودی مشابه یا سوخوی 24 اما سوخوی 24 بسیار بسیار توامند تر و اصلاح شده تر.
Mig-23 s : الگوی اولیه تولیده شده ( به صورت رسمی) تنها حدود 60 فروند در سالهای 1969 تا 1970 از آن ساخته شد. این نمونه تست پرواز و تست عملیات ر اانجام داد.
این نمونه از موتور توربو جت R-27F2-300 با قدرت تراست 9980 کیلوگرم استفاده میکرد.البته در این نمونه رادار سپ فیر-23 با تاخیر( نصب) شد.این جنگنده از سیستم کنترل سلاح S-21 استفاده میکرد و از رادار RP-22SM که اساس و پایه همان میگ-21 MF / بی آی اس Bis بود بهره میبرد.
2 قبضه توپ 23 میلیمتری Gsh-23l با 200 فشنگ در زیر بدنه هواپیما متناسب شد. با این همه کار بر روی این جنگنده که مثل دندان درآوردن کودکان باید صبر و تحمل میشد اما هیچ وقت به صورت یک جنگنده عملیاتی نبود.
میگ-23 SM :این نمونه هم از سری های اولیه میگ-23 بود که در سال 1971 ساخته شد. این نمونه شباهت زیادی به سری S دارد. اما این نمونه علاوه بر استفاده از سیستم کنترل S1 از رادار سپ فیر 23L استفاده میکرد که این رادار کوپل شده با موشک های وایمپل R-23R یا همان AA-7 آپکس که جزو موشک های BVR بودند.
موتور این جنگنده R-27F2M-300 بود که بعدا به R-29-300 تغییر داده شد اما با این حال جنگنده از این موتور قدرت ماکزیمم 12000 کیلوگرم استفاده میکرد.
این نمونه از لحاظ بدنه تغییراتی کرد به عنوان مثال زاویه باله ها به 18.5/47.5 و 74.5 تغییر پیدا کرد.یک مخزن سوخت اضافه هم به پشت بدنه اضافه شد. چیزی حدود 80 فروند از این نمونه ساخته شد. روی هم رفته قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به گونه های قبل داشت و میشد روی آن حساب کرد اما رادار Sapfir هنوز کامل نشده بود.
ادامه دارد ...
ترجمه: Larens Jeralds
7دسامبر 2008
تمام حقوق مطلب متعلق به سایت www.centralclubs.com است.برداشت مطلب بدون ذکر نام سایت و نویسنده مجاز نمی باشد.
Source: [External Link Removed for Guests]
با استفاده از
1.нЙз-23 ОБ вМЙЦОЕН чПУФПЛЕ
2.^ нЙз-23 ОБ вМЙЦОЕН чПУФПЛЕ
3.^ нЙз-23 ОБ вМЙЦОЕН чПУФПЛЕ
4.^ [External Link Removed for Guests]\ptisite.nsf/0/68253A9A61382EF7652574DC003F7295?OpenDocument
5.^ Target&Зво
6.^ Albanian Air Force Aircraft Types Not Used
تنها نیاز من برای فتح بهترین ها, قدرت است.راه قدرتمند شدن چیست؟ آیا جز علم می تواند راهی باشد؟
- پست: 1102
- تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
- محل اقامت: ارومیه
- سپاسهای ارسالی: 12686 بار
- سپاسهای دریافتی: 11782 بار
- تماس:
Re: آشنايي با جنگنده برتری هوایی ميگ-23 فلاگر
[External Link Removed for Guests]
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!