عمود پرواز Mirage III
[External Link Removed for Guests]
پس از گذشت بيش از 40 سال!
تنها جنگنده عمود پروازي كه قادر به پرواز فراتر از 2 ماخ بود.
تاريخچه:
هواپيماي عمود پرواز و تجسسي V-001 Balzac به موجب قرار داد منعقده اي بين دولت فرانسه و كمپاني مارسل - داسو Marcel Dassault براي مطالعه و تحقيقات بيشتر روي پروژه هواپيماي عمود پرواز ساخته شد. شكل اصلي و آئرئديناميكي اين هواپيما از مدل شكاري بمب افكن ميراژ-3 الهام گرفته است. مدل اوليه بالزاك از يك موتور توربوجت بريستول سيدلي ارفيوس Beristol Siddely Orpheus كه داراي نيروي كششي معادل 8000 كيلوگرم استاتيك بود قدرت ميگرفت. اولين پرواز معمولي بالزاك در 12 اكتبر سال 1962 و نخستين پرواز عمودي آن نيز 6 روز بعد يعني در 18 اكتبر همان سال انجام شد. اولين تغيير و تحولات بر روي اين هواپيما در 18 مارس 1963 انجام شد.
پروازهاي آزمايشي
بدون شك Mirage III V يكي از جالبترين طرحها از زير شاخه هاي ميراژ -3 بود. اولين مدل آزمايشي Mirage III V در تاريخ 12 فوريه سال 1965 تحت بررسي و آزمايشات پروازي قرار گرفت. از ديگر تغييراتي كه در مدل جديد به چشم ميخورد تعويض موتور اوليه با موتور TF-106 بود كه به هواپيما اين اجازه را ميداد تا داراي نيروي كشش بيشتري شود. در پروازي كه در 24 مارس 1966 انجام گرفت، Mirage III V پس از بلند شدن به طريق عمودي، حالت پرواز افقي گرفت و در بالاترين سقف پرواز به سرعت 1.35 برابر صوت رسيد. لازم به ذكر است كه Mirage III V نخستين هواپيماي VTOL جهان بود كه موفق به شكستن سرعت صوت شد.
[External Link Removed for Guests]
بالزاك با Mirage III V
بالزاك در 10 ژانويه 1964 دچار سانحه شداما بلافاصله نقايص طرح رفع و دوباره سازي شد و با نام Mirage III V (تري وي) براي آزمايشهاي مورد استفاده قرار گرفت. Mirage III V طرح پيشرفته و توسعه يافته اي از مدل V-001 بود كه از طراحي عمومي در Mirage 3E الهام گرفته بود، با اين تفاوت كه در مدل III V بدنه درازتر و لبه حمله به صورت مركب و چند جزئي شده بود و همچنين به آن قوسي از روي اصول آئروديناميك داده شده بود.

موتور
دومين مدل آزمايشي اين هواپيما به يك موتور Pratt & Whitney TF-30 مجهز بود كه داراي نيروي كششي معادل 8400 كيلوگرم با استفاده از پس سوز After Burning بود، اما اين موتور در 28 نوامبر سال 1966 طي سانحه اي از كار افتاد. در نتيجه اشكالات و نواقص فراوان ، موتور ياد شده جاي خود را به موتور توربوفن اسنكما Snecma p & w TF-306 داد كه در سطح دريا قادر به توليد حداكثر نيروي كششي معادل 9000 كيلوگرم معادل 20000 پوند (تقريبا) است.
نيروي بالابرنده و پائين آورنده هواپيما (Lift Jet) در هنگان بلند شدن و نشستهاي عمودي توسط هشت موتور كوچك Rolls Royce RB-162 كه جفت جفت در مركز بدنه هواپيما قرار گرفته اند توليد ميشود. هر جفت موتور بوسيله صفحات هواكش مشبك پوشيده شده اند و همچنين يك سيستم تثبيت عبور هوا در هواپيما بكار رفته است. لازم به ذكر است كه هر يك از اين موتورها قادر به توليد كششي معادل 1600 كيلوگره هستند.
[External Link Removed for Guests]
ماموريت
Mirage III V يك شكاري بمب افكن چند ماموريته عمود پرواز (VTOL) با سرعتي معادل 2 برابر صوت ميباشد. ماموريت عمده اين هواپيما نفوذ در ارتفاع پست (نقطه كور رادار) ، به طوريكه رادار قادر به رديابي آن نباشد و همچنين استفاده از سرعت زياد براي اكتشاف و حملات تاكتيكي . نفوذ در ارتفاع كم يا نقطه كور رادار (حدود 150متر) با سرعتي معادل صوت در اين هواپيما بوسيله يك رادار كه به خلبان اتوماتيك متصل ميشود امكان پذير بود. توسط سيستم مذكور است كه پرواز هواپيما با ايمني كامل در سطح پائين ميسر ميشد. به اين ترتيب دقت سيستم ناوبري هواپيما در پروازهاي اكتشافي يا ضربات دقيق در حملات تهاجمي، بدون ديد نستقيم ممكن ميشود.
مشخصات
سرنشين:1
فاصله دو نوك بال: 8.80 متر
طول هواپيما: 16.30 متر
وزن خالي: 6750 كيلوگرم
تعداد ساخته شده:2
حداكثر سرعت افقي: 2.04 برابر صوت كه اين سرعت توسط دومين مدل آزمايشي با موتور P & W بدست آمد اما در 26 نوامير 1966 در Istres در پي بروز سانحه اي در يك پرواز آزمايشي ( و همينطور نواقص و نارسائي هايديگر طرح) اين پروژه لغو گرديد.
منابع:
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]