بنام خدا
اف-104 استارفایتر STARFIGHTER
[External Link Removed for Guests]
بیشتر به عنوان شکل فیزیکی و کارایی اف-104 به آن سرباز موشک(موشک پرنده) هم نام داده اند. این جنگنده یک طرح منحصر به فرد داشت و محصولی بود که در جنگ کره پدید آمد.و نسبت به آن علاقه ایی خاص وجود داشت.این جنگنده در بین درگیری که در جنگ کره با میگ های 15 روسی نتایج خوبی نگرفته بودند و این صدای خلبانان نیروی هوایی را درآورده بود.وهمین باعث شد درصدد ساخت جنگنده ایی کارآمد تر با مانور بیشتر وسبکتر برآیند برای مواجه شدن با جنگنده های روسی که در آینده می آمدند(تولید میخواستند که بشوند).
نتیجه اف-104 شد هواپیمایی که نرخ اوج گیری زیادی داشت و با سرعت رام نشدنی.وظیفه جنگنده رهگیری وانهدام در ارتفاع بالا بود.برای این منظور مخزن های بنزین خارجی جنگنده چندین بار اصلاح شدند و توسعه پیدا کردند وبرد جنگنده زیاد شد..به طور استثنایی مساحت باله های موچک 21 فوت انتخاب شدند وبرای تامین سرعت برای بالا کشیدن از ورودی های موتور که هوا را میکشیدند ومنافذ روی باله ها استفاده شد.
اف-104 به عنوان جنگنده برتر مافوق صوت در دو نگارش اصلی ساخته وتولید شد. این جنگنده با مسلح شدن به 6 خشاب ویک توپ 20 میلیمتری که به عنوان یک جنگنده تاکتیکی خدمت میکرد ومجهز بود به موشک های حرارت یاب سایدویندر.این هواپیما یک هواپیمای رهگیر بود که هم در شب و هم در روز قادر به انجام عملیات بود. نیروی هوایی امریکا 300 استارفایتر(اف-104) را در دو مدل تک سرنشین و دو سرنشین ساخت.در 1952 جانسون کلی اف-104 را طراحی کرد و ابتدا XF-104
را درسال 1954 به پرواز در آورد.
[External Link Removed for Guests]
این اولین جنگنده ایی بود که با سرعت 2 برابر سرعت صوت پروار میکردوبا ارتفاع ثابت به طور مکرر سرعتش را ثابت نگاه داشت. در 18 می 1958 اف-104 (آ)با سرعت 1404 مایل ودر 14 دسامبر 1959 اف-104 (سی)با ارتفاع 103395 پا رکورد جهانی زمان خود را شکستند.استارفایتر اولین هواپیمایی بود که به طور همزمان رکورد سرعت .ارتفاع را در جهان به خود اختصلص داده بود.به کار بردن سرعت بالا هنگام جهش از تکنیک های این هواپیما بود.بعضی اف-104ها توانستند هنگام پرواز به ارتفاع بیش از 90000 پا دست پیدا کند.همانطوری که اف-84 تاندراستریک قبل از فالکون اف-16 که امروزه توسط ناتو انتخاب شده اف-104 در آن زمان توسط نیروهای متفقین انتخاب شد.
بیش از1700 فروند جنگنده اف-104 برای ایالات متحده و کشور های خارجی دیگر برای کمک به ارتش های آنان مثل کانادا و ملت های دیگر نظیر آلمان غربی-ایتالیا-نروژ-هلند-بلژیک-دانمارک-یونان-ترکیه-اسپانیا-تایوان وژاپن ساخته شد.
تصویر اف-104 بلژیکی
[External Link Removed for Guests]
اف-104 کانادایی
[External Link Removed for Guests]
گردان های اف-104 استارفایتر هنوز مجبورند که برای کشورهایی نظیر ایتالیا و ژاپن و آلمان پرواز کنند. بعضی اف-104 ها که تک کابین بودند به دوکابین تبدیل شدند تا خلبانان را آموزش دهندوهمچنین به یم سرسی سلاح نیز مجهز شدند.یک نگارش اکتشافی از اف-104 هم توسط نیروی هوایی امریکا ساخته شد اما هیچ گاه خدمت نکرد.
تصاویر کابین اف-104
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
مشخصات اف-104 استار فایتر
[External Link Removed for Guests]
نام:اف-104 آ
نام مستعار:استارفایتر
مدل:جنگنده
خدمه:1 نفر
طول:13.7 متر
ارتفاع:3.3 متر
طول باله ها: 5.47 متر
وزن خالی:7 تن
حداکثر وزن:14.3 تن
تعداد موتور:1 عدد
پیشرانه:یک عدد موتور توربو جت ساخت جنرال الکتریک-پس سوز با قدرت 14000 تا 18000 پوند
سرعت متعادل:830 کیلومتر در ساعت تقریبا حدود 0.6 ماخ
حداکثر سرعت:2.2 ماخ
نرخ اوج گیری 50000 پا در دقیقه
سقف پرواز:58000 پا
برد:از 1600 کیلومتر تا بیش از 3000 کیلومتر
مهمات:
1توپ 20 میلیمتریقابلیت حمل 4000 پوند مهمات زیر باله-2 و موشک سایدویندر
ترجمه : سامان م
منبع:
[External Link Removed for Guests]
آشنايي با جنگنده سبک اف-104
مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

- پست: 93
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۹, ۱۰:۴۹ ب.ظ
- محل اقامت: نا کجا آباد
- سپاسهای ارسالی: 1039 بار
- سپاسهای دریافتی: 531 بار
جنگنده F-104 Starfighter
[External Link Removed for Guests]
هواپیمای اف-104، هواپیمایی بود که به دلیل شکل ظاهری و ویژگی های فیزیکی منحصر به فردش، موشک خلبان دار نامیده می شد. طراحی این شکاری متعلق به دوران جنگ کره است و از جنبه های گوناگون، مانند طراحی منحصر به فرد بدنه ی آن، در نوع خود بی نظیر جلوه می کند.
خلبانانی که در جنگ کره با هواپیماهای میگ 15 شوروی سر و کله می زدند، به تدریج فریاد های اعتراض خود را برای تجهیز آنان به هواپیمایی ارزانتر، مانورپذیر تر، سبک وزن تر و کاراتر در نیروی هوایی ایالات متحده بر آوردند. نتیجه، همان هواپیمای ستارفایتر بود که در آن ارتفاع گرفتن کاری سهل پنداشته شده و بر سرعت آن، وحشیانه و بی مبالات افزوده می شد. به علت اینکه این هواپیما، به عنوان جنگنده ای برای دفاع نزدیک طراحی گشته بود، برد آن قربانی امکان اوج گیری سریع شده بود. اگرچه در هنگام ضرورت شدید، این هواپیما قادر به سوخت گیری هوا به هوا بود و نیز قادر بود که تانک های سوخت اضافی را نیز حمل نماید. لازم به ذکر است که این هواپیما از موتور توربوجت مشابه موتوری که در هواپیمای فانتوم به کار رفته است، استفاده می نماید.
بال های این هواپیما، بسیار کوچک بوده و دارای طول دو سر بالی معادل حدود 7 متر بود و همین، نکته ی بسیار قابل توجهی بود که این هواپیما را هر چه بیشتر به یک موشک شبیه می ساخت. این هواپیما که به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی گشته بود، در دو مدل مهم عرضه شد. این هواپیما، مجهز به توپ یا مسلسلی چرخشی با شش لوله با نام ولکان بود که سرعت آتش بسیار بالایی را فراهم می آورد. همچنین، این هواپیما قادر به مسلح شدن به موشک های کوتاه برد گرمایاب سایدوایندر نیز بود که از این جهت، آن را به یک جنگنده قابل عملیات چه در طول روز چه در شب تبدیل می کرد. نیروی هوایی ایالات متحده، حدود تعداد سیصد فروند هواپیمای شکاری ستارفایتر را در دو مدل تک سرنشینه و دو سرنشینه تولید نمود.
این هواپیما، در سال 1952 توسط مهندس کلی جانسون، همان طراحی که هواپیمای جاسوسی خفاش سیاه یا بلک برد را هم طراحی نموده است، طراحی شده و هواپیمای آزمایشی XF-104 اولین پرواز خود را در سال 1954 به انجام رسانید. این هواپیما، اولین هواپیمایی بود که قادر به پرواز در سرعت بالای دو ماخ یا دو برابر صوت بود و البته رکوردهای فروانی را نیز در همین مورد و البته در ارتفاع بدست آورد. در 18 می سال 1958، یک فروند هواپیمای ستارفایتر مدل ای، رکورد سرعتی معادل 2.259 کیلومتر بر ساعت را به جای گذاشت. در 14 دسامبر 1959، یک جنگنده ستارفایتر مدل سی، رکورد ارتفاعی معادل 31.514 متر را به نام خود در کتاب رکورد های گینس به ثبت رساند. این جنگنده، اولین هواپیمایی بود که همزمان، رکوردهای سرعت، سقف پرواز و سرعت اوج گیری را در دست داشته و از این لحاظ بر هواپیماهای دیگر برتری داشت.
این هواپیما، در ماموریتهای ویژه قادر به حمل بمب نیز در زیر بالهای خود است. مانند هواپیمای اف-84 تاندرستریک در گذشته و هواپیمای اف-16 فالکون در حال حاضر، ستارفایتر نیز برای خدمت در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو برگزیده شده و در آن زمان بود که تعداد قریب به 1.700 فروند از این هواپیما، برای صدور به کشورهای دیگر تولید گردید. این هواپیما، در آن زمان به خدمت کشورهایی چون کانادا، آلمان غربی، نروژ، ایتالیا، هلند، بلژیک، دانمارک، یونان، ترکیه، اسپانیا، تایوان و ژاپن در آمد که البته هم اکنون نیز در کشورهایی چون آلمان، ژاپن و ایتالیا به پرواز پنجاه ساله خود ادامه می دهد. در کشور هایی غیر از آمریکا، در هواپیمای ستارفایتر به منظور ایجاد کاکپیت دوم برای تمرینات آموزشی دو نفره تغییراتی داده شده و البته مدل های شناسایی این هواپیمای شکاری نیز توسط کشورهای دیگر عرضه گردید که هرگز مورد استفاده آمریکا قرار نگرفت.
[External Link Removed for Guests]
مشخصات:
کاربرد: جنگنده
شرکت سازنده: لاکهید مارتین
تعداد خدمه: 1 نفر
نوع موتور:یک عدد جنرال الکتریک مدلJ79-GE-3B با پس سوز و 9600 پوند تراست (هم مدل استفاده شده در فانتوم)
طول: 16.6 متر
عرض:6.6 متر
ارتفاع:4 متر
حداکثر وزن: 6050 کیلو گرم
حداقل وزن:11250 کیلو گرم
حداکثر سرعت:2.2 ماخ
حداکثر ارتفاع پروازی:68800 پا
حداکثر برد:1175 کیلومتر
[External Link Removed for Guests]
منبع: military.ir
هواپیمای اف-104، هواپیمایی بود که به دلیل شکل ظاهری و ویژگی های فیزیکی منحصر به فردش، موشک خلبان دار نامیده می شد. طراحی این شکاری متعلق به دوران جنگ کره است و از جنبه های گوناگون، مانند طراحی منحصر به فرد بدنه ی آن، در نوع خود بی نظیر جلوه می کند.
خلبانانی که در جنگ کره با هواپیماهای میگ 15 شوروی سر و کله می زدند، به تدریج فریاد های اعتراض خود را برای تجهیز آنان به هواپیمایی ارزانتر، مانورپذیر تر، سبک وزن تر و کاراتر در نیروی هوایی ایالات متحده بر آوردند. نتیجه، همان هواپیمای ستارفایتر بود که در آن ارتفاع گرفتن کاری سهل پنداشته شده و بر سرعت آن، وحشیانه و بی مبالات افزوده می شد. به علت اینکه این هواپیما، به عنوان جنگنده ای برای دفاع نزدیک طراحی گشته بود، برد آن قربانی امکان اوج گیری سریع شده بود. اگرچه در هنگام ضرورت شدید، این هواپیما قادر به سوخت گیری هوا به هوا بود و نیز قادر بود که تانک های سوخت اضافی را نیز حمل نماید. لازم به ذکر است که این هواپیما از موتور توربوجت مشابه موتوری که در هواپیمای فانتوم به کار رفته است، استفاده می نماید.
بال های این هواپیما، بسیار کوچک بوده و دارای طول دو سر بالی معادل حدود 7 متر بود و همین، نکته ی بسیار قابل توجهی بود که این هواپیما را هر چه بیشتر به یک موشک شبیه می ساخت. این هواپیما که به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی گشته بود، در دو مدل مهم عرضه شد. این هواپیما، مجهز به توپ یا مسلسلی چرخشی با شش لوله با نام ولکان بود که سرعت آتش بسیار بالایی را فراهم می آورد. همچنین، این هواپیما قادر به مسلح شدن به موشک های کوتاه برد گرمایاب سایدوایندر نیز بود که از این جهت، آن را به یک جنگنده قابل عملیات چه در طول روز چه در شب تبدیل می کرد. نیروی هوایی ایالات متحده، حدود تعداد سیصد فروند هواپیمای شکاری ستارفایتر را در دو مدل تک سرنشینه و دو سرنشینه تولید نمود.
این هواپیما، در سال 1952 توسط مهندس کلی جانسون، همان طراحی که هواپیمای جاسوسی خفاش سیاه یا بلک برد را هم طراحی نموده است، طراحی شده و هواپیمای آزمایشی XF-104 اولین پرواز خود را در سال 1954 به انجام رسانید. این هواپیما، اولین هواپیمایی بود که قادر به پرواز در سرعت بالای دو ماخ یا دو برابر صوت بود و البته رکوردهای فروانی را نیز در همین مورد و البته در ارتفاع بدست آورد. در 18 می سال 1958، یک فروند هواپیمای ستارفایتر مدل ای، رکورد سرعتی معادل 2.259 کیلومتر بر ساعت را به جای گذاشت. در 14 دسامبر 1959، یک جنگنده ستارفایتر مدل سی، رکورد ارتفاعی معادل 31.514 متر را به نام خود در کتاب رکورد های گینس به ثبت رساند. این جنگنده، اولین هواپیمایی بود که همزمان، رکوردهای سرعت، سقف پرواز و سرعت اوج گیری را در دست داشته و از این لحاظ بر هواپیماهای دیگر برتری داشت.
این هواپیما، در ماموریتهای ویژه قادر به حمل بمب نیز در زیر بالهای خود است. مانند هواپیمای اف-84 تاندرستریک در گذشته و هواپیمای اف-16 فالکون در حال حاضر، ستارفایتر نیز برای خدمت در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو برگزیده شده و در آن زمان بود که تعداد قریب به 1.700 فروند از این هواپیما، برای صدور به کشورهای دیگر تولید گردید. این هواپیما، در آن زمان به خدمت کشورهایی چون کانادا، آلمان غربی، نروژ، ایتالیا، هلند، بلژیک، دانمارک، یونان، ترکیه، اسپانیا، تایوان و ژاپن در آمد که البته هم اکنون نیز در کشورهایی چون آلمان، ژاپن و ایتالیا به پرواز پنجاه ساله خود ادامه می دهد. در کشور هایی غیر از آمریکا، در هواپیمای ستارفایتر به منظور ایجاد کاکپیت دوم برای تمرینات آموزشی دو نفره تغییراتی داده شده و البته مدل های شناسایی این هواپیمای شکاری نیز توسط کشورهای دیگر عرضه گردید که هرگز مورد استفاده آمریکا قرار نگرفت.
[External Link Removed for Guests]
مشخصات:
کاربرد: جنگنده
شرکت سازنده: لاکهید مارتین
تعداد خدمه: 1 نفر
نوع موتور:یک عدد جنرال الکتریک مدلJ79-GE-3B با پس سوز و 9600 پوند تراست (هم مدل استفاده شده در فانتوم)
طول: 16.6 متر
عرض:6.6 متر
ارتفاع:4 متر
حداکثر وزن: 6050 کیلو گرم
حداقل وزن:11250 کیلو گرم
حداکثر سرعت:2.2 ماخ
حداکثر ارتفاع پروازی:68800 پا
حداکثر برد:1175 کیلومتر
[External Link Removed for Guests]
منبع: military.ir
آخرین ويرايش توسط 1 on SAMAN, ويرايش شده در 0.
دلیل: ادغام شد.
دلیل: ادغام شد.
سرزمني که اسطوره هاي خويش را فراموش کند به اسطورهاي کشورهاي ديگر دلخوش مي کند فرزندان چنين دودماني بي پناه و آسيب پذيرند .
ارد بزرگ
ارد بزرگ

- پست: 1102
- تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
- محل اقامت: ارومیه
- سپاسهای ارسالی: 12686 بار
- سپاسهای دریافتی: 11782 بار
- تماس:
Re: آشنايي با جنگنده سبک اف-104
نمایش عینی تیزی لبه حمله بالهای اف-104؛ خرد کردن کلم و پوست گرفتن سیب زمینی!
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
