آشنایی با بمب افکن دوربرد بی-1

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

آشنایی با بمب افکن دوربرد بی-1

پست توسط آرمان »

 هواپیمای بی 1 بی لنسر B1-B Lancer
نویسنده: آرمان 
 تصویر 
هواپیمای بی 1 بی، از خانواده بمب افکن های سنگین وزن است که به عنوان جایگزینی برای هواپیمای بی 52 تولید شد. مدتها بود که تفکر بر این بود که باید جانشینی که بتواند به خوبی از عهده وظیفه بمب افکن قدیمی و پا به سن گذاشته بی 52 بر آید، چرا که هواپیمای بوئینگ 52، بمب افکنی بسیار قدیمی و متعلق به دهه پنجاه بود که تکافوی نیازهای نیروی هوایی را نمی کرد و همه روزه چند عدد از آن ها به جمع هواپیماهای از رده خارج شده با بازنشسته به موزه های هوایی سپرده می شدند.
 تصویر 
به خصوص با اعلام طرحی جدید برای بمب افکنی مدرن به نام بلک جک توسط شوروی سابق، دیگر برای نیروی هوایی آمریکا بمب افکن های پیر بی 52 حرفی برای گفتن نداشتند. در این جا بود که با ارئه طرح هواپیمای فوق مدرن B1-A، کارخانه راک ول اینترنشنال Rockwell International وظیفه تولید آن را بر عهده گرفت، ام پس از چندی، متخصصان متوجه آسیب پذیری بسیار بالای این بمب افکن در مقابل رادار شدند و در نتیجه تصمیم بر آن گرفته شد که گونه ای جدیدتر با امکانات بیشتر و ویژگی رادار گریزی بیشتر عرضه شود، که نهایتاً موجب طراحی و

تولید هواپیمای B1-B شد. هواپیمای B1-B یک بمب افکن دوربرد و میان قاره ای است که قابلیت شلیک انواع موشک های هوا به سطح ASM مانند کروز و بازه گوناگونی از بمب های همه منظوره و یا هدایت شونده و بمب های هسته ای را نیز دارا است. این بمب افکن بسیار پیشرفته، می تواند بدون سوخت گیری مجدد، از یک قاره به قاره ای دیگر سفر کند، ماموریت خود را انجام داده و سپس مراجعت کند. یکی از ویژگی های چشم گیر این بمب افکن، بالهای متغیر آن است که از تکنولوژی جمع شوندگی برای سرعت های بالا استفاده می کند. در این فناوری،

با عقب رفتن بال ها در سرعت های بالا، فشار وارده بر آنها کم شده در نتیجه از میزان پسای اضافی که بالها در سرعت های بالا تولید می کنند کاسته می شود. مزیت دیگر بال متغیر این است که برای برخاست، می تواند بالهای خود را به میزان حداکثر باز کرد تا با سرعت کمتری توانایی تیک آف وجود داشته باشد. هواپیمای B1-B از چهار موتور توربوفن F-101 GE با سیستم پس سوز استفاده می کند که توانایی کشش هر یک حدود 13500 کیلوگرم است. به دلیل داشتن چنین موتورهای قدرتمندی است که این هواپیما را می توان جز هواپیماهای مافوق صوت

به حساب آورد، چرا که این بمب افکن می تواند با سرعت حداکثر 1.2 ماخ در سطح دریا پرواز کند که از این لحاظ نیز برتری قابل توجهی نسبت به هواپیمای B-52 دارد. این هواپیما طولی قریب به 44 متر داشته و عرض آن با بالهای کاملا باز حدود 40 متر بوده و با بالهای بسته به حدود 23 متر می رسد. حداکثر وزن برخاست این هواپیما بالغ بر 200 تن است که رقم بسیار برجسته ای است. اولین مدل این هواپیما در سال 1985 تحویل شد و بعد از آن از سال 1986 به خدمت نیروی هوایی آمریکا در آمد و تا به امروز در سمت خود باقی است، هر چند که به تدریج ظهور بمب

افکن هایی چون B-2 عرصه را بر وی تنگ کرده اند. این هواپیما برای پرواز به چهار خدمه (خلبان اصلی، افسر تهاجم، افسر دفاع نظامی، فرمانده هواپیما) نیاز دارد.

همچنین سقف پروازی این هواپیما (حداکثر ارتفاعی که هواپیما قابلیت انجام وظیفه پرواز را دارد) حدود 9100 متر یا 30,000 فوت است. قیمت این هواپیما حدود 200 میلیون دلار است که رقم واقعاً سر سام آوری است و هزینه نگهداری آن نیز نسبتاً چیزی از قیمت آن کم ندارد. البته برنامه هایی برای بهینه سازی و بهبود بخشی امکانات و توانایی های این بمب افکن قدرتمند در دست تکمیل است که شاید تا چند ماه آینده کامل شده و باز شاهد هواپیمایی پیشرفته تر و توانمند تر از پیش باشیم
.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
ممنون از مطلب خوبت :)

البته برنامه هایی برای بهینه سازی و بهبود بخشی امکانات و توانایی های این بمب افکن قدرتمند در دست تکمیل است که شاید تا چند ماه آینده کامل شده و باز شاهد هواپیمایی پیشرفته تر و توانمند تر از پیش باشیم.

به نظر من که به دليل غيراستيلت بودن و همچنين هزينه زياد تعمير و نگهداري،
اين بمب افکن هم به اواخر عمرش داره نزديک ميشه. مخصوصن اينکه رقيب قدري
مثل B-2 داره. :-)
[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Reza6662, رضا جان، ممنون :)
این B-1B رو احتمالاً آمریکا برای مقابله با طرح Tu-22M ساخت. البته خوب B-1B تا
حدودی از Tu-22M برتر هست که البته می تونیم این رو توجیه هم کنیم چرا که لنسر
حدود شش هفت سال بعد از بک فایر به خدمت در اومد. تازه همون وقت هم طرحش
که با نام B-1A شناخته می شد تا مدت ها بسته شد و بعد دوباره راهش انداختن و شد B-1B. :eek: :-o
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1106
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵, ۱۱:۱۲ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 176 بار
سپاس‌های دریافتی: 468 بار
تماس:

پست توسط Mehdi2224 »

آشنایی بیشتر با بمب افکن بی - 1
مترجم : MSKSB
 [External Link Removed for Guests] 


بمب افکن B-1 بمب افکنی است چند منظوره ( در ابتدا به عنوان یک بمب افکن استراتژیک هسته ای در مقابل بمب افکن های سری TU روسیه ساخته شده بود ) با برد بلند و توانایی پرواز برای انجام عملیات های بین قاره ای بدون انجام سوختگیری هوایی که برای درگیری با دشمنان دارای توانمندی بالای دفاع هوایی ساخته شده است که میتواند انواع سلاح های متعارف و غیر متعارف را به صحنه نبرد حمل کند .در اواسط سال 1991 این بمب افکن به عنوان یک بمب افکن بازدارنده هسته ای در برابر دشمنان تحت طرح عملیاتی یکپارچه* ارتش امریکا مشخص گردید
=============================.
* single integrated operational plan:SIOP


 [External Link Removed for Guests] 

تجهیزات الکترونیکی و پخش پارازیت ، تجهیزات اقدامات متقابل فرو سرخ ، رادار موقعیت یاب و سیستمهای هشدار دهنده به انضمام  سطح مقطع کم راداری* باعث شده است که B-1B  به عنوان یک پرنده مکمل دفاع هوایی شناخته شود
=================================
*low-radar cross-section

بالهای متغیر و موتورهای توربو فن نه تنها برد بالا و پرواز در ارتفاعات پایین با سرعت بالا را برای این بمب افکن میسر میکند ، بلکه امنیت این پرنده را ارتقا می دهد . بالهای تماما رو به جلو پرنده به آن توانایی تیک آف کوتاه را در باند می دهد و نیز میتواند در زمانهایی که پایگاه هوایی تحت حمله هستند سریعا برخاسته و فرار کند ، این بالها بنابه نوع ماموریت توسط خلبانان به گونهای تنظیم می شوند تا حد اکثر میزان کارایی را برای ففوذ و حمله در برد زیاد در اختیار بمب افکن قرار دهد .

بمب افکن بی - 1- بی تا کنون رکوردهای متعددی در سرعت و برد و بار قابل حمل را به نام خود ثبت کرده است . درسال 1994 این بمب افکن از سوی انجمن هوانوردی بین اللمللی به عنوان یکی از 10 هوا پیمای بیادماندنی دنیا اعلام شد .

بمب افکن بی - 1 - بی از یک رادار و خلبان خودکار در سیستم هدایت خود بهره میگیرد که به خدمه این بمب افکن امکان میدهد در هر کجای جهان ماموریت خود را بروز و یا مختصات اهداف جدیدتر را دریافت کرده و بدون نیاز به کمک گیری از سوی دیده بانان زمینی بمب ها را با دقت زیاد به سوی هدف رها کند . علاوه بر این رادار بمب افکن دارای

 
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
 

قسمتهای متعددی است که بنابه ماموریت در نظر گرفته شده برای آن این قسمتها میتوانند قبل از پرواز توسط خلبانان این پرنده بر روی ان نصب شوند، تجهیزات دفاعی AN/ALQ161A  که یک اخلالگر دفاعی الکترونیکی جامع تهدیدات راداری و موشکی موجود در منطقه مورد ماموریت می باشند نیز به تجهیزات فوق افزوده شده اند . این سامانه

همچنینی قادر به شمارش و اخلال در مسیر موشک های پرتابی به سوی بمب افکن از جهات گوناگون است و توانایی پخش پارازیتهای الکترونیکی ، یا شراره و باریکه و یا نوارهای آلومینیومی برای اخلال در سیستم رهگیر آن را داراست .همانند سامانه راداری تهاجمی سامانه راداری دفاعی نیز متشکل از قسمتهای مختلف و گوناگونیست که میتواند حتی

در حین پرواز تعویض و با برنامه ریزی مجدد به روز رسانی شده و اهداف وتهدیدات منطقه هدف را با توان بیشتری تحت نظر دادشته باشد .


به روز رسانی های انجام شده بر روی این بمب افکن شامل موارد زیر می باشد .
کاهش دادن سطح مقطع راداری آن برای دشوار کردن رهگیری آن توسط دشمن
بالا بردن قابلیت پرواز در ارتفاع پایین با حداکثر سرعت و مهمات
افزودن تجهیزات الکترونیکی پیشرفته برای بالا بردن مقاومت پرنده در مقابل تهدیدات .
==============================================

Conventional Mission Upgrade Program. - CMUP
بهینه سازی های بیشماری تا کنون بر روی این بمب افکن به اجرا در آمده و شمار زیادی از انها نیز در حال مطالعه و تحقیق میباشد . بخش اعظم این مطالعات و بهینه سازی ها مربوط به بالا بردن قابلیت حمل تسلیحات متعارف در میدان های نبرد میباشد که تحت عنوان  برنامه بهینه سازی برای ماموریت های متعارف شناخته می شود که

از فو ریه سال 1993 به اجرا در آمده است . برای این منظور نیروی هوایی ارتش امریکا مبلغی در حدود 2.7 میلیارد دلار در مدت چندین سال برای ارتقا این بمب افکن اختصاص داد تا بی - 1 از یک بمب افکن اتمی به یک بمب افکن نوین با قابلیت حمل تسلیحات عادی تبدیل شود . در این پروژه همزمان با بروز رسانی تجهیزات سخت افزاری

متخصصان توانستند تا برنامه های نرم افزاری سیستم های مورد نیاز آن را نیز بروز و در اختیار نیروی هوایی آمریکا قرار دهند . برای انجام بروز رسانی های متعدد بمب افکنها به پنج مدل B,C,D,E,F تقسیم شدند که بهینه سازی های هر بخش به شرح زیر است

بهینه سازی های انجام شده بر طبق برنامه CMUP

بهینه سازی های انجام شده بر روی بمب افکنهای مدل B
1- قابلیت نصب و پرتاب بمب های 500 پوندی غیر هدایت شونده MK-82

 [External Link Removed for Guests] 

بهینه سازی های انجام شده بر روی بمب افکنهای مدل C
2- قابلیت حمل و پرتاب 30 بمب خوشه ای از نوع CBU در هر سورتی پرواز برای مقابله با پیشروی نیروهای زرهی و رزمی دشمن . این برنامه در خلال سپتامبر 1996 تا آگوست 1997 انجام شده و به پایان رسید . در این مرحله از بهینه سازی محفظه ها و پایلونهای نگه داری بمب ها از حالت اورژینال خود خارج و به شکلی درآمدند که ت

توانایی حمل بمب ها در این محافظ از 28500 بمب در هر محفظه به 101000 پوند بمب خوشه ای در هر محفظه افزایش یافت . این بروز رسانی بر روی بیش از 50 محفظه از بمب افکن ها انجام شد که تقریبا شامل نیمی از ناوگان انها می شود

 تصویر 
  بمب افکن بی  

بهینه سازی های انجام شده بر روی بمب افکنهای مدل D
3-اضافه کردن سیستم تکرار پیام ALE-50 ( یک سیستم الکترونیکی که با ارسال پیامهایی جعلی به عنوان طعمه برای رادارهای دشمن عمل میکند ) به عنوان اولین شاخه دفاع متقابل الکترونیک و قابلیت حمل و پرتاب بمب های JDAM  با دقت بالا و نیز اضافه نمودن سیستم ضد پارازیت anti-jam برای بالا بردن سطح امنیت مخابراتی به هنگام ماموریت

 [External Link Removed for Guests] 

. پس از تخصیص بودجه لازم در خلال فوریه 1996 تا فوریه 1997 کار نصب سیستم و حامل های پرتابگر بمب های JDAM بر روی این بمب افکن شتاب بیشتری به خود گرفت و مقرر شد در کمتر از 18 ماه یعنی تا فوریه 1999 به اتمام برسد . با تهیه حداکثر بودجه ممکن مقرر گشت یک گروه شامل هفت فروند از این بمب افکن ها تا مدت مذکور

تجهیز و به ناوگان هوایی آمریکا بپیوندد . اولین گروه شامل سه بمب افکن تجهیز شده در دسامبر سال 1998 آماده و تحویل شدند . و باقی آنها نیز تا فوریه 1999 تجهیز و در پایگاه هوایی الس وورت Ellsworth مستقر شدند
.
بهینه سازی های انجام شده بر روی بمب افکنهای مدل E
4 بروزرسانی های انجام شده شامل سیستم Wind Corrected Munitions Dispenser (WCMD) و استفاده از سلاح Joint Standoff Weapon -JSOW و نیز موشک هوابه سطح Joint Air to Surface Standoff Missile-JASSM که در فوریه 2002 محقق شد .

بهینه سازی های انجام شده بر روی بمب افکنهای مدل F
5- بهینه سازی در سیتم های الکترونیکی و ضد الکترونیک و نیز سیستم امنیتی مخابراتی JAM که تا فوریه 2002 به پایان رسید .

  
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
 

منبع
fas.org
'گالری تصاویر
[External Link Removed for Guests]
پایان قسمت اول
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21369 بار

الکترونيک در B-1B

پست توسط SAMAN »

الکترونیک در بمب افکن B-1B
کمپانی نظامی بویینگ BMAC یکی از کمپانی هایی است که در ساخت سیستم های ناوبری و الکترونیک این هواپیما شرکت داشته است.این کمپانی نقش بسیار زیادی در ساخت و توسعه سیستم های پیش اخطار الکترونیک این هواپیما داشته است.سیتم دفاعی و ناوبری این هواپیما که به اختصار OAS نامیده میشود شامل مدارهای پیچیده و حساس الکترونیک است که پرواز هواپیما را به سوی هدف را باعث شده و پرتاب بمب ها و موشک های آن را کنترل میکند.
 [External Link Removed for Guests]  
همچنین این سیستم اعمال مربوط به دفاع را نیز بر عهده داشته وقادر به تست خود و سایر سیستم های داخلی هواپیما است.این سیستم با یک سری صفحه های نمایش و اسباب کنترل و سنسور ها در ارتباط بوده وقادر به کنترل و اداره عملیات جنگی سلاح های آن میباشد.این سیستم نوع بسیار کامل تر و پیشرفته تر
هواپیما های B-1 و B-52 است.این سیستم طوری طراحی شده که بتواند در آینده با سلاح هایی مثل موشک های کروز را به راحتی پذیرا باشد.
ایترفیس پیشرفته دیتا باس در بین اغلب بخش های سیستم ناوبری و المان های آن استفادخه شده استسیستم فرعی هواپیما توسط خط اطلاعاتی کامپیوتر ها کنترل میشوند.
بویینگ میگویدکه با استفاده از یک سیستم تدافعی جدید ناوبری اینرشال,یک رادار تدافعی جدید, و چندین رادار دوپلر و ارتفاع یاب جدید سیستم تسلیحاتی این هواپیما پیشرفت زیادی پیدا کرده است.سیستم ناوبری اینرشال B-1 از نوع SKN-2440 و ساخت شرکت سینگرکرفوت می باشد.در این سیستم اینرشال از قطعات دقیق ویک مینی کامپیوتر با سرعت زیاد استفاده شده است تا بار محاسباتی و عملیاتی کامپیوتر اصلی کمتر شود.در این هواپیما بویینگ از سیستم دوکاناله راداراز نوع APG-66 استفاده کرده است.این رادار قبلا در اف-16 استفاده شد و جایگزین APQ-146 و APQ-144 در بی-1 شده است.همین رادار جدید است که (بی-1 بی)
این توانایی را داده است تا تا با سرعت صوت در ارتفاع 70 متری حرکت کندو به فضای دشمن نفوذ کند.
در ساخت این رادار بویینگ با وستینگهاوس همکاری داشته است.از جمله مزایای این رادار کوچک بودن سطح مقطع و در نتیجه اندازه آن است.
(تله ران دایان)آنتن منفردی را ساخته است که با استفاده از آن سرعت هواپیما در محور های مختلف قابل اندازه گیری است.رادار ارتفاع یاب و نشان دهنده ارتفاع بی-1 بی توسط هانیول ساخته شده است.پانل کنترل مرکزی توسط بویینگ ساخته شد.
ایستگاه های اپراتور دفاعی و تهاجمی B-1B
 [External Link Removed for Guests]  
واحد های کنترل هواناوی و بخش های ذخیره اطلاعات , فرامین لازم برای پرواز توسط IBM ساخته شده است. IBM با استفاده از تکنولوژی مدرن در این هواپیما از حافظه های الکترونیک جدیدی استفاده کرده است که میتواند 524000 کلمه اطلاعاتی را در خود ذخیره کند.به علوه زمان دسترسی به این اطلاعالت بسیار سریع است.قابلیت ذخیره سازی این حافظه ها تا 1 بیلیون بار قابل گسترش است. واحد های کنترل ناوبری این هواپیما از نوع AP-101F با گنجایش 226000 کلمه است.
این واحد قادر به انجام بیش از یک میلیون عملیات در ثانیه هستند.
صفحه های نمایش کابین بی-1 بی اطلاعات مختلف را چه در حالت دفاع و چه در حالت حمله نشان میدهد.این صفحه شامل سه صفحه نمایش چند کاره,یک واحد نمایش الکترونیک و یک دستگاه ضبط تصویر می باشد.این تجهیزات توسط کمپانی اسپری ساخته شده است.اسپری همچنین صفحه نشان دهنده وضعیت عمودی,
سیستم تثبیت ژیروسکوپی, و سیستم کنترل پرواز این هواپیما را ساخته است.
سیستم های هوا ناوی دفاعی تهاجمی در B-1B
 [External Link Removed for Guests]  
واحدی که سیستم های هواناوی بی-1 بی را به هم وصل میکند MIL-STD-1553 نام دارد که یک باس مولتی پلکس الکترونیکی است.و با سرعت انتقال اطلاعات با سرعت 1 مگا هرتز(یا 1 میکرو ثانیه).با استفاده از این واحد دیگر احتیاج به 100 کیلومتر سیم و 32000 قطعه دیگر در بی-1 بی نیست.
AN/ALQ-161 سیستمی که توسط بخش (ایل کمپانی ایتون) ساخته شده و به هواپیما توان نفوذ در ناحیه تدافعی دشمن را میدهد. ALQ-161 در سال 1970 با موفقیت بر روی بی-1 امتحان شد.این سیستم شامل کامپیوتر هایی است که به راحتی قابل برنامه ریزی میباشند.این سیستم پیچیده الکترونیک به طور مداوم وضعیت هواپیما و تجهیزات آن را با تهدیدات احتمالی آینده دشمن تطبیق میدهدتا حداکثر آمادگی برای برخورد -دفاع و حمله وجود داشته باشد.
هر سیستم AN/ALQ-101 تعداد زیادی آنتن گیرنده و فرستنده را شامل می شود که همه را نیز کنترل میکند.
این آنتن ها می توانند هر فرکانسی در هرجهت و باندی بگیرند.اینها در واقع گوش های هواپیما هستند.به علاوه این سیستم نیز دارای کامپیوتری است که در مخابرات هواپیما استفاده میشود.
سیستم الکترونیک بی-1 بی احتیاج به توضیح بیشتری دارد ک به همین ها اکتفا میکنیم فقط باید بگوییم که بدون الکترونیک هواپیمایی به نام بی-1 بی
نمی توانست وجود داشته باشد.

تصویری از سیستم AN/ALQ-161
 [External Link Removed for Guests]  
منبع:الکترونیک سینس(علم الکترونیک-شماره 7)
ALIZADEH-KAMEEL
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 7545
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷, ۴:۲۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 9280 بار
سپاس‌های دریافتی: 22106 بار

پرنده‌ای وحشتناك به نام B-1

پست توسط sinaset »

 پرنده‌ای وحشتناك به نامB-1  تصویر    این پرنده در 2 مدل پایه‌ریزی كه B-1A و B-1B می‌باشد كه ابتدا مدل B-1A ساخته و مورد استفاده نیروی هوایی واقع شد.
مدتی طرح كامل شده این هواپیما یعنی B-1B در سال 1980 توسط كمپانی Rockwell International، زمانی كه 100 فروند هواپیمای بمب افكن كه قابلیت حمل بمبهای هسته‌ای نیز داشتند تولید شده بودند و در نیروهای هوایی کشورهای مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در سال 1990 این هواپیما تبدیل به یك بمب افكن معمولی شد.
ظرفیت سلاحهای اتمی B-1
از سال 1985 تا 1997 B-1B یك بمب افكن هسته‌ای بود. به این ترتیب كه :
حداكثر سرعت این هواپیما 1.25عدد ماخ می‌باشد.
وزن كل هواپیما هنگام take off معادل 477000 پوند می‌باشد.
كمترین میزان پرتاب سلاح هسته‌ای آن AGM-69A
سیستم تركیبی تهاجمی تدافعی الكترونیكی وستینگهاوس همراه با رادار دیافراگمی(این سیستم یك سیستم خودكار گیرنده فرستنده هست كه در مواقعی كه نیاز به شلیك می‌باشد با توچه به رادار اختصاصی به صورت خودكار فعالیت خود را انجام می دهد)
توضیح دیگر اینكه وستینگهاوس یك دانشمند آمریكایی در رشته الكترونیك می‌باشد.
ظرفیت سلاحهای معمولی B-1B
پس از پایان جنگ سرد، این هواپیمای بمب افكن جهت پشتیبانی از سلاحهای معمولی مورد استفاده قرار گرفت. 32 فروند از این هواپیما با شروع سال 2001 باز نشست شدند(برای همیشه از سورت پروازی خارج شدند).68 فروند دیگر از 100 فروند آن همچنان مورد استفاده قرار گرفتند. از مشخصات بارز این هواپیما‌ها كه با تغییراتی ویژه و خاص توسط كمپانی بوئینگ روی آنها صورت گرفته كه حداكثر بازدهی را داشته باشند كه به این شرح می‌باشد:
یكی از تغییرات یا به عبارتی اصلاحاتی كه توسط بوئینگ روی این هواپیما صورت گرفته تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری بوده كه قدرت این هواپیما را به لحاظ جذب و نگهداری بمبها تا تعداد 24 بمب MK84 ،84 بمب MK82 و همینطور 30 یونیت از بمبهای رایج افزایش داده اشت.
مرحله بعدی تغییرات اصلاح سیستم GPS این هواپیماست،JDAM یا همان اتصال مستقیم حمله مهمات(joint direct attack munitions)، نویزگیر سیستم رادیویی هواپیما،ALE-50 ( این سیستمی است كه برای فریب رادار دشمن می‌باشد) نیز از مراحل بعدی هستند.
مورد بعدی تغییرات در سیستم كنترل كامپیوتری ماموریت هواپیماست،WCMD كه ترجمه عبارت اصلی آن ماشین تقویت بادی توزیع مهمات است. ایجاد فاصله مناسب بین بمبها در حین آزاد كردن افكنده آنها بر پدافند دشمن، JASSM اتصال ماموریتهای هوا به زمین و توانایی به كارگیری همزمان یا شلیك همزمان مدلهای مختلف سلاحهای موجود نیز جزء این تغییرات هستند.
از دیگر امكانات و اصلاحاتی كه روی این هواپیما تعبیه و انجام شده و یا در آینده نزدیك خواهد شد، سیستم رادیویی دیجیتال، نمایشگر كاكپیت و گسترش سنسورهای هواپیما و سیستمهای الكترونیكی آن، گیرنده رادار هشدار، سیستم باربری و همچنین سیستم حمل سلاح است.

عملیات و دستاوردها
هواپیمای B-1B با انجام یكسری عملیات و همچنین داشتن یكسری دستاوردها خود را در رده متمایزی قرار داده است:
عملیات روباه صحرا 1998 عراق
نیروهای هم پیمان 1999 كوزوو
آزادی پرطاقت 2001
حمله به عراق 2003
عدد ماخ: نسبت سرعت شیئ در یک سیال به سرعت صوت در همان سیال است. عدد ماخ یک پارامتر بی‌بعد و بدون یکا است که در آیرودینامیک جریان‌های تراکم‌پذیر دارای اهمیت زیادی است.
گرد آوری و اصلاح: محسن مرادی
منبع:tebyan. 
"قرآن"(کلام خدا) ...راه سعادت و خوشبختی.
با عرض پوزش،دیگر در انجمن حضور ندارم،که به پیام ها پاسخ بدم.
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

Re: بمب افکن سنگين B-1B

پست توسط CAPTAIN PILOT »

 [External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests] 
در تصاویر فوق میتوانید توده ابری شکل به رنگ سفید را در اطراف ورودی هوای موتورهای F-101 و غلاف هدفگیری پیشرفته Sniper مشاهده نمائید. این توده که تحت عنوان پدیده Prandtl Glauert Singularity شناخته میگردد, در اثر تراکم مولکول های هوا ناشی از کاهش فشار و دمای شدید در هنگام نزدیک شدن به سرعت صوت (حدود 1 ماخ) رخ میدهد.


موفق باشید
تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4390
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴, ۱:۱۴ ب.ظ
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6707 بار
سپاس‌های دریافتی: 12101 بار
تماس:

Re: بمب افکن سنگين B-1B

پست توسط Mohammad 1985 »

نکته جالب در مورد این هواپیمای زیبا عدم وجود صندلی های ایجکت هست ! در صورت نیاز به ایجکت کل اتاقک جلویی هواپیما که شامل اتاق خلبان ها افسران تسلیحاتی هست کاملا از بدنه جدا و با چتر فرود میاد
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 149
تاریخ عضویت: دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲, ۱۲:۴۴ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 367 بار
سپاس‌های دریافتی: 409 بار

Re: بمب افکن سنگين B-1B

پست توسط zadhoosh »

بی 2 گرونه درست که البته اگر تولید انبوه می شد هزینه سر شکن شده و کاهش می یافت ولی چرا بمب افکن b1 جای بی 52 را نگرفت؟! :-(

ولا تتبعوا خطوات الشیطان
با شیطان بزرگ طرح گام به گام نریزید
!
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 446
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۸:۵۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1062 بار
سپاس‌های دریافتی: 3155 بار

سقوط یک فروند B-1 Lancer در مونتانا

پست توسط R.A.F »

  [External Link Removed for Guests]   مقامات نیروی هوایی آمریکا اعلام کردند، یک هواپیمای بمب‌افکن B- 1B این کشور روز دوشنبه در منطقه‌ای دوردست در مونتانا در جنوب شرقی آمریکا سقوط کرد، اما چهار خدمه آن پس از بیرون پریدن از هواپیما در "داکوتای جنوبی" جان سالم به در بردند.


 تصویر 
به گزارش ایسنا به نقل از ‌آسوشیتدپرس، سرهنگ "کوین کندی"، فرمانده تیپ بیست و هشتم هوایی بمب‌افکن‌ها گفت، دو خلبان و دو افسر نظامی این هواپیما پیش از سقوط در نزدیکی منطقه "برودوس" مونتانا حدود ساعت 9:30 صبح از هواپیما بیرون پریدند.

عکس‌های هوایی از سقوط، منطقه سوخته بزرگی از سبزه‌زار را نشان می‌دهد که عاری از قطعات قابل تشخیص هواپیماست.

سرهنگ دوم، "آلن هرتیج"، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا گفت، ارزش یک بمب‌افکن B- 1B حدود 283 میلیون دلار است.

کندی گفت، نیروی هوایی آمریکا تحقیق جامعی انجام خواهد داد تا علت سقوط را مشخص کند؛ سقوطی که در حدود 170 مایلی جنوب شرق "بیلینگر" مونتانا اتفاق افتاد.

طرحی برای سه برابر کردن حریم هوایی‌ مانورهای آموزشی بمب‌افکن‌های B-1 و B-52 مستقر در داکوتا بیش از شش سال است که در دستور کار است. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد سه "منطقه عملیات نظامی" برای ایجاد یک منطقه پروازی حدود 27500 مایل مربعی اضافه کند، منطقه‌ای که بزرگتر از ویرجینیای غربی است.

هرتیج گفت، آخرین باری که یک بمب‌افکن B- 1B در یک سقوط از بین رفت 12 دسامبر سال 2001 بود که در جنگ افغانستان حضور داشت و به داخل اقیانوس هند سقوط کرد.

علت این سقوط هیچگاه مشخص نشد.
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”