رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21369 بار

رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا

پست توسط SAMAN »

 RL-201 جنگنده نا تمام 
 تصویر 
در تمام دوره سال 1950آورو Avro در صدد ساخت یک جنگنده رهگیر جدید مافوق صوت بود. نام این جنگنده بود CF-105 . این جنگنده اولین پروازش را در سال 1958 انجام داد.ثابت شده که کمپانی آررو سریع ترین و پیچیده ترین جنگنده جهان ( را در زمان خود) که سرعتی بالای 1650 مایل یا به عبارتی ( سرعتی معادل 2640 کیلومتر در ساعت" بیش از 2 ماخ") را ساخته است.CF-105 آررو بهترین و موفق ترین صنایع هوایی کانادا محسوب میشد.در این بین در 4 اکتبر 1957 مدل RL-201 از همین کمپانی بدون تشریفات رسمی برای معرفی دیده میشود.این هواپیما قبل از کنسل شدن طرحش با 25.5 ساعت پرواز پرواز داشته است که نسبت به 6 مدل قبل از خودش ساعت پروازی بیشتری داشته است. CF-105 در 25 مارس 1958اولین پروازش را انجام داد.البته درحین تکمیل شدنش پروازهایی هم داشت.

برنامه Arrow منحصر بود به همان الگوی اولیه ( که طرح نخستین بود) البته سیستم های گران قیمت الگوی نخستین پروازی که همه با دست کنترل میشد همه حذف شدند.اما به طور کلی از همان ابزار های تنظیم سطوح و فرامین هدایت طرح اولیه استفاده شد. البته به منظور تولید انبوه هواپیما, میتوانست شروع آزمایشات پروازی طرح پذیرفته شود.دیده شد که الگوی اولیهRL-201 در آخرنزدیک به ----
RL-201 یکی از 5 طرح کمپانی آررو بود که در بین سالهای 1958 تا 59 به پرواز درآمد.این هواپیما در 25 مارس اولین پروازش را به مدت 35 دقیقه با آزمایش خلبان جان زوراکوسکی انجام داد.با این حال RL-201 اولین هواپیمای آسیب دیده آررو بود .در 11 ژوئن 1958 بعد از 1 ساعت و نیم پرواز هنگام فرودارابه های فرود هواپیما میشکند که وجب میشود هواپیما را خاموش شود و مسیر باند فرود را تغییر پیدا کند وهمین باعث آسیب دیدن بیشتر هواپیما شد.این هواپیما بعد از تعمیردر 5 اکتبر 1958 تنها یک بار دیگر پرواز کرد.در حالی قسمت های آن اصلاح شده بودند.
درژانویه 1958انجام یک حرکت آزمایشی برای به پرواز دادن یک هواپیما با سرعت بیش از 100 نات انجام شد. آرایش ها و طراحی های که برای دراگ (کشش) کردن بوجود آمده بود, اثبات شده بود که زیاد غیر قابل اعتماد نیستند, بنابراین اصلاحاتی روی آنها انجام شد و به طبع تغییر و تبدیلاتی نیز صورت گرفت.در این آزمای ها به این نکته دست یافتند که استفاده از موتور های J-75 برای حفظ کردن سرعت مابین 20 تا 50 نات برای تاکسی کردن مناسب است. و در واقع این موتور ها میتوانند که شرایط لازمه را حفظ کنند.رنگ آمیزی حساس و خاصی بر روی بخش های مختلف موتور انجام شد به طوری که گرمای تولید شده( از موتور) معلوم و مشخص باشد. در طی این آزمایشات برای تاکسی کردن هواپیما مشخص شد که ترمز های برای شرایط اضطراری قابلیت کافی را نداشتند, بنابراین سیستم های آن دوباره طراحی شدند.دریچه چرخ دنده (اسباب) جلوی هواپیما باعث شده که هنگام فرود باد مخالف با یک نیرویی( پتانسیلی) تولید شود.
RL-201 برای 3 هفته در ماه فوریه پروازهای ازمایشی و جک و سه پایه, سیستم های کنترل پرواز و .. را در آشیانه تحمل کرد تا مورد برسی قرار بگیرد.اینها اخرین فرصت هایی بود که می توانست زاراکوسکی رامتقاعد کرد ,کامپیوتر کنترل و دستگاهای کنترل کننده پرواز بایستی واقعا کار کنند! و به موقع اعلام وضعیت کنند.
 پنج مدل آرو 
 تصویر 
RL-201 آررو, 25 پرواز مابین مارس 1958 تا 19 فوریه 1959 با جمع ساعت پروازی 25ساعت و 40 دقیقه پرواز از بین دیگر از پروازهای پنج محصول آررو که کلا 70 ساعت و 30 دقیقه پرواز داشتند.در آخرین پرواز RL-201 که توسعه یافته هم بود توانست که به بالاترین نتیجه ممکن یعنی سرعت 1,75 ماخ در ارتفاع 35000 پایی دست پیدا کند.البته 202 آررو در طی پرواز آزمایشی به سرعت 1,96ماخ دست یافت.
CF-105 توسط کانادا و NORAD با عنوان پیشرفته ترین جنگنده دفاع هوایی در جهان ساخته شد!! آررو یک طرح خیلی تمیز و مرتبی داشت که خیلی از ویژگی هایش را از روی جنگنده های ساخته شده امریکای شمالی کپی برداری کرده بودند, که امروزه اف-22 لاگتینک یه نمونه از آن است. این چهارمین نمونه از, هواپیمای پارک شده در فرودگاه ملتون است که در طی زمستان دیده شده است.
آررو 25203 ابتدا در 22 سپتامبر 1958 پرواز کرد, وبه یک پرواز مافوق صوت با سرعت 1/2 ماخ دست یافت. سطوح خارجی آن طوری رنگ آمیزی شد که مشخص شود, زمانی که دیده بان ها آن رادیدند,متوجه شوند که هواپیما در حال آزمایش است. آررو 203 تنهاهواپیمایی بود که پرچم کشور مشترک المنافع کانادا را در روی دم خود مارک کرده بود.گروه های زیادی( از نمونه های آزمایشی) پشت سر آررو 203 به آشیانه ها بازگشتند و طر حایشان کنسل شد.
 تصویر 
Avro Arrow در زمان خود یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای جهان بود که بیست سال پیش از اینکه تولید شود توسط بسیاری روی آن برسی شد.
به محض اینکه برنامه آررو محدود شد,پنج نمونه آزمایشی از 6 نمونه کامل شدند و یک جمع پروازی معادل بیش از 70 ساعت داشتند.در اولین پرواز 203 در تاریخ 26 سپتامبر 1958 در طی 12 دروه پرواز به جمع ساعت پروازی 13,5ساعت دست پیدا کرد, قبل از اینکه طرح آن توسط دولت کانادا کنسل شود! طرح 203 در تاریخ 20 فوریه 1959 کنسل شد.
در طی پروازهای آزمایش این هواپیما دست یابی به سرعت 1,96 ماخ و پرواز در ارتفاع بالای 50000 پایی از نتایج باعظمت این هواپیما بود, که امروزه از استاندارد های یک هواپیما به شمار میرود.
نویسنده و مترجم: سامان
منابع:
[External Link Removed for Guests] و

منبع دوم که بنده به علت کمبود وقت و دانش ناکافی قادر به ترجمه آن نبوده ( سنگینی مطلب) و تنها به چند سطر بسنده کرده ام.

[External Link Removed for Guests]
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Moderator
Moderator
پست: 280
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶, ۱:۰۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 6304 بار
سپاس‌های دریافتی: 1753 بار
تماس:

رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا

پست توسط hamed_713 »

رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا


 تصویر 

مسئله شگفت انگیزی در مورد جنگنده مافوق صوت AVRO CF-105 ARROW وجود ندارد . آنچه در مورد آن روی داده باور نکردنی است.اولین چیزی که در موقع دیدن ARROW نظر هر بیننده ای رو جلب می کند این است که ARROW هواپیمایی فوق العاده است .یک هواپیمای زیبا ؛ هواپیمای زیبایی که متاسفانه در زمانی نادرست ساخته شد.
در حال حاضر یک نمونه مشابه از ARROW در موزه هوافضای تورنتو وجود دارد.تمام ARROW های اصلی از بین رفته اند که در ادامه در مورد سرنوشت آنها صحبت می کنیم.

 تصویر 

ARROW در زمان خود هواپیمایی استثنایی بود.درواقع وجود ردیابهای زیبای فراصوتی آن جلوتر از زمان خود بود. ARROW در موقع پرواز زیبا بود، چیز زیبایی برای دیدن.بیینده نمی توانست از دیدن شکل زیبای این هواپیما روی زمین لذت نبرد و در آسمان این هواپیما مظهری از زیبایی و قدرت بود.

این جنگنده به عنوان یک رهگیر مافوق صوت توسط نیروی هوایی Avro Canada در دهه 1950 ساخته شد. ARROW ، تند ، برق آسا و بی امان بود . مأموریت آن دفاع از آمریکای شمالی در برابر بمب افکن های هسته ای شوروی بود.این نگهبان مافوق صوت که به سیستم الکترونیک پیشرفته و موشک های هدایت شونده مجهز بود بمنظور پاسداری از شمالگان با هدف نزدیک شدن جنگنده ها به نیمکره غربی ، طراحی شده بود.

ARROW که برای نیروی هوایی کانادا ساخته شده بود نمادی از غرور ملی کانادا به شمار می رفت و شاید تامدتها با هاکی و شیره افرا برابری می کرد.تمام کسانی که در برنامه ARROWحضور داشتند براین اعتقاد بودند که در حال انجام دادن کار بزرگی هستند و این واقعیت انکار ناپذیر بود.

ARROW پیشرفته ترین هواپیمای زمان خودش بود.از اولین ویژگیهای منحصر به فرد این هواپیما اندازه آن بود . این هواپیما 23 متر طول داشت و طول بالهای آن 15 متر بود و به مجاورت 2700 گالن سوخت را حمل می کرد.بالهاي ARROW طرح جادویی با مثلثی داشت که پرواز مافوق صوت را تسهیل می نمود.لبه جلویی بالها برای به حداقل رساندن آشفتگی به صورت شکاف دار ساخته شده بود.
ARROW مجهز به دو موتور Pratt & Whitney J75 بود که نیروی رانش 3 برابر بیشتر از قدرتمندترین حریف خود تولید می کرد درحالی که وزن آن 30 درصد کم تر بود.هواپیما همچنین مجهز به حالت پرواز با سیم (Fly By Wire) بود که به جای سیستم هیدرولیکی متداول در آن زمان از پیامهای الکتریکی بهره می گرفت.

 تصویر 

در زمان رونمایی دهها هزار کارگر کارگر برنامه ARROW جمع شدند تا حاصل سالها زحمات خود را در قالب این محصول پیشرفته مشاهده نمایند.

علی رغم چند رویداد ناگوار ، ARROW بالاتر از حد انتظار ظاهر شد؛

ARROW در سومین پرواز خود سرعت صوت را شکست و در هفتمین پرواز ، از سرعت 1600 کیلومتر در ساعت در زمان اوج گیری فراتر رفت.این هواپیما سریعتر و بالاتر از هر جت جنگی دیگری در آن زمان پرواز کرد.با سرعتی نزدیک به 2 ماخ و ارتفاع 18000 متر .

یورن یورسل یکی از خلبانان آزمایشگر این هواپیما آن را فوق العاده توصیف می کند.یورن یورسل در سال 1957دردوره آموزشی پرواز با ARROW بود.او حرکت با سرعت بالا روی باند را گذرانده بود و آماده انجام اولین پرواز واقعی خود بود.اول روز بعد با یک رویداد شگفت انگیز مواجه شد.پرواز او لغو شده بود.مدیر ارشد برنامه تصمیم گرفته بود در آن موقع خطر امتحان یک خلبان دیگر با تقبل نکند.یورسل اطلاع نداشت ، اما حقیقت آن بود که در مقر فرماندهی Avro زمزمه هایی مبنی بر پایان دادن به طرح ARROW وجود داشت و سرانجام به رغم شکستن رکوردها و پیشنوایی های فوق العاده چند ماه بعد در اوایل سال 1958 دولت کانادا این برنامه را لغو کرد. 29000 کارگر و پیمانکار فرعی در یک روز بی کار شدند.تأثیر این لغو برنامه بر صنعت هوافضای کانادا چشمگیر بود و به مدت 20 تا 30 سال ادامه داشت.

اما دلیل نابودی هواپیمای چشمگیری که فراتر از تمامی انتظارات ظاهر شده بود ، چیست؟

مطبوعات کانادایی ادعا کردند هزینه های ARROW به طور فزاینده ای در حال افزایش بودند و این طرح موجب سرافکندگی نخست وزیر جدید شد و به همین دلیل چاره ای جز لغو آن وجود نداشته است.اما دلیل واقعی شاید بیشتر به همسایه جنوبی مربوط بوده است.هنگام آغاز برنامه ARROW آمریکائیها نگران بمب افکن های هسته ای شوروی بودند اما بعد از آن نگرانی اصلی را موشکهای بین قاره ای بالستیک یا ICBM ها تشکیل می دادند.
این برنامه در میان مسائل سیاسی موشکهای بین قاره ای ،بمب افکن های دور برد و فناوریهای جدید گیر افتاده بود.خیلی ها تصور می کردند فناوری ، مانع از پیشبرد جنگنده های دارای سرنشین خواهد شد.

اما این طرح همچنان اسرار آمیزتر می شد!!!

کمی پس از لغو این برنامه دولت کانادا دستور نابودی تمامی 6 فروند هواپیمایی که همگی در مرحله تحقیقاتی بودند را صادر کرد.

 تصویر
این آخرین قطعه قابل شناسایی برجای مانده از رهگیر AVRO CF-105 ARROW است.
تنها بخش واقعی که از کابین خلبان ARROW با رجیستر 206 برجای مانده است.
این هواپیما طبق زمانبندی در زمان لغو برنامه ، پرواز داشت ؛ ولی هرگز چنین فرصتی نیافت.
 

هواپیماها با روش شعله های جوشکاری از هم جدا شدند.در تاسیسات آنتاریوی آورو (Ontario) روح کانادایی ها آزرده بود.در تصویر زیر از این زاویه می توانیم رد جوشکاری را در محل جداسازی اتاق خلبان هواپیما ببینیم.

 تصویر 

تا امروز نظریه های مربوط به تبانی و خرابکاری در رابطه با لغو برنامه و نابودی ARROW مطرح شده است.حتی برخی براین عقیده اند که نمونه های ساخته شده ARROW مخفیانه خارج شده و از تخریب جان سالم به در برده اند.چون چنین چیزی از تصویر هواپیمای از هم بازشده وجود ندارد.چیزی که نه می توان آن را تأیید کرد و نه تکذیب کرد.این هواپیما می توانست یک رهگیر فوق العاده و برترین هواپیمای یک نسل باشد.

ویژگیهای عمومی :

- تعداد خدمه : 2 نفر
- طول : 77 فوت و 9 اینچ (23.71 متر)
- بال : 50 فوت (15.24 متر)
- ارتفاع : 20 فوت و 6 اینچ (6.25 متر)
- مساحت بال : 1،225 فوت مربع (113.8 متر مربع)
- وزن خالی : 49،040 پاوند (22،245 کیلوگرم)
- وزن بارگذاری شده : 56،920 پاوند (25،820 کیلوگرم)
- حداکثر وزن برخاست : 68،605 پاوند (31،120 کیلوگرم)
- پیشرانه : 2 × Pratt & Whitney J75-P-3 turbojets
- رانش خشک : 12،500 lbf (55.6 کیلو نیوتن) each
- رانش با پس سوز : 23،500 lbf (104.53کیلونیوتن) each

کارایی :

- حداکثر سرعت : ماخ 1.98 (1،307 مایل در ساعت، 2،104 کیلومتر در ساعت)
- سرعت کروز : 0.91 ماخ (607 مایل در ساعت، 977 کیلومتر در ساعت) در 36،000 فوت (11،000 متر)
- مبارزه با شعاع : 360 نیوتن متر (410 ناتیکال مایل ، 660 کیلومتر)
- سقف پرواز : 53،000 فوت (16،150 متر)
- وینگ لودینگ : 46.5 پاوند بر فوت مربع (226.9 کیلوگرم / مترمربع)
- رانش / وزن : 0.825 در وزن لود

جنگ افزار :

- موشک : 1-4 × AIR-2 Genie unguided nuclear rockets
- موشک : 8× AIM-4 Falcon, Canadair Velvet Glove (cancelled 1956), 2 AIM-7 Sparrow II 2D active guidance missiles (cancelled)

الکترونیک :

- سیستم کنترل آتش Hughes MX-1179

ARROW هواپیمای زیبایی که به طور اسرارآمیزی بلافاصله ساخت ، نابود شد و آثار وجودی آن از بین برده شد.

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تهيه و تنظيم : hamed_713
استفاده از این مطلب با ذکر نام نویسنده مجاز است.
اي ايران
اي سرزمين خوبيها

[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1606
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷, ۱:۴۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 18344 بار
سپاس‌های دریافتی: 12308 بار

Re: رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا

پست توسط shola »

با تشکر از حامد عزیز :razz:
در نامناسب بودن زمان ساخت این جنگنده همین بس که این رهگیر زیبا درست در زمانی مورد توجه قرار گرفت که جنگنده قدرتمندی از قطب قدرتمدی تری به نام فانتوم در حال ساخت بود هر چند کلاس دو جنگنده متفاوت است ولی ممکن است که برنامه ساخت این رهگیر به خاطر مسائل غیر فنی لغو شده باشد.
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.
Junior Poster
Junior Poster
پست: 111
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶, ۱۱:۳۸ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 239 بار
سپاس‌های دریافتی: 236 بار

Re: رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا

پست توسط ali-dj2002 »

باز هم جنگنده ی زیبا و قدرتمندی که به خاطر بازی های اقتصادی ساخته نشده نابود شد :lol: :lol:

واقعا این جنگنده چه حد از پیشرفت و فناوری و ابتکار را در خود داشته که به لغو برنامه راضی نشده اند و دستور نابودی فیزیکی آن را صادر کرده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Moderator
Moderator
پست: 280
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶, ۱:۰۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 6304 بار
سپاس‌های دریافتی: 1753 بار
تماس:

Re: رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا

پست توسط hamed_713 »

ali-dj2002 نوشته شده:باز هم جنگنده ی زیبا و قدرتمندی که به خاطر بازی های اقتصادی ساخته نشده نابود شد :lol: :lol:

واقعا این جنگنده چه حد از پیشرفت و فناوری و ابتکار را در خود داشته که به لغو برنامه راضی نشده اند و دستور نابودی فیزیکی آن را صادر کرده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



کانادایی ها بعدها دلیل نابودی نمونه های اولیه را نگرانی از انتقال فناوری و تکنولوژیهای این هواپیما به شوروی اعلام کردند.حتی عده ای هم مدعی شدند که میگ 25 روسی از روی این رهگیر توانمند الگوبرداری شد.
اي ايران
اي سرزمين خوبيها

[External Link Removed for Guests]
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21369 بار

Re: رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا

پست توسط SAMAN »

با سلام وتشکر از مطلب زیبای آقا حامد عزیز تصویر تصویر تصویر
کانادایی ها بعدها دلیل نابودی نمونه های اولیه را نگرانی از انتقالفناوری و تکنولوژیهای این هواپیما به شوروی اعلام کردند.حتی عده ای هممدعی شدند که میگ 25 روسی از روی این رهگیر توانمند الگوبرداری شد.


دقیقا"

در برنامه ایی مسندی که شبکه manoto2 به برسی این جنگنده میپرداخت,عنوان شد که روس ها مخفیانه و جاسوس وار تمامی اطلاعات این جنگنده را بدست آورده بودند. چیزی که دولت کانادا از آن بی خبر بود!
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Novice Poster
Novice Poster
پست: 78
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱, ۱۱:۳۸ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 73 بار
سپاس‌های دریافتی: 705 بار

رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا

پست توسط ogfhk »

مسئله شگفت انگیزی در مورد جنگنده مافوق صوت AVRO CF-105 ARROW وجود ندارد . آنچه در مورد آن روی داده باور نکردنی است.اولین چیزی که در موقع دیدن ARROW نظر هر بیننده ای رو جلب می کند این است که ARROW هواپیمایی فوق العاده است .یک هواپیمای زیبا ؛ هواپیمای زیبایی که متاسفانه در زمانی نادرست ساخته شد.
در حال حاضر یک نمونه مشابه از ARROW در موزه هوافضای تورنتو وجود دارد.تمام ARROW های اصلی از بین رفته اند که در ادامه در مورد سرنوشت آنها صحبت می کنیم. ARROW در زمان خود هواپیمایی استثنایی بود.درواقع وجود ردیابهای زیبای فراصوتی آن جلوتر از زمان خود بود. ARROW در موقع پرواز زیبا بود، چیز زیبایی برای دیدن.بیینده نمی توانست از دیدن شکل زیبای این هواپیما روی زمین لذت نبرد و در آسمان این هواپیما مظهری از زیبایی و قدرت بود.

این جنگنده به عنوان یک رهگیر مافوق صوت توسط نیروی هوایی Avro Canada در دهه 1950 ساخته شد. ARROW ، تند ، برق آسا و بی امان بود . مأموریت آن دفاع از آمریکای شمالی در برابر بمب افکن های هسته ای شوروی بود.این نگهبان مافوق صوت که به سیستم الکترونیک پیشرفته و موشک های هدایت شونده مجهز بود بمنظور پاسداری از شمالگان با هدف نزدیک شدن جنگنده ها به نیمکره غربی ، طراحی شده بود.

ARROW که برای نیروی هوایی کانادا ساخته شده بود نمادی از غرور ملی کانادا به شمار می رفت و شاید تامدتها با هاکی و شیره افرا برابری می کرد.تمام کسانی که در برنامه ARROWحضور داشتند براین اعتقاد بودند که در حال انجام دادن کار بزرگی هستند و این واقعیت انکار ناپذیر بود.

ARROW پیشرفته ترین هواپیمای زمان خودش بود.از اولین ویژگیهای منحصر به فرد این هواپیما اندازه آن بود . این هواپیما 23 متر طول داشت و طول بالهای آن 15 متر بود و به مجاورت 2700 گالن سوخت را حمل می کرد.بالهاي ARROW طرح جادویی با مثلثی داشت که پرواز مافوق صوت را تسهیل می نمود.لبه جلویی بالها برای به حداقل رساندن آشفتگی به صورت شکاف دار ساخته شده بود.
ARROW مجهز به دو موتور Pratt & Whitney J75 بود که نیروی رانش 3 برابر بیشتر از قدرتمندترین حریف خود تولید می کرد درحالی که وزن آن 30 درصد کم تر بود.هواپیما همچنین مجهز به حالت پرواز با سیم (Fly By Wire) بود که به جای سیستم هیدرولیکی متداول در آن زمان از پیامهای الکتریکی بهره می گرفت. در زمان رونمایی دهها هزار کارگر کارگر برنامه ARROW جمع شدند تا حاصل سالها زحمات خود را در قالب این محصول پیشرفته مشاهده نمایند.

[COLOR=#NaNNaNNaN]علی رغم چند رویداد ناگوار ، ARROW بالاتر از حد انتظار ظاهر شد؛ 

ARROW در سومین پرواز خود سرعت صوت را شکست و در هفتمین پرواز ، از سرعت 1600 کیلومتر در ساعت در زمان اوج گیری فراتر رفت.این هواپیما سریعتر و بالاتر از هر جت جنگی دیگری در آن زمان پرواز کرد.با سرعتی نزدیک به 2 ماخ و ارتفاع 18000 متر .

یورن یورسل یکی از خلبانان آزمایشگر این هواپیما آن را فوق العاده توصیف می کند.یورن یورسل در سال 1957دردوره آموزشی پرواز با ARROW بود.او حرکت با سرعت بالا روی باند را گذرانده بود و آماده انجام اولین پرواز واقعی خود بود.اول روز بعد با یک رویداد شگفت انگیز مواجه شد.پرواز او لغو شده بود.مدیر ارشد برنامه تصمیم گرفته بود در آن موقع خطر امتحان یک خلبان دیگر با تقبل نکند.یورسل اطلاع نداشت ، اما حقیقت آن بود که در مقر فرماندهی Avro زمزمه هایی مبنی بر پایان دادن به طرح ARROW وجود داشت و سرانجام به رغم شکستن رکوردها و پیشنوایی های فوق العاده چند ماه بعد در اوایل سال 1958 دولت کانادا این برنامه را لغو کرد. 29000 کارگر و پیمانکار فرعی در یک روز بی کار شدند.تأثیر این لغو برنامه بر صنعت هوافضای کانادا چشمگیر بود و به مدت 20 تا 30 سال ادامه داشت.

[COLOR=#NaNNaNNaN]اما دلیل نابودی هواپیمای چشمگیری که فراتر از تمامی انتظارات ظاهر شده بود ، چیست؟ 

مطبوعات کانادایی ادعا کردند هزینه های ARROW به طور فزاینده ای در حال افزایش بودند و این طرح موجب سرافکندگی نخست وزیر جدید شد و به همین دلیل چاره ای جز لغو آن وجود نداشته است.اما دلیل واقعی شاید بیشتر به همسایه جنوبی مربوط بوده است.هنگام آغاز برنامه ARROW آمریکائیها نگران بمب افکن های هسته ای شوروی بودند اما بعد از آن نگرانی اصلی را موشکهای بین قاره ای بالستیک یا ICBM ها تشکیل می دادند.
این برنامه در میان مسائل سیاسی موشکهای بین قاره ای ،بمب افکن های دور برد و فناوریهای جدید گیر افتاده بود.خیلی ها تصور می کردند فناوری ، مانع از پیشبرد جنگنده های دارای سرنشین خواهد شد.

[COLOR=#NaNNaNNaN]اما این طرح همچنان اسرار آمیزتر می شد!!! 

کمی پس از لغو این برنامه دولت کانادا دستور نابودی تمامی 6 فروند هواپیمایی که همگی در مرحله تحقیقاتی بودند را صادر کرد.
تا امروز نظریه های مربوط به تبانی و خرابکاری در رابطه با لغو برنامه و نابودی ARROW مطرح شده است.حتی برخی براین عقیده اند که نمونه های ساخته شده ARROW مخفیانه خارج شده و از تخریب جان سالم به در برده اند.چون چنین چیزی از تصویر هواپیمای از هم بازشده وجود ندارد.چیزی که نه می توان آن را تأیید کرد و نه تکذیب کرد.این هواپیما می توانست یک رهگیر فوق العاده و برترین هواپیمای یک نسل باشد.

[COLOR=#NaNNaNNaN]ویژگیهای عمومی : 

- تعداد خدمه : 2 نفر
- طول : 77 فوت و 9 اینچ (23.71 متر)
- بال : 50 فوت (15.24 متر)
- ارتفاع : 20 فوت و 6 اینچ (6.25 متر)
- مساحت بال : 1،225 فوت مربع (113.8 متر مربع)
- وزن خالی : 49،040 پاوند (22،245 کیلوگرم)
- وزن بارگذاری شده : 56،920 پاوند (25،820 کیلوگرم)
- حداکثر وزن برخاست : 68،605 پاوند (31،120 کیلوگرم)
- پیشرانه : 2 × Pratt & Whitney J75-P-3 turbojets
- رانش خشک : 12،500 lbf (55.6 کیلو نیوتن) each
- رانش با پس سوز : 23،500 lbf (104.53کیلونیوتن) each

[COLOR=#NaNNaNNaN]کارایی : 

- حداکثر سرعت : ماخ 1.98 (1،307 مایل در ساعت، 2،104 کیلومتر در ساعت)
- سرعت کروز : 0.91 ماخ (607 مایل در ساعت، 977 کیلومتر در ساعت) در 36،000 فوت (11،000 متر)
- مبارزه با شعاع : 360 نیوتن متر (410 ناتیکال مایل ، 660 کیلومتر)
- سقف پرواز : 53،000 فوت (16،150 متر)
- وینگ لودینگ : 46.5 پاوند بر فوت مربع (226.9 کیلوگرم / مترمربع)
- رانش / وزن : 0.825 در وزن لود

[COLOR=#NaNNaNNaN]جنگ افزار : 

- موشک : 1-4 × AIR-2 Genie unguided nuclear rockets
- موشک : 8× AIM-4 Falcon, Canadair Velvet Glove (cancelled 1956), 2 AIM-7 Sparrow II 2D active guidance missiles (cancelled)

[COLOR=#NaNNaNNaN]الکترونیک : 

- سیستم کنترل آتش Hughes MX-1179
[External Link Removed for Guests]
[COLOR=#NaNNaNNaN]ARROW هواپیمای زیبایی که به طور اسرارآمیزی بلافاصله ساخت ، نابود شد و آثار وجودی آن از بین برده شد.  [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]
آخرین ويرايش توسط 1 on CAPTAIN PILOT, ويرايش شده در 0.
دلیل: احتراما" تاپیک ادغام شد.
[FONT=Arial Narrow]و بدان ما از تبار  [HIGHLIGHT=#0070c0] 
Major
Major
پست: 670
تاریخ عضویت: شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۰۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 373 بار
سپاس‌های دریافتی: 1777 بار

Re: رهگیر زیبای AVRO CF-105 ARROW ، روح آزرده کانادا

پست توسط ramin-am »

یکی از شایعاتی که درمورد این جنگنده سر زبانها افتاد سرقت اطلاعات ساخت این رهگیر توسط شوروی بود که منجر به ساخت mig-25 شد
ولی بیشتر بازی هیا سیاسی همسایه جنوبی و کاخ باکینگهام به نظر میرسه
به رویاهایت بی اندیش ..........
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”