آشنايي با جنگنده تهاجمی AMX

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21369 بار

آشنايي با جنگنده تهاجمی AMX

پست توسط SAMAN »

 آشنایی با جنگنده بمب افکن AMX 

 [External Link Removed for Guests] 

AMXیک طرح مشترک بود که توسط Alenia و Aermacchi و Embraer به عهده گرفته شد. هدف از این طرح ساخت یک هواپیمایی بود که توانایی حمله های سطحی(زمینی) پشتیبانی هوایی و ماموریت های اکتشافی و خلاصه تعریف شده برای کلیه میادین نبرد باشد.
AMX یک هواپیمای لایق و کارآمد در سرعت های بالا و سرعت های ساب سونیک( زیر صوت) در ارتفاع پایین است.ه.اپیمایی جنگی و کارآمد که توانایی نشت و برخواست از باندهای آسیب دیده را نیز دارد. هواپیمایی که در شب و یا روز همه خصوصیات خود را حفظ میکند. AMX ویژگی های دیگری دارد و آن این است که ومادون قرمز پایین دارد.(تشعشعات) حالت خاص رادار آن( کاستن فواصل بین پالس رفت و برگشت) وآسیب پذیری پایین ساختمان و سیستم های آن احتمال موفقیت در یک ماموریت را تضمین خواهد کرد. سیستم اخلالگر الکترونیک ECM انسجام یافته و موشک های هوابه هوا و چگونگی قرار گیری توپ ها در بلای دماغه هواپیما و سلاح های خود دفاعی از قابلیت های این هواپیما هست.
گونه هواپیمای جنگی AMX - T یک نمونه 2 سرنشینه هست که با کارایی بالای (زمینه پرواز) فراصوتی با استفاده از موتورهای جت خود مخصوص آموزش را فراهم میکند.
مشخصه های عملیاتی جنگنده ضربتی AMX پیشتر در نیروهای هوایی برزیل (FAB ( و نیروی هوایی ایتالیا( AMI ) حفظ شده است. آ ام ایکس یک مربی خوب در پرواز های زیر صوت است او توانایی افزایش سرعت با داشتن مهمات در ارتفاع پایین تا 500 نات است! گونه آموزش این جنگنده( مدل T) توسط نیروی هوایی ونزوئلا انتخاب شد.آنها این مدل پیشرفته را به جای هواپیمای آموزشی T-2A که هواپیمای آموزشی خوبی بود انتخاب کردند. این مدل آموزشی قابلیت های مدل جنگی را حفظ کرده است یعنی توانایی انجام عملیات هم دارد. بال های آ ام ایکس در ابتدا بزرگ هستند و به تریج که به عقب می روند باریک میشوند.این بطوری است که سطح مقطع آنها زیاد شده است. موشک های هوا به هوا معمولا رو باله ها جاگذاری شده اند.موتور آ ام ایکس یک موتور درون بدنه توربو فن است. هواپیما دارای 2 ورودی هوای جداگانه در جلوی باله ها است اما دارای تنها یک اگزوز خروجی است. هواپیما دارای یک حباب (کابین خلبان)است.

در سال 1981 دولت اسپانیا و ایتالیا برای ساخت یک هواپیمای جدید با الزامات مشترک به توافق رسیدند. Embraer کمپانی سازنده هواپیمای برزیلی هم در همان سال به این توافق نامه ملحق شد. این هواپیمای جدید توسط این سه کشور بیت المللی ساخته شد.الگوی اولیه این هواپیما در سال 1984 پرواز کرد. این طرح اولیه بعد از پنجمین پروازش ( در همان سال) سقوط کرد هرچند در پرواز های بعد موفق بود. تولید این هواپیمای جنگی از سال 1986 شروع شد و در سال 1989 اولین هواپیما به برزیل و بعد به ایتالیا تحویل داده شد. تقریبا 200 فروند جنگنده آی ام ایکس تولید شد.
آی ام ایکس های ایتالیا در سال 1999 در قسمت هایی از ناتو( نیروهای متحد) عملیاتی شدند.آنها برای جنگ کوزوو اعزام شدند .این در حالی بود که هیچ هواپیمایی در این عملیات سقوط نکرد. هواپیماها در این عملیات بیشتر از بمب های سقوط آزاد ام کا 82 با کیت های رهگیر کننده استفاده کردند. هر دو نیروی هوایی ایتالیا و برزیل تولیداتی به تیراژ های کم از این هواپیما ساختند.
مدل AMX- ATA یا به اختصا رجنگنده آموزشی پیشرفته هم یگ گونه 2 سرنشینه است. عموما آن یک هواپیمای ضربتی چند ماموریته است که توانایی هوا به هوای محدودی دارد.اما مناسب برای حمله و عملیات های ضربتی است. این هواپیما مجهز به سامانه های جدید( سنسورهای)IR Forward Looking دیدن امواج مادون قرمز- کلاه خلبانی مدرن(نمایش دهنده)- و رادار جدید ضد کشتی و ضد هوایی از دیگر قابلیت های این مدل ویژه است.
سلاح های جدید شامل موشک های ضد کشتی و موشک های هوا به هوا با برد متوسط میباشد.
در سال 1999 ونزوئلا 8 فروند از این جنگنده سفارش داده است.
ایتالیا آی ام ایکس را برای جایگزینی هواپیماهای قدیمی خود یعنی اف-104 ها و هواپیماهای پا به سن گذاشته قدیمی ترش یعنی G 91 میخواست. نیروی هوایی ایتالیا زمانی طرح را شروع کرد که احتیاج به یک جنگنده تاکتیکی سبک داشت تا مکمل هواپیماهای جنگی تورنادوی IDS خود بکند. این هواپیمای جدید بایستی توانایی حمله شناسایی با دامنه ( برد وسیع) و قابلیت انجام رزم هوایی و آنتی شیب( ضد کشتی ) بودن را می داشت.
کمپانی ایتالیایی Aeritalia و Aermacchiø برای ساخت به هم ملحق شدند. همکاری ها به این نتیجه رسید تا آی ام ایکس تولید شود تحت ساخت Aeritalia Macchi تولید شوند. این در حالی بود که نیروی هوایی برزیل هم چنیین هواپیمای جنگی احتیاج داشت و این مقدمات فراهم شد تا شرکت برزیلی هم به این کمپانی ها ملحق شود.(امبرار در سال 1980 به آنها پیوست) مشارکت 3 کمپانی شروع شد تا این هواپیمای جنگی را برای ایتالیا و برزیل بسازند.
در نهایت ایتالیا 149 فروند از این هواپیما در یافت کرد و برزیل43 فروند از 56 فروند و طبق آمار ها ونزوئلا هم 12 فروند مدل T خریداری کرد.

البته آمار های متفاوتی در دست است. به نظر میرسد که این آمار ها از همه دقیق تر باشند.
آی ام ایکی در حال حاضر در خدمت نیروی هوایی برزیل -ایتالیا و ونزوئلا هست. اولین AMX تحویلی به ایتالیا به تاریخ ژانویه 1989 بود و اولیت AMX تحویل داده شده به نیروی هوایی برزیل در سال 1990 بود. خط تولید ها در برزیل و ایتالیا بود. در مجموع 192 فروند از این هواپیما ساخته شد که 37 فروند مدل 2 نفره آن بنام گونه T بود. آمارها به این شرح است که 110 فروند تک سرنشینه و 26 فروند 2 سرنشینه به ایتالیا تحویل داده شد و79 فروند تک سرنشینه به برزیل به اضافه 15 فروند 2 سرنشینه.
سهم کمپانی های سازنده AMX به این شرح است:

Embraer ( 23.8% ) Aermacchi ( 46.5% ) Alenia Aeronautica
( 29.7% )


مشخصات جنگنده بمب افکن AMX :


 [External Link Removed for Guests] 


کشورهای سازنده: ایتالیا - برزیل
کمپانی های سازنده: Alenia, Aermacchi and Embraer
هواپیماهای مشابه: آلفا جت- میراژ اف-1 آی وی 8 هاریر
خدمه: 1 نفر
نقش: بمب افکن سبک - جنگنده
طول باله: 8.84 متر
طول هواپیما: 13.58 متر
ارتفاع هواپیما از سطح زمین: 14.92 فوت
مساحت باله ها : 226 فوت مربع
موتور: توربو فن - ساخت رولز رویس Spey MK807 با قدرت تراست پس سوز 11023 پوند.
سقف پروازی: 13 کیلومتر
برد مفید: 1150 گره دریایی
سوخت داخلی: 3076 کیلوگرم
تانک های خارجی: 500 L drop tank with 399kg of fuel for 75nm range
1000 L drop tank with 799kg of fuel for 149nm range
قابلیت سوخت گیری هوایی: دارد.
وزن خالی: 14638 پوند با ماکزیمم وزن تیک آف 28660 پوند و با ماکزیمم لود خارجی 8380 پوند.
سنسور ها: FIAR Pointer range-only radar, RWR, Balistic Bombsight
مهمات: توپ 20 میلیمتری ولکان-موشک سایدویندر L - سیستم جامینگ( پارازیت انداز) ELT-555 - بمب 750 کیلوگرمی-


منابع:
www. fas.org
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

[COLOR=#002060]مترجم: SAMAN.M.S


بــــــــرداشت بدون ذکر نام سایت centralclubs.com و نـــــام نویـــــــسنده به هیچ عنوان مـــــجاز  
.
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Major II
Major II
پست: 221
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۷, ۷:۰۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 329 بار
سپاس‌های دریافتی: 448 بار

جنگنده AMX شکارچی ایتالیایی-برزیلی

پست توسط moha684 »

جنگنده AMX شکارچی ایتالیایی-برزیلی
جنگنده بمب افکن AMX هم اکنون در حال خدمت در نیروی هوایی ایتالیا برزیل و ونزوئلا می باشد.اولین جنگنده AMX در ژانویه ی 1989 به نیروی هوایی ایتالیا تحویل داده شد.نیروی هوایی برزیل نیز در سال 1990 این جنگنده را به خدمت گرفت.این جنگنده به طور مشترک توسط ایتالیا و برزیل ساخته شده
تصویر

از کل 192 جنگنده 155 فروند تک نفره و 37 فروند دونفره می باشد .که از این تعداد 110 فروند تک سرنشینه و 26 فروند دو سرنشینه به ایتالیا و 79 فروند تک سرنشینه و15 فروند دوسرنشینه به بزیل تحویل داده شده است.پروژه AMXاز زمانی آغاز شد که نیروی هوایی ایتالیا نیاز خود را به هواپیمای تک و دو سرنشینه اعلام کرد. نقش اصلی AMX حمله به اهداف زمینی قابل دید می باشد.در دسامبر سال 2002 نیروی هوایی ونزوئلا قراردادی را برای خرید 12 فروند AMX پیشرفته جنگی و پشتیبانی هوایی امضا کرد که تحویل آنها از سال 2005 آغاز شده است.

تصویر

این جنگنده دارای 7 ردیف پرتاب میباشدو که یکی در زیر بدنه دو تا در زیر هر بال و یکی در انتهای هر بال می باشد.
این جنگنده قادر به حمل موشک های هوا به هوا .هوا به سطح. بمب های سقوط ازاد.بمب های تاخیری لیزری .بمب های هدایت شونده .بمب های خوشه ای .و بمب های هدایت شونده نقطه زن و راکت می باشد.

تصویر

همچنین AMX های ایتالیا توانایی حمل بمب های GBU-12 را نیز دارند.که کیت آن توسط شرکت البیت اسرائیل ساخته شده.این جنگنده توانایی حمل موشک های هوا به هوای AIM-9L و MAA-1 را دارا می باشد

تصویر

هدف کمپانی های سه گانه امبرائر- آرماچی- و ار ایتالیا از ساخت این جنگنده را می توان به صورت زیر خلاصه کرد(جنگنده ای که در پایین ترین ارتفاع متصوره در نا مساعد ترین آب و هوا و با حداقل مصرف سوخت و سرعتی نزدیک به سرعت صوت به ماموریت برود)
در این پروژه شرکت آلنیا مسئول ساخت بخش مرکزی بدنه –آنتن رادار-قسمت های متحرک اسپویلر-و سطح دم می باشد.آرماچی نیز مسئول جلوی بدنه سیستم یکپارچگی تسلیحاتی – کاناپی و انتهای بدنه دم می باشد.امبرائر مسئول ساخت مجاری هوا – بالها تانکر سوخت می باشد.
این جنگنده به وسیله شرکت الترونیکا به سیستم های فعال و غیر فعال اقدام متقابل الکترونیکی مجهز شده .
سیستم های کنترلی کابین نیز به وسیله ی مایکروتکنیا ساخته شده و کابین هم دارای سیستم دید در شب است.قطعات جدا از هم و انفصالی این جنگنده این امکان را میدهد که سیستم های ارتقا یافته روی آن نصب شود.

تصویر
این جنگنده برای ارتباط با موج های UHF و VHF سازگار شده است.و توانایی شناسایی دوست از دشمن را دارا می باشد.
رادار AMX ایتالیایی از نوع EL/M-20001B بوده که توسط شرکت اسرائیلی التا طراحی شده.
رادار AMX برزیلی از نوع SCP/01 می باشد.
رادار ونزئلایی از نوع EL/M-2032 است.
این جنگنده از موتور بدون پس سوز توربوفن رولزرویس استفاده می کند.که نیرویی برابر 5000کیلو پوند ایجاد می کند. این جنگنده 3500 لیتر سوخت در تانکر های داخلی خود حمل می کند که شعاع عملیاتی 550 کیلومترو توانایی 5دقیقه ماندن در منطقه هدف را به آن می دهد.
تصویر

تصویر

منبع: military
آخرین ويرايش توسط 1 on SAMAN, ويرايش شده در 0.
دلیل: موضـــــــــــــــــوع ادغام شــــــــد. با تشکر
[FONT=System][External Link Removed for Guests] 
[FONT=System] 
[FONT=System]618 
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”