ساب دراکن J-35, جنگنده سوئدي::(اولين مافوق صوت اروپايي)

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21369 بار

ساب دراکن J-35, جنگنده سوئدي::(اولين مافوق صوت اروپايي)

پست توسط SAMAN »

بنام خدا
 آشنایی با جنگنده دراکن محصول سوئد 
SAAB DERAKEN J-35

 [External Link Removed for Guests] 

با شروع عصر جت کشور سوئد سریعا به فکر داشتن یک جت جنگنده بود که در عین حال بمب افکن باشدودر ارتفاع های بالا و رهگیری ها توانا باشد.گرچه در آن زمان جنگنده های رهگیری آمریکایی نظیر استارفایر اف-104 وجود هو داشتند اما ساب دراکن میبایست یک نقش منحصر به فرد و رزمی را برای سوئد داشته باشد.جنگنده بایستی قابلیت های سخت دیگری را هم دارا می بود. مثلا برای فرودگاه های نظامی موقت نیز عملیاتی بود تا اندازه ایی که تا ده دقیقه بتواند حتی توسط سربازان ساده که کمترین آموزش را دیده بودند آماده شود.

در سال 1949 طراحی بر روی جنگنده ایی مافوق صوت که مناسب برای اب و هوای سوئد بود برای نیروی هوایی- بنام ساب شروع شد این جنگنده تک سرنشین بود. [HIGHLIGHT=#ffc000]اریک   طراح جنگنده پیشنها داده بود که جنگنده از نوع بال دلتایی باشد و آیرودینامک منحصر به فردی داشته باشد.بال ها با زاویه خاص و متفاوت طراحی شد! بال داخلی با زاویه 80 درجه برای افرایش سرعت و بال های خارجی(بیرونی) با زاویه 60 درجه برای کاهش سرعت بهینه سازی شد.بنابراین هم مخزنهای خارجی-فرامین کنترل قدرت هواپیما-ارابه های فرود جمع شونده تکمیل شدند.هواپیما با این شکل و شمایل و با داشتن یک دم کوتاه و اثرات آیرودینامیک داشته اجازه فرود های بسار موفق و خوب را به هواپیما میداد. این مشخصه دراکن به او توان و لیاقت فرود در پایگاه های هوایی کوچک را داده بود.


مدل های اولیه ساب های دراکن با موتور توربوجت ساخت رولزرویس آون مشخص شدند.اولین پرواز ساب جی-35 دراکن در 25 اکتبر سال 1955 انجام شد و اژدها(دراکن)در سال 1960 در ماه مارس وارد خدمت شد.یک سری از دراکن ها با موتور توربوجت ساخت شرکت ولو با نام RM6Bساخته شدند.

 [External Link Removed for Guests] 

این موتور ها تحت لیسانس(نظارت)شرکت رولز رویس ساخته شدند.ساب دراکن به کشورهای دانمارک-فنلاند و اتریش صادر شد.از ساب دراکن جی-35 هم به عنوان جنگنده تاکتیکی اکتشافی استفاده شد.

گونه های اصلی که از نمونه ساب جی-35 تولید شد به شرح زیر است:


J-35A:این جنگنده اولین ورژن ساب 35 بود که به تعداد 90 فروند مابین سال های 1959 تا 1961 ساخته و تحویل نیروی هوایی شد. در سال 1966 دم هواپیما تغییر داده شد و کمی دراز تر شد.

J-35B:73 فروند از اینجنگنده در سالهای 1962 تا 1963 ساخته شد. و تحویل نیروی هوایی سوئد اینجنگنده دارای رادار بهتری نسب به ساب دراکن 35 آ بود همچنین دارای سلاحهای بهتر و حدود 60 سیستم از آن ادغام شده بود همچنین تعدادی از دراکن هایا به بی تبدیل شدند.

SK-35C:یک هواپیمای آموزشی دو سرنشینه بدون قابلیت داشتن در عملیات رزمی

J-35D:یکمدل تولید شده ساب با موتور نیرومند تر و ابزار های اصلاح شده -همچن صندلیاین جنگنده (خلبان)از لحاظ سیستم اجکتپیشرفت و بهینه سازی شد.

S-35E:این جنگنده یک هواپیمای تاکتیکی جاسوسی با داشتن 5 دوربین در نوک هواپیما و همچنین این هواپیما یک توپ در بدنه داشت.

J-35F:اینجنگنده آخرین تولید ساب در این مورد بود که ابزار آلات ناوبری و الکترونیکبسیار پیشرفته تر شدندهمچنین این جنگنده توانایی حمل موشک های HUGHESFALCON را به جای موشک سایدویندر دارد.

SAAB-35 H:گونه صادراتی برای نیروی هوایی سویس اما سویس هیچ گاه این جنگنده را به کشوری صادر نخواهد کرد.(نمی فروشد)

SAAB 35XD:شامل F-35,TF-35,RF-35 جنگنده های صادر شده به دانمارک-اف35 تک سرنشین-تی اف35 دو سرنشین و گونه آخر یک مدل اکتشافی از جنگنده ساب دراکن بود.


SAAB 35XS:نگارش ساخته شده برای فنلاند و گونه ایی که فنلاند تحت نظارت سوئد در کمپانی والمت تولید کرد.
سوئد همچنین یک سری از جنگنده های ساب دراکن کار کرده خود را با عنوان (بی-اس/دی-اس وسی-اس)به فنلاند فروخت.
در اواسط سال 1980 شرکتساب برگشت و 24 فروند ساب جی از نیروی هوایی سوئد خرید و تغییراتی در آنهاداد اکنون با نام ساب 35 (او) که در انگلستان به (او- ایی) شناخته میشوند.


گرچه در حال حاضر سوئد جنگنده ساب ویگن 37 را جایگزین این هواپیما کرده است اما این هواپیما 40 سال خدمت کرد و در حال حاضر در اتریش به عنوان یک جنگنده مناسب و پرکاربرد نظامی در حال خدمت است.تولید این جنگنده در سال 1974 متوقف شد.ساب جی 35 اولین جنگنده ساخت اروپا بود که سرعتی مافوق صوت داشت و در حال حاضر در سازمان فضایی امریکا(ناسا) و شرکت های دولتی امریکایی برای انجام آزمایش سرعت های بیشتر در حال برسی است.البته این هواپیما به عنوان یک پرنده جنگی تک سرنشین به طور محرمانه حداقل یک بار پرواز داده شده و اکنون در تلویزونهای آمریکا بر روی یک محصول امریکایی(آبجو)بنام میلر آگهی تبلیغاتی میشود.


  مشخصات جنگنده بمب افکن ساب دراکن 
[External Link Removed for Guests] 
خدمه:1 نفر
طول:15.34 متر
طول باله:9.42 متر
ارتفاع:3.98 متر
مساحت باله:49.22 متر مربع
وزن خالی:7.86 تن
ماگزیمم وزن:11.4 تن
ماگزیمم وزن هنگام تیک-آفک:16 تن
پیشرانه:1 عدد موتور توربو جت-پس سوز-ساخت ولو(با نظارت رولز رویس) با قدرت56.5 کیلو نیوتن و حداکثر قدرت 78.4 کیلونیوتن(در حالت آفتر بارنینگ-پس سوزی)

ماکزیمم سرعت:بیش از 2 ماخ
برد:با تانک های خارجی 3250 کیلومتر
سقف ارتفاع:20 کیلومتر
نرخ اوج گیری:175 متر در ثانیه
وزن روی باله ها:231.6 کیلوگرم بر هر مترمربع
باند مجاز برای تیک اف:650 متر

مهمات

1 عدد توپ 30 میلیمتری با 100 فشنگ به شماره
M-55 ADEN
دارای 4 نقطه برای حمل سوخت و مهمات
توانایی حمل موشک های هوا به هوای
Rb-24/Rb-27/Rb-28
حمل راکت 75 میلیمتری هوا به زمین
توانایی حمل بمب های 55/220/500 و 1000 پوندی
قابلیت حمل تسلیحات تا 2.9 تن

منبع:WWW.WARBIRDALLEY.COM
[External Link Removed for Guests]

ترجمه :سامان

لینک تصاویر جنگنده های ساب
viewtopic.php?t=26493&highlight
----------
آخرین ويرايش توسط 2 on SAMAN, ويرايش شده در 0.
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21369 بار

Re: ساب دراکن J-35, جنگنده سوئدي::(اولين مافوق صوت اروپايي)

پست توسط SAMAN »

فنلاندی ها هم برای مدت کوتاهی دراکن ها را تولید کردند.12 فروند جنگنده جی-35 در کارخانه والمت ساخته شد.هواپیما بدون آزمایش و کسب موفقیت از جانب خریداران به سویس و ونزولا اهدا شد. سنگاپور نیز ظاهرا تمایل به خرید دراکن داشت اما هیچ گاه جنگنده ایی ساخته نشد تا به سنگاپور فروخته شود. 
[External Link Removed for Guests] 
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”