Boeing X-32 مغلوب ولی خندان!

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 330
تاریخ عضویت: شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸, ۳:۲۴ ب.ظ
محل اقامت: واوان
سپاس‌های ارسالی: 3246 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار
تماس:

Boeing X-32 مغلوب ولی خندان!

پست توسط Ruozbeh »

این مقاله ی مختصر که به شرح توانمندی های این هواپیمای خندان! میپردازد پیش درآمدی است بر مقاله ای کاملتر در زمینه ی پروژه ی تولید
Joint Strike Fighter.
[HR] Boeing X-32

[External Link Removed for Guests]


Joint strike fighter

  بوئینگ X-32 یک جنگنده ی چندمنظوره بود که در مناقصه ی تولید Joint Strike Fighterبرای ارتش ایالات متحده و هم پیمان های این کشور

از X-35 پیشنهادی از سوی لاکهید مارتین که بعدها به F-35 Lightning II معروف شد شکست خورد.

 [External Link Removed for Guests] 
طراحی X-32

X-32 از یک ورودی هوای چانه ای بزرگ شبیه به [External Link Removed for Guests] و [External Link Removed for Guests] و یک بال یک تکه ی فیبرکربنی تشکیل شده است، که

بدلیل بزرگی تا حدودی نامتعارف ورودی هوای آن برخلاف آنچه که از یک جنگنده ی high-tech انتظار میرود کمکی به بهبود دید نمیکند.

بالهای ذوزنقه ای آن با فاصله دو بال حدود 9.15 متر و با زاويه ي پسگرايي لبه ي حمله 55 درجه . توانایی حمل 20000 پوند سوخت را

دارد. دلیل این درجه ی بالا از زاویه ی پسگرائی به قسمت های لاغر بال اجازه می داد تا بتواند حداقل پسای گذر صوتی را تولید نماید

دیگر دلیل این زاویه ایجاد یک زاویه ی خوب برای تجهیز به آنتن بالی بود.

پیشران دقیقا پشت کاکپیت و جلوتر از مرکز گرانش (CP)قرار گرفته است (امری نادر در جنگندهای جت) که این عوامل به مانند این است

که شی مخصوصی از آشکار شدن مستقیم تیغه های موتور جلوگیری میکند.بوئینگ همچنین در دهه ی60 هم طرحی از جنگنده ی

مافوق صوت با پیشرانه ای سوار شده در مرکز گرانش جنگنده ارائه کرده بود که اقدام برای تولید آن از چاپ تصاویر در Aviation week فراتر

نرفت.

 [External Link Removed for Guests] 
تغییرات در طراحی

دو پیش نمونه ی تولید شده برای کاهش هزینه های تولید از طراحی با بالهای دلتا بهره میبردند با این وجود هشت ماه پس از شروع

تولید پیش نمونه ها ، نیاز به تقویت مانور پذیری و امکانات حمل سلاح JSF تحت درخواست نیروی دریایی به کارخانه های رقیب ارسال شد

و در نتیجه بالهای دلتای ساخته ی بوئینگ دیگر به نیازها پاسخ نمی داد، مهندسان بوئینگ برای حل این مشکل یک طراحی جدید با دم

سنتی (با شباهت اندکی به دم پلیکان) و کاهش وزن و افزایش چالاکی ارائه کردند.اما برای تغییر پیش نمونه ها دیگر دیر شده بود.

البته این کار باعث اثبات توانایی کافی بودن تکنولوژی بوئینگ در زمینه تولید جنگنده بود.

 [External Link Removed for Guests] 
تست پرواز

بدلیل بال های دلتای پیش نمونه ها ، بوئینگ دو گونه ی مافوق صوت و STOVL را در تنظیمات جداگانه ارائه کرد که در گونه ی STOVL

باید تعدادی از قطعات از جنگنده جدا می شد.البته بوئینگ دریافته بود که گونه ی اصلاحی با دم سنتی نیازی به تنظیمات جداگانه ندارد.

اولین پرواز X-32A ( طراحی شده برای CTOL و ناوهای هواپیمابر ) در 18 سپتامبر سال 2000 انجام شد که در آن جنگنده از پایگاه

بوئینگ به پایگاه هوایی ادوارز پرواز نمود. X-32B که نمونه ی STVOL بود اولین بار در مارس سال 2001 به پرواز درآمد.X-32 برای پرواز

STVOL دقیقا از همان روشی که استفاده میکند که هاریرها استفاده میکنند یعنی استفاده از خروجی فن و thrust vectoring.

 [External Link Removed for Guests] 
مشخصات و توانایی ها


خدمه: 1 نفر

طول: 15.47 متر

فاصله دو بال : 10.97 متر

ارتفاع: 5.28 متر

مساحت بال: 54.8 مترمربع

حداکثر وزن بخاست: 17200 کیلوگرم

پیشران: پیشران توربوفن Pratt & Whitney F135 با پس سوز

حداکثر تراست بدون پس سوز (تراست خشک) : 117 کیلو نیوتون

حداکثر تراست با پس سوز: 155.7 کیلو نیوتون

حداکثر سرعت : 1.6 ماخ (1931 کیلومتر بر ساعت )

برد در ماموریت های مخصوص نیروی هوایی: 1575 کیلومتر

برد در ماموریت های مخصوص نیروی دریایی : 1390 کیلومتر

برد در ماموریت های مخصوص تفنگداران دریایی : 1100 کیلومتر

تسلیحات

توپ 20 میلیمتری [External Link Removed for Guests] یا توپ 27 میلیمتری [External Link Removed for Guests]

محفظه درونی: 6 آمرام یا 2 آمرام و 2 بمب 2000 پوندی کلاس هدایت پذیر

محفظه خارجی:15000 پوند سوخت و موشک های ضد رادار ، موشکهای هوا به سطح ، مخازن سوخت اضافی

 [External Link Removed for Guests]   این تصویر قهقهه زدن آن کاملا پیداست! تصویر 
  : در مورد رقابت با X-35 شکست بوئینگ و چگونگی پرواز STVOL در مقاله ای که جداگانه که در اول مقاله اشاره شد به تفصیل 

خواهیم گفت.

منبع:

[External Link Removed for Guests]

کپی برداری بدون ذکر منبع    نیست 
  
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Senior Poster
Senior Poster
پست: 739
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸, ۲:۲۶ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 326 بار
سپاس‌های دریافتی: 1085 بار

Re: Boeing X-32 مغلوب ولی خندان!

پست توسط HITMAN_KU »

این هواپیما به گوفی باردار تشبیه شده بود.لطفا اگه میتونی در مورد علل شکستش توضیح بدین
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 330
تاریخ عضویت: شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸, ۳:۲۴ ب.ظ
محل اقامت: واوان
سپاس‌های ارسالی: 3246 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار
تماس:

Re: Boeing X-32 مغلوب ولی خندان!

پست توسط Ruozbeh »

HITMAN_KU جنگنده به این خوش هیکلی و زیبایی :) :) :) :-?
اما در مورد دلایل شکست گفتیم که در مقاله ای جدا بررسی خواهد شد ولی خیلی کوتاه بگم که یکی از مهمترین علت ها نوع پرواز عمودی است که در بوئینگ بمانند هاریر است یعنی فن های جداگانه ولی در لاکهیدمارتین از روشی با ریسک بالاتر یعنی تغییر جهت خروجی موتور است که باعث افزایش توانایی برخاست در وزن های سنگین تر می شود. :-(
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Captain I
Captain I
پست: 820
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۶, ۱۱:۵۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4147 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار

Re: Boeing X-32 مغلوب ولی خندان!

پست توسط حسن2568 »

يكي از دلايل نا موفق بودن جنگنده ايكس 32 ممكن است به خاطر كاهش حجم سوخت و كاهش برد عملياتي به خاطر محل قرار گيري موتور باشد. اين روش قرار گيري موتور يك ايده جديد و با كمترين اطمينان است به همين دليل ارتش امريكا نسبت به عملكرد آن در يك جنگ واقعي دچار ترديد شده است. به هرحال با توجه به اين ايده جديد يعني قرار گرفتن موتور در قسمت مركز ثقل جنگنده احتمال پيگيري پروزه ديگري برگرفته از اين طرح توسط بوئينگ وجود دارد.
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 330
تاریخ عضویت: شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸, ۳:۲۴ ب.ظ
محل اقامت: واوان
سپاس‌های ارسالی: 3246 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار
تماس:

Re: Boeing X-32 مغلوب ولی خندان!

پست توسط Ruozbeh »

حسن2568 نوشته شده:يكي از دلايل نا موفق بودن جنگنده ايكس 32 ممكن است به خاطر كاهش حجم سوخت و كاهش برد عملياتي به خاطر محل قرار گيري موتور باشد. اين روش قرار گيري موتور يك ايده جديد و با كمترين اطمينان است به همين دليل ارتش امريكا نسبت به عملكرد آن در يك جنگ واقعي دچار ترديد شده است. به هرحال با توجه به اين ايده جديد يعني قرار گرفتن موتور در قسمت مركز ثقل جنگنده احتمال پيگيري پروزه ديگري برگرفته از اين طرح توسط بوئينگ وجود دارد.


در مورد مصرف سوخت بیشتر یا کاهش حم سوخت به نظرم این دلیل درست نباشد. تصویر تصویر
برای مقایسه بهتره بدونیم که F-35 با مخازن اضافی سوخت خارجی تنها 200 کیلومتر از بوئینگ بدون مخازن سوخت خارجی بیشتر برد دارد.

بوئینگ همچنین در دهه ی60 هم طرحی از جنگنده ی مافوق صوت باپیشرانه ای سوار شده در مرکز گرانش جنگنده ارائه کرده بود که اقدام برایتولید آن از چاپ تصاویر در Aviation week فراتر نرفت.

در مورد اطمینان نداشتن به طرح هم بنظرم قبلا محاسبات انجام شده بود!

در ضمن دوستان نظرشان در مورد دلایل غیر فنی برای پیروزی لاکهید مارتین چیست؟
به نظرم یکی از دلایل میتواند مشابه بودن کارخانه ی رپتور با صاعقه باشد برای کاهش بعضی هزینه ها. تصویر تصویر
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”