[External Link Removed for Guests]
جت M-346 يك هواپيماي آموزشي رزمي است كه توسط Aermacchi ايتاليا به پرواز در آمده است. اين هواپيما برگرفته از طرح مشترك YAK/AEM-130 دفتر طراحي «ياك» و كارخانه توليد«سوكول» روسيه است. در جولاي سال 2000 آيرماكي از پروژه كناره گيري و كار ساخت و توسعه ي M-346 را به تنهايي ادامه داد. نخستين نمونه از اين پرنده در جولاي 2004 و دومين نمونه هم در مي 2005 به پرواز در آمد.اولين تحويل به مشتري براي 2009 برنامه ريزي شد و در ابتداي 2005 هم وزارت دفاع يونان به اين طرح پيوست.
[External Link Removed for Guests]
امكان آموزش رزمي خلبانان هواپيماهاي پيشرفته را با زاويه حمله زياد(High AOA) فراهم مي آورد. در طراحي و آيروديناميك M-346 از Lift گردابي جهت ايجاد مانورپذيري و كنترل پذيري در زواياي حمله زياد با بهره گيري از سامانه پرواز با سيم استفاده شده است. YAK-130 كه همزاد M-346 محسوب مي شود نيز از سال 1996 به پرواز درآمده و از 2002 در نيروي هوايي روسيه به عنوان نسل نوين هواپيماهاي آموزشي درحال بهره برداريست. درنقش هواپيماي آموزشي نظامي عملكردهاي سامانه محافظت از خود و سناريوهاي شبيه سازي شده تهديدهاي تاكتيكي از طريق نمايشگرهاي چند منظوره نظارت مي شود. در نقش عملياتي نيز هواپيما با دريافت كننده هاي تهديدات راداري ٬ پخش كننده هاي Chaf و Flare و پادكارهاي فعال الكترونيكي تجهيز مي شود.
[External Link Removed for Guests]
جنگ افزار :
6 پايلون رها كننده ي 1000 پاوندي و دو ريل شليك موشك در سر بال ها ٬ 9 پايلون اين جنگنده را تشكيل مي دهند. غلاف هاي الكترونيكي و يك مخزن سوخت 300ليتري نيز قابل انطباق با M-346 هستند.داده هاي سامانه مديريت تسليحات توسط هر كدام از نمايشگرهاي چند منظوره در كابين٬ به نظر خلبان و كمك خلبان مي رسد.و انتخاب جنگ افزار با سامانه «دست ها روي دسته ي گاز و هدايت»(HOTAS) انجام مي شود. هدف گيري تمام جنگ افزارها با سامانه پردازش مركزي كنترل مي شود و از طريق نمايشگر سربالا(HUD) و يا نمايشگر كلاه خلبان(HMD) نتايج نشان داده مي شود. در آويزهاي M-346 امكان استفاده از غلاف هاي نشانه گذار ليزري ٬ غلاف گيرنده ي اخطارهاي راداري ٬ و نيز غلاف پادكار الكترونيكي «الكترونيكا ELT-55» وجود دارد.
[External Link Removed for Guests]
تسليحات مورد استفاده:
1-بمب هاي 500 و 1000 پاوندي سقوط آزاد
2-غلاف هاي شليك راكت
3-سايدوايندر AIM-9 به عنوان موشك كوتاه برد هوا به هوا
4-ماوريك AGM-65 به عنوان موشك هوا به سطح
5-ماترا MK-2A به عنوان موشك ضد كشتي
[External Link Removed for Guests] كابين :
كاكپيت M-346 نشان دهنده ي آخرين نسل از هواپيماهاي رزمي است٬ به طوري كه كابين هر كدام از خدمه به نمايشگرهاي سربالا ٬ سه نمايشگر كريستال مايع چند منظوره رنگي ٬ نمايشگر روي كلاه با قابليت شبيه سازي تهديدات دشمن ٬ چشمي هاي ديد در شب و كنترلرهاي HOTAS تجهيز شده است. براي صندلي هم٬ استفاده از صندلي هاي پرتاب شونده ي «مارتين بيكر MK16» بريتانيايي و «زوزدا K-39» روسي جزو گزينه هاي انتخابي قرار دارند(براي شما چي سفارش بدم؟!).
[External Link Removed for Guests]
اويونيک :
ساختار اويونيكي بر پايه سامانه دوگانه سازي شده داده بر ديجيتال MIL-STD-1553B پايه ريزي شده است كه ظرفيت سامانه هاي اضافي را نيز دارد. فرستنده/گيرنده ي UHF/VHF و شناسايي دوست از دشمن ٬ مجموعه ي مخابراتي را شامل مي شود. مجموعه ي ناوبري شامل يك «سامانه جايروي ليزري اينرسيايي» ٬ يك گيرنده ي مكان ياب جهاني(GPS) ٬ ناوبري هوايي تاكتيكي(TACAN) و سامانه هاي VOR ٬ ILS و MB است. سامانه كنترل پرواز نيز از يك سامانه چهارگانه سازي شده ي پرواز با سيم خودمختار تمام ديجيتال بوده كه شامل چهار رايانه كنترل پرواز است. سامانه كنترل پرواز ٬ كنترل پذيري هواپيما را در زواياي حمله بيش از 35 درجه فراهم مي آورد و از واماندگي(Stall) و چرخش(Spin) هواپيما پيشگيري مي كند. گذر از بيشينه زاويه حمله و محدوده G نيز تحت كنترل اين سامانه است.
[External Link Removed for Guests]
نيروگاه:
M-346 مجهز به دو موتور توربوفن F124-GA-200 ITEC/Honywell است كه توسط فيات آويو ساخته مي شود. اين موتورها از سامانه كنترل تمام خودكار ديجيتال و سامانه روغن كاري مدارسته آيروباتيك بهره مي برند.
[External Link Removed for Guests] مشتري ها :
كشورهاي اروپايي از جمله اولين مشتريان احتمالي جت آموزشي پيشرفته مي باشند كه در رأس آن ها خود ايتاليا و يونان قرار دارد. امارات متحده عربي هم در پي يك جت آموزشي نوين است و به همين منظور M-346 در نمايشگاه هوايي دوبي حضوري فعال داشت.
[External Link Removed for Guests]
======================= به نقل از: [External Link Removed for Guests]
تصاویر: CAPTAIN PILOT
=====================
[SIZE=150]*-* Special Edit For CentralClubs *-*
*-* آشنایی با جنگنده آموزشی M-346 *-*
مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
*-* آشنایی با جنگنده آموزشی M-346 *-*
When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
- پست: 145
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷, ۱:۱۸ ق.ظ
- محل اقامت: Bushehr
- سپاسهای ارسالی: 2383 بار
- سپاسهای دریافتی: 1119 بار
- تماس:
هواپیمای جت آموزشی M346
[External Link Removed for Guests]
جت M-346 یک هواپیمای آموزشی رزمی است که توسط Aermacchi ایتالیا به پرواز در آمده است. این هواپیما برگرفته از طرح مشترک YAK/AEM-130 دفتر طراحی «یاک» و کارخانه تولید«سوکول» روسیه است. در جولای سال 2000 آیرماکی از پروژه کناره گیری و کار ساخت و توسعه ی M-346 را به تنهایی ادامه داد. نخستین نمونه از این پرنده در جولای 2004 و دومین نمونه هم در می 2005 به پرواز در آمد.اولین تحویل به مشتری برای 2009 برنامه ریزی شد و در ابتدای 2005 هم وزارت دفاع یونان به این طرح پیوست.
[External Link Removed for Guests]
M-346 امکان آموزش رزمی خلبانان هواپیماهای پیشرفته را با زاویه حمله زیاد(High AOA) فراهم می آورد. در طراحی و آیرودینامیک M-346 از Lift گردابی جهت ایجاد مانورپذیری و کنترل پذیری در زوایای حمله زیاد با بهره گیری از سامانه پرواز با سیم استفاده شده است. YAK-130 که همزاد M-346 محسوب می شود نیز از سال 1996 به پرواز درآمده و از 2002 در نیروی هوایی روسیه به عنوان نسل نوین هواپیماهای آموزشی درحال بهره برداریست. درنقش هواپیمای آموزشی نظامی عملکردهای سامانه محافظت از خود و سناریوهای شبیه سازی شده تهدیدهای تاکتیکی از طریق نمایشگرهای چند منظوره نظارت می شود. در نقش عملیاتی نیز هواپیما با دریافت کننده های تهدیدات راداری ٬ پخش کننده های Chaf و Flare و پادکارهای فعال الکترونیکی تجهیز می شود.
[External Link Removed for Guests]
جنگ افزار :
6 پایلون رها کننده ی 1000 پاوندی و دو ریل شلیک موشک در سر بال ها ٬ 9 پایلون این جنگنده را تشکیل می دهند. غلاف های الکترونیکی و یک مخزن سوخت 300لیتری نیز قابل انطباق با M-346 هستند.داده های سامانه مدیریت تسلیحات توسط هر کدام از نمایشگرهای چند منظوره در کابین٬ به نظر خلبان و کمک خلبان می رسد.و انتخاب جنگ افزار با سامانه «دست ها روی دسته ی گاز و هدایت»(HOTAS) انجام می شود. هدف گیری تمام جنگ افزارها با سامانه پردازش مرکزی کنترل می شود و از طریق نمایشگر سربالا(HUD) و یا نمایشگر کلاه خلبان(HMD) نتایج نشان داده می شود. در آویزهای M-346 امکان استفاده از غلاف های نشانه گذار لیزری ٬ غلاف گیرنده ی اخطارهای راداری ٬ و نیز غلاف پادکار الکترونیکی «الکترونیکا ELT-55» وجود دارد.
[External Link Removed for Guests]
تسلیحات مورد استفاده:
بمب های 500 و 1000 پاوندی سقوط آزاد
غلاف های شلیک راکت
سایدوایندر AIM-9 به عنوان موشک کوتاه برد هوا به هوا
ماوریک AGM-65 به عنوان موشک هوا به سطح
ماترا MK-2A به عنوان موشک ضد کشتی
کابین :
کاکپیت M-346 نشان دهنده ی آخرین نسل از هواپیماهای رزمی است٬ به طوری که کابین هر کدام از خدمه به نمایشگرهای سربالا ٬ سه نمایشگر کریستال مایع چند منظوره رنگی ٬ نمایشگر روی کلاه با قابلیت شبیه سازی تهدیدات دشمن ٬ چشمی های دید در شب و کنترلرهای HOTAS تجهیز شده است. برای صندلی هم٬ استفاده از صندلی های پرتاب شونده ی «مارتین بیکر MK16» بریتانیایی و «زوزدا K-39» روسی جزو گزینه های انتخابی قرار دارند
[External Link Removed for Guests]
اویونیک :
ساختار اویونیکی بر پایه سامانه دوگانه سازی شده داده بر دیجیتال MIL-STD-1553B پایه ریزی شده است که ظرفیت سامانه های اضافی را نیز دارد. فرستنده/گیرنده ی UHF/VHF و شناسایی دوست از دشمن ٬ مجموعه ی مخابراتی را شامل می شود. مجموعه ی ناوبری شامل یک «سامانه جایروی لیزری اینرسیایی» ٬ یک گیرنده ی مکان یاب جهانی(GPS) ٬ ناوبری هوایی تاکتیکی(TACAN) و سامانه های VOR ٬ ILS و MB است. سامانه کنترل پرواز نیز از یک سامانه چهارگانه سازی شده ی پرواز با سیم خودمختار تمام دیجیتال بوده که شامل چهار رایانه کنترل پرواز است. سامانه کنترل پرواز ٬ کنترل پذیری هواپیما را در زوایای حمله بیش از 35 درجه فراهم می آورد و از واماندگی(Stall) و چرخش(Spin) هواپیما پیشگیری می کند. گذر از بیشینه زاویه حمله و محدوده G نیز تحت کنترل این سامانه است.
[External Link Removed for Guests]
موتور :
M-346 مجهز به دو موتور توربوفن F124-GA-200 ITEC/Honywell است که توسط فیات آویو ساخته می شود. این موتورها از سامانه کنترل تمام خودکار دیجیتال و سامانه روغن کاری مدارسته آیروباتیک بهره می برند.
[External Link Removed for Guests]
دارندگان :
کشورهای اروپایی از جمله اولین مشتریان احتمالی جت آموزشی پیشرفته می باشند که در رأس آن ها خود ایتالیا و یونان قرار دارد. امارات متحده عربی هم در پی یک جت آموزشی نوین است و به همین منظور M-346 در نمایشگاه هوایی دوبی حضوری فعال داشت
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
جت M-346 یک هواپیمای آموزشی رزمی است که توسط Aermacchi ایتالیا به پرواز در آمده است. این هواپیما برگرفته از طرح مشترک YAK/AEM-130 دفتر طراحی «یاک» و کارخانه تولید«سوکول» روسیه است. در جولای سال 2000 آیرماکی از پروژه کناره گیری و کار ساخت و توسعه ی M-346 را به تنهایی ادامه داد. نخستین نمونه از این پرنده در جولای 2004 و دومین نمونه هم در می 2005 به پرواز در آمد.اولین تحویل به مشتری برای 2009 برنامه ریزی شد و در ابتدای 2005 هم وزارت دفاع یونان به این طرح پیوست.
[External Link Removed for Guests]
M-346 امکان آموزش رزمی خلبانان هواپیماهای پیشرفته را با زاویه حمله زیاد(High AOA) فراهم می آورد. در طراحی و آیرودینامیک M-346 از Lift گردابی جهت ایجاد مانورپذیری و کنترل پذیری در زوایای حمله زیاد با بهره گیری از سامانه پرواز با سیم استفاده شده است. YAK-130 که همزاد M-346 محسوب می شود نیز از سال 1996 به پرواز درآمده و از 2002 در نیروی هوایی روسیه به عنوان نسل نوین هواپیماهای آموزشی درحال بهره برداریست. درنقش هواپیمای آموزشی نظامی عملکردهای سامانه محافظت از خود و سناریوهای شبیه سازی شده تهدیدهای تاکتیکی از طریق نمایشگرهای چند منظوره نظارت می شود. در نقش عملیاتی نیز هواپیما با دریافت کننده های تهدیدات راداری ٬ پخش کننده های Chaf و Flare و پادکارهای فعال الکترونیکی تجهیز می شود.
[External Link Removed for Guests]
جنگ افزار :
6 پایلون رها کننده ی 1000 پاوندی و دو ریل شلیک موشک در سر بال ها ٬ 9 پایلون این جنگنده را تشکیل می دهند. غلاف های الکترونیکی و یک مخزن سوخت 300لیتری نیز قابل انطباق با M-346 هستند.داده های سامانه مدیریت تسلیحات توسط هر کدام از نمایشگرهای چند منظوره در کابین٬ به نظر خلبان و کمک خلبان می رسد.و انتخاب جنگ افزار با سامانه «دست ها روی دسته ی گاز و هدایت»(HOTAS) انجام می شود. هدف گیری تمام جنگ افزارها با سامانه پردازش مرکزی کنترل می شود و از طریق نمایشگر سربالا(HUD) و یا نمایشگر کلاه خلبان(HMD) نتایج نشان داده می شود. در آویزهای M-346 امکان استفاده از غلاف های نشانه گذار لیزری ٬ غلاف گیرنده ی اخطارهای راداری ٬ و نیز غلاف پادکار الکترونیکی «الکترونیکا ELT-55» وجود دارد.
[External Link Removed for Guests]
تسلیحات مورد استفاده:
بمب های 500 و 1000 پاوندی سقوط آزاد
غلاف های شلیک راکت
سایدوایندر AIM-9 به عنوان موشک کوتاه برد هوا به هوا
ماوریک AGM-65 به عنوان موشک هوا به سطح
ماترا MK-2A به عنوان موشک ضد کشتی
کابین :
کاکپیت M-346 نشان دهنده ی آخرین نسل از هواپیماهای رزمی است٬ به طوری که کابین هر کدام از خدمه به نمایشگرهای سربالا ٬ سه نمایشگر کریستال مایع چند منظوره رنگی ٬ نمایشگر روی کلاه با قابلیت شبیه سازی تهدیدات دشمن ٬ چشمی های دید در شب و کنترلرهای HOTAS تجهیز شده است. برای صندلی هم٬ استفاده از صندلی های پرتاب شونده ی «مارتین بیکر MK16» بریتانیایی و «زوزدا K-39» روسی جزو گزینه های انتخابی قرار دارند
[External Link Removed for Guests]
اویونیک :
ساختار اویونیکی بر پایه سامانه دوگانه سازی شده داده بر دیجیتال MIL-STD-1553B پایه ریزی شده است که ظرفیت سامانه های اضافی را نیز دارد. فرستنده/گیرنده ی UHF/VHF و شناسایی دوست از دشمن ٬ مجموعه ی مخابراتی را شامل می شود. مجموعه ی ناوبری شامل یک «سامانه جایروی لیزری اینرسیایی» ٬ یک گیرنده ی مکان یاب جهانی(GPS) ٬ ناوبری هوایی تاکتیکی(TACAN) و سامانه های VOR ٬ ILS و MB است. سامانه کنترل پرواز نیز از یک سامانه چهارگانه سازی شده ی پرواز با سیم خودمختار تمام دیجیتال بوده که شامل چهار رایانه کنترل پرواز است. سامانه کنترل پرواز ٬ کنترل پذیری هواپیما را در زوایای حمله بیش از 35 درجه فراهم می آورد و از واماندگی(Stall) و چرخش(Spin) هواپیما پیشگیری می کند. گذر از بیشینه زاویه حمله و محدوده G نیز تحت کنترل این سامانه است.
[External Link Removed for Guests]
موتور :
M-346 مجهز به دو موتور توربوفن F124-GA-200 ITEC/Honywell است که توسط فیات آویو ساخته می شود. این موتورها از سامانه کنترل تمام خودکار دیجیتال و سامانه روغن کاری مدارسته آیروباتیک بهره می برند.
[External Link Removed for Guests]
دارندگان :
کشورهای اروپایی از جمله اولین مشتریان احتمالی جت آموزشی پیشرفته می باشند که در رأس آن ها خود ایتالیا و یونان قرار دارد. امارات متحده عربی هم در پی یک جت آموزشی نوین است و به همین منظور M-346 در نمایشگاه هوایی دوبی حضوری فعال داشت
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
آخرین ويرايش توسط 1 on CAPTAIN PILOT, ويرايش شده در 0.
دلیل: احتراما" تاپیک ادغام شد.
دلیل: احتراما" تاپیک ادغام شد.
The Glory and Greatness of a Man Depends on Three Things ... Good Speech*Good Idea*Good Deed
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]