
تاریخچه
پروژه و طرح هواپیمای ((لایتنینگ)) اولین بار در سال 1946 توسط تدی پیتر Teddy Petter مورد بررسی قرار گرفت.
ساخت مدلهای آزمایشی این هواپیما توسط کمپانی ((انگلیش الکتریک اویشن)) English Electric Aviation صورت گرفت. این کمپانی
حال به قسمت صنایع هواپیمایی نظامی شرکت ((بریتیش ایر کرافت کورپریشن)) British AirCraft Corporation (BAC) تبدل شده است.
اولین پرواز
اولین مدل آزمایشی لایتنینگ در سال 1947 نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام داد. در طی این پرواز هواپیما به سرعتی معادل 1ماخ
در ارتفاع 11088 متری (36000 پایی) دست یافت. پس از رفع نقایص و در خط تولید قرار گرفتن لایتنینگ ((تدی پیتر)) طرح یک نوع تکمیلی
موسوم به ER-103 مدل تحقیقی آزمایشی این هواپیما را آغاز کرد. این مدل پس از ساخت در اولین پرواز توانست به حد نصاب سرعت
5/1 ماخ برسد.

بال هواپیما
فرم و شکل بالهای لایتنینگ به هواپیما امکان عملیات و قابلیت مانور بیشتری را در ماموریتهای ضربتی میداد. در مدلهای تکامل یافته تر
این هواپیما تغییراتی در لبه های حمله بال و فلاپها داده شد که بتواند از بال تقریبا دلتا شکل خود (با یک سوم فضای خالی) حداکثر
استفاده را بدست آورده کارایی خود را در ماموریتهای ضربتی به اثبات برساند. در سال 1947 هواپیمای شکاری لایتنینگ در نمایشگاه
هوافضایی فارن برو Farnborough شرکت داده شد و طی یک پرواز نمایشی نشان داد که میتواند به عنوان یک هواپیمای ضربتی برای
ماموریتهای طولانی با حداقل سوخت به خدمت گرفته شود. این هواپیما در انجام مانور و عملیات توانایی تحمل فشاری معادل 7جی را
دارد.
مدلهای مختلف این هواپیما
در سال 1954 کمپانی سازنده این هواپیما شروع به ساخت مدل تکمیلتری بنام WG-760 نمود که این مدل در 18 جولای 1955 اولین
پرواز آزمایشی خود را با رسیدن به سرعتی معادل 53/1 ماخ انجام داده و تمام آزمایشات مربوطه را با موفقیت به پایان رسانید. کمپانی
مزبور سپس شروع به تولید چندین مدل دیگر از این سری هواپیما نمود که از آن جمله P-1B بود که در آوریل 1957 به پرواز درآمد و
آزمایشات روی آن تا 25نوامبر 1958 بطول انجامید. هواپیمای نامبرده توانست در پروازهای آزمایشی بسرعتی معادل 2ماخ دست یابد.
پس از آن کارخانجات مزبور مدل دیگری از این هواپیما بنام XG-307 را ساخت که در تاریخ سوم آوریل 1958 به پرواز ذر آمد و بعدها بنام
اف-1 تغییر نام داد. تولید مدلهای دیگر لایتنینگ تا سال 1960 ادامه یافت که آخرین مدل آن اف-3 میباشد.
این جنگنده در منطقه خاورمیانه توسط کشورهای ((کویت)) و ((عربستان)) خریداری شد.

مشخصات
موتور
آخرین موتور نصب شده روی این هواپیما رولز-رویس آون 302 میباشد.
وزن
وزن خالی هواپیما 13426 کیلوگرم (29600پوند). حداکثر وزن هواپیما هنگام بلند شدن (همراه تسلیحات) 18914 کیلوگرم (41700پوند).
وزن کامل هواپیما تقریبا 20412 کیلوگرم (45000پوند). وزن مقدار سوخت مصرفی 2041 لیتر (450گالن).
ابعاد
طول (بانضمام لوله پیتوت) 84/16 متر (3/55فوت). ارتفاع هواپیما 97/5 متر (7/19فوت). فاصله دو نوک بال 39/10 متر (10/34فوت).
مساحت بال 7/42 متر مربع (460فوت مربع). زاویه عقبرفتگی بال 60 درجه. حداکثر باند برای نشستن 1097 متر (3600فوت). حداکثر
باند برای بلند شدن 1371 متر (4500فوت).
تسلیحات
دو توپ 30 میلیمتری ((آدن)) Aden که با تانکهای اضافی سوخت قابل تعوبض است. دو مقر حمل راکت که جمعا قادر به حمل 24 راکت
میباشد. موشکهای هدایت شونده ((فایر استریک)) Fire Strike و همچنین توانایی حمل بمبهای تخریبی برای ماموریتهای هوا به سطح
دارد.
این هواپیما سالهاست که از رده عملیاتی خارج شده است.
