نسل ششم جنگنده ها و چالشهای پیش رو :
به باور بویینگ ، بالاترین اولویت برای مقامات نیروی هوایی و دریایی امریکا ، برای نسل بعدی هواپیماهای تاکتیکی که قرار است در فاصله زمانی 30-2025 وارد خدمت شوند ، اجتناب از مسایل و مشکلات برنامه های جنگنده های F-22 & F-35 است . در رابطه می باید از تعیین نیازهای بسیار جاه طلبانه ، استفاده از تکنولوژی های کامل نشده ، پیچیدگی برنامه ، تاخیر در توسعه طرح و افزایش هزینه ها که منجر به کاهش تعداد هواپیماهای خریداری شده گردید ، کاملا دوری کرد . لذا ، نیروهای مسلح امریکا می باید نیازهای خود را برای این نوع از هواپیماهای استیلت مافوق صوت چابک و شبکه ای - و به عبارت دیگر ، گران قیمت - به دقت تعیین و تنظیم کنند. به گفته " دیکسی می " مدیر برنامه " جنگنده سلطه هوایی نسل بعدی " در شعبه فانتوم ورکس شرکت بویینگ ، کار اول ما ، قابل خرید ساختن ان است .
به گفته می ، این که نسل ششم شامل چه موارد و ویژگی هایی است ، هنوز کاملا مشخص نمی باشد ؛ ولی امکان خرید و بهای قابل قبول ، یکی از مهم ترین مشخصه هایی است که در گفتگو با خریداران تعیین شده است . به گفته وی ، با توجه به رشد هزینه ها در جنگنده های نسل 5 امریکا و احتمال کاهش بودجه نظامی امریکا در اینده نزدیک ، قیمت ، یک عامل در تصمیم گیری خواهد بود و همانطور که نیازها در حال تعیین خواهد شد . وی افزود که در نیروهای مسلح امریکا هنوز از اصطلاح نسل ششم استفاده می شود نه نسل 2-5 ( دومین سری از نسل پنجم ) ولی انها نمی خواهند در هر مقوله ای تا انتها پیش بروند . به گفته می ، ما در مورد استفاده " بیشتر " در هر مقوله محتاط هستیم .
بیشترین توجه بویینگ در مورد نسل بعدی جنگنده سلطه هوایی مربوط به جایگزین جنگنده ناونشین F/A-18E/F نیرو دریایی امریکا است که کار بر روی ان پس از سال 2015 اغاز خواهد شد و این بهترین فرصت برای بویینگ است که توانایی های ساخت هواپیمای جنگنده خود را حفظ کند . بویینگ در ضمن ، به نیازهای اینده نیرو هوایی نیز توجه ویژه ای دارد و رقابت در این حال حاضر در اختیار شرکت لاکهید مارتین است .
به گفته " می " ، نیرو هوایی امریکا در تعیین نیازها بر ماموریت برتری هوایی متمرکز می باشد ؛ در حالی که نیرو دریایی این کشور ، با اینکه شکاف چشم گیری را در این زمینه توانایی های هوا به هوا خود در سال 2025 مشاهده می کند ، علاقه مند به هواپیمایی چند ماموریته است . ولی در ضمن ، انها نمی خواهند که ان هواپیما ، یک چاقوی سوییسی ( هواپیمای همه کاره ) نظیر F-35 باشد .
ادامه دارد....
ماهنامه دو هواپیما / ش9
نسل ششم جنگنده ها و چالشهای پیش رو :
مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا
-
- پست: 174
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹, ۶:۵۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1656 بار
- سپاسهای دریافتی: 576 بار
-
- پست: 174
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹, ۶:۵۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1656 بار
- سپاسهای دریافتی: 576 بار
Re: نسل ششم جنگنده ها و چالشهای پیش رو :
مهمترین ویژگی حاصل از این مطالعات ، پس از موضوع قابلیت خرید ، افزایش برد ان نسبت به هواپیماهای موجود است که از طریق ترکیبی از افزایش برد سلاح به دست می اید . به گفته می ، دشمنان ما متوجه شده اند که ما ، نیرو هوایی و دریایی کوتاه برد بیشتری نسبت به هواپیماهای کنونی خود هستیم . توانایی چین در زمینه تهدید ناوهای هواپیمابر امریکا با استفاده از موشک های بالستیک ضد ناو یک عامل عمده در این زمینه به شمار می رود.
به گفته " داریل دیویس " ، رییس شعبه فانتوم ورکس شرکت بویینگ ، " انتظار می رود که هواپیمای جدید دارای شعاع عمل رزمی بدون سوخت گیری هوایی 1250-1000 ناتیکال مایل ( 1850-2300 کیلومتر ) باشد . به عنوان مقایسه ، شعاع عمل رزمی سوپرهورنت و F-35 ، که بخش عمده ای از ناوگان جنگنده های امریکا را در سال 2025 تشکیل خواهند داد ، 500-600 ناتیکال مایل ( 1111-926 کیلومتر ) است " . به گفته می ، لازم است که ما وابستگی خود را به سوخت گیری هوایی کاهش دهیم . زیرا حفظ ناوگان هواپیماهای سوخت رسان ، دشوار و پر هزینه هست.
سرعت نیز بخشی از معادله است و توانایی " ابر پیمایش " احتمالا بخشی از نیاز خواهد بود . به گفته می ، لازم است که این هواپیما مسافت های طولانی را در زمان های کوتاه بپیماید تا به سرعت در فضای رزمی موضع گیری کند . ابر پیمایش - توانایی پیمایش مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز - از ویژگی های رپتور است که ارزش خود را در تمرینات رزمی نشان داده است .
افزایش قدرت اتش نیز خواسته دیگری در بالای این فهرست نیازمندی هاست که شامل سلاح های انرژی هدایت شده ، مهمات کوچکتر ، دقیق تر و سلاح های " ماورا صوت " است .
ادامه دارد...
ماهنامه دو هواپیما / ش9
به گفته " داریل دیویس " ، رییس شعبه فانتوم ورکس شرکت بویینگ ، " انتظار می رود که هواپیمای جدید دارای شعاع عمل رزمی بدون سوخت گیری هوایی 1250-1000 ناتیکال مایل ( 1850-2300 کیلومتر ) باشد . به عنوان مقایسه ، شعاع عمل رزمی سوپرهورنت و F-35 ، که بخش عمده ای از ناوگان جنگنده های امریکا را در سال 2025 تشکیل خواهند داد ، 500-600 ناتیکال مایل ( 1111-926 کیلومتر ) است " . به گفته می ، لازم است که ما وابستگی خود را به سوخت گیری هوایی کاهش دهیم . زیرا حفظ ناوگان هواپیماهای سوخت رسان ، دشوار و پر هزینه هست.
سرعت نیز بخشی از معادله است و توانایی " ابر پیمایش " احتمالا بخشی از نیاز خواهد بود . به گفته می ، لازم است که این هواپیما مسافت های طولانی را در زمان های کوتاه بپیماید تا به سرعت در فضای رزمی موضع گیری کند . ابر پیمایش - توانایی پیمایش مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز - از ویژگی های رپتور است که ارزش خود را در تمرینات رزمی نشان داده است .
افزایش قدرت اتش نیز خواسته دیگری در بالای این فهرست نیازمندی هاست که شامل سلاح های انرژی هدایت شده ، مهمات کوچکتر ، دقیق تر و سلاح های " ماورا صوت " است .
ادامه دارد...
ماهنامه دو هواپیما / ش9
زندگی چه زیباست

-
- پست: 174
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹, ۶:۵۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1656 بار
- سپاسهای دریافتی: 576 بار
Re: نسل ششم جنگنده ها و چالشهای پیش رو :
انرژی هدایت شده در شکل سلاح های لیزری برای دفاع از خود و یا امواج پر قدرت میکرو ویو برای انهدام تجهیزات الکترونیکی دشمن ، نیاز بسیار بیشتری به توان تولید برق هواپیما و نیز سیستم های خنک کننده دارند . در همین ارتباط ، ازمایشگاه های تحقیقاتی نیرو هوایی امریکا برنامه " هواپیماهای نسل ششم بهینه شده انرژی " را برای توسعه تکنولوژی های افزایش 5 برابر قدرت الکتریکی و ظرفیت مدیریت انرژی نسبت به F-35 را اغاز کرده اند .
به گفته " می " ، با توجه به نیاز برای افزایش برد و قدرت اتش ، اندازه هواپیما وابسته به کارایی موتور خواهد بود . نقطه شروع ، یک موتور با سیکل متغیر است که تحت برنامه " تکنولوژی موتور چند منظوره قابل انطباق " – که اختصارا ( ADAPTIVE ) نامیده می شود – به هدایت ازمایشگاه های تحقیقاتی نیرو هوایی امریکا در دست انجام است و می تواند میزان مصرف سوخت را نسبت به موتور جنگنده های F-22 و F-35 به میزان 25% کاهش دهد .
دیویس انتظار دارد که با توجه به برد و قدرت اتش مورد نیاز ، این هواپیما در محدوده وزن خالی 40000 پوند ( 18 تن ) قرار گیرد . هواپیمایی به بزرگی F/A-18E/F یا F-22 . این موضوع ، راه را برای طراحی هواپیمایی که قادر به انجام عملیات به صورت گزینشی سرنشین دار باز می کند . زیرا به گفته وی ، جریمه وزنی برای حمل یک خلبان توسط چنین هواپیمایی فقط 1 تا 2 درصد وزن خالی هواپیما است .
به گفته می ، " ما در مورد هر دو نوع سرنشین دار و بدون سرنشین سوال کرده ایم . وقتی به هواپیمای بدون سرنشین نگاه می کنیم ، تلاش می کنیم که گزینه سرنشین دار را نیز مورد توجه قرار دهیم " . وی افزود که هر دو نیرو ( نیرو هوایی و دریایی امریکا ) خواستار حفظ گزینه هواپیمای سرنشین دار هستند ؛ ولی در چهار چوب زمانی 2030-2050 ( 1049-1404 شمسی ) ، هنوز مسایلی در رابطه با پیشرفتگی تکنولوژی و نیز امادگی فرهنگی و حقوقی برای بکارگیری وسایل جنگی کاملا خود مختار وجود خواهد داشت .
برای ماموریت نیروی دریایی ، دیویس گفت که بویینگ گفت در حال بررسی هواپیمایی با سطوح مختلفی از چابکی – با توجه به اینکه بصورت سرنشین دار و یا بدون سرنشین عمل کند – است . جنگنده بدون سرنشین " نسل بعد پدافند هوایی " ( NGAD ) ، در مانور و شتاب ، میزان " G " را تحمل خواهد کرد که بسیار فراتر از توان تحمل انسان است و ویژگی های پروازی هواپیما با توجه به اینکه دارای سرنشین است و یا بدون سرنشین ، به طور خودکار تنظیم خواهد شد .
به گفته می ، یک اولویت دیگر در طراحی این هواپیما ، در ارتباط با توانایی ان در ارتباط با سایر نیروها از طریق ارتباطات ایمن و خط پر سرعت تبادل داده ها است . در حالی که امروزه نسل جدید هواپیماهای استیلت امریکا ، شامل B-2 ، F-22، F-35 قادر به ارتباط کامل با یکدیگرند ، انها دارای توانایی نحدودی در تبادل اطلاعات با هواپیماهای غیر استیلت هستند . با توجه به اینکه هر هواپیمایی که در حریم هوایی متخاصم پرواز می کند ، یک سکوی حامل حسگر هم به شمار می رود ، لذا نیروهای مسلح امریکا علاقه بیشتری به تبادل داده ها ابراز می کنند .
ادامه دارد..
به گفته " می " ، با توجه به نیاز برای افزایش برد و قدرت اتش ، اندازه هواپیما وابسته به کارایی موتور خواهد بود . نقطه شروع ، یک موتور با سیکل متغیر است که تحت برنامه " تکنولوژی موتور چند منظوره قابل انطباق " – که اختصارا ( ADAPTIVE ) نامیده می شود – به هدایت ازمایشگاه های تحقیقاتی نیرو هوایی امریکا در دست انجام است و می تواند میزان مصرف سوخت را نسبت به موتور جنگنده های F-22 و F-35 به میزان 25% کاهش دهد .
دیویس انتظار دارد که با توجه به برد و قدرت اتش مورد نیاز ، این هواپیما در محدوده وزن خالی 40000 پوند ( 18 تن ) قرار گیرد . هواپیمایی به بزرگی F/A-18E/F یا F-22 . این موضوع ، راه را برای طراحی هواپیمایی که قادر به انجام عملیات به صورت گزینشی سرنشین دار باز می کند . زیرا به گفته وی ، جریمه وزنی برای حمل یک خلبان توسط چنین هواپیمایی فقط 1 تا 2 درصد وزن خالی هواپیما است .
به گفته می ، " ما در مورد هر دو نوع سرنشین دار و بدون سرنشین سوال کرده ایم . وقتی به هواپیمای بدون سرنشین نگاه می کنیم ، تلاش می کنیم که گزینه سرنشین دار را نیز مورد توجه قرار دهیم " . وی افزود که هر دو نیرو ( نیرو هوایی و دریایی امریکا ) خواستار حفظ گزینه هواپیمای سرنشین دار هستند ؛ ولی در چهار چوب زمانی 2030-2050 ( 1049-1404 شمسی ) ، هنوز مسایلی در رابطه با پیشرفتگی تکنولوژی و نیز امادگی فرهنگی و حقوقی برای بکارگیری وسایل جنگی کاملا خود مختار وجود خواهد داشت .
برای ماموریت نیروی دریایی ، دیویس گفت که بویینگ گفت در حال بررسی هواپیمایی با سطوح مختلفی از چابکی – با توجه به اینکه بصورت سرنشین دار و یا بدون سرنشین عمل کند – است . جنگنده بدون سرنشین " نسل بعد پدافند هوایی " ( NGAD ) ، در مانور و شتاب ، میزان " G " را تحمل خواهد کرد که بسیار فراتر از توان تحمل انسان است و ویژگی های پروازی هواپیما با توجه به اینکه دارای سرنشین است و یا بدون سرنشین ، به طور خودکار تنظیم خواهد شد .
به گفته می ، یک اولویت دیگر در طراحی این هواپیما ، در ارتباط با توانایی ان در ارتباط با سایر نیروها از طریق ارتباطات ایمن و خط پر سرعت تبادل داده ها است . در حالی که امروزه نسل جدید هواپیماهای استیلت امریکا ، شامل B-2 ، F-22، F-35 قادر به ارتباط کامل با یکدیگرند ، انها دارای توانایی نحدودی در تبادل اطلاعات با هواپیماهای غیر استیلت هستند . با توجه به اینکه هر هواپیمایی که در حریم هوایی متخاصم پرواز می کند ، یک سکوی حامل حسگر هم به شمار می رود ، لذا نیروهای مسلح امریکا علاقه بیشتری به تبادل داده ها ابراز می کنند .
ادامه دارد..
زندگی چه زیباست

-
- پست: 174
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹, ۶:۵۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1656 بار
- سپاسهای دریافتی: 576 بار
Re: نسل ششم جنگنده ها و چالشهای پیش رو :
یکی دیگر از امکانات مور دنیاز برای این هواپیمای جدید ، توانایی انجام عملیات در شرایطی است که تاسیسات فضایی و مخابراتی دشمن از کار افتاده باشد . تاکید بر توانایی عملیات بدون استفاده ماهواره های مکان یاب ( gps ) و یا مخابراتی ، پس از انجام ازمایشهای ضد ماهواره ای چین در سال 2007 افزایش یافته است . به گفته می " ما فکر نمی کنیم که تا سال 2025 کسی قادر به از کار انداختن کامل این تاسیسات فضایی باشد . ولی لازم است که ما اتکای خود را به انها کاهش دهیم " .
عملیات در حریم هوایی دشمن ، مسئله تکنولوژی استیلت را مطرح می کند که عامل افزایش قیمت جنگنده های f-22 و f-35 بود . " می " افزود که انها ( نیروهای مسلح امریکا ) خواستار کاهش بازتاب ها و انتشارات هواپیما به بهای کاستن از سایر عوامل نیستند . انها خواهان راهبردی متوازن هستند . ولی می باید توجه کنیم که سطح استیلت کنونی ممکن است در چهارچوب زمانی 2025 کافی نباشد . شیوه های مناسب کاستن از سطح انتشارات و بازتاب ها در تمامی طیف های الکترومغناطیسی ، برای تضمین موفقیت عملیاتی وجود دارد ؛ ولی این امکانات نمی باید به بهای کاستن از سایر توانایی ها بدست اید .
بلوغ تکنولوژی – و یا فقدان ان – یک عامل دیگر در افزایش هزینه ها در برنامه f-22 بود . لذا فشار رو به رشدی برای انجام تحقیقاتبه منظور پشتیبانی از برنامه زمان بندی شده برای نسل ششم جنگنده ها وجود دارد .
با توجه به فاصله زمانی حدودا 15 ساله از اغاز برنامه تا ورود به خدمت جنگنده های f-22 و f-35 ، لازم است که تکنولوژی هر چه سریع تر به سطح مورد نیاز برای ورود این هواپیما به خدمت در سال 2025 ارتقا یابند .
برنامه های عمده در این زمینه عبارتند از " تکنولوژی موتور چند منظوره قابل انطباق " و " برنامه یکپارچه سازی موازی وسیله پرنده و تکنولوزی انرژی " . موتور مورد استفاده در تکنولوژی موتور چند منظوره قابل انطباق ، توانایی تغییر جریان و میزان فشار فن را برای بهینه سازی مصرف سوخت و ایجاد یک " جریان سوم " هوا میان بخش مرکزی موتور را به نمایش می گذارد . شرکت رولزرویس ، ازمایشات زمینی این موتور را در سال 2013 ( 1392 ) اغاز خواهد کرد .
در عین حال ، " دفتر تحقیقاتی نیروی دریایی " ( onr ) در حال برنامه ریزی برای یک برنامه اثباتگر { موتور با } تکنولوژی پیشرفته سیکل متغیر است که از سال 2012 ( 1391 ) اغاز خواهد شد و ممکن است شامل ایجاد تغییراتی در موتور در دست تکمیل نیروی هوایی برای پاسخگویی به نیازهای خاص نیروی دریایی ، شامل کاهش صدای موتور در حین عملیات بر فراز عرشه ناوهواپیمابر باشد .
در حال حاضر ، هر دو نیروی هوایی و دریایی امریکا سرگرم تعیین نیازهای خود هستند . نیروی دریایی تخمین نیازهای اولیه عملیاتی برای جنگنده نسل بعدی را در پایان سال 2009 ( 1388 ) به پایان رساند ؛ در حالی که در نیروی هوایی این کار ادامه دارد . نیروی دریایی انتظار دارد که " تحلیل گزینه ها " را به عنوان گام بعدی این برنامه در سال مالی 2012 ( 1391 ) اغاز کند .
با توجه به تاریخ پیش بینی شده برای ورود جنگنده جدید در سال 2025 در نیروی دریایی و 2030 ( 1409 ) در نیروی هوایی امریکا و امکان استفاده هر دو نیرو از تکنولوژی مشابه ، هنوز هیچ یک از انها پیشنهادی را در مور داغاز یک برنامه مشترک ارائه نداده اند .
نسل های جنگنده ها :
تعریف نسل جنگنده ها ، همواره موضوع بحث های زیادی بوده است . با این حال ، اکثریت کارشناسان بر تقسیم نسل ها به شیوه زیر موافقند :
نسل 1 : اغاز استفاده از پیشرانه جت ( مثال : جنگنده های مسراشمیت 262 المانی و f-80 امریکایی )
نسل 2 : استفاده از بالهای رو به عقب ، رادار های فقط فاصله یاب ، موشکهای گرمایاب ( مثال : میگ -15 روسی و f-86 امریکایی )
نسل 3 : توانایی پرواز با سرعت مافوق ، رادار پالس ، توانایی سرنگون کردن هدف در ورای دید بصری ( مثال : f-100 ، f-106 ، f-4 ، میگ -19 ، میگ -21 ، میگ -23 ، میراژ 3 و میراژ اف -1 )
نسل 4 : استفاده از رادار پالس داپلر ، قابلیت مانور زیاد ، توانایی دید پایین – شلیک به پایین ( مثال : f-14 ، f-15 ، f-16 ، میگ -29 ، میراژ 2000 )
نسل 4 + : چابکی زیاد ، ادغام عملکرد حسگرها ، کاهش سطح مقطع راداری ( مثال : یورو فایتر تایفون ، رافال ، سوخو – 30 ، نمونه های پیشرفته f-16 ، و f-18 )
نسل 4 ++ : استفاده از رادارهای کاوش فعال الکترونیکی ، کاهش بیشتر سطح مقطع راداری ، توانایی محدود ابرپیمایش ( پرواز مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز ) ( مثال : سوخو-35 ، f-15se )
نسل 5 : استیلت کامل ، مخازن حمل سلاح در داخل بدنه ، چابکی فوق العاده ، ادغام کامل عملکرد حسگرها ، سیستم های یکپارچه الکترونیک پروازی ، توانایی کامل یا محدود ابرپیمایش ( مثال : f-22 ، f-35 ، تی -50 روسی و احتمالا j-20 چینی )
نسل 6 : فوق العاده استیلت ، کارامد در تمامی شرایط پروازی ( از مادون صوت تا چند ماخ ) ، احتمالا توانایی تغییر شکل در پرواز ، پوسته باهوش ، حسگرهای فوق العاده حساس ، گزینه سرنشین دار یا بی سرنشین ، سلاح های انرژی هدایت شده ( لیزر یا سلاح های میکروویو )
پایان
منبع : ماهنامه دو هواپیما / ش9
عملیات در حریم هوایی دشمن ، مسئله تکنولوژی استیلت را مطرح می کند که عامل افزایش قیمت جنگنده های f-22 و f-35 بود . " می " افزود که انها ( نیروهای مسلح امریکا ) خواستار کاهش بازتاب ها و انتشارات هواپیما به بهای کاستن از سایر عوامل نیستند . انها خواهان راهبردی متوازن هستند . ولی می باید توجه کنیم که سطح استیلت کنونی ممکن است در چهارچوب زمانی 2025 کافی نباشد . شیوه های مناسب کاستن از سطح انتشارات و بازتاب ها در تمامی طیف های الکترومغناطیسی ، برای تضمین موفقیت عملیاتی وجود دارد ؛ ولی این امکانات نمی باید به بهای کاستن از سایر توانایی ها بدست اید .
بلوغ تکنولوژی – و یا فقدان ان – یک عامل دیگر در افزایش هزینه ها در برنامه f-22 بود . لذا فشار رو به رشدی برای انجام تحقیقاتبه منظور پشتیبانی از برنامه زمان بندی شده برای نسل ششم جنگنده ها وجود دارد .
با توجه به فاصله زمانی حدودا 15 ساله از اغاز برنامه تا ورود به خدمت جنگنده های f-22 و f-35 ، لازم است که تکنولوژی هر چه سریع تر به سطح مورد نیاز برای ورود این هواپیما به خدمت در سال 2025 ارتقا یابند .
برنامه های عمده در این زمینه عبارتند از " تکنولوژی موتور چند منظوره قابل انطباق " و " برنامه یکپارچه سازی موازی وسیله پرنده و تکنولوزی انرژی " . موتور مورد استفاده در تکنولوژی موتور چند منظوره قابل انطباق ، توانایی تغییر جریان و میزان فشار فن را برای بهینه سازی مصرف سوخت و ایجاد یک " جریان سوم " هوا میان بخش مرکزی موتور را به نمایش می گذارد . شرکت رولزرویس ، ازمایشات زمینی این موتور را در سال 2013 ( 1392 ) اغاز خواهد کرد .
در عین حال ، " دفتر تحقیقاتی نیروی دریایی " ( onr ) در حال برنامه ریزی برای یک برنامه اثباتگر { موتور با } تکنولوژی پیشرفته سیکل متغیر است که از سال 2012 ( 1391 ) اغاز خواهد شد و ممکن است شامل ایجاد تغییراتی در موتور در دست تکمیل نیروی هوایی برای پاسخگویی به نیازهای خاص نیروی دریایی ، شامل کاهش صدای موتور در حین عملیات بر فراز عرشه ناوهواپیمابر باشد .
در حال حاضر ، هر دو نیروی هوایی و دریایی امریکا سرگرم تعیین نیازهای خود هستند . نیروی دریایی تخمین نیازهای اولیه عملیاتی برای جنگنده نسل بعدی را در پایان سال 2009 ( 1388 ) به پایان رساند ؛ در حالی که در نیروی هوایی این کار ادامه دارد . نیروی دریایی انتظار دارد که " تحلیل گزینه ها " را به عنوان گام بعدی این برنامه در سال مالی 2012 ( 1391 ) اغاز کند .
با توجه به تاریخ پیش بینی شده برای ورود جنگنده جدید در سال 2025 در نیروی دریایی و 2030 ( 1409 ) در نیروی هوایی امریکا و امکان استفاده هر دو نیرو از تکنولوژی مشابه ، هنوز هیچ یک از انها پیشنهادی را در مور داغاز یک برنامه مشترک ارائه نداده اند .
نسل های جنگنده ها :
تعریف نسل جنگنده ها ، همواره موضوع بحث های زیادی بوده است . با این حال ، اکثریت کارشناسان بر تقسیم نسل ها به شیوه زیر موافقند :
نسل 1 : اغاز استفاده از پیشرانه جت ( مثال : جنگنده های مسراشمیت 262 المانی و f-80 امریکایی )
نسل 2 : استفاده از بالهای رو به عقب ، رادار های فقط فاصله یاب ، موشکهای گرمایاب ( مثال : میگ -15 روسی و f-86 امریکایی )
نسل 3 : توانایی پرواز با سرعت مافوق ، رادار پالس ، توانایی سرنگون کردن هدف در ورای دید بصری ( مثال : f-100 ، f-106 ، f-4 ، میگ -19 ، میگ -21 ، میگ -23 ، میراژ 3 و میراژ اف -1 )
نسل 4 : استفاده از رادار پالس داپلر ، قابلیت مانور زیاد ، توانایی دید پایین – شلیک به پایین ( مثال : f-14 ، f-15 ، f-16 ، میگ -29 ، میراژ 2000 )
نسل 4 + : چابکی زیاد ، ادغام عملکرد حسگرها ، کاهش سطح مقطع راداری ( مثال : یورو فایتر تایفون ، رافال ، سوخو – 30 ، نمونه های پیشرفته f-16 ، و f-18 )
نسل 4 ++ : استفاده از رادارهای کاوش فعال الکترونیکی ، کاهش بیشتر سطح مقطع راداری ، توانایی محدود ابرپیمایش ( پرواز مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز ) ( مثال : سوخو-35 ، f-15se )
نسل 5 : استیلت کامل ، مخازن حمل سلاح در داخل بدنه ، چابکی فوق العاده ، ادغام کامل عملکرد حسگرها ، سیستم های یکپارچه الکترونیک پروازی ، توانایی کامل یا محدود ابرپیمایش ( مثال : f-22 ، f-35 ، تی -50 روسی و احتمالا j-20 چینی )
نسل 6 : فوق العاده استیلت ، کارامد در تمامی شرایط پروازی ( از مادون صوت تا چند ماخ ) ، احتمالا توانایی تغییر شکل در پرواز ، پوسته باهوش ، حسگرهای فوق العاده حساس ، گزینه سرنشین دار یا بی سرنشین ، سلاح های انرژی هدایت شده ( لیزر یا سلاح های میکروویو )
پایان
منبع : ماهنامه دو هواپیما / ش9
زندگی چه زیباست

- پست: 1160
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸, ۱:۵۱ ب.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 15611 بار
- سپاسهای دریافتی: 6443 بار
- تماس:
Re: نسل ششم جنگنده ها و چالشهای پیش رو :
چه قشنگ دنیا رو به جلو حرکت میکنه و ما درجا میزنیم
دیگه چقد قراره F4 اورهال کنیم؟تازه بخاطرش به خودمون میبالیم.درسته خیلی کشورها توانایی اورهال کردن همینم ندارن ولی چرا خودمونو با اونا مقایسه میکنیم؟
اینا دارن برای جنگنده های نسل بعدیشون برنامه ریزی میکنن و ما بال تایگر تغییر میدیم و ...

دیگه چقد قراره F4 اورهال کنیم؟تازه بخاطرش به خودمون میبالیم.درسته خیلی کشورها توانایی اورهال کردن همینم ندارن ولی چرا خودمونو با اونا مقایسه میکنیم؟

اینا دارن برای جنگنده های نسل بعدیشون برنامه ریزی میکنن و ما بال تایگر تغییر میدیم و ...