هواپيماهای عراقی در ايران

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵, ۲:۵۸ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4259 بار

هواپيماهای عراقی در ايران

پست توسط Fariborz »

با سلام
همانطور که همه دوستان اطلاع دارند در سحرگاه ۱۷ ژانويه سال ۱۹۹۱ نيروهای متحد به رهبری ايالات متحده آمريکا عمليات طوفان صحرا را برای آزادی کشور کوچک کويت وبيرون راندن نيروهای عراقی از خاک اين کشور آغاز نمودند . با آغاز حملات شديد هوائی وبمباران مراکز اقتصادی و نظامی عراق , تعدادی از فرماندهان نظامی عراق جهت جلوگيری از انهدام کامل نيروی هوائی که هر روز ضربات سنگينی را متحمل ميگرديد تصميم به اعزام بخشی از تجهيزات نيروی هوائی به کشور همسايه خود ايران گرفتند .ايران که در آن سالها به تازگی جنگ خونين ۸ ساله با حريف خود را به پايان برده بود با اتخاذ سياست بی طرفی وعدم صدور اجازه پرواز به هواپيماهای نيروهای متحد و بستن آسمان خويش کمک بزرگی به دشمن سنتی خود نمود . هر چند اين تصميم و کمک غير عمدی در جهت منافع ايران اتخاذ گشت اما همين امر کافی بود تا سران عراقی اين کشور را بعنوان پايگاهی امن انتخاب کنند . چنين بود که خلبانان عراقی در طی چند روز دهها فروند هواپيماهای نظامی و غير نظامی رابه پايگاههای هدف در قلب خاک ايران منتقل کردند . دولت بعثی که گمان ميبرد با پايان جنگ و عقب نشينی از خاک کويت قادر به بازپس گيری وسايل پرنده خويش از همسايه شرقی خود خواهد بود بزودی متوجه شد که اين امر به سادگی امکان پذير نيست ودر نهايت با اشغال خاک عراق بدست نيروهای آمريکائی در سال ۲۰۰۳ ميلادی و سرنگونی رژيم بعثی اين آرزو را به گور برد . در مورد اينکه واقعأ در آنروزها چه گذشت و عوامل اصلی آمدن اين هواپيماها به ايران چه بود حکايات فراوانی موجود است . منجمله عده ای از صاحب نظران غربی معتقدند که اين پرواز دسته جمعی حاصل توافق دو دولت ايران و عراق بوده وعراق در ازای کمک غير عمدی ايران ( يا شايد هم عمدی ) در بستن مرزهای ۸۰۰ کيلومتری مشترک وفضای ايران هدايائی به دشمن ديرينه خود ارسال نموده . Tom Cooper در مقاله ای مدعی ارسال ۳ فروند هواپيمای باری که مملو از قطعات يدکی وسلاحهای مدرن ومهمات هواپيماهای مدرن ميراز بوده است ميباشد . به هر حال با عنايت به اين موضوع که دولت ايران در تمام اين سالها بطور اصولی حضور اين هواپيماها را در ايران انکار نموده و بارها در برابر تقاضای استرداد آنها از طرف عراقی تنها وجود چند فروند هواپيمای غير نظامی را مورد تأئيد قرار داده ( که استرداد آنها را هم موکول به اجازه سازمان ملل متحد و پرداخت کليه هزينه های نگهداری آنها از طرف عراقی کرد) بحث در اين مورد بسيار دشوار ميباشد .
اما اينکه چه نوع هواپيما و به چه تعداد در ايران موجود ميباشد خود حکايت ديگری است . اما در اينجا از محتمل ترين ليست موجود استفاده خواهم برد .اولين هواپيماها مدل ميگ ـ ۲۹ روسی بود که به تعداد ۴ فروند به ايران پرواز کرد . کارشناسان معتقدند با توجه به حضور اين هواپيما درنيروی هوائی ايران , اين مدل بدون هيچ مشکلی به يگانهای عملياتی پيوست .

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

مدل بعدی سوخوـ ۲۴ ميباشد . تعداد ۲۴ فروند از اين نوع هواپيما به ايران پرواز کرد . در نيروی هوائی ايران از نوع اين هواپيما جمعأ ۳۶ فروند موجود ميباشد که در تصاوير زير اختلاف مدلهای عراقی و تعدادی که بطور مستقيم از روسيه خريداری گشت کاملأ مشهود است .


[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]


هواپيمای ميراژ اف ـ ۱ جزو مدرنترين هواپيماهای ارسالی به ايران بود و سالها کسی اطلاع دقيقی از وضعيت آنها نداشت تا اينکه در سال ۲۰۰۱ ميلادی با سقوط يک فروند مدل ۲ نفره اين هواپيما در اطراف مشهد و اعلام آن از سوی خبرگزاری ايسنا بطور رسمی عملياتی بودن اين هواپيما در نيروی هوائی ارتش تأئيد شد. ۲۴ فروند از اين نوع هواپيما به ايران وارد شد که امروزه تعداد ۱۸ فروند آن عملياتی تخمين زده ميشوند.اين هواپيماها در پايگاه ۱۴ شکاری مشهد مستقرند وتصاوير ماهواره ای گوگل حاکی از رنگ آميزی جديد اين هواپيما ( استتار آبی رنگ که قبلأ در هواپيماهای تامکت و فولکروم ديده ميشد ) می باشد .

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]


تعداد ۷ فروند سوخوـ ۲۵ درسال ۱۹۹۱ به ايران پرواز کرد . صاحب نظران غربی تا سالها معتقد بودند که از اين نوع هواپيما در نيروی هوائی ايران استفاده نخواهد شد زيرا با وجود پيشرفته بودن اين مدل , تعداد کم آن ارزش هزينه بالای سرويس و نگهداری آن را نخواهد داشتد. در سال ۱۹۹۷ ميلادی در جريان مانور عاشورا ـ ۳ سپاه پاسداران در نزديکی مرز افغانستان که در پاسخ به تهديدات گروهک طالبان انجام گرفت , نيروی هوائی سپاه يک فروند از اين هواپيما را به پرواز در آورد. بعد ها با خريد تعداد بيشتری از اين مدل سپاه اقدام به تشکيل اسکادران عملياتی نمود. اين هواپيما در پايگاه دوم شکاری امام خمينی سپاه در شيراز مستقر ميباشد .

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

هواپيمای سوخو ـ ۲۲ که مدل صادراتی و با تجهيزات کمتر هواپيمای سوخو ـ۱۷ که خود در حقيقت مدل پيشرفته تر و تکميل شده سوخو ـ۷ ميباشد جزو پرندگان پناهنده بود. تعداد ۴۰ فروند سوخو ۲۲ در کنار ۴ فروند سوخوـ ۲۰ که آنهم جزو مشتقات اين مدل است در پايگاههای ايران به زمين نشستند. در عملياتی بودن اين هواپيما هم حرف و حديث فراوان است . شايد تصاوير گوياتر از هر سخنی باشد ( همينجا ميتونم علت علاقه خودم به تصاويررو بخوبی توضيح بدم ) . در ابتدا تصاوير اين هواپيما رو در نمايشگاهی در بغداد که سال ۱۹۸۹ برگزار گشت ببينيد. پس از آن به تصاويری از يک فيلم معروف ايرانی که در سال ۱۳۷۴ تهيه گشته (و بنده تاکنون موفق به ديدنش نشدم ) بنگريد .در آخر هم عکسهای ماهواره ای گوگل را نگاه کنيد . نميدونم آيا شما هم با ديدن عکسهای گوگل با من هم نظر ميشويد يا نه ولی از طرز چيدمان اين هواپيماها در کنار آشيانه ها و بصورت غير منظم من برداشتی از عملياتی بودن آنها ندارم


[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]


تعداد ۱۲ فروند ميگ ـ ۲۳ شامل ۷ فروند L و ۴ فروند BN و يک فروند UBکه مدل ۲ نفره آن است هم در بين هواپيماهای عراقی بود . خوشبختانه در باره اين مدل همه صاحب نظران متفق القولند که از ابتدا بدليل کيفيت پائين و تعداد اندک آن اين هواپيماها روانه زمينهای حاشيه باند پرواز گشت و هيچ تلاشی از سوی ايران در جهت عملياتی آن صورت نگرفتد. هر چند که بعضی از دوستان در فرومهای مختلف داستانهای زيبائی از ارتقاء آنها به مدل ميگ ۲۷ تا ساخت آن بروش مهندسی معکوس ( اين لغت در فرومهای ايرانی معنای بخصوصی بخود گرفته ) را مطرح ميکنند ولی به نظر من فاصله آن با واقعيت چندان نزديک نيست .

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

در ميان هواپيماها همچنين ۱۵ فروند هواپيمای ايليوشين ـ ۷۶ بود که شامل يک هواپيمای رادار پرنده بنام عدنان و يک هواپيمای مراقبتهای هوائی بنام بغداد ميشد. در مورد وظايف هواپيمای بغداد اطلاعات چندانی ندارم اما تصوير اين هواپيما چند سال قبل در يکی از مجلات خارجی منتشر شد . در تصوير که از کيفيت پائين و از مسافت دور برداشته شده بود مشخص بود که اين هواپيما فاقد آنتن چرخان در بالا است و تنها اختلاف ظاهری آن با مدل عادی ايل ـ ۷۶ در پوزه و قسمت انتهائی هواپيما بود . هواپيمای عدنان در حقيقت وظايف مشابه E-3 آمريکائی و A - 50 روسی رو دارد. کليه وسايل و ادوات الکترونيکی اين هواپيما ساخت شرکت فرانسوی تامسون سی اس اف ميباشد . از عملياتی بودن اين هواپيما هيچ اطلاعی ندارم . تصاوير زير شامل ۲ عکس از مدل عراقی و ۲عکس از ايليوشين های سپاه با سريال های ۲۲۷۳ـ ۱۵ و ۲۲۸۲ ـ ۱۵ وبدنبال آنها ۲ فروند از ايل ـ۷۶ های نهاجا در عمليات امدادرسانی زلزله بم ودر انتها عکسی از عدنان در حال پرواز می باشد .


[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

در پايان اضافه ميکنم که تعدادی هواپيمای مسافربری شامل يک فروند بوئينگ ۷۰۷ يک فروند بوئينگ ۷۲۷ دو فروند بوئينگ ۷۳۷ دو فروند بوئينگ ۷۴۷ سه فروند فالکون ۵۰ يک فروند جت استار عراقی و يک فروند ايرباس ۳۰۰ و ۵ فروند ايرباس ۳۱۰ کويتی هم در ايران بود که هواپيماهای کويتی بعد از خاتمه جنگ با اخذ هزينه های مربوطه از دولت کويت به آن کشور مسترد شد . با نمايش چند تصوير از هواپيمای آواکس روسی آ ـ۵۰ که البته به موضوع زياد مرتبط نيست مطلب رو به پايان ميبرم . دوستان در صورت ملاحظه اشتباه من رو از راهنمائی محروم نکنند . با تشکر . :razz: :razz:



[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests][
آخرین ويرايش توسط 2 on Fariborz, ويرايش شده در 0.
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵, ۲:۵۸ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4259 بار

پست توسط Fariborz »

دوستان امروز بر حسب تصادف چشمم به اين تاپيک قديمی افتاد و اين جمله خودم را ديدم که نوشته بودم :

در ميان هواپيماها همچنين ۱۵ فروند هواپيمای ايليوشين ـ ۷۶ بود که شامل يک هواپيمای رادار پرنده بنام عدنان و يک هواپيمای مراقبتهای هوائی بنام بغداد ميشد. در مورد وظايف هواپيمای بغداد اطلاعات چندانی ندارم اما تصوير اين هواپيما چند سال قبل در يکی از مجلات خارجی منتشر شد . در تصوير که از کيفيت پائين و از مسافت دور برداشته شده بود مشخص بود که اين هواپيما فاقد آنتن چرخان در بالا است و تنها اختلاف ظاهری آن با مدل عادی ايل ـ ۷۶ در پوزه و قسمت انتهائی هواپيما بود .



چندی قبل دوست خوب و دانشمندم kayvan6079 مطلبی را در انجمنی ديگر قرار داده بود که ترجيح دادم اينجا قرار دهم . ضمن سپاس و تشکر مجدد از اين عزيز بخاطر تمام مطالب علمی و آموزنده ايشان , شما را به مطالعه آن دعوت ميکنم . :smile: :smile:


بغداد

 [External Link Removed for Guests] 

در جریان نمایشگاهی در بهار 1989 در بغداد، یک فروند نمونه هشدار دهنده زودهنگام هوابرد هواپیمای حمل و نقل استانداردIl-76TD که گفته می شد به وسیله نیروی هوایی این کشور مورد اصلاح قرار گرفته بود، به نمایش گذاشته شد. این هواپیما که بغداد-1 نام گرفته بود، به یک رادار تجسسی تایگر طرح تامسون سی اس اف فرانسه و ساخته شده در عراق مجهز بود که به صورت وارونه در محفظه ای از جنس پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP) در محل در بارگیری دم هواپیما قرار داشت. رادار زمینی تایگر تحت امتیاز فرانسه در عراق تولید می گردید و به منظور تطابق آن با کاربرد جدید هوابرد و رفع اختلالات ناشی از پستی و بلندی های زمین (Clutter) تغییراتی بر روی آن انجام گرفت.

مجموعه ای از سیستم های رادیویی و راداری تامین کننده تدابیر پشتیبانی الکترونیکی (ESM) نیز بر روی این هواپیما نصب شده است.

در این مدل چهار کاربر می توانند اهداف واقع در 350 کیلومتری را با زاویه ادعایی بسیار بیشتر از 180 درجه کشف، شناسایی و ردگیری کند. گفته می شود بغداد-1 در واپسین مراحل جنگ ایران و عراق به کار گرفته شد. مولد برق سیستم، ساخت عراق بوده و انتقال اطلاعات به زمین از راه صدا یا خط انتقال مستقیم (همزمان) داده، انجام می گیرد.

به گفته یک سخنگوی نظامی امریکا، عراق در آغاز عملیات طوفان صحرا دارای یک فروند بغداد-1 بوده است که در طی روزهای جنگ به ایران گریخت.

این هواپیما اکنون در پارکینگ تیپ ترابری مهرآباد مدتهاست زمینگیر است.



به نقل از: مقاله خانواده کاندید، آریا رجب تهرانی، صفحه 17 ماهنامه صنایع هوایی شماره 73


 [External Link Removed for Guests] 


[External Link Removed for Guests]
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵, ۲:۵۸ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4259 بار

Re: هواپيماهای عراقی در ايران

پست توسط Fariborz »

دوستان در رابطه با مطلب اين بخش ، مقاله ای نه چندان جديد را قرار ميدهم.با توجه به عدم حضور طولانی مدتم در صورت تکراری بودن پيشاپيش پوزش ميخواهم . تصویر

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1606
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷, ۱:۴۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 18344 بار
سپاس‌های دریافتی: 12308 بار

Re: هواپيماهای عراقی در ايران

پست توسط shola »

پیشکش به استاد Fariborz عزیز تصویر

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]


[External Link Removed for Guests]

جنگنده میراژ اف-1بی کیو-3 یه سریال 3-6407 سابق نیروی هوایی عراق امروزه به صورت هوشمندانه به رنگ استاندارد جنگنده های تهاجم زمینی نیروی هوایی ایران نقاشی شده است.این جنگنده یکی از هفت میراژ دو سرنشینه پناهنده عراق به ایران در طول نیرد خلیج فارس اول است .این جنگنده با یک اسکادران شکاری تاکتیکی از پایگاه چهادرهم تاکیتی مشهد عملیاتی شده است.

[HIGHLIGHT=#17365d]رفتن به ایران  

فرار جنگنده های عرقی در طول جنگ خلیج فارس به سمت ایران پدیده ایی کاملن شناخته شده است اما جزییات دقیق چرایی رخ داد این رویداد تا به امروزه به صورت یک راز باقی مانده است . در یک نمایش منحربفرد بابک تقوایی سرنوشت پس از جنگ پرندگان مهاجر عراقی را نشان می دهد.

نبرد خلیج فارس زمنیه ایی شد تا نیروی هوایی عراق به سرعت خود را در میان یک وضعیت نا مسعد و رو به نابودی بیابد و تنها شانس بقای خود را فرار به سوی کشور همسایه ایران بداند. با هدف قرار گرفتن سایت های راداری عراق خلبانان عراقی از داشتن یک مسیر مناسب تحت لوای رادارهای زمینی خود محروم شدند عدم ناوبری زمینی سبب شد تا جنگنده ها بدون داشتن مسیر سالم و عاری از خطر گاهن مسیرهای پرخطری را برای رسیدن به مقصد برگزینند در گرماگرم شناسایی اهداف جنگنده های عراقی تبدیل به اهداف نسبتن ساده ایی برای نیروی هوایی ائتلاف میشدند.در اکثر این مواقع پیروز نبردهای هوایی نیروی ائتلاف بود به جز در یک مورد که یک فروند اف-18 c متعلق به یگان تفنگدارن دریایی ایلاات متحده توسط یک تبر موشک هوا به هوی آر 40 - RD (آکرید) شلیکی از میگ25 PD اسکادران تاکتیکی 95 ام ساقط شد.
ما بین روزهای 27 تا 30 ام دی ماه سال 1369 نزدیک به پانزده جنگنده عراقی در ماموریت ایجاد پوشش هوایی نزدیک (CAS) از دست رفتند که این آمار تا اواسط بهمین ماه 69 به حدود 50 جنگنده و بالکرد منهدم شده در نبرد هوایی با نیرویهای ائتلاف افزایش یافت.
در طول درگیریها بوده اند جنگ های عراقی که با وجود کشف شدن توسط نیروی هوایی ائتلاف و عدم درگیری و سقوط دیگر هرگز به پایگاه اصلی خود بازنگشته باشند.جنگنده هایی در ایران بر زمین نشسته اند. علاوه براین مواقعی نیز بوده که جنگنده های عراقی به دلییل اتمام سوخت مجبور به فرود بر روی جاده و بزرگ راه های مرزی شده باشند در یکی از این نمونه ها یک فروند میگ 23 و یک میگ 21 MF به دلیل اتمام سوخت بر روی باند متروکه پایگاه سوم تاکتیکی ایران نوژه در نزدیک شهر همدان فرود امدند.باندی که برای قرار گرفتن جنگده های اسیب دید و فاقد توان پروازی ناشی از جنگ ایران و عراق اختصاص داده شده بود . در حقیقت قبل از فرمان انتقال هواپیماها به ایران خلبان میگ-21 در حال فرار به کشوری دیگر بود.
[External Link Removed for Guests]

هواپیمای بوئینگ 747 -247 C به شماره 5-8106 سابق خطوط هواپیمایی عراق پس از فرار به ایران در 9 بهمین 1369 به پایگاه هشتم تاکتیکی اصفهان سپره شد.در ایران این هواپیما به سرعت مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و بعنوان یک هواپیمای ترابری به خدمت نیروی هوایی ایران درامد. حال در ایران این هواپیما به انجام ماموریت هایی چون حمل بارهای نظامی و یا حمل تجهیزات بین پایگاه اصلی ترابری مهرآباد تهران و سایر پایگاه های نیروی هوایی ایران مشغول است.

پس از بمباران سنگین و شدید فرودگاه های عراق فرماندهان عراقی تصمیم گرفتند تا هوایپماهای نظامی و غیر نظامی خود را به سوی دشمن قدیمی, ایران انتقال دهند تا از انها در مقابل نیروی هوایی ائتلاف محافظت کنند و امید داشته باشند که پس از پایان جنگ انها دوباره به عراق برگردانده شوند.در روز ششم بهمین ماه نخستین دسته از جنگنده های عراقی متشکل از چهار فروند میگ-29 A , هشت فروند جنگنده میراژ اف-1 EQ و BQ و بش از ده هواپیمای ترابری شامل دو فروند بوئینگ 747-270 C و دو بودینگ 737 -270 C , یک فروند هواپیمای لاکهید 1329 جت استار دو , دو فروند فالکون 20 F و سه فالکون 50 EX به سمت ایران پرواز کردند.در روز بعد 39 هواپیمای عراقی دیگر در پایگاهی در غرب ایران فرود امدند و در روز هشتم بهمین ماه یکی از اخرین دسته های پرنده های مهاجر خاک ایران را لمس کرد. تمامی پروازها به سوی ایران از سه پایگاه در مرکز و شمال عراق که گمان میرفتند از گزند رهگیری نیروی هوایی ائتلاف به دور هستند انجام گرفت . به هر حال در یک روز از قبل از پرواز اخرین دسته اعزامی یک گروه چهار فروندی از هواپیماهای عراقی که در میان انها یک هواپامای ایلیوشن-76 MD نیز وجود داشت در نبرد با ناوگان هوایی ائتلاف توسط سه فروند اف-15 C ساقط گشتند.ما بین روزهای ششم تا هشتم بهمن ماه بیش از 120 هواپیما به جانب ایران راهی شدند اما درگیریهای صورت گرفته در روزهای بعد سبب چرخش 180 درجه ایی نظر فرماندهان عراقی در مورد فرستادن هواپیماها به سوی ایران شد. انتقال هواپیماها به مکانهای دوردست و ناشناخته از پایگاه ها , استتار و پنهان سازی انها و همچنین دفن کردن هوپیماها در زیر خاک ناشی از همین تغییر رویه فرماندهان عراقی بود.چندین هواپیمای مهاجر عراقی در طول این جابجایی همانند هنگام فرود در بندهای اضطراری پایگاه های ایران اسیب دیده و احیانن ساقط شدند.
تقریبن تمام جنگنده های عراقی در نزدیک ترین فرودگاه نظامی ایران به مرزهای عراق , در غربی ترین فرودگاه نظامی ایران پایگاه سوم تاکتیکی شاهرخی (نوژه) در نزدیکی شهر همدان بر زمین نشستند و بیشتر هواپیماهای غیر نظامی و ترابری عراقی در فرودگاه نظامی مرکزی ایران پایگاه هشتم تاکتیکی اصفهان و پایگاه هفتم شکاری تاکتیکی شیراز و پایگاه نخست شکاری تهران مهر آباد فرود امدند.در این میان هواپیماهای ایلیوشن 76 در پایگاه های شیراز و اصفهان بر زمین نشستند در حالیکه هواپیماهای بوئینگ 747 و 737 و هواپیمای آواکس عدنان -1 و بغداد و هواپیماهای ایرباس سرقتی از کویت در مهرآباد لندینگ کردند.همچنین هواپیماهای بوئینگ 707 خطوط هوایپمایی عراق در پایتخت کشور موریتانی ,نواکشوط, فرود امدند و دو هواپیمای بوئینگ 747 و یک فروند بوئینگ 727 خطوط هواپیمایی عراق به تونس رسید.
[External Link Removed for Guests]

فالکون 50 EX سابق خطوط هواپیمایی عراق با کد ثبتی YI-ALC امروزه در ایران تحت رجیستر و سریال EP-TFA 5-9012 به عنوان هواپیمایی برای حمل و نقل افراد خیلی مهم و سرشناس VIP مورد استفاده قرار میگرد.این هواپیما به هماره دو فالکون 50 دیگر در ششم بهمین ماه سال 1369 به ایران پناه اوردند .در ایران برای جایگزینی و جبران هواپیماهای فالکون-20 از دست رفته در جنگ ایران و عراق آنها به اسکادران فالکون استار مهراباد تهران واگذار شدند.هر سه هواپیمای مذکور بعدها به دولت واگذار گشتند.

پس از پایان جنگ مقامات عراقی برای بازگرداندن هواپیماهای خود تلاش کردند اما ایران از بازگرداندن انها به عراق خودداری کرد و انرا فرصتی طلایی برای جایگرنیی با جنگنده هایی که در طول جنگ هشت ساله با عراق از دست داده بود دید.در اظهار نظری جالب وزیر امور خارجه وقت ایران اقای علی اکبر ولایتی اعلام کرد که تنها 23 هواپیمای عراقی به کشور متبوعش رسیده و سایر هواپیمای های ادعایی در میان راه توسط نیروی هوایی اتلاف از بین برده رفته اند.
در بین جنگنده های پناهنده فالکروم (میگ-29) و فنسر (سوخو-24) تنها جنگنده هایی بودند که ایران اشنایی قبلی با انها داشت اشنایی که از خریداری 12 فروند سوخو-24 MK و 18 میگ-29 A و شش نمونه فالکروم اموزشی دو سرنشینه از شوروی در آذر 1368 حاصل میگشت.به همین خاطر زمانیکه جنگنده های میگ-29 و سوخو-24 عراقی به یایران پناه اوردند نیروی هوایی ایران بدون اتلاف وقت انها را در سه اسکادران 12 فروندی طبقه بندی و عملیاتی کرد.اندکی پس از عزمیت سوخو-24 های عراقی به ایران پرسنل تعمیر و نگهداری روسی 22 بدنه سوخو-24 رابرای الحاق به ده فنسر اسکادران 71 ام تاکتیکی مستقر در پایگاه شیراز امده کردند که با ورود فنسرهای عراقی و مهیا بودن شرایبط مرمت و بازسازی سریع انها ناوگان بمب افکن های فنسر نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به طور قابل ملاحظه ایی رشد پیدا کرد.گزارش های تایید نشده ایی نیز از بازسازی 4 فروند میگ-29 فراری برای اضافه شدن به جمع میگ 29 های اسکادران تاکتیکی شکاری یازذهم پایگاه مهراباد وجود دارد.
[External Link Removed for Guests]

هواپیمای جت استار دو 1003 نیروی هوایی ایران که در گذشته نه چندان دور به خطوط هوایی عراق تعلق داشت پس از بااسازی در زمستان 1387 به اسکادران فالکون جت استار در مهراباد ملحق شد تا از ان به بعد در پروازهای VIP مورد استفاده قرار گیرد.

[HIGHLIGHT=#1f497d]ایران غنایم خود را به روز  
[HIGHLIGHT=#1f497d]در سالهای پس از جنگ خلیج فارس اول نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران IRIAF کار مرمت و بازسازی هواپیماهای سالم فراری عراقی که شامل چندین جنگنده میراژ-اف1 BQ/EQ , هفت جنگنده سوخو-25 K و سوخو-22 –UM/M می'گشتند را در دستور کار خود قار داد.در نخستین مرحله بیشتر میراژهای قابل پرواز موجود در پایگاه سوم نوژه به کمک تکنسین های تعمیر و نگه داری پاکستانی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفتند . پس از بازسازی, توسط خلبان ورزیده و باتجربه جنگنده فانتوم این پرندگان به محل خدمتی جدید خود پایگاه جدید چهاردم اما رضا واقع در مشهد منتقل شدند تا وزنه اصلی این پایگاه تازه تاسیس شوند. تعدادی از بهترین خلبانان جنگنده اف 5 برای پرواز جنگنده های جدید انتخاب شدند. امورش این خلبانان توسط معلمین پرواز پاکستانی انجام گرفت.یکی از فاکتورهای مهم در مورد جنگنده های میراژ نداشتن موشک هدایت فعال راداری هوا به هوا برای انجام ماموریت های گشت رزمی هوایی (CAP) بود.در اوایل دهه 90 میلادی دو پیشنهاد مناسب توسط کشورهای لیبی و فراسنه مرتبط با جنگنده های میراژ به ایران داده شد : لیبی با واگذاری جنگنده های میراژ اف-1 C و قطعات یدکی و فرانسه با پیشنهاد فروش 1000 موشک هوا به هوای ماترا ماژیک . پیشنهاداتی که به صورت شکفت انگیزی توسط دولت وقت ایران رد شدند.بنابراین میراژهای IRIAF هنوز از قابلیت های نبردهای هوایی و حتی از تجهیزات ضرروی ذیگر چون سیستم ناوبری هوایی تاکتیکال (TACAN)محروم بودند.محرومیتی که سرانجام با یک سقوط تراژدیک نمود واقعی پیدا کرد.در تاریخ 19 تیر 1380 یک فروند میراژ F.1-BQ-3 متعلق به پایگاه چهاردم تاکتیکی شکاری در جریان شناسایی کاروان قاچاقچیان افعانی در مرزهای شرقی ایران هدف یک موشک حرارت یاب استینگر قرار گرفت و سقوط کرد.خلبان این جنگنده خود فرمانده پایگاه چهاردهم بود شخصی که سعی کرد تا جنگنده خود را به پایگاه بازگرداند اما خرابی فاحعه اور موتور, وی وادار به خروج اضطراری از هواپیما کرد .خروجی که متاسفانه موفثت امیز نبود و سبب کشته شدن وی در این حادثه گردید. .پس از این واقعه با وجود اینکه هواپیما ساقط شده توسط یک موشک زمین به هوا اسیب دیده بود تمامی میراژهای اسکادران برای دلایل امنیتی زمینگیر شدند.بعد از ان جنگنده های میراژ کمتر مورد توجه قرار گرفتند اما در زمستان 1387 سه فروند میراژ F.1EQ-6و سه نمونه F.1BQ-3برای شرکت در رژه نیروهای مسلح ایران در روز 29 فرودین همان سال اماده شدند. [HIGHLIGHT=#1f497d]
در سال 1375 متخصصین گرجی حدود 10 فروند جنگنده سوخو-22 4K-M و یک فروند سوخو-22 3-UM و هفت سوخو-25 K را بازسازی کردند جنگنده هایی که پس از بازسازی به پایگاه هفتم شیراز انتقال یافتند.به خدمت در اوردن این جنگنده ها با توجه به تحمیل کردن هزینه اضاف و بی فایده به نیروی هوایی ایران صو.رت نگرفت و فرماندهای تصمیم گرفتند تا جنگنده ها به نیروی هواییسپاه پاسداران تحویل داده شود. سپاه پاسداران جنگنده های اهدایی را تجهیزات بی فایده (Poisoned Chalice) میدید و به همین خاطر تنها هفت جنگنده های سوخو-25 را پذیرفت.سوخو-25 های عراقی به هماره سه فروند سوخو-25 UBK جدید خریداری شده در این نیرو به پرواز  


[External Link Removed for Guests]

جنگنده میراژ اف-1 ایی کیو-6 به شماره 3-6215 از اسکادران شکاری تاکتیکی پایگاه 14 ام تاکتیکال مشهد (به علامت حک شده در زیر پرچم ایران در انتهای ان دقت کنید).پس از رسیدن از عراق این جنگنده از تابستان 79 در مشهد نگه داری شد که در نهایت برای شرکت در رژه هوایی به مناسبت روز ارتش ایران در سال 87 مورد مرمت قرار گرفت.استتار و رنگ اصلی عراقی ان حفظ شده و در دماغه و انتهای ان نشانه هایی از علایم سابق عراقی دیده می شود.

دو سال بعد دولت ایران شش جنگنده میگ-23 ML و چهار میگ-23 MD به نیروی هوایی سودان اهدا کرد که در نهایت ااین جنگنده ها پس از فشار قابل ملاحظه دولت عراق به این کشور بازگدانده شدند.
هر دو هواپیماهای بوئینگ 747 -270 C خطوط هواپیمایی عراق با سریالهای ثبتی YI-AGN و YI-AGO دو فروند بوئینگ 734-270 C و سه فالکون 50 EX برای اولین بار توسط نیروی هوایی ایران مورد استفاده قرار گرفتند .علاوه بر این یک فروند لاکهید جت استار نیز بعنوان هواپیمای وی ای پی (VIP) وارد خدمت شد. تمامی هواپیماهای خدمتی با علائم و سریالهای ایرانی هویت تازه ایی یافتند .زمانیکه شرکت هواپیمایی ایران ایر هواپیماهای بوئینگ 707-368 C خود را بازنشسته کرد در سال 1377 هواپیماتهای بازنشسته خود را با هواپیمای بوئینگ 747-270 C با ریجستر سابق YI-AGO و همچینین دو بوئینگ 737- 270 C با کدهای ثبتی جدیدEP-IGA و EP-IGD معاوضه کرد.

نامزدهای ادامه فعالیت در ایران
یکی از با ارزش ترین هواپیماهای فراری به ایران هواپیماهای ایلیوشن76 بودند که در سال های سپری شده پس از پرواز انها به ایران توسط نیروی هوایی ایران مورد استفاده قرار گرفتند تااینکه 5 فروند از مجموع 13 ایلیوشن 76 TD/MD پس از اورهال در روسیه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران واگذار شدند. نمایندگان هوایپماهای باقی مانده در سرویس نیروی هوایی ایران توسط اسکادران 73 ام ترابری واقع در پایگاه شیراز به پرواز در می ایند در حالیکه II-76 TD سپاه در پایگاه قدر مهر اباد مستقر می باشند.ایلیوشن 76 هواپیماهایی هستند که نیاز به اورهال زیادی دارند و اخیرن نخستین اورهال کامل انها در روسیه انجام شده است.
اما با ارزش تر از هواپیماهای ایلیوشن و به نوعی با ارزش ترین هواپیمای فراری به ایران دوهواپیمای بغداد و نمونه اولیه هواپیمای اخطار هوابرد عدنان-1 می باشند.عدنان 1 که پس از ترک عراق به تهران نقل مکان کرده بود پس از سالها به پایگاه هفتم شیراز برای نگه داری سپرده شد جایی که مختصصین شرکت هوانوردی پارس انرا برای پرواز در رژه نیرویپهای مسلخ ایران در سال 1387 بازسازی کنند.درست یکسال بعد در 31 شهریور سال 1388 عدنان-1 در رژه هوایی به مناسبت هفته دفاع مقدس سقوط کرد و سبب کشته شدن هر هفت سرنشین خود شد.این گمان وجود دارد که علت این حادثه برخورد این هواپیما با جنگنده اف-5 F حاضر در رژه بوده است.

[External Link Removed for Guests]

ایلیوشن 76 تی دی 15-2283 (سابق خطوط هوایی عراق) اکنون بوسیله نیروی هوافضای سپاه مورد استفاده قرار میگیرد.از سیزده ایلیوشن از عراق به ایران رسیده هشت فروند به نیروی هوایی ایران و و پنج فروند در اختیار نیروی هوافضای سپاه قار گرفته است.پس از ورود به خدمت این هواپیما در ایران , 152283 در روسیه اورهال شد و از نمونه اصلی ام دی اصلی خود به نمونه تی دی تغییر ماهیت داده و به سپاه تحویل داده شد.

لیست تمام هواپیماهای پناهنده شده عراقی به ایران:
[External Link Removed for Guests]

با اندکی دخل و تصرف تصویر
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵, ۲:۵۸ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4259 بار

Re: هواپيماهای عراقی در ايران

پست توسط Fariborz »

 ليست کامل هواپيماهای ميراژ نيروی هوايی عراق


[External Link Removed for Guests]


[External Link Removed for Guests]

  [External Link Removed for Guests] 

 [External Link Removed for Guests] 
Major I
Major I
پست: 53
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۵, ۱۲:۵۵ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 634 بار
سپاس‌های دریافتی: 186 بار

Re: دشمنان دیروز, یاران امروز

پست توسط Taghdir »

با سلام به دوستان

فرود سه فروند هواپیمای عراقی در پایگاه نوژه


  1369 بود که در دفتر فرماندهی پایگاه سوم نشسته بودم , ناگهان تلفن مقر فرماندهی C.P به صدا درآمد. معمولا" این تلفن وقتی به صدا در می آید که خبر مهمی را میخواهند به فرمانده پایگاه بدهند , از جمله وضع اضطراری که برای هواپیماها پیش می آمد یا تجاوز هواپیمای دشمن به مرزهای هوایی کشور که منجر به پرواز هواپیمای آماده می شد یا مثلا" اگر در قسمتی از پایگاه آتش سوزی اتفاق می افتاد و یا هر وضع خاص دیگری . ناگهان تلفن زنگ زد و با صدایی که حاکی از تعجب گوینده آن بود به من گفت : تیمسار هواپیماهای عراقی دارند می آیند اینجا بنشینند . البته او هم خبر را از رادار سوباشی گرفته بود من بلافاصله سوار ماشین تویوتای فرماندهی شدم و خود را به محل کاروان که اتاق شیشه ای مجاور باند پروازی است رساندم. این اتاق کنار باند پروازی جهت کنترل هواپیماهای شکاری قرار دارد و در آن انواع چراغ علامت دهنده برای خلبانان و عوامل آتش نشانی و آمبولانس وجود دارد و اصولا" خلبانانی که در انجام پروازهای روزانه نقش داشته باشد در آن حضور پیدا می کند. آن روز بارانی بود و ابرها تقریبا" اطراف باند پروازی را احاطه کرده بودند و باد شدیدی هم در حال وزیدن بود. معمولا" در منطقه کبوتر آهنگ بادهای موسمی زیادی می وزد و گاها" سرعت آن به چند ده کیلومتر می رسد و عمل نشستن را برای خلبانان مشکل می کند به همین خاطر است که در همدان سه باند پروازی وجود دارد , دو باند موازی ویک باند عمود بر آنها که اگر سمت باد عوض شود و سرعت آن زیاد باشد باند پروازی را تغییر می دادیم.
ناگهان هواپیماهای عراقی که سوخوی 24 بودند در آسمان پایگاه ظاهر شدند و یک دسته سه فروندی بدون تماس رادیویی به طرف باند در ضلع آخر برای نشستن سمت گرفته بودند و برای نشستن خود را آماده کرده بودند , یعنی چرخ ها پایین بود و چراغ دماغ هواپیما برای نشستن روشن بود. معمولا" هواپیماهای عراقی از راديوي VHF استفاده می کنند در صورتی که هواپیماهای شکاری ایرانی و غربی از رادیوی UHF استفاده می کند که هرکدام در رنج فرکانس خاصی کار میکنند. برای هواپیماهای سوخوی عراقی مسیر پروازی قبلا" در روی زمین مسخص و تنظیم می گردد و خلبان دستگاه ناوبری مستقل ندارد که اگر بخواهد خود تغییری را که لازم دید به آن بدهد.
در هر حال هواپیماهای عراقی در حال نزدیک شدن به باند پروازی بودند من و پدافند پایگاه با کمال تعجب بی صبرانه منتظر نشستن آنها بودیم. در همان لحظه هم مراتب ورود آنها را به فرمانده وقت نهاجا شهید ستاری اطلاع دادم . هواپیمای اولی در حال نشستن بود که نمی دانم چه وضعی برای خلبان پیش آمده بود شاید در وضع نشستن به ضلع آخر دقت و مراقبت لازم را نکرده بود و به صورت اریب و زاویه دار به سمت باند نزدیک می شد , مثلا" باند پروازی که سمت 290 درجه بود خلبان عراقی بایک زاویه 30 درجه کجی نسبت به باند یعنی به سمت 320 درجه به باند نزدیک می شد که نیاز به اصلاح سمت داشت خلبان بدون اینکه آن را اصلاح کند در یک حالت کجی با فشار مضاعف هواپیما را به زمین گذاشت که بلافاصله چرخ اصلی سمت راست هواپیما از ناحیه شاسی آن کنده شد و هواپیما روی آهن شاسی آن روی باند پروازی با سرعت بسیار زیاد کشیده می شد و در اثر برخورد شاسی با زمين جرقه می زد. تقریبا" سیصد متری که روی باند رفت با توجه به اینکه سمت راست آن چرخ نداشت از سمت چپ باند پروازی , هواپیما از باند خارج شد و در روی قسمت خاکی اطراف باند پس از طی کردن چند صد متری واژگون گردید, من بلافاصله به محل حادثه رفتم. هواپیما بنزین چندانی نداشت که آتش بگیرد. وقتی که نزدیک هواپیما رسیدم خلبانان عراقی که در هواپیمای سوخو 24 درست در کنار هم صندلی آنها قرار دارد را دیدم که پاهای آنها به سمت آسمان و سر آنها به سمت زمین و سالم در داخل کابین منتظر نجات هستند. بلافاصله شی تیزی را برداشتم و کاناپی هواپیما را شکستم و به خلبانان کمک کردم که از داخل هواپیما خارج شوند. درهمان زمان هم عوامل کمک کننده به هواپیما رسیده بودند که با کمک آنها خلبانان از داخل کابین خارج شدند. در همان زمان دو هواپیمای دیگر سالم به زمین نشستند. اینگونه پرواز کردن نامطلوب خلبانان عراقی برایم بسیار تعجب برانگیز بود که چگونه خلبانی که حتما" تجربه پروازی داشته با این هواپیما پرواز کرده و این گونه خود وهواپیمایش را به خطر می اندازد.عوامل پایگاه با تلاشی که کردند با جرثقیل هواپیمای واژگون شده را پشت و رو کردند و آن را به داخل آشیانه پروازی منتقل کردند. از خلبان که پرسیدم چرا با این وضع به باند پروازی نزدیک شدی او اعلام کرد که وضع ما بسیار اسف بار است و هنگامیکه با ترس و وحشت از آسمان عراق خارج شدیم احتمال می دادیم در همان حوالی مرز هواپیمای ما ساقط گردد , از طرفی با فضای ایران آشنا نبودیم و دستگاههای ناوبری ما هم به خوبی عمل نمی کرد, باد هم از پهلو می وزید وهوا ابری و بارانی بود و این اوضاع اضطراب فراوانی برایمان ایجاد کرده بود که منجر به این وضع نامطلوب گردید. 
منبع : كتاب " در غربت جنگيديم "
Junior Poster
Junior Poster
پست: 180
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰, ۱۲:۲۴ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1423 بار
سپاس‌های دریافتی: 654 بار

Re: دشمنان دیروز, یاران امروز

پست توسط Bystander »

Taghdir نوشته شده:ناگهان هواپیماهای عراقی که سوخوی 24 بودند در آسمان پایگاه ظاهر شدند و یک دسته سه فروندی بدون تماس رادیویی به طرف باند در ضلع آخر برای نشستن سمت گرفته بودند و برای نشستن خود را آماده کرده بودند , یعنی چرخ ها پایین بود و چراغ دماغ هواپیما برای نشستن روشن بود. معمولا" هواپیماهای عراقی از راديوي VHF استفاده می کنند در صورتی که هواپیماهای شکاری ایرانی و غربی از رادیوی UHF استفاده می کند که هرکدام در رنج فرکانس خاصی کار میکنند. برای هواپیماهای سوخوی عراقی مسیر پروازی قبلا" در روی زمین مسخص و تنظیم می گردد و خلبان دستگاه ناوبری مستقل ندارد که اگر بخواهد خود تغییری را که لازم دید به آن بدهد.
در هر حال هواپیماهای عراقی در حال نزدیک شدن به باند پروازی بودند من و پدافند پایگاه با کمال تعجب بی صبرانه منتظر نشستن آنها بودیم. در همان لحظه هم مراتب ورود آنها را به فرمانده وقت نهاجا شهید ستاری اطلاع دادم . هواپیمای اولی در حال نشستن بود که نمی دانم چه وضعی برای خلبان پیش آمده بود شاید در وضع نشستن به ضلع آخر دقت و مراقبت لازم را نکرده بود و به صورت اریب و زاویه دار به سمت باند نزدیک می شد , مثلا" باند پروازی که سمت 290 درجه بود خلبان عراقی بایک زاویه 30 درجه کجی نسبت به باند یعنی به سمت 320 درجه به باند نزدیک می شد که نیاز به اصلاح سمت داشت خلبان بدون اینکه آن را اصلاح کند در یک حالت کجی با فشار مضاعف هواپیما را به زمین گذاشت که بلافاصله چرخ اصلی سمت راست هواپیما از ناحیه شاسی آن کنده شد و هواپیما روی آهن شاسی آن روی باند پروازی با سرعت بسیار زیاد کشیده می شد و در اثر برخورد شاسی با زمين جرقه می زد. تقریبا" سیصد متری که روی باند رفت با توجه به اینکه سمت راست آن چرخ نداشت از سمت چپ باند پروازی , هواپیما از باند خارج شد و در روی قسمت خاکی اطراف باند پس از طی کردن چند صد متری واژگون گردید, من بلافاصله به محل حادثه رفتم. هواپیما بنزین چندانی نداشت که آتش بگیرد. وقتی که نزدیک هواپیما رسیدم خلبانان عراقی که در هواپیمای سوخو 24 درست در کنار هم صندلی آنها قرار دارد را دیدم که پاهای آنها به سمت آسمان و سر آنها به سمت زمین و سالم در داخل کابین منتظر نجات هستند. بلافاصله شی تیزی را برداشتم و کاناپی هواپیما را شکستم و به خلبانان کمک کردم که از داخل هواپیما خارج شوند. درهمان زمان هم عوامل کمک کننده به هواپیما رسیده بودند که با کمک آنها خلبانان از داخل کابین خارج شدند. در همان زمان دو هواپیمای دیگر سالم به زمین نشستند. اینگونه پرواز کردن نامطلوب خلبانان عراقی برایم بسیار تعجب برانگیز بود که چگونه خلبانی که حتما" تجربه پروازی داشته با این هواپیما پرواز کرده و این گونه خود وهواپیمایش را به خطر می اندازد.عوامل پایگاه با تلاشی که کردند با جرثقیل هواپیمای واژگون شده را پشت و رو کردند و آن را به داخل آشیانه پروازی منتقل کردند. از خلبان که پرسیدم چرا با این وضع به باند پروازی نزدیک شدی او اعلام کرد که وضع ما بسیار اسف بار است و هنگامیکه با ترس و وحشت از آسمان عراق خارج شدیم احتمال می دادیم در همان حوالی مرز هواپیمای ما ساقط گردد , از طرفی با فضای ایران آشنا نبودیم و دستگاههای ناوبری ما هم به خوبی عمل نمی کرد, باد هم از پهلو می وزید وهوا ابری و بارانی بود و این اوضاع اضطراب فراوانی برایمان ایجاد کرده بود که منجر به این وضع نامطلوب گردید.
منبع : كتاب " در غربت جنگيديم "


توجیهاتشون به هیچ وجه قابل قبول نبود نمیدونم شاید هم خواستن هواپیماشون سالم بدست ایران نیفته مشابه این عمل رو خلبانهای آلمان نازی انجام داده بودند به این شکل که اواخر جنگ و در واپسین روزهای رایش سوم خلبان های نازی برای اینکه توسط روسها اسیر نشند همراه با هواپیماهاشون به پایگاههای هوایی موقت ارتش آمریکا پناهنده میشدند اما در زمان فرود برای اینکه هواپیماهاشون سالم بدست آمریکاییها نیوفته بدون چرخ فرود می یومدند احتمالا این دو خلبان هم خیلی وطن پرست و غیرتی بودند و به عمد اینکار رو انجام دادند و خواستند با این کار بصورت غیر مستقیم خشم و عصبانیتشون رو هم نسبت به ایران و هم نسبت به فرمانده و مافوق هاشون نشون بدند هر چی باشه تا چند ماه پیش بزرگترین دشمنشون ایران بوده و علیه ایران میجنگیدند
Major I
Major I
پست: 53
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۵, ۱۲:۵۵ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 634 بار
سپاس‌های دریافتی: 186 بار

Re: دشمنان دیروز, یاران امروز

پست توسط Taghdir »

 
t 72z نوشته شده:
Taghdir نوشته شده:ناگهان هواپیماهای عراقی که سوخوی 24 بودند در آسمان پایگاه ظاهر شدند و یک دسته سه فروندی بدون تماس رادیویی به طرف باند در ضلع آخر برای نشستن سمت گرفته بودند و برای نشستن خود را آماده کرده بودند , یعنی چرخ ها پایین بود و چراغ دماغ هواپیما برای نشستن روشن بود. معمولا" هواپیماهای عراقی از راديوي VHF استفاده می کنند در صورتی که هواپیماهای شکاری ایرانی و غربی از رادیوی UHF استفاده می کند که هرکدام در رنج فرکانس خاصی کار میکنند. برای هواپیماهای سوخوی عراقی مسیر پروازی قبلا" در روی زمین مسخص و تنظیم می گردد و خلبان دستگاه ناوبری مستقل ندارد که اگر بخواهد خود تغییری را که لازم دید به آن بدهد.
در هر حال هواپیماهای عراقی در حال نزدیک شدن به باند پروازی بودند من و پدافند پایگاه با کمال تعجب بی صبرانه منتظر نشستن آنها بودیم. در همان لحظه هم مراتب ورود آنها را به فرمانده وقت نهاجا شهید ستاری اطلاع دادم . هواپیمای اولی در حال نشستن بود که نمی دانم چه وضعی برای خلبان پیش آمده بود شاید در وضع نشستن به ضلع آخر دقت و مراقبت لازم را نکرده بود و به صورت اریب و زاویه دار به سمت باند نزدیک می شد , مثلا" باند پروازی که سمت 290 درجه بود خلبان عراقی بایک زاویه 30 درجه کجی نسبت به باند یعنی به سمت 320 درجه به باند نزدیک می شد که نیاز به اصلاح سمت داشت خلبان بدون اینکه آن را اصلاح کند در یک حالت کجی با فشار مضاعف هواپیما را به زمین گذاشت که بلافاصله چرخ اصلی سمت راست هواپیما از ناحیه شاسی آن کنده شد و هواپیما روی آهن شاسی آن روی باند پروازی با سرعت بسیار زیاد کشیده می شد و در اثر برخورد شاسی با زمين جرقه می زد. تقریبا" سیصد متری که روی باند رفت با توجه به اینکه سمت راست آن چرخ نداشت از سمت چپ باند پروازی , هواپیما از باند خارج شد و در روی قسمت خاکی اطراف باند پس از طی کردن چند صد متری واژگون گردید, من بلافاصله به محل حادثه رفتم. هواپیما بنزین چندانی نداشت که آتش بگیرد. وقتی که نزدیک هواپیما رسیدم خلبانان عراقی که در هواپیمای سوخو 24 درست در کنار هم صندلی آنها قرار دارد را دیدم که پاهای آنها به سمت آسمان و سر آنها به سمت زمین و سالم در داخل کابین منتظر نجات هستند. بلافاصله شی تیزی را برداشتم و کاناپی هواپیما را شکستم و به خلبانان کمک کردم که از داخل هواپیما خارج شوند. درهمان زمان هم عوامل کمک کننده به هواپیما رسیده بودند که با کمک آنها خلبانان از داخل کابین خارج شدند. در همان زمان دو هواپیمای دیگر سالم به زمین نشستند. اینگونه پرواز کردن نامطلوب خلبانان عراقی برایم بسیار تعجب برانگیز بود که چگونه خلبانی که حتما" تجربه پروازی داشته با این هواپیما پرواز کرده و این گونه خود وهواپیمایش را به خطر می اندازد.عوامل پایگاه با تلاشی که کردند با جرثقیل هواپیمای واژگون شده را پشت و رو کردند و آن را به داخل آشیانه پروازی منتقل کردند. از خلبان که پرسیدم چرا با این وضع به باند پروازی نزدیک شدی او اعلام کرد که وضع ما بسیار اسف بار است و هنگامیکه با ترس و وحشت از آسمان عراق خارج شدیم احتمال می دادیم در همان حوالی مرز هواپیمای ما ساقط گردد , از طرفی با فضای ایران آشنا نبودیم و دستگاههای ناوبری ما هم به خوبی عمل نمی کرد, باد هم از پهلو می وزید وهوا ابری و بارانی بود و این اوضاع اضطراب فراوانی برایمان ایجاد کرده بود که منجر به این وضع نامطلوب گردید.
منبع : كتاب " در غربت جنگيديم "


توجیهاتشون به هیچ وجه قابل قبول نبود نمیدونم شاید هم خواستن هواپیماشون سالم بدست ایران نیفته مشابه این عمل رو خلبانهای آلمان نازی انجام داده بودند به این شکل که اواخر جنگ و در واپسین روزهای رایش سوم خلبان های نازی برای اینکه توسط روسها اسیر نشند همراه با هواپیماهاشون به پایگاههای هوایی موقت ارتش آمریکا پناهنده میشدند اما در زمان فرود برای اینکه هواپیماهاشون سالم بدست آمریکاییها نیوفته بدون چرخ فرود می یومدند احتمالا این دو خلبان هم خیلی وطن پرست و غیرتی بودند و به عمد اینکار رو انجام دادند و خواستند با این کار بصورت غیر مستقیم خشم و عصبانیتشون رو هم نسبت به ایران و هم نسبت به فرمانده و مافوق هاشون نشون بدند هر چی باشه تا چند ماه پیش بزرگترین دشمنشون ایران بوده و علیه ایران میجنگیدند



[FONT=Times New Roman (Arabic)]
  سپاس از توجه شما مطلب دیگری از کتاب اضافه می کنم که شاید بی ارتباط با اظهارنظر جنابعالی نباشد. 

 [FONT=Times New Roman (Arabic)]
دور زدن هواپیمای عراقی در آسمان همدان


در همان بحبوحه تجاوز آمریکا به عراق در جنگ در سال 1990 که آمریکا به شدت شهرهای عراق و به خصوص بغداد را بمباران می کرد و امکان پرواز هواپیماهای عراقی با توجه به حجم گسترده حملات امریکا ممکن نبود , رژیم بعث عراق تصمیم گرفت هواپیماهایش را از عراق خارج نماید و تعدادی از آنها را به ایران منتقل نماید. یک روز از طریق پست فرماندهی به من اطلاع داده شد که رادار می گوید یک هواپیمای عراقی در آسمان اطراف همدان در حال گردش است و برای نشستن روی باند نمی آید بلافاصله دستور داده شد که خلبان آماده که همزمان درمنطقه پرواز می کرد با کمک و هدایت رادار به سمت این هواپیما هدایت گردد و او را برای نشستن هدایت نماید. هواپیمای خودی پس از چنددقیقه به محل مورد نظر رفت و خلبان در بیسیم خود عنوان می کرد که هر چه علامت می دهم هواپیما سمت خود را تغییر نمی دهد و در یک کجی 30 درجه در حال گردش مستمر است. به خلبان گفته شد به هواپیما با کمال دقت و احتیاط نزدیک شود و علامت بدهد که باید دنبال او برای نشستن بیاید و اگر مقاومت کرد ابتدا یک رگبار مسلسل به قسمت جلوی هواپیما بدون اینکه به آن اصابت کند بزند و در صورت عدم اجرای دستورات او , هواپیما را ساقط نماید. در حال تبادل این دستورات بودم که ناگهان خلبان اعلام کرد من نزدیک هواپیما رفته ام ولی خلبانی در داخل هواپیما نیست و هواپیما بدون خلبان در یک حالت کجی ثابت در حال گردش است. به خلبان آماده خودی گفته شد با این هواپیما پرواز کند تا اینکه هواپیما سوختش تمام شود و به زمین اصابت کند چون محل اصابت توسط خلبان ما گزارش شده بود گروه فنی پایگاه را جهت جمع آوری لاشه هواپیما به محل فرستادیم . با توجه به اینکه این هواپیما توسط خلبانی پرواز می کرده لذا گروه تجسس را برای پیدا کردن خلبان آن اعزام کردم که به من اطلاع داده شد خلبان در نزدیکی های اطراف ملایر با چتر پروازی بیرون پریده است. وقتی که از خلبان هواپیما علت را جویا شدیم او گفت چون نمی توانستم پایگاه را پیدا کنم و بنزین هواپیما هم در حال تمام شدن بود مجبور شدم که از هواپیما بیرون بپرم. در صورتیکه پایگاه در چند ده کیلومتری هواپیما بود و امکان رسیدن هواپیما هم به باند شهر همدان مقدور بود و هم به باند پایگاه ولی با توجه به اینکه این خلبان عراقی در حالت دلهره واضطراب کشورش را ترک کرده بود و اصلا امکانات ناوبری کافی در اختیار خلبان نبود که بتواند مسیر را پیدا کند آنچه که در روی زمین برای او مشخص شده باید همان را پرواز کند که خلبان مجبور به ترک هواپیما شده بود که این امر حاکی از آموزشهای ناکارآمد خلبانان عراقی بود که با یک وضع غیرعادی کنترل خود را از دست می دادند که این امر برای ما اصلا قابل پذیرش نبود.

  
Junior Poster
Junior Poster
پست: 108
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶, ۱۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 163 بار

Re: هواپيماهای عراقی در ايران

پست توسط josniper64 »

این همه پرنده پس خلباناشونو چکار کردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :-(
Novice Poster
Novice Poster
پست: 92
تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ مرداد ۱۳۹۰, ۱۱:۰۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 54 بار
سپاس‌های دریافتی: 506 بار

Re: هواپيماهای عراقی در ايران

پست توسط farshid1989 »

اگه اشتباه نکنم این هواپیما یک میگ25 بوده که قبلا یه تکه از بال و موتور اون رو تو موزه دفاع مقدس گذاشته بودن و یه میگ25 دیگه موقع فرود در پایگاه نوژه از باند خارج شد از بین رفت.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4665
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4737 بار
سپاس‌های دریافتی: 8764 بار

Re: هواپيماهای عراقی در ايران

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام .
واقعاً دستتون سلامت باشه .
هیچ جا این همه مطلب در موردِ هواپیماهایِ عراقی ندیده بودم .
=========================+=====

کار خدا رو ببینید :
8 سالِ آزگار نیرویِ هوائیِ ایران ملیاردها دلار خرج کرد و صدها خلبان , از جانشون گذشتند و شبانه روز تو آسمون و روی زمین دنبالِ این هواپیماها میگشتند تا منهدمشون کنند بعد خودشون با پایِ خودشون اومدن ایران !!!!!!!
الحق که خدای متعال , مُحَوِلِ الحَولَ والأحوال هست .
نَشهَدُ أنَّه عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر وَ یَشهُدُ علی ذلک السماواتُ السَّبع وَالأرض.
شهادت میدهیم که او بر همه چیز تواناست و هفت آسمان و زمین نیز شهادت میدهد .

یاد اون آیاتِ قرآن حکیم افتادم که در مورد بازگرداندنِ موسی ع به آغوشِ مادرِ نگرانش هست بعد از اینکه از ترس فرعون موسی ع رو درونِ صندوقی به نیل انداخت و میفرماید :
و او را به مادرش بازگرداندیم تا بداند که وعده ی خدا حق هست .
(باطل رفتنی ست و سر انجام نیک از آنِ حق هست ).
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”