هواپیمای E-8 Joint STARS, رادار نظارت و هدفگیری مشترک

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

هواپیمای E-8 Joint STARS, رادار نظارت و هدفگیری مشترک

پست توسط CAPTAIN PILOT »

 [External Link Removed for Guests]  E[COLOR=#000000]-8 Joint Surveillance Target Attack Radar System  
سیستم راداری نظارت و هدفگیری مشترک (Joint Surveillance Target Attack Radar System و یا JSATRS) عبارت است از یک سامانه شناسایی و نظارت هوا به زمین پیشرفته و دوربرد با قابلیت ردیابی, طبقه بندی و رهگیری اهداف زمینی در کلیه شرایط آب و هوایی. بر اساس برنامه مشترک نیروی هوایی و زمینی ایالات متحده, هنگامیکه E-8 در حریم هوایی کشورهای دوست و هم پیمان در حال پرواز میباشد, میتواند در هر 2 جهت پشت و روبرو به شناسایی و رهگیری کلیه تحرکات زمینی در عمق خاک دشمن بپردازد. برد کشف و رهگیری این سامانه بیش از 250 کیلومتر میباشد. این قابلیت و برد بسیار زیاد باعث میشود تا هواپیمای Joint STARS همواره از کلیه معاهدات بین المللی و خطرات احتمالی و اقدامات متقابل دشمن در نواحی مرزی مصون بماند و بدون داشتن نگرانی به عملیات و جمع آوری اطلاعات بپردازد. این پروژه در ابتدا با نام JSTARS شناخته میشد اما بعدها نام Joint STARS (به معنای ستاره های مشترک) را بر خود گرفت. پیش از تصویب نهایی نام Joint STARS کارشناسان نام های دیگری همچون Sentinel II (نگهبان 2), Excalibur (نام پیشین بمب افکن های B-1B) و Night Owl (جغد شب) را برای آن در نظر داشتند.


 [External Link Removed for Guests] 

 [COLOR=#0070C0]امکانات و مزایا
:
  

Joint STARS عبارت است از سازه هواپیماهای E-8C همراه با سامانه راداری AN/APY-7 مرتبط با ماژول ایستگاه زمینی و سیار (Ground Station Modules و یا GSM) نیروی زمینی ارتش ایالات متحده. با اینحال E-8C عبارت است از نمونه اصلاح شده Boeing 707 که در بخش تحتانی بدنه دارای یک آنتن رادار آرایه فازی مخروطی شکل به طول حدود 8 متر میباشد. این رادار قدرتمند قادر است تا کلیه اطلاعات و داده های مرتبط با هدفگیری و مدیریت نبرد را در اختیار خدمه حاضر در Joint STARS و یا استگاه سیار زمینی قرار بدهد. خدمه حاضر در این هواپیما میتوانند در هر لحظه با سایر هواپیماهای جنگنده و یگان های موشکی و توپخانه جهت پشتیبانی آتش و اعلام موقعیت اهداف تماس بگیرند. با توجه به برد 250 کیلومتری رادار موجود در Joint STARS , این هواپیما تنها در مدت زمان 8 ساعت گشت پروازی میتواند منطقه ای به وسعت 1.000.000 کیلومتر مربع را پوشش دهد. قابلیت های نظارت بر منطقه وسیع (Wide Area Surveillance) و نمایش اهداف متحرک (Moving Target Indicator) که در اختصار WAS/MTI نامیده میشوند را میتوان به عنوان 2 رکن اساسی این رادار شناخت. قابلیت WAS/MTI بطور اختصاصی جهت تشخیص, تعیین موقعیت و شناسایی اهداف متحرک با سرعت کم طراحی شده است. این هواپیما از طریق پردازش بسیار پیشرفته سیگنال های رادار, میتواند وسایل نقلیه چرخدار و شنی دار را بطور مجزا تشخیص بدهد. همچنین قابلیت تصویربرداری رادار این هواپیما با تمرکز بر روی منطقه ای کوچکتر از سطح زمین, میتواند تصاویری دارای کیفیت بسیار بالاتر از حالت عادی تهیه نماید. این افزایش کیفیت باعث تمایز اهداف متحرک و جمع آوری اطلاعات بسیار دقیق از آنها جهت مقابله و حمله کارآمد به مواضع نیروی زمینی دشمن میگردد.

 [External Link Removed for Guests]
نحوه تعامل سامانه های شناسایی با بمب های JDAM
 
قابلیت روزنه ترکیبی رادار (Synthetic Aperture Radar) و نمایش دهنده اهداف ثابت (Fixed Target Indicator) که در اختصار SAR/FTI نامیده میشوند, میتوانند تصاویری همچون نقشه های جغرافیایی را همراه با تمام جزعیات منطقه مورد نظر فراهم نمایند (نگارنده: یکی از قابلیت های غیر نظامی رادارهای SAR در تهیه نقشه های جغرافیایی بسیار دقیق از عوارض زمین میباشد). اطلاعات بدست آمده از طریق رادار SAR میتواند مناطق غیر متحرک و حساسی همچون: پل ها, بنادر, فرودگاه ها, ساختمان ها و یا وسایل نقلیه ثابت را بر روی نقشه مشخص نماید. در مرحله بعد نیروهای تهاجمی میتوانند با انهدام این قبیل اهداف حساس, بیشترین ضربه را به مواضع لجستیک دشمن وارد نمایند. قابلیت FTI (نمایش دهنده اهداف ثابت) نیز در طول عملکرد رادار بر روی حالت SAR و در جهت تعیین موقعیت اهداف ساکن قابل دسترس است. قابلیت های SAR/FTI و WAS/MTI میتوانند همزمان و بطور 4 گانه با یکدیگر ترکیب و شبکه شوند تا خدمه حاضر در هواپیما و یا ایستگاه زمینی به بهترین ارزیابی از شیوه حمله و مدیریت نبرد دست یابند. هواپیمای Joint STARS تقریبا" توانایی عملیات در کلیه شرایط آب و هوایی و حفظ ارتباط Online و Real Time با سایر ایستگاه های ماموریتی را دارا است. خدمه مشترک نیروی هوایی و زمینی ارتش ایالات متحده تنها در عرض مدت زمان کمتر از 1 ساعت میتوانند خود را به مناطق درگیر در عملیات برسانند و اطلاعات بسیار ارزشمندی از چیدمان و موقعیت ادوات زمینی دشمن را تهیه و در اختیار یگان های حاضر در نبرد قرار بدهند. مواردی همچون: نرم افزار متمرکز رادار با حالت های عملیاتی مختلف, آنتن منحصربفرد همراه با 3 دستگاه گیرنده و 4 پردازنده بسیار قدرتمند با توانایی پردازش 600 میلیون عملیات در هر ثانیه همراه با نرم افزارهای مرتبط, از جمله مهمترین عناصر تکنولوژی پیشرفته موجود در این هواپیما میباشند.


 [External Link Removed for Guests]
نحوه عملکرد رادارهای SAR
 
در جریان برگذاری رزمایش Foal Eagle سال 1997 در کره جنوبی, JSTARS با پشتیبانی هواپیمای گشت دریایی متعلق به یگان گشت شناسایی ناوگان هفتم دریایی ایالات متحده موفق شد تصاویری تاکتیکی از سواحل منطقه عملیات سربازان سپاه تفنگداران دریایی آمریکا را تهیه و ارسال نماید. در جریان این رزمایش, ایستگاه زمینی JSTARS جهت ارزیابی عملکرد مرکز هماهنگی و پشتیبانی از تسلیحات (Supporting Arms Coordination Center یا SACC), بطور موقت بر روی عرشه ناو USS Belleau Wood نصب گردید. در جریان آن رزمایش هواپیمای JSTARS با پوشش منطقه ای به وسعت 20.000 کیلومتر مربع توانست آخرین تصاویر از رویدادهای عملیات را برای فرماندهان ارسال نماید. این هواپیما در جریان رزمایش Foal Eagle پروازهای ماموریتی بسیار زیادی را همراه با حفظ فاصله ایمن 250 کیلومتری به انجام رساند و یکبار دیگر قابلیت های بالقوه خود را در میادین نبرد آزمایشی اثبات نمود. JSTARS در زمان های خاض میتواند با هواپیمای گشت دریایی P-3 هماهنگ شود و تصاویر خود را در اختیار آنها قرار بدهد. امکان تصویربرداری با کیفیت بیشتر نیز توسط تجهیزات و دوربین های اوپتیکی موجود در هر 2 هواپیما فراهم است. خروجی تصویری هواپیماهای P-3 را میتوان بر روی مرکز فرماندهی و یا SACC مشاهده نمود.


 [External Link Removed for Guests]  [COLOR=#000000]Foal Eagle   
 
[COLOR=#0070C0]پیشینه پروژه
:


برنامه تولید Joint STARS حاصل ادغام 2 پروژه جداگانه نیروی زمینی و هوایی ایالات متحده جهت بهره گیری از رادارهای MTI (نمایش دهنده اهداف متحرک) میباشد. نیروی هوایی به دنبال خرید سامانه های Pave Mover بود که در آن زمان میتوانست قابلیت SAR و MTI را بطور هم زمان فراهم آورد. این سیستم حتی با استفاده از حالت "هدایت تسلیحات" میتوانست هواپیمای جنگنده و یا موشک را به سوی اهداف هدایت نماید. پروژه Pave Mover پیش از ادغام, در حال آماده سازی جهت ورود به مرحله توسعه بر اساس مقیاس کامل بود. در همان حال نیروی زمینی نیز سرگرم تولید پروژه ای تحت عنوان SOTAS (Stand-Off Target Acquisition System و یا سامانه دست یابی به اهداف) که بطور مجزا بر روی بالگردها نصب میگردید و صرفا" شامل توانایی MTI بود. این طرح به دلیل برخی مشکلات فنی و همچنین هزینه بالا, همچنان در مرحله توسعه مقیاس کامل باقی مانده بود. در سال 1982 معاونت تحقیقات و مهندسی وزارت دفاع آمریکا (USDRE و یا Undersecretary of Defense for Research and Engineering) تصمیم گرفت تا هر 2 پروژه SOTAS و Pave Mover را در غالب یک برنامه مشترک با یکدیگر ادغام نماید و نتیجه این تصمیم اولین سر آغاز Joint STARS بود. واحد سیستم های الکترونیکی نیروی هوایی به عنوان سرپرست این پروژه انتخاب گردید. پس از بررسی های مختلف و گسترده بر روی نمونه های مختلف مد نظر, نهایتا" روسای ارشد نیروی هوایی و زمینی ایالات متحده در ماه می سال 1984 هواپیمای Boeing 707 را به عنوان بستر نصب و عملیات رادار Joint STARS به همراه قابلیت های SAR/MTI و هدایت تسلیحات, انتخاب نمودند.

   [External Link Removed for Guests] 
در ماه آپریل 1988 کمپانی Grumman موفق شد اولین تجهیزات استاندارد نمونه Prototype هواپیمای E-8A Joint STARS را بر روی یک فروند Boeing 707 تغییر یافته نصب نماید. این هواپیما در آن زمان موفق شد اولین آزمایش پرواز را بدون استفاده از رادار به انجام برساند. پس از انجام موفقیت آمیز این آزمایش, سرانجام رادار Norden بر روی E-8A نصب گردید و اولین آزمایش کامل در ماه دسامبر همان سال انجام شد. در ماه آپریل 1988 کارشناسان ارشد کنگره دفاعی ایالات متحده اصلی ترین تغییرات در برنامه E-8 را اعمال نمودند. در این بخشنامه, تعداد کل هواپیماهای E-8 از 10 به 22 فروند افزایش یافت و همچنین مجوز استفاده مجدد از نمونه های تغییر یافته Boeing 707 جهت تولید نمونه های E-8B نیز صادر گردید. اگرچه این پروژه همچنان در حال توسعه بود, اما ایالات متحده در سال 1991 و در جریان عملیات طوفان صحرا (Desert Storm و یا حمله نخست آمریکا به عراق) 2 فروند از این هواپیما را به میادین نبرد اعزام نمود. Joint STARS در طول این عملیات موفق شد بارها ادوات متحرک و زمینی نیروهای عراقی همچون تانک ها و سکوهای پرتاب موشک های بالستیک Scud را رهگیری نماید. در طول این عملیات عظیم, هواپیماهای E-8 بیش از 500 ساعت پرواز در غالب 49 نشست و برخاست (Sortie) را به انجام رساندند.

 [External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests] 
2 نمونه خاص از بهترین ماموریت های Joint STARS در جریان جنگ خلیج فارس ثبت گردید. نخستین ماموریت در پشتیبانی و شناسایی ادوات زمینی دشمن در جریان نبرد شهر Khafji بود. در جریان این نبرد بیش از 80 وسیله نقلیه عراقی که بسوی شهر Khafji در حال حرکت بودند, توسط E-8 شناسایی گردیدند و سپس توسط جنگنده های ضربتی نیروی هوایی و سربازان یگان تفنگداران دریایی سرکوب و منهدم شدند. دومین ماموریت شاخص Joint STARS در جریان نظارت و شناسایی نیروهای عراقی در هنگام عقب نشینی از شهر کویت بود و این هواپیما با ارسال اطلاعات لحظه به لحظه (Real Time) به مرکز عملیات هوایی, توانست نقش موثری در این ماموریت ایفا نماید. این اطلاعات به فرماندهان ارشد نظامی اجازه داد تا با استفاده از نیروی تاکتیکی هوابرد, ستون فقرات زرهی و سنگین عراق را در جریان عقب نشینی از کویت و در جاده های اطراف این شهر منهدم نمایند. این هواپیما در جریان جنگ بوسنی و هرزگوین نیز نتایج و اقدامات بسیار قابل ملاحظه ای از خود بر جای گذاشت.


 [External Link Removed for Guests]
عقب نشینی واحدهای زرهی عراق در حمله به کویت
(تصویر ثبت شده توسط Joint STARS)
 
 
[COLOR=#0070C0]نمونه های مختلف
:
  

نخستین 2 فروند از هواپیماهای E-8A بر اساس جت های تجاری Boeing 707 و دارای سن بیش از 20 سال توسعه یافتند. انجام تغییرات بر روی این هواپیمای قدیمی بسیار دشوار بود و همچنین نگرانی از پایان عمر مفید و عملیاتی این نمونه باعث گردید تا تصمیم گیرندگان جهت ساخت نمونه های جدید E-8B به فکر جایگزین مناسبی برای آن باشند. مراحل پیش ساخت E-8A بطور انحصاری توسط کمپانی Northrop Grumman انجام گرفت. در اواخر سال 1998 هزینه های ساخت و تولید E-8B با افزایش نسبی روبرو گردید و دلیل این امر در فاصله میان تولید آخرین هواپیمای هشدار زودهنگام هوابرد (AWACS) انگلستان بر مبنای Boeing 707 و تولید اولین هواپیمای Joint STARS با زمانی حدود 2 الی 3 سال بعد از آن قرار داشت. در نوامبر 1989 وزارت دفاع ایالات متحده, جایگرین نمونه هواپیمای بستر جهت تولید نمونه های E-8C را پذیرفت. دفتر برنامه ریزی پروژه گزینه های دیگری همچون: 757, 767 و MD-11 را بر روی میز کار خود داشت اما انجام تغییرات و تغییر کاربری این نمونه های میتوانست بسیار پرهزینه تر و همچنین طولانی تر از قبل باشد و این خطر وجود داشت که اثبات و ارزیابی قابلیت های اولیه عملیات (Initial Operational Capability و یا IOC) به اوایل سال 1997 موکول شود.

 [External Link Removed for Guests] 
تولید نمونه های E-8C بطور اختصاصی متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده بود. نهایتا" در سال 1993 میلادی, اجازه تولید 5 فروند E-8C بر اساس دستورالعمل "تولید اندک" (Low Rate Production یکی از مراحل تولید محدود تکنولوژی های جدید در ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای قدرتمند دیگر میباشد) صادر گردید. این تصمیم منوط به نتایج آزمایش توسعه هواپیما بود که تحت عنوان "تائید سطح کارایی سیستم" (System Level Performance Verification و یا SLPV) شناخته میگردد. تکنولوژی مورد استفاده در کامپیوترهای E-8C Block 20 با هدف شناسایی اهداف توسط Joint STARS بر اساس قوانین COTS ایالات متحده (قانون توسعه تکنولوژی های تجاری تحت نظر دولت) ساخته شدند. هر هواپیما در بخش کامپیوتر شامل 20 عدد AlphaServer مدل ES40CV ساخت Compaq Computer Corporation میباشد که توسط سیستم عامل OpenVMS پشتیبانی میشوند. از این تعداد 18 مورد به عنوان ایستگاه های اصلی پردازش فعالیت میکنند و 1 مورد نقش کامپیوتر مرکزی و دیگری نقش پشبیبان مرکزی (Central Backup) را ایفا مینمایند. کمپانی Northrop Grumman با استفاده از سیستم های کامپیوتری موجود در عرصه های تجاری, میتوانست پارامترهایی همچون: افزایش اطمینان پذیری, تکنولوژی پیشرفته و قدرت پردازش را با افزایش چشمگیر روبرو نماید, در حالیکه هزینه تولید هر هواپیما بر اساس هدف اولیه پروژه چندان بالا نمیرفت. این هواپیما احتمالا" بزرگترین بهره گیرنده تکنولوژی های مشترک COTS در نیروی هوایی آمریکا میباشد.


 [External Link Removed for Guests]
AlphaServer ES40  
از دیرباز, تجهیزات نظامی مورد استفاده در شناسایی اهداف دشمن و فعال در محیط های رزمی, از جمله موارد بسیار تخصصی و ویژه بوده اند. در واقع AlphaServer های مدل ES40CV ساخت Compaq نیز هرچند به عنوان یک تکنولوژی تجاری و در دسترس عموم مردم شناخته میشوند, اما برای این منظور دچار یکپارچه سازی و تغییرات بسیار زیادی گردیده اند که مجموع آنها افزایش قابلیت اطمینان پذیری سیستم و تکنولوژی مورد استفاده در آن را به همراه داشته است. استفاده از تکنولوژی COTS باعث ارتقا سطح تعمیر و نگهداری در نیروی هوایی آمریکا میشود. نخستین نمونه E-8C در ماه مارس سال 1994 و به عنوان نمونه پیش ساخت و بستر آزمایشی موفق به انجام پرواز گردید. همچنین دو E-8A پیشین نیز به سطح استاندارد و تجهیزات نمونه های C ارتقا یافتند. نخستین E-8C در تاریخ 11 جون 1996 به اسکادران 93 کنترل هوایی واقع در پایگاه Robins جورجیا تحویل گردید و دومین نمونه نیز در 11 دسامبر همان سال دریافت شد.

 [External Link Removed for Guests] 


  Sources
  www.DefenseIndustryDaily.com
www.GlobalSecurity.org
[External Link Removed for Guests]
Writer  
تقدیم به استاد بزرگوارم, جناب
Fariborz گرامی که امشب پس از مدت ها, شاهد حضور گرم ایشان بودیم. تصویر

============================

ترجمه, تالیف و تنظیم: [COLOR=#C00000]CAPTAIN PILOT
 

منابع: در انتهای متن درج گردیده اند.


  [HIGHLIGHT=#ffc000]  کپی برداری از این مطلب, تنها با درج لینک   به عنوان منبع و نویسنده مجاز میباشد.      

============================


  تصویر   یازدهم - مردادماه 1391 (بر روی تصویر کلیک نمائید) 
 
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
Major II
Major II
پست: 52
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱, ۱۱:۱۲ ب.ظ
محل اقامت: IRAN / QOM / GONBAD
سپاس‌های ارسالی: 38 بار
سپاس‌های دریافتی: 421 بار

Re: هواپیمای E-8 Joint STARS, رادار نظارت و هدفگیری مشترک

پست توسط ALI-M-2008 »

استاد گرامی ، جناب CAPTAIN PILOT

بی نهایت سپاسگزارم از بابت مقاله فوق العاده زیباتون.

چند سوال داشتم.

1- پلتفرم اصلی جوینت استار از چه نوع 707 هایی استفاده می کند؟؟ از همان 707 های قدیمی و احیانا مستعمل ؟؟

2- آیا برای 707 پلتفرم قابلیت سوختگیری هوایی نیز در نظر گرفته شده است؟؟ این سیستم به چه میزان دارای تداوم عملیاتی است؟؟ یعنی با فرض سوختگیری هوایی نامحدود ، سیستم ها و تجهیزات الکترونیکی جوینت استار تا چند ساعت قادرند فعالیت مداوم داشته باشند؟؟

3- به نظر شما برد شناسایی 250 کیلومتر کم نیست؟؟ البته این برد برای شناسایی و مدیریت میدان نبرد کاملا مناسب است. اما احتمال نمی دهید با چنین بردی احتمال افتادن به تله موشک های پدافندی برد بلند وجود داشته باشد؟؟

4- در رابطه با رادار آرایه فازی که در این سیستم به کار رفته بیشتر توضیح بدید.

5- ارتش آمریکا در حال حاضر به چه تعداد از این سیستم ها مجهز شده است و چه تعداد جوینت استار عملیاتی در اختیار دارد؟؟

6- هزینه سرمایه گذاری و تحقیق برای تولید این سیستم چقدر است و قیمت هر یک از این جوینت استارها چقدر است؟؟

پیشاپیش سپاسگزارم.
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

Re: هواپیمای E-8 Joint STARS, رادار نظارت و هدفگیری مشترک

پست توسط CAPTAIN PILOT »

دوست عزیز و استاد بزرگوار, جناب [COLOR=#0070C0]ALI-M-2008  تصویر
درود بر شما تصویر


از لطف شما سپاسگذارم.

1- پلتفرم اصلی جوینت استار از چه نوع 707 هایی استفاده می کند؟؟ از همان 707 های قدیمی و احیانا مستعمل ؟؟

کلیه هواپیماهای E-8 بر اساس B707-300 ساخته شده اند. اما این نمونه ها با انواع قدیمی بسیار متفاوت هستند و در بحث سازه و ساختار بال ها شاهد بروز رسانی های متعدد بوده اند. همچنین استفاده از موتورهای JT8D-219 بر روی محفظه های جدید SQS باعث افزایش کارایی هواپیما و همچنین قابلیت های پروازی آن در کنار %19 کاهش مصرف سوخت گردیده اند. در بحث تجهیزات و امکانات داخلی نیز کلیه موارد با نیازهای روز نیروی هوایی و زمینی ایالات متحده منطبق هستند. مجموع اقدامات انجام شده بر روی ساختار این هواپیما باعث شده است تا عمر مفید آنها بین 40 الی 50 سال افزایش یابد!

 [External Link Removed for Guests] 
2- آیا برای 707 پلتفرم قابلیت سوختگیری هوایی نیز در نظر گرفته شده است؟؟ این سیستم به چه میزان دارای تداوم عملیاتی است؟؟

بله قابلیت سوختگیری هوایی بر روی کلیه Joint STARS ها وجود دارد و حداکثر توانایی پرواز با انجام سوختگیری هوایی, معادل 8 الی 9 ساعت است. در بخشی از متن فوق نیز با توجه به مشخصات رادار, به این نکته اشاره گردیده بود که E-8 با 8 ساعت گشت هوایی میتواند منطقه ای به وسعت 1.000.000 کیلومتر مربع را اسکن نماید!

 [External Link Removed for Guests] 
3- به نظر شما برد شناسایی 250 کیلومتر کم نیست؟؟ البته این برد برای شناسایی و مدیریت میدان نبرد کاملا مناسب است. اما احتمال نمی دهید با چنین بردی احتمال افتادن به تله موشک های پدافندی برد بلند وجود داشته باشد؟؟

در این زمینه قطعا" هرچه برد رادار بیشتر باشد, توانایی هواپیما نیز بیشتر است. البته باید توجه داشت E-8 در زمینه رادارهای MTI و SAR دارای بیشترین برد عملیاتی میباشد. با اینحال همانطور که میدانید این اعداد هیچگاه دقیق نیستند و برد اصلی همواره به عنوان یکی از عوامل محرمانه تلقی میگردد. همچنین وظیفه اصلی این هواپیما, پس از اقدامات اولیه و فلج نمودن شبکه پدافند هوایی دشمن آغاز میگردد و طیعتا" محیط های مجهز به شبکه پدافند قوی, مکان امنی جهت E-8 نیستند. علاوه بر مسائل فوق, پشتیبانی همزمان هوایی و زمینی از Joint STARS ها دور از ذهن نیست.

 [External Link Removed for Guests] 
4- در رابطه با رادار آرایه فازی که در این سیستم به کار رفته بیشتر توضیح بدید.

رادار مورد استفاده در این هواپیما از نوع AN/APY-7 میباشد که در واقع نمونه توسعه یافته بر اساس AN/APY-3 با محوریت SAR, MTI, FTI, FOV و WAS است. این رادار با ابعاد 7.61 در 0.6 متر, بر روی باند X و بازه فرکانس 8 الی 10 گیگاهرتز فعال میباشد. همچنین قابلیت های Anti Jam و ضد اخلال نیز بر روی آن تعبیه گردیده است. این رادار همچنان در مرحله توسعه قرار دارد و احتمالا" نسل های آینده آن دارای برد و قابلیت های بیشتر خواهند بود.

 [External Link Removed for Guests] 
5- ارتش آمریکا در حال حاضر به چه تعداد از این سیستم ها مجهز شده است و چه تعداد جوینت استار عملیاتی در اختیار دارد؟؟

در حال حاضر 16 فروند Joint STARS در پایگاه های نیروی هوایی ایالات متحده فعال میباشند.

6- هزینه سرمایه گذاری و تحقیق برای تولید این سیستم چقدر است و قیمت هر یک از این جوینت استارها چقدر است؟؟

متاسفانه آمار دقیقی از هزینه کل پروژه وجود ندارد ولی ارزش هر فروند E-8 بر اساس گزارش نیروی هوایی آمریکا, در سال 1998 معادل 244.4 میلیون دلار بوده است. با اینحال برخی قراردادهای ارتقا آنها دارای ارزش بیش از 10 میلیارد دلار هستند!


موفق باشید تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

Re: هواپیمای E-8 Joint STARS, رادار نظارت و هدفگیری مشترک

پست توسط CAPTAIN PILOT »

 همکاري موفقيت آميز [COLOR=#c00000]E-8C Joint STARS و RQ-4B Global Hawk Block 40 در اولين عمليات مشترک

 
  [External Link Removed for Guests]
RQ-4B Global Hawk - Block 40
 
  انجمن هاي تخصصي: کمپاني Northrop Grumman در جريان آزمايش پروازي اخير, موفق به تبادل داده هاي راداري در ميان 2 هواپيماي E-8C Joint Surveillance Target Attack Radar System (سيستم راداري نظارت و هدفگيري مشترک) نيروي هوايي و نمونه بدون سرنشين RQ-4B Global Hawk Block 40 مجهز به رادار MP-RTIP گرديد. البته RQ-4B Block 40 مجهز به رادار MP-RTIP براي نخستين بار در نوامبر 2011 پرواز نمود. Bryan Lima به عنوان مدير برنامه Joint STARS در Northrop Grumman آزمايش مذکور را اينگونه تفسير مينمايد: در جريان ماموريت انجام گرفته در 25 فوريه 2013, يک فروند Global Hawk Block 40 موفق به ارسال و تبادل اطلاعات رادار GMTI (مخفف Ground Moving Target Indication يا نمايش دهنده اهداف متحرک زميني) به Joint STARS گرديد و انجام اين عمل به عنوان يک جهش رو به جلو براي اثبات توانايي ادوات جنگي ما ميباشد. 

 [External Link Removed for Guests]
SAR & GMTI Monitoring onboard Joint STARS 

ماموريت اصلي Global Hawk Block 40 در طول عمليات هاي عادي, نشانه گذاري اهداف و GMTI براي يافتن, شناسايي و موقعيت يابي هر 2 گروه اهداف ثابت و متحرک ميباشد. کليه تصاوير رادار و اطلاعات مرتبط با رهگيري هاي GMTI به ايستگاه مشترک زميني و توزيع کننده (Distributed Common Ground Station يا DSGS) منقل ميگردند. اين مرکز به عنوان يک پايگاه شناسايي قدرتمند ,بطور مشترک توسط پرسنل نيروي هوايي و زميني ايالات متحده اداره و کنترل ميشود. تحليلگران حاضر در DCGS آخرين تصاوير ارسالي از جانب رادار MP-RTIP را دريافت نموده و سپس دستورات فرماندهي لازم را با مرکز مديريت نبرد (Battle Management Nodes) مخابره مينمايند. شايان ذکر است کليه داده هاي رهگيري GMTI در اين مرکز نيز قابل مشاهده ميباشند. همچنين نظارت همزمان بر روي داده هاي رادار و حسگرهاي Global Hawk جهت پشتيباني همزمان از ساير هواپيماهاي درگير نبرد, توسط واحد کنترل ماموريت (Mission Control Element يا MCE) صورت ميگيرد. واحد MCE همچنين با استفاده از Server هاي قدرتمند خود, توانايي ذخيره سازي اطلاعات رادار MP-RTIP و GMTI را دارا ميباشد. بنابراين اتخاذ هرگونه اقدام و پاسخ تهاجمي از سوي واحد فرماندهي, کنترل و مديريت نبرد (BMC2) بر اساس اطلاعات اين سيستم و ساير منابع جاسوسي انجام ميگردد.

 [External Link Removed for Guests] 
Lima در اين خصوص ميگويد: "آزمايش 25 فوريه اثباتگر توانايي بالقوه همکاري هر 2 سيستم در زمان مشترک بود و اين مسئله باعث گسترش قابليت هاي نظارتي براي استقرار نيروهاي زميني ميگردد. اوپراتورهاي مستقر در Joint STARS ميتوانستند از Global Hawk به عنوان يک حسگر کمکي بهره ببرند." وي همچنين خاطرنشان کرد: "ما قادر به نمايش و استفاده از داده هاي رادار Global Hawk بر روي Joint STARS ميباشيم و اين موضوع براي گسترش و بهبود قابليت هاي نظارت کلي و پشتيباني چند منظوره از هر 2 سيستم بسيار حياتي ميباشد." کليه داده هاي GMTI جمع آوري شده توسط Global Hawk توانايي پردازش و پالايش توسط Joint STARS را دارا ميباشند و پس از آن ميتوان حاصل آنها را در اختيار نيروهاي زميني قرار داد.

 [External Link Removed for Guests]
RQ-4 Remote Control Center
 

مداومت پروازي Global Hawk معادل 30 ساعت در ارتفاع بيش از 60.000 پا ميباشد. همچنين کليه Global Hawk هاي Block 40 در پايگاه Grand Forks نيروي هوايي ايالات متحده واقع در شمال داکوتا نگهداري ميگردند.Global Hawk و Joint STARSهر 2 توسط کمپاني Northrop Grumman ساخته شده اند. رادار طراحي شده براي اين نسل از Block 40 نمونه AN/ZPY-2 موسوم به Multi-Platform Radar Technology Insertion Program يا MP-RTIP ميباشد. اين رادار به عنوان يک نمونه پيشرفته هوا به سطح براي نظارت بر مناطق گسترده و شناسايي اهداف ثابت و متحرک توسعه يافته است. MP-RTIP از تکنولوژي آرايه الکترونيکي فعال (AESA) براي ايجاد حالت روزنه ترکيبي (SAR) و نمايش اهداف متحرک زميني (GMTI) بهره ميبرد و با ارسال اين اطلاعات بسوي واحدهاي زميني ميتواند شرايطي را رغم بزند تا نتيجه بازي پيش از انتظار حريف تغيير نمايد!

 [External Link Removed for Guests]
[COLOR=#000000]Proteus equipped with
[COLOR=#000000]Multi-Platform Radar Technology Insertion Program    

 Source

www.Defence-Update.com


    [HIGHLIGHT=#ffc000]  کپی برداری از این مطلب, تنها با ذکر نام   به عنوان منبع مجاز میباشد.        
آخرین ويرايش توسط 1 on CAPTAIN PILOT, ويرايش شده در 0.
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 114
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱, ۴:۱۴ ب.ظ
محل اقامت: مشهد کنار فرودگاه
سپاس‌های ارسالی: 1244 بار
سپاس‌های دریافتی: 158 بار

Re: هواپیمای E-8 Joint STARS, رادار نظارت و هدفگیری مشترک

پست توسط coops »

این عکس اخر مربوط به کدام هواپیما هست و چه کارای در این مجموعه داره
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

Re: هواپیمای E-8 Joint STARS, رادار نظارت و هدفگیری مشترک

پست توسط CAPTAIN PILOT »

دوست عزیز و گرامی, جناب [COLOR=#0070C0]    تصویر
درود بر شما تصویر

عکس اخر مربوط به کدام هواپیما هست و چه کارای در این مجموعه داره

تصویر مذکور متعلق به اولین آزمایش پرواز حقیقی رادار MP-RTIP با استفاده از هواپیمای Proteus در سال 2006 میلادی میباشد. این هواپیمای 2 نفره ساخت کمپانی Scaled Composites و دارای طراحی بسیار ویژه از جانب Burt Rutan است. از جمله مزایای اصلی این هواپیما میتوان به سقف و مداومت پروازی بسیار بالا و معادل 65.000 پا در زمان 18 ساعت اشاره داشت که آن را مبدل به بستر آزمایشگر ایده آل برای انجام تست های گوناگون بر روی Pod    
و تجهی    ارتفاع بالا  در    
نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا نموده است. حمل Multi-Platform Radar Technology Insertion Program توسط Proteus تا امروز به عنوان سنگینترین محموله و غلاف هوایی حمل شده توسط این هواپیما محسوب میگردد. Proteus با طول 17.17 متر و دهانه بال 23.63 متر, توسط 2 خلبان و با استفاده از 2 موتور FJ44 ساخت کنسرسیوم مشترک Williams International/Rolls-Royce کنترل میشود. این هواپیما هم اکنون در اختیار کمپانی Northrop Grumman قرار دارد.

  [External Link Removed for Guests] 
Scaled Composites Model 281 Proteus



  [External Link Removed for Guests]   

موفق باشید
تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”