
داگلاس فرزند کارمند بانکی در بروکلین در سال 1915 با درجه کارشناسی از انیسیتو تکنولوژِی ماساچوست (MIT) فارغ التحصیل شد. او به فعالیت های مختلفی در زمینه طراحی هواپیما دست زد تا آنکه در سال 1921 با تاسیس یک شرکت خصوصی به نام خودش ، به طور جدی وارد صحنه صنعتی شد. او در یک استدودیو فیلم برداری متروک کارخانه ای تاسیس کرد ، وبه ساختن هواپیما های اژدر افکن به سفارش نیروی دریایی مشغول شد.قرار داد های نظامی تا سال ها زمینه اصلی درآمدهای شرکت داگلاس بود تا آنکه در 1933 داگلاس هواپیمای (DC 1) را به در خواست خط هوایی (TWA) عرضه کرد.با انجام اصلاحاتی در این هواپیما انواع بهبود یافته DC 2 و (DC 3 داکوتا) هم شناخته شدندکه به ویژه این هواپیمای آخری به شهرت جهانی رسید و در این دوران که شرکت داگلاس در هر دو زمینه نظامی و غیر نظامی تبحر یافته بود ، آتش جنگ جهانی دوم هم شعله ور شد و موج عظیمی از سفارشات نظامی و غیر نظامی را روانه شرکتهای آمریکایی کرد.شرکت داگلاس فقط تا پایان جنگ بیش از 10000 فروند از هواپیمای Dc 3 و C 47 (مدل نظامی DC 3) را تولید کرد و این فعالیت فقط دو مورد از موارد متعددی بود که شرکت داگلاس برای طراحی و ساخت هواپیما در دست داشت.
پس از جنگ جهانی دوم شرکت داگلاس علاوه بر آنکه هواپیماهای دیگری از خانواده DC را تولید کرد هواپیما های نظامی مثل Sky raider و Sky hawk را هم تولید کرد با این حال بازار پس از جنگ جهانی گرایش اقتصادی تری یافته بود و دیگر نشانی از احساسات و التهابات خاص شرایط جنگ نبود .
بنابراین وقتی که در 1967 شرکت داگلاس به دلیل ضروریت های مربوط به جنگ ویتنام از تحویل به موقوع هواپیمای مسافربری DC 9 بازماند دچار مشکلات مالی شدید شد که به ورشکستگی اش انجامید. ناگزیر شرکت داگلاس به بهای اندکی به شرکت مک دانل در سنت لوئیز فروخته شد.شرکت مک دانل در آن روز ها با ارائه جنگنده فانتوم 2 (F4 Phantom II) به منظور تقویت نیروی هوایی ایالات متحده در جبهه ویتنام منافع زیادی کسب کرده بود . به این ترتیب در 28 آوریل 1967 با ادغام این دو شرکت ، شرکت مک داتل داگلاس به وجود آمد که نه تنها در زمینه تولید انواع هواپیما های نظامی و غیر نظامی فعالیت فراوانی داشت بلکه در امور مربوط به ادوات نظامی هم فعال بود . در پایان ماه مارس سال 1990 در شعب مختلف این شرکت بیش از 131000 نفر مشغول به کار بودند .
در اکتبر 1996 و زمانی که مک دانل داگلاس در مناقصه JSF شکست خورد بنا به تصمیم مدیرانش و با موافقت وزارت دفاع همه سهام این شرکت به مبلغ 13.3 میلیارد دلار به شرکت بوئینگ فروخته شد. به این ترتیب اکنون همه فعالیت های قبلی شرکت مک دانل داگلاس در قالب شرکت بوئینگ انجام می شود.
منبع : کتاب راهنمای پروازگران