تعمير و نگهداري هواپيما به دو بخش آشيانه و خط پرواز تقسيم مي شود. در قسمت آشيانه چكهاي هواپيما انجام مي شود كه اين چكها (با توجه به نوع هواپيما تغيير مي كنند) معمولا به چك َA , چك B, چك c , در نهايت چك D كه همان اورهال است تقسيم مي شود كه اين گونه چكها معمولا پس از مدت زمان مشخص پرواز انجام مي شوند مثلا چك A هواپيماي ATR72 پس از هر 500 ساعت پرواز انجام مي گردد و چكهاي A معمولا چكهاي سبكي هستند ونياز به باز كردن قطعات ندارند. (حداكثر تميز كردن يا چك ف_ * ل*_ ت ر موتور) و روغنكاري قسمتهايي مانند Landing Gear و سطوح پروازي. اما در چكهاي سنگين معمولا اكثر قطعات مهم هواپيما باز مي شوند ويا مورد بازبيني دقيق قرار ميگيرند( توسط دستگاههاي مخصوص بروسكوپ) كه معمولا اين چكها بيشتر از دو ماه به طول مي انجامند.
اما در قسمت خط پرواز فقط چك ظاهري هواپيما در قبل و بعد از پرواز است و گاها اگر مشكلي توسط خلبان گزارش شود توسط پرسنل خط پرواز رفع مي گردند.
ان شا الله مطالب را كامل مي كنم.( البته اگر دوستان مايل باشند).
