ويکتور بلنکو و داستان فرار با ميگ25
مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 4122
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4507 بار
- سپاسهای دریافتی: 4337 بار
- تماس:
ويکتور بلنکو و داستان فرار با ميگ25
Viktor Belenko
[External Link Removed for Guests]
ويكتور ايوانويچ بلنكو (Viktor Ivanovich Belenko يا در زبان روسي: Виктор Иванович Беленко) متولد 15 فوريه 1947، مهندس هوافضاي آمريكايي و روسيالاصل است.
بلنكو، خلبان گردان 513 ام نيروي دفاع هوايي اتحاد شوروي بود كه پايگاه آنها واقع در شهر Chuguyevka واقع در جمهوري Primorsky Krai واقع شده بود.
جمهوری محل خدمت بلنکو
[External Link Removed for Guests]
اما موضوعي كه باعث جهاني شدن نام وي شد، به تاريخ 6 ام سپتامبر 1976 و در جريان فرار موفقيتآميز وي به غرب، به وقوع پيوست. وي در اين روز، با يك فروند ميگ25 فاكسبت در جزيرهء هوكايدو در ژاپن فرود آمد. اين اولين باري بود كه كارشناسان غربي، از نزديك اين هواپيما را مشاهده كرده و مورد بررسي قرار دادند و بسياري از رازهاي ميگ25 را آشكار ساختند و بسيار متعجب شدند.
[External Link Removed for Guests]
به دستور پرزيدنت جرالد فورد، به بلنكو، پناهندگي سياسي و مقرري ماهيانه اعطاء شد و در سايهء اين پناهندگي، وي زندگي بسيار راحتي در سالهاي بعد در ايالات متحده سپري كرد. ايالات متحده در ابتدا، به مدت 5 ماه، وي را مورد پرسش و بازجويي قرار داد و پس از آن، وي سالهاي بعد را به عنوان مشاور به استخدام درآمد.
هواپيماي ميگ25 وي، قطعه قطعه شد و مورد بازرسي دقيق قرار گرفت؛ اما به دليل خشم شديد مقامات شوروي، اين قطعات در سه محموله، بستهبندي شده و به شوروي ارسال گشتند.
بلنكو به همراه خود، كتابچهء راهنماي خلباني به وسيلهء فاكسبت را آورده بود. وي با اين كار، انتظار داشت خلبانان آمريكايي بهتر بتوانند اين هواپيما را مورد ارزيابي و سنجش قرار دهند. با اين حال، مقامات دولت ژاپن، به آمريكاييها تنها اجازهء آزمايشات زميني و تست رادار و موتورها را دادند. (هواپيما، پرواز داده نشد)
بلنكو، تنها خلبان فراري از شوروي محسوب نميشد كه بدين طريق از شوروي يا كشورهاي بلوك شرق، فرار ميكرد. به تاريخ مارس و مي 1953، دو خلبان لهستاني، با هدايت دو فروند MiG-15 به دانمارك فرار كردند. همچنين بين سالهاي 1985 تا 1987، برخي هليكوپترهاي شوروي كه در افغانستان مشغول عمليات بودند، به پاكستان فرار كردند.
به تاريخ 20 مي 1989، خلبانی روسی، سروان الكساندر ژويف (Alexander Zuyev) با يك فروند MiG-29A Fulcrum به شهر طرابوزان در تركيه فرار كرد.
منبع جهت اطلاعات بیشتر: [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ويكتور ايوانويچ بلنكو (Viktor Ivanovich Belenko يا در زبان روسي: Виктор Иванович Беленко) متولد 15 فوريه 1947، مهندس هوافضاي آمريكايي و روسيالاصل است.
بلنكو، خلبان گردان 513 ام نيروي دفاع هوايي اتحاد شوروي بود كه پايگاه آنها واقع در شهر Chuguyevka واقع در جمهوري Primorsky Krai واقع شده بود.
جمهوری محل خدمت بلنکو
[External Link Removed for Guests]
اما موضوعي كه باعث جهاني شدن نام وي شد، به تاريخ 6 ام سپتامبر 1976 و در جريان فرار موفقيتآميز وي به غرب، به وقوع پيوست. وي در اين روز، با يك فروند ميگ25 فاكسبت در جزيرهء هوكايدو در ژاپن فرود آمد. اين اولين باري بود كه كارشناسان غربي، از نزديك اين هواپيما را مشاهده كرده و مورد بررسي قرار دادند و بسياري از رازهاي ميگ25 را آشكار ساختند و بسيار متعجب شدند.
[External Link Removed for Guests]
به دستور پرزيدنت جرالد فورد، به بلنكو، پناهندگي سياسي و مقرري ماهيانه اعطاء شد و در سايهء اين پناهندگي، وي زندگي بسيار راحتي در سالهاي بعد در ايالات متحده سپري كرد. ايالات متحده در ابتدا، به مدت 5 ماه، وي را مورد پرسش و بازجويي قرار داد و پس از آن، وي سالهاي بعد را به عنوان مشاور به استخدام درآمد.
هواپيماي ميگ25 وي، قطعه قطعه شد و مورد بازرسي دقيق قرار گرفت؛ اما به دليل خشم شديد مقامات شوروي، اين قطعات در سه محموله، بستهبندي شده و به شوروي ارسال گشتند.
بلنكو به همراه خود، كتابچهء راهنماي خلباني به وسيلهء فاكسبت را آورده بود. وي با اين كار، انتظار داشت خلبانان آمريكايي بهتر بتوانند اين هواپيما را مورد ارزيابي و سنجش قرار دهند. با اين حال، مقامات دولت ژاپن، به آمريكاييها تنها اجازهء آزمايشات زميني و تست رادار و موتورها را دادند. (هواپيما، پرواز داده نشد)
بلنكو، تنها خلبان فراري از شوروي محسوب نميشد كه بدين طريق از شوروي يا كشورهاي بلوك شرق، فرار ميكرد. به تاريخ مارس و مي 1953، دو خلبان لهستاني، با هدايت دو فروند MiG-15 به دانمارك فرار كردند. همچنين بين سالهاي 1985 تا 1987، برخي هليكوپترهاي شوروي كه در افغانستان مشغول عمليات بودند، به پاكستان فرار كردند.
به تاريخ 20 مي 1989، خلبانی روسی، سروان الكساندر ژويف (Alexander Zuyev) با يك فروند MiG-29A Fulcrum به شهر طرابوزان در تركيه فرار كرد.
منبع جهت اطلاعات بیشتر: [External Link Removed for Guests]
آخرین ويرايش توسط 1 on Reza6662, ويرايش شده در 0.
- پست: 4122
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4507 بار
- سپاسهای دریافتی: 4337 بار
- تماس:
کفير نوشته شده:يک هواپيماي روسي هم در زمان شاه وارده ايران شده و ايران آنرا با خلبان تحويل روسيه داد مدل هواپيما يادم نيست ولي فکر کنم آن هم ميگ25 بود
ش ا ه از شوروی بسیار می ترسید. بی دلیل هم نبود. ارتش سرخ، حکومت مردمی چکسلاواکی را با هجوم هزاران تانک و بمباران این کشور، سرنگون ساخت. بسیاری از مردم چکسلاواکی توسط کمونیستها اعدام شدند.
به همین دلیل، ش ا ه مایل نبود ماجرای سرلشگر مقربی، طولانی شود و باعث تیرگی روابط و یا حملهء احتمالی روسها به ایران شود.

-
- پست: 949
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۳۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2396 بار
- سپاسهای دریافتی: 1355 بار
يک هواپيماي روسي هم در زمان شاه وارده ايران شده و ايران آنرا با خلبان تحويل روسيه داد مدل هواپيما يادم نيست ولي فکر کنم آن هم ميگ25 بود
تنها چيزي كه در مورد پناهنده شدن يك خلبان شوروي سابق با هواپيمايش به ايران در تاريخ ثبت شده و مورد تاييد محققاني چون تام كوپر هم قرار گرفته مربوط به پناهنده شدن خلبان يك فروند Su-9 هست . در سال 1963اين خلبان به همراه هواپيمايش در شهر آبادان ايران ( نميدونم چرا آبادان ؟

تصويري از يك فروند Su-9

...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند ....

-
- پست: 949
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۳۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2396 بار
- سپاسهای دریافتی: 1355 بار
کفير جان ممنون از نكته اي كه بهش اشاره كرديد
خوشحال ميشم كه اگر اطلاعات بيشتري در اين مورد داريد از ما دريغ نفرماييد ...
اما بنده در ابتداي پست قبلي هم اشاره كردم كه منظور من تنها پناهندگي يك خلبان روس به همراه هواپيمايش به ايران هست كه در تاريخ ثبت شده و مورد تاييد محققان تاريخي هم مي باشد ...


اما بنده در ابتداي پست قبلي هم اشاره كردم كه منظور من تنها پناهندگي يك خلبان روس به همراه هواپيمايش به ايران هست كه در تاريخ ثبت شده و مورد تاييد محققان تاريخي هم مي باشد ...

...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند ....

- پست: 4390
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴, ۱:۱۴ ب.ظ
- محل اقامت: کرج پلاک 43!
- سپاسهای ارسالی: 6707 بار
- سپاسهای دریافتی: 12101 بار
- تماس:
Reza6662 نوشته شده:کفير نوشته شده:يک هواپيماي روسي هم در زمان شاه وارده ايران شده و ايران آنرا با خلبان تحويل روسيه داد مدل هواپيما يادم نيست ولي فکر کنم آن هم ميگ25 بود
ش ا ه از شوروی بسیار می ترسید. بی دلیل هم نبود. ارتش سرخ، حکومت مردمی چکسلاواکی را با هجوم هزاران تانک و بمباران این کشور، سرنگون ساخت. بسیاری از مردم چکسلاواکی توسط کمونیستها اعدام شدند.
به همین دلیل، ش ا ه مایل نبود ماجرای سرلشگر مقربی، طولانی شود و باعث تیرگی روابط و یا حملهء احتمالی روسها به ایران شود.
طبق براورد ها در آن زمان ارتش ایران فقط سه روز توانایی ایستادگی در برابر ارتش شوروی را داشته!!! البته این را در نظر داشته باشید که حمله به ایران در آن زمان برای آمریکا غیر قابل تحمل بوده و به طور حتم آمریکا مستقیم یا غیر مستقیم وارد جنگ با شوروی میشد.
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
جکسون براون