18 فروردين: سالروز عمليات متهورانه H3

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

18 فروردين: سالروز عمليات متهورانه H3

پست توسط Reza6662 »

به ياد عقاب آسمان ايران

سرگرد جاويد الاثر خلبان مسعود اميری

كه از تاريخ 12 / 7 / 1359 در خاك عراق جاودانه شد.

تصویر
پس از حملات موشکی رژیم بعثی در فروردین ماه 1360 به شهرهای دزفول و اهواز که تنها در دزفول منجر به کشته شدن بیش از 60 تن از هموطنانمان شد، فرماندهان پایگاه هوایی نوژه (همدان) طرح یک حمله ی تلافی جویانه به عراق را ریختند.
تصویر
با توجه به اطلاعات ایران، نیروی هوایی عراق بیشتر هواپیماهای با ارزش خود را به پایگاههای هوایی سه گانه ی الولید (موسم به H3) که در جاده بغداد- امان در نزدیکی مرز اردن قرار داشت، منتقل کرده بود.

تصویر

آن زمان، نیروی هوایی ایران با اتکا به تجهیزات فراوان و مناسبی که از دوران شاه فقید بر جای مانده بود، قدرت برتر و مطلق هوایی جنگ به شمار می رفت و جنگنده های عراقی، مجالی برای عملیات نمی یافتند. پایگاههای هوایی عراق که در نزدیکی مرز ایران قرار داشتند، مدام زیر بمبارانهای خرد کننده نیروی هوایی ایران قرار داشتند و حتا پس از عملیات غرورآفرین البرز که با 140 فروند جنگنده بمب افکن انجام گرفت، برخی پایگاههای هوایی عراق تا ماهها نتوانستند عملیاتی شوند.

بمب افکن سنگین Tu-16
تصویر

بمب افکن سوخوی20
تصویر

بنابراین به دستور صدام و برای حفظ توان هوایی عراق، تعداد قابل توجهی از هواپیماهای نظامی عراق مانند شش فروند بمب افکن سنگین توپالف22 (Tu-22) به همراه تعدادی توپالف16 (Tu-16) به همراه جنگنده - بمب افکن های دیگری مانند میگ23 و سوخوي20 به آن پایگاه برده شده بودند. نیروی هوایی عراق تصور می کرد این پایگاهها دور از دسترس حمله ایران است.

بمب افکن سنگین Tu-22 BLINDER
تصویر

ولی فرماندهی پایگاه هوایی همدان، طرح حمله به الولید را با بهترین و زبده ترین خلبانانش و با همراهی 12 فروند اف4 فانتوم (8 فروند بمب افکن اصلی و 4 فروند رزرو عملیات) به همراه 4 جنگنده رهگیر اف14 و یک هواپیمای تانکر747 به عنوان مرکز فرماندهی و سه فروند بوئینگ 707 سوخت رسان، در دستور کار قرار داد. این عملیات با عبور فانتوم های ایرانی از شمال عراق و نقطه ی تلاقی که شهر زاخو در نظر گرفته شده بود انجام می شد و قرار بود مسیر پروازی غیرمستقیم باشد.
همچنین به جهت ایجاد انحراف و توجه رادار شمال عراق واقع در منطقه ی کرکوک، 2 فروند جنگنده ی F-5 از پایگاه سوم شکاری تبریز ماموریت درگیری و انحراف رادار شمال عراق را بر عهده گرفتند تا عبور فانتوم ها از شمال عراق، بی دردسر انجام شود. به دلیل کمتر فعال بودن رهگیرهای عراقی در شمال عراق، خلبانان ایرانی در آن منطقه باید تنها از موشکهای ضدهوایی دوری می کردند. الولید به صورت مستقیم حدود 700 کیلومتر از همدان فاصله داشت و فانتوم های ایرانی برای انجام پرواز مستقیم و کوتاهتر، ناگزیر باید از محدوده ی فضایی بغداد عبور می کردند اما برای افزایش شانس موفقیت عملیات، فرماندهان تصمیم به انتقال عملیات از همدان به تبریز گرفتند تا خط پروازی مستقیم نباشد. بنابراین از تبریز برای رسیدن به الولید، باید از شهر زاخو و شمال منطقه ی کرکوک و موصل می گذشتند که مسیری نسبتن امن بود. از آنجا که فانتوم های ایرانی بدون سوختگیری نمی توانستند به الولید برسند دو هواپیمای تانکر707 سوخت رسان با علائم هواپیماهای مسافربری به ترکیه اعزام شدند تا همدیگر را در آسمان شمال عراق ملاقات کرده و عمل سوخترسانی را انجام دهند.
عملیات در ساعت 4 بامداد چهارم آوریل 1981 (برابر 18 فروردین 1360) آغاز شد. هشت فروند جنگنده ی F-4E با هدایت زبده ترین خلبانان نیروی هوایی از همدان به هوا برخاستند و به طرف تبریز گردش کردند، سپس در روی دریاچه ی ارومیه اولین سوخت گیری هوایی انجام پذیرفت، همزمان دو فروند اف14 در منطقه غرب (خانقین) با عبور از مرز، شکاری های پایگاه هوایی الرشید عراق را درگیر و مشغول خود کردند، سپس دو فروند اف14 دیگر هم در منطقه ی مرزی شمال عراق، در ارتفاع پایین به گشتزنی پرداختند (جهت اسکورت اولیه) و در انتظار فانتوم ها ماندند و تانکرهای 707 هم از فرودگاه بین المللی استانبول به پرواز در آمدند با این عنوان که پروازشان به مقصد ایران است و اما به طور قاچاقی مسیر خود را در بین راه عوض کرده و وارد عراق شدند و برای مخفی ماندن از دید رادارها، در ارتفاع کم بین کوهها در شمال غرب عراق پرواز کردند و طبق قرار دومین عمل سوخترسانی در شمال عراق انجام شد و تانکرهای 707 به سلامت به ایران بازگشتند و فانتومها هم برای ادامه عملیات به مقصد خود رهسپار شدند. جالب اینجاست که هنوز هیچ رهگیر عراقی در مجموعه H3 نه در آسمان بود و نه آماده پرواز. فانتومها به سه دسته (دو دسته ی 3 فروندی و یک دسته ی 2 فروندی) تقسیم شدند و از سه طرف مجموعه پایگاههای سه گانه ی الولید را در هم کوبیدند. آنها ابتدا باند فرودگاه را بمباران کردند تا هیچ هواپیمایی نتواند از زمین بلند نشود. بمبها، پناهگاهای متعدد هواپیماها را خراب کردند. در همان لحظه، گروه بعدی با بمبهای خوشه ای 800 پوندی، سه آشیانه ی بسیار بزرگ هواپیما، دو مرکز رادار دوربرد و پنج بمب افکن سنگین عراقی را نابود کردند. در آخر هواپیماهای پارک شده به رگبار مسلسل فانتومها بسته شدند. عراقی ها هنوز عکس العکلی نشان نداده بودند و پدافند آنها ضعیف بود. در این عملیات حداقل 48 هواپیما به کلی نابود شده و تعداد قابل توجهی نیز آسیب فراوان دیدند F-4 های ایرانی هم به سلامت به ایران بازگشتند. با اینکه تعداد زیادی از میگهای عراقی، عجولانه فانتومها را تعقیب می کردند ولی هرگز موفق به رهگیری آنها نشدند.
[External Link Removed for Guests]
حمله ایران به پایگاه هوایی الولید، موفقیت آمیزترین عملیات علیه یک پایگاه هوایی از سال 1967 است و شاید هیچگاه در تاریخ جنگهای هوایی، 8 فروند هواپیما نتوانند این چنین خسارت سنگینی را به دشمن تحمیل کنند. در جریان این عملیات حدود 80 درصد نیروی هوایی عراق به طور کامل نابود شد و تا یکسال بعد از آن نتوانست ماموریت مهمی انجام دهد.
موضوع جالب دیگر این است که در جریان جنگ خلیج فارس (1991) نیروی دریایی ایالات متحده مأمور حمله به الولید شد و در جریان بمباران الولید، سه فروند F-14D نیروی دریایی ایالات متحده، هدف موشکهای سام6 قرار گرفتند و ساقط شدند!
منبع: [External Link Removed for Guests]
آخرین ويرايش توسط 9 on Reza6662, ويرايش شده در 0.
Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15899
تاریخ عضویت: جمعه ۷ بهمن ۱۳۸۴, ۷:۵۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72687 بار
سپاس‌های دریافتی: 31680 بار
تماس:

پست توسط Mahdi1944 »

Reza6662,
مطالب شما فوق‌العاده هستند :)
من که خيلي استفاده بردم، :-D :D
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

Mahdi1944,
شما دوست خيلي خوب و بامحبتي هستيد :) ولي ظاهرن اين گون مطالب نظامي براي دوستان ديگر جذابيت ندارند. :sad:
Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15899
تاریخ عضویت: جمعه ۷ بهمن ۱۳۸۴, ۷:۵۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72687 بار
سپاس‌های دریافتی: 31680 بار
تماس:

پست توسط Mahdi1944 »

Reza6662,
رضا جان همون طور که مي‌دونيد قرار شده کمتر در پستها تشکر بشه، براي همينه که کسي پستي نداده، اما شما از روي تعداد بيننده مي‌تونيد به اين موضوع پي ببريد که مورد توجه بوده و جذابيت داره :)
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 532
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴, ۵:۲۵ ب.ظ
محل اقامت: در همين نزديكي...
سپاس‌های ارسالی: 48 بار
سپاس‌های دریافتی: 189 بار

پست توسط Masoud »

من که کف کردم..... 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

به اين ميگن قدرت.... :smile: :smile: :-o
تصویر
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

18 فروردين
سالروز عمليات غرورآميز حمله به H3
گرامي باد
[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

منم تبريك مي گم...واقعاً كه غرورآميز بود
هنوز هم انسان باديدن حتي فيلمش غرور
سراسر وجودش رو پر مي كنه... :( :-) :)
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 227
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۵, ۲:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11 بار
سپاس‌های دریافتی: 28 بار
تماس:

پست توسط MeaN5990 »

اتفاقا خيلي جذابيت دارن
لطفا ادامه بديد
ممنون
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

تصویر
تصویر تعدادی از خلبانان و سربازان شهيد نيروی هوايی که از سال
۱۳۵۹ در عراق به صورت مفقود الاثر هستند.
[External Link Removed for Guests]
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۴۲ ب.ظ
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

زنده باشي رضا جان.
جداً كه يادآوري به جا و مهمي بود.
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

کلنل خلبان چازان,
من خودم رو مديون شهدايي مي دونم که مي تونستن
ترک خدمت کنن و الان هم پيش زن و بچه اشون زندگي مي کردن. :-o
[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

sinos90,
چشم :)
حتمن ادامه ميدم ولي ظاهرن دوستان عزيز به مطالب غيرنظامي بيشتر علاقه دارند. :?
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”