نام
ايران هواپيماها را قويتر
توضيح: سوالاتي كه در تاپيك مربوط به ايران-140 از طرف دوستان عزيز مطرح گرديد و همينطور طرح سوالي از طرف يكي ديگر از دوستان در مورد اينكه در شرايط اقليمي ايران چه هواپيماي بيشتر كارائي دارد؟ من رو ياد مقاله اي انداخت كه 12 سال پيش خوانده بودم. پس از جستجوي بسيار و يافتن آن، مقاله را با دوستانم شريك ميشم به اميد آنكه مورد استفاده قرار بگيرد.
[External Link Removed for Guests]
شرايط اقليمي ايران و تاثير گذاري آن بر عملكرد هواپيما و
كشور جمهوري اسلامي ايران به طور كلي سرزميني است كوهستاني كه دوسوم مناطق آن توسط ارتفاعات شمالي كه البرز ناميده ميشود از كشور تركيه شروع و به ارتفاعات كشور افغانستان ختم ميشود. ارتفاعات غرب نيز از كشور تركيه شروع و تا سلسله ارتفاعات زردكوه (دنا) در شيراز ادامه ميابد. رشته كوههاي جنوب شرقي ايران كه رشته كوه تفتان ناميده ميشود از شمال شرقي به سوي جنوب شرقي ايران ادامه ميابد و در اين ميان بلندترين ارتفاع، دماوند است كه 18600 فوت ارتفاع دارد و در شمال شرقي تهران قرار دارد.
شرايط آب و هوائي متغير و مختلف حاكم بر مناطق كشور با اختلاف درجه حرارت 20- تا 48+ درجه سانتي گراد همراه ميباشد. گستردگي مرزهاي كشور به ميزان 8700 كيلومتر شامل دريا، خشكي، كوهستان، كوير و همچنين پراكندگي جمعيت از نظر نقاط تمركز و موقعيت حساس مرزهاي كشور و ضرورت داشتن امكانات براي جوابگويي به هر تهديد ،يك قابليت عكس العمل خيلي سريع با تحرك خيلي زياد را طلب ميكند.
دو پارامتر بسيار مهم كه تاثير پذيري زياد در توان عملكرد وسيله پرنده دارند عبارتند از:
1- درجه حرارت
2- ارتفاع
كشور ايران از معدود نقاط گيتي است كه اين دو عامل همزمان به حداكثر ميرسد. براي مثال در كشور عربستان سعودي متوسط درجه حرارت بيشتر از كشور ماست اما در مقابل متوسط ارتفاع نقاط از سطح دريا به مراتب پائين تر ميباشد ، يا در كشوري مانند تبت متوسط ارتفاع از سطح دريا بيشتر بوده اما در مقابل متوسط درجه حرارت در مقابله با كشور ايران بسيار پايين تر است، بنابراين با توجه به دو پارامتر ذكر شده يعني درجه حرارت زياد محيط و ارتفاع زياد بيشتر نقاط كشور از سطح دريا كه شرايط اقليمي خاص ايران ناميده ميشود، قدرت عملياتي هر وسيله پرنده اي را كاهش ميدهد.
برآورد محاسن و معايب هر وسيله پرنده از نقطه نظر فني و پروازي احتياج به تجزيه و تحليل مجموعه اي از اطلاعات و بكارگيري اين مجموعه در رابطه با هم دارد. براي بررسي توانايي يك وسيله پرنده تحت شرايط اقليمي خاص ايران بايد دو فاكتور مهم خصوصيات كارائي و توانائي عملياتي هر وسيله پرنده را مورد ارزيابي قرار داد.
براي روشن شدن بيشتر موضوع متذكر ميشود، خصوصيات كارآئي هر وسيله پرنده معمولا از طريق كارخانه سازنده وسيله پرنده بر اساس اسناد و عملياتي و جداول ارزيابي خصوصيت كارآئي تعيين ميگردد اما توانائي عملياتي پس از انجام آزمايشات عملي مختلف وسيله پرنده در سطح زمين و هوا در شرايط مختلف اقليمي كشور مشخص ميشود، بديهي است ارزيابي توان عملياتي وسيله پرنده را نميتوان بر اساس مدارك پروازي بررسي نمود.
جداول كارائي موجود در كتاب وسيله پرنده براي خلبان در شرايط هواي خشك( بدون رطوبت) در نظر گرفته ميشود. معمولا هواي بدون رطوبت از اكسيژن و نيتروژن تشكيل شده است در حالي كه هواي اشباع شده از بخار آب ،اكسيژن و هيدروژن تشكيل يافته و سبكتر از هواي خشك است. يك هواي اشباع شده از رطوبت در درجه حرارت 1- سانتي گراد معادل 0.3 از هواي خشك معادل رقيقتر است و باعث افزايش تقريبي 60 فوت چگالي ارتفاع ميشود و همين در درجه حرارت 37.8 معادل 2.5 درصد از هواي خشك معادل، غلظت كمتري دارد و باعث افزايش حدود 700 فوت چگالي ارتفاع ميشود.
كاملا روشن است كه هواي گرم ، مقدار بخار آب بيشتري را ميتواند در خود نگهدارد و يك موتور توربيني در هواي گرم اشباع شده از رطوبت حدود 3 درصد كاهش قدرت دارد.براي اينكه يك وسيله پرنده بتواند توان عملياتي خود را در شرايط اقليمي خاص ايران حفظ كند بايستي پرنده قدرت رزرو قابل توجه داشته باشد.
تعريف قدرت رزرو
قدرت رزرو عبارت است از فاصله بين حداقل قدرت مورد نياز و حداكثر قدرت قابل استفاده موتور.
قدرت رزرو= حداقل قدرت مورد نياز - حداكثر قدرت قابل استفاده موتور
تعريف حداقل قدرت مورد نياز
بر حسب تعريف قدرت مورد نياز عبارت است از قدرت مصرفي براي پروانه اصلي و پروانه دم كه در هاور هليكوپتر شامل (نيروي القائي) و (نيروي ظاهري) ميشود.
تعريف حداكثر قدرت قابل استفاده موتور
حداكثر قدرت قابل استفاده موتور بستگي به درجه حرارتي دارد كه توربين هاي موتور در قسمت اتاقك احتراق ميتواند تحمل كند و با افزايش ارتفاع حداكثر قدرت قابل استفاده موتور كاهش ميابد. به طور كلي موتورهاي توربيني از درجه حرارت 15.5 تا 45 درجه سانتي گراد حدود 30 درجه كاهش قدرت دارند. اما آنچه كه در عمل حداقل قدرت مورد نياز را مشخص ميكند چهر عامل زير است:
1- Gross Weight
2- Hover Height
3- چگالي ارتفاع Density Altitude
4- باد Wind
وزن: از ميان چهار عامل بالا به تنهائي موثرترين عامل در مشخص كردن حداقل قدرت مورد نياز به شمار ميرود.
چگالي ارتفاع: نكته اي كه در چگالي ارتفاع بايد به ان توجه داشت اين واقعيت است كه چگالي ارتفاع ممكن است در شرايط كاملا متفاوت به دست آيد. به طور مثال مشخص كردن قدرت مورد نياز وسيله پرنده در شرايط ارائه شده در جدول زير ظاهرا در هر دو مورد چگالي ارتفاع 8000 فوت ميباشد اما مورد دوم به ازاء حرارت 30 درجه سانتي گراد 8000 فوت چگالي ارتفاع به دست آمده كه اين حرارت حداقل قدرت مورد نياز را افزايش ميدهد.
چگالي ارتفاع 8000 فوت صفر درجه سانتي گراد به ازاء حرارت 8000 فوت ارتفاع فشار
چگالي ارتفاع 8000 فوت 30درجه سانتي گراد به ازاء حرارت 5000 فوت ارتفاع فشار
باد: مقدار كم آن باعث افزايش قدرت مورد نياز ميشود( به علت جابجائي بالشتك هواي زير هليكوپتر در هاور) و باد به مقدار قابل توجه ( بالاي 10 نات) باعث كاهش قدرت مورد نياز ميشود. به علت كاهش جريانات حلقوي هوا در نوك ملخ كه كارائي پروانه اصلي افزايش ميابد.
از ميان درجه حرارت محيط و ارتفاع فشار Pressure Altitude ، درجه حرارت محيط مهمترين عامل موثر به شمار ميرود و اگر ارتفاع فشار افزايش يلبد حداكثر قدرت موجود قابل استفاده موتور كاهش ميابد.
نتيجه:
هر مقدار فاصله بين حداقل قدرت مورد نياز و حداكثر قدرت موجود قابل استفاده موتور بيشتر باشد وسيله پرنده قدرت رزرو بيشتري دارد. و اين قدرت رزرو در شرايط اقليمي خاص ايران ( درجه حرارت زياد محيط و ارتفاع زياد از سطح دريا) قابل استفاده است و يا به عبارت ديگر اين شرايط اقليمي خاص ايران است كه قدرت رزرو ( كه فاصله بين حداقل قدرت مورد نياز و حداكثر قدرت قابل استفاده موتور است) را كاهش ميدهد (به هم نزديك ميشود) و در مورد وسيله پرنده اي كه قدرت رزرو قابل توجه ندارند توانائي عملياتي وسيله پرنده تحت شرايط اقليمي خاص ايران غير مفيد ميگردد.
بايد توجه داشت كه براي ساخت وسيله پرنده با قدرت رزرو مفيد براي شرايط اقليمي كشورمان هزينه سنگيني به سازنده آن تحميل ميشود و اثرات آن در نهايت به ارزش كلي وسيله پرنده- هزينه عملياتي آن منعكس ميشود. بديهي است براي دستيابي بوسيله پرنده مورد نظر كه داراي توان عملياتي ذكر شده باشد با در نظر گرفتن اين اصل كه ساخت اين نوع وسيله پرنده براي سازنده مقرون به صرفه نميباشد از طريق سرمايه گذاري ويژه امكان پذير است.
كاپيتان يداله ميرآفتاب. سرخلبان آزمايشي هليكوپتر
مجله پرواز. شماره 49
براي ايران هواپيماها را قويتر بسازيد
در اين بخش ميتوانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد
مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا
بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها