طرح يك نظر سنجي درباره (( صاعقه))

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Major II
Major II
پست: 198
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۳:۳۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 14 بار

پست توسط f20 »

اول جاداره كه به همه دست اندركاران اين پروژه تبريك گفت /
انتظار بيش از حدي نميشه داشت تا همين جا هركاري هم كرده باشند بسيار خوبه .

مشخصا و بر خلاف تصور موتور RD-33 نيست حالا چه موتوري هست روسي يا امريكايي مشخص نيست ولي آيا واقعا ما ميتونيم موتور را از بسم ال.. بسازيم ؟
بدنه ظاهرا بزرگتر از F 5 هست برخلاف تصور دوستي گه گفت كپي بيشرمانه ؟ اصلا هم بيشرمانه نيست همين F16 را حد اقل چين و اسرائيل كپي كرده اند . آفريقاي جنوبي هم اگر اشتباه نكنم از ميراژ يا جگوار كپي كرده . از اين كپي برداري ها زياد است . ميشه روي ساخت بدنه ( نه طراحي بدنه ) 80 درصد ساخت داخل را حساب كرد . البته تغييرات سكان و ريشه بال كار راحتي نيست .
چند وقت اعلام شده كه در ساخت ارابه فرود خود كفا شديم اين بخش از هواپيما كم اهميت نيست .
رادار و تجهيزات الكترونيك . نميدونم واقعا رادار قابل استفاده در هواپيما را ميتونيم بسازيم يا نه ولي فكر ميكنيد در دماغه كوچك اي هواپيما آن هم با 2 توپ و فشنگهاي آن چه راداري ميشه كار گذاشت . ؟؟؟

يكي از خلبانان صاعقه گفت به اميد روزي كه هواپيمايي با قدرت مانور بيشتر بسازيم 8)
شايد اين حرف كنايه اي باشه به قابليت محدود مانور اين هواپيما .
انتخاب بدنه f5 براي ساخت بدنه صاعقه انتخاب خوبي بود . همين آمريكا براي ساخت F20 از بدنه F5 استفاده نمود . هرچند كه F20 نتونست با F18 رقابت كند ولي دليل نميشه كه هواپيماي بدي باشد . يادمان باشد كه طراحي F5 از زمان خودش جلو بود .

با توجه به همه جوانب و ديدي نه خيلي مثبت و نه خيلي منفي ميشه گفت صاعقه داراي مشخصات زير ميتواند باشد .

1- حد اكثر سرعت 1800 كيلومتر
2- برد رادار حد اكثر 60 كيلومتر
3- قابليت استفاده از موشكهاي اسپارو و سايدويندر يا موشكهاي مشابه روسي .
4 - قابليت استفاده ار بمب هدايت شونده قاصد
5- شعاع عملياتي 800 الي 900 كيلومتر .
6- قدرت مانوري حدود F5
7- قابليت پنهانكاري بيشتر از F5
8- تجهيزات جنگ الكترونيك نه چندان پيشرفته
9- ماموريت تهاجمي نزديك و پدافند هوايي منطقه اي
10- استراتژي توليد انبوه و استفاده از چندين فروند در حملات به جهت جبران كاستي هاي موجود
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 421
تاریخ عضویت: جمعه ۵ خرداد ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 65 بار
تماس:

پست توسط M0H@mM@d »

انتخاب بدنه f5 براي ساخت بدنه صاعقه انتخاب خوبي بود . همين آمريكا براي ساخت F20 از بدنه F5 استفاده نمود . هرچند كه F20 نتونست با F18 رقابت كند ولي دليل نميشه كه هواپيماي بدي باشد . يادمان باشد كه طراحي F5 از زمان خودش جلو بود .



  عزيز با شما موافق نيستم اگر بحث سر اينه كه چه جنگنده اي از زمان خودش جلوتر بوده كه TOMCAT رو ديگه خاص و عام ميشناسن در ضمن از نظر مانور پذيري هم همون TOMCAT بهتره انم نه يه ذره بلكه  
:x :x :x
 [marq=down] *:*:*:*بلندآســـــــــــــــــــــمان جایگاه من است*:*:*:* [/marq] 
 [External Link Removed for Guests] 
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 96
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۶, ۱:۴۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 31 بار
سپاس‌های دریافتی: 23 بار

پست توسط M_Tomcat »

F-14 مانورپذیر تر از F-5 8) اون هم با اون اندازه و وزن و زاویه بال متغیرش بعیده :eek:
Rookie Poster
Rookie Poster
نمایه کاربر
پست: 27
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۲۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 6 بار

پست توسط navid kalbasi »

صاعقه در آذر ماه 1379 شروع به ساختش اعلام شد و در سال 1382 ازمايش شد و اخيرا اعلام شد توليد انبوه اش شروع شده .ولي هواپيواي آذرخش كه 4سال قبل از صاعقه با كمك اروپاييها(من شنيدم فنلانديها ولي بعضي ها ميگن بلژيكيها) ساخته شد تازه امسال ازمايش شد . به هر حال بعضي از افرادي كه حتي فرق بين 14 fبا 16 fرا نميدانند شروع به خالي بندي و بزرگ نمايي اين دو جنگنده كردند .اما بعضي ديگر انرا نمنه بومي شده و به روز شده f5 كه شايد به روز كه نه به 10 سال قبل شدهولي بومي شده نيست.چون موتور صاعقه از روي ميگ 29 برداشته شده(دو دستگاه موتور ساركيسف كليموفrd-33 با رانش 18300 پاوند در حالت پس سوز است) تا 8/1ماخ سرعت دارد و رادار آن همانند اذرخش از نوع فازاترون n109-meتوپاز ميباشد كه در ايران به سازي شده وبيشترين وزن بر خواسته 18000 kg است و بردي در حدود 1000 km دارد .به هر حال از قديم گفتن لنگه كفش در بيابان غنيمته.
من به پيشرانه 85% و بهرادار 55% وبه سازه60% مي دهم (چون ما چنين موتور نسبتا قويوي نياز به بدنه اي مقاوم و دو عدد باله عمودي است كه در اينجا به شكل v است و در بدنه f5 به طور ماهرانهاي قرار گرقنه .حيف كه از يك طراحي قديمي استفاده كردند كه ان هم به دليل امكاناتي كه براي f5 ها در ايران وجود دارد است
نوشته شده توسط:نويد كلباسي :x
Major I
Major I
پست: 812
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4044 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

پست توسط Mohammad.Jafar »

navid kalbasi نوشته شده:صاعقه در آذر ماه 1379 شروع به ساختش اعلام شد و در سال 1382 ازمايش شد و اخيرا اعلام شد توليد انبوه اش شروع شده .ولي هواپيواي آذرخش كه 4سال قبل از صاعقه با كمك اروپاييها(من شنيدم فنلانديها ولي بعضي ها ميگن بلژيكيها) ساخته شد تازه امسال ازمايش شد . به هر حال بعضي از افرادي كه حتي فرق بين 14 fبا 16 fرا نميدانند شروع به خالي بندي و بزرگ نمايي اين دو جنگنده كردند .اما بعضي ديگر انرا نمنه بومي شده و به روز شده f5 كه شايد به روز كه نه به 10 سال قبل شدهولي بومي شده نيست.چون موتور صاعقه از روي ميگ 29 برداشته شده(دو دستگاه موتور ساركيسف كليموفrd-33 با رانش 18300 پاوند در حالت پس سوز است) تا 8/1ماخ سرعت دارد و رادار آن همانند اذرخش از نوع فازاترون n109-meتوپاز ميباشد كه در ايران به سازي شده وبيشترين وزن بر خواسته 18000 kg است و بردي در حدود 1000 km دارد .به هر حال از قديم گفتن لنگه كفش در بيابان غنيمته.
من به پيشرانه 85% و بهرادار 55% وبه سازه60% مي دهم (چون ما چنين موتور نسبتا قويوي نياز به بدنه اي مقاوم و دو عدد باله عمودي است كه در اينجا به شكل v است و در بدنه f5 به طور ماهرانهاي قرار گرقنه .حيف كه از يك طراحي قديمي استفاده كردند كه ان هم به دليل امكاناتي كه براي f5 ها در ايران وجود دارد است
نوشته شده توسط:نويد كلباسي :x

چگونه امکان دارد شما بگویید موتور آن RD-33 است ولی به پیشرانه نمره 85% بدهید!؟
New Member
پست: 12
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۸۶, ۶:۴۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

پست توسط A-10 »

يك سوال: چرا صاعقه را به رنگ زرد ابي كه رنگBLUE ANGLE است . رنگ اميزي كرده اند.
2- اين يك هواپيماي ساخت داخل است يا همانF-5 رنگ شده.
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 96
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۶, ۱:۴۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 31 بار
سپاس‌های دریافتی: 23 بار

پست توسط M_Tomcat »

A-10 عزیز برای سوال دومتون میتونید به اینجا مراجعه کنید:
آشنایی مختصر با جنگنده صاعقه
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 830
تاریخ عضویت: شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶, ۱۱:۴۷ ب.ظ
محل اقامت: باختران
سپاس‌های ارسالی: 309 بار
سپاس‌های دریافتی: 2025 بار
تماس:

پست توسط ali1371 »

موتور RD33 همان موتور میگ29 است که درخارکف اوکراین تولید می شود :-D
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 876
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵, ۹:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 71 بار

پست توسط Ahmad6644 »

هرچند كه F20 نتونست با F18 رقابت كند ولي دليل نميشه كه هواپيماي بدي باشد


f-20 براي جايگزيني F-16 پيشنهاد شد نه هورنت
  ازل مهر علي را به من آموخته اند ****** تا ابد نيز دلم دست به دامان علي‌ 
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 31
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵, ۱۲:۵۲ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 101 بار
سپاس‌های دریافتی: 32 بار

پست توسط saied2020 »

در برنامه 45 دقیقه شبكه خبر بررسی شد:
دفاع مقدس از دیروز تا امروز
به گزارش شبكه خبر ،سرتیپ شعبانی در گفتگوی 45 دقیقه شبكه خبر، یكی دیگر از از اولویت های اساسی نیروهای مسلح را گام برداشتن در جهت فرمایشات امام راحل در دوران دفاع مقدس و رهنمودهای پس از جنگ تحمیلی وكنونی مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدن به خودكفایی در عرصه تامین نیازهای نظامی وسازماندهی نیروهای مسلح براساس دانش وفناوری روز اعلام كرد .
امیر سرتیپ شعبانی افزود :در هنگام جنگ تحمیلی امام راحل فرمودند :نیروهای مسلح باید خودشان را در مقابل دنیا تامین كنند و وابستگی خود را قطع كنند یعنی به خودكفایی برسند و همانطور كه می دانیم پس از جنگ و در شرایط صلح ،ما با استفاده از نیروهای متخصص و برنامه ریزی ها به در برخی موارد به خودكفایی رسیدیم و امروز در مراسم هفته دفاع مقدس تسلیحات و تجهیزاتی كه به نمایش گذاشته شد متناسب با تهدیدات امروز و جدیدترین نوع در مقایسه با تجهیزات دوران دفاع مقدس بود كه بسیاری از آنها در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خریداری شده بود یا در عملیاتها از دشمن به غنیمت گرفته می شد.
وی افزود :تفاوت دیگر در باره دوران دیروز یعنی در هنگام جنگ تحمیلی كشور ما از نظر تجهیزات نظامی و تامین آن وابسته به غرب بود ، ولی امروز نیروهای مسلح ایران توان تولید تجهیزات پیشرفته شرقی وغربی را دارند.
رئیس اداره اماد ستاد كل نیروهای مسلح همچنین مهمترین دستاورد و محصول به نمایش گذاشته شده امروزرا پیشرفته ترین در نوع خود دانست وگفت : ساخت این تجهیزات بر اساس تهدیدات و نقاط ضعف و قوت دشمنان صورت گرفته است ،كه اصلی ترین آنها، تجهیزا ت زیر سطحی ،زیر دریایی ها برای استفاده در خلیج فارس ، پدافند زمین به هوا، موشكهای زمین به زمین ،جنگنده های صاعقه كه نسل بعدی آذرخش هستند.
سرتیپ شعبانی گفت : 85 درصد تجهیزات و صددرصد بال و سایر قسمتهای این جنگنده هم ساخت ایران است.
وی از دیگر موفقیت های به نمایش گذاشته شده در صنایع نظامی ایران در مراسم امروز را هم تجهیزات مخابراتی شامل بی سیم ها وخودروهای مجهز به سامانه های مخابراتی برای دفاع واستفاده در جنگ الكترونیك اعلام كرد و افزود : در سایر تجهیزات نیز از جمله موشكها نیز ما به خودكفایی رسیدیم كه موشك شهاب با برد 1500 كیلومتر است كه در مراسم امروز انواع آن به نمایش گذاشته شد كه توسط نیروهای مسلح با مشاركت متخصصان دانشگاهها وحتی كوچكترین واحدهای صنعتی بر اساس راهبرد باز دارندگی جمهوری اسلامی ساخته شده است و متكی به نیروی انسانی كشورمان است..
دراین برنامه همچنین رییس بنیاد حفظ آثار ودفاع از ارزش های دفاع مقدس استفاده از ایمان ومعنویت را در دوران دفاع مقدس تفاوت اصلی جنگ ایران با جنگ در دیگر كشورها دانست و افزود : در سایر كشور ها تجهیزات عامل اصلی است ولی در ایران اسلامی ایمان ومعنویت نقش اساسی در مسائل نظامی نقش دارد.
وی گفت : تلاش ما هم برای حفظ واشاعه فرهنگ دوران جنگ تحمیلی ،آمیختگی آن با معنویت ومردمی بودن است كه موجب پیروزی ملت ایران شد وباید در تاریخ ثبت بماند.
سردار سرتیپ جعفری با اشاره پیام ما به دنیا صلح ودوستی است افزود براساس فرامین اسلام ما كشوری صلح دوست هستیم ولی در همین حال هم باید برای مقبله با هرگونه تهدید خودمان را تجهیز كنیم . جعفری با اشاره به اینكه در دوران دفاع مقدس نیز ما با نگاه معنوی از خودمان دفاع كردیم و نشان دادیم خواهان صلح هستیم افزود :بنا بر این ،ایمان محور كار مااست و تجهیزات در مرحله دوم و در خدمت معنویات است،زیرا فرهنگ مردم ما نیز معنوی است .
رییس بنیاد حفظ آثار ودفاع از ارزش های دفاع مقدس همچنین تلاش نیروهای مسلح در تولید و تقویت وخودكفایی در بخش تجهیزات نظامی را هم برای دفاع در مقابل تهدبدات دشمنان دانست وتاكید كرد با این وجود،نیروهای مسلح همچنان متكی به نیروی مردمی هستند .
سردار جعفری : نقش هنرمندان در پركردن فاصله 30 ساله نسل جنگ با نسل كنونی كشور را موثر دانست و گفت: ما باید در طول زمان پیروزی ها خود را كه آسان هم به دست نیامده یعنی 150 عملیات در 8 سال دفاع مقدس را به مرور به نسل های بعدی معرفی كنیم كه نیاز به زمان طولانی دارد و هنرمندان ما می توانند با تدوین گردآوری جزئیات و آثار این اقدامات آنها را به تصویر كشیده و به نسل جوان كنونی معرفی كنند.
وی تاكید كرد البته این اقدام نیاز به هزینه و تحقیق و مطالعه هنرمندان در این باره دارد .
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 31
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵, ۱۲:۵۲ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 101 بار
سپاس‌های دریافتی: 32 بار

پست توسط saied2020 »

هدف ارسال اين بخش بود:
رئیس اداره اماد ستاد كل نیروهای مسلح همچنین مهمترین دستاورد و محصول به نمایش گذاشته شده امروزرا پیشرفته ترین در نوع خود دانست وگفت : ساخت این تجهیزات بر اساس تهدیدات و نقاط ضعف و قوت دشمنان صورت گرفته است ،كه اصلی ترین آنها، تجهیزا ت زیر سطحی ،زیر دریایی ها برای استفاده در خلیج فارس ، پدافند زمین به هوا، موشكهای زمین به زمین ،جنگنده های صاعقه كه نسل بعدی آذرخش هستند.
سرتیپ شعبانی گفت : 85 درصد تجهیزات و صددرصد بال و سایر قسمتهای این جنگنده هم ساخت ایران است.
Major II
Major II
پست: 198
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۳:۳۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 14 بار

پست توسط f20 »

Ahmad6644 عزيز

تا اونجا كه اطلاع دارم در پاسخ به نياز نيروي دريايي 2 هواپماي F20 و f18 طراحي و ساخته شد كه F18 برنده مسايقه گرديد . از نظر زماني فكر نميكنم كه F20 جهت جايگزيني F16 درنظر گرفته شده باشد .
در هر صورت منظور من از ذكر اين موضوع اين بود كه بدنه F5 بدنه خياي قديمي نيست و همچنان نقاط قوت خودش را دارد .

M0H@mM@d عزيز شايد F14 مانور پذير تر F5 ( هرچند كه بعيد ميدونم ) ولي اين را در نظر بگيريد كه ساخت آن به مراتب پيچيده تر از F5 هست . پس انتخاب آن براي كشوري كه درحال شروع طراحي و ساخت بدنه هواپيما است به مراتب مشكل تر خواهد بود . ضمنا به فرض امكان ساخت بدنه F14 آيا ميتوانيم موتوري بسازيم كه تواند اين بدنه سنگين را از زمين بلند كند ؟ ارابه فرود چطور ؟ آيا رادار و موشك متباسب با اين هواپيما راداريم ؟
به نظر شما در يك داگ فايت بين F5 و f14 مسلح به اسپارو كدام هواپيما برنده ميدان خواهد بود .
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”