فرمانده نهاجا: ايران در بهترين شرايط آمادگي به سر ميبرد
اين موضوع را مي توان به راحتي از چهار جنبهء ساده بررسي نمود:
1) تاسيس پايگاه هاي هوايي جديد
2) جذب جوانان علاقمند (همانند دوست خوبم SAMAN!!) و آموزش در سطح بالا براي خلبانان جديد
3) خريد ملزومات و ادوات هوايي پيشرفته و به روز (نه F-7 يا MiG-29A يا S-200 دههء 1950)
4) بهينه سازي تجهيزات سالم موجود (به شرطي که صرفهء اقتصادي نيز داشته باشد)
1) در زمينهء تاسيس پايگاه هوايي، به هيچ وجه رشدي مشاهده نمي گردد و تنها اشاره اي به ايجاد يک پايگاه در بيرجند شده است که به نظر مي رسد قرار است يک اسکادران از F-7 ها به اين پايگاه انتقال يابند. اين F-7 ها ابتدا به مشهد پرواز کرده و از آنجا به بيرجند برده مي شوند. در جريان يکي از اين پروازها بود که يک فروند FT-7 (نوع دو نفره) به دليل نقص آشنا و هميشگي تمامي اف7 ها يعني نقص در سيستم هيدروليک، در منطقهء شانديز مشهد سقوط نمود.
(توجه نمائيد که در طول 25 سال قبل از انقلاب يعني از 28 مرداد 1332 تا بهمن 1357، دهها پايگاه هوايي ساخته شده يا بررسي ساخت آنها صورت گرفته بود.)
2) جوانان علاقمند، پس از هفت خوان تست هاي ورزشي، بايد وارد هفتاد خوان گزينش ديني - مذهبي شوند. البته در مورد گزينش مذهبي نظري نمي دهم ولي به دليل فقدان هواپيماهاي مناسب و جديد، سخت گيري مسئولان نيز چندان بي مورد نيست!
3) ما در سال 1357 داراي 177 فروند F-4E و 32 فروند F-4D و 150 فروند F-5E/F و 77 فروند F-14A بوديم که در کنار اينها 6 فروند تانکر سوخت رسان KC-707 و چهار فروند تانکر سوخت رسان منحصر به فرد KC-747-200 در خدمت بودند. اکنون تمامي اين هواپيماها به دليل گذشت زماني بيش از 30 سال و همچنين شرکت در جنگي فرسايشي و بسيار طولاني مدت 8 ساله با رژيم صدام، همگي بايد راهي قبرستانهاي هواپيما گردند و به جاي آنها، هواپيماهاي زير جايگزين شوند:
الف) به جاي 177 فروند F-4E و 32 فروند F-4D به چيزي در حدود 150 فروند F-15E Strike Eagle نيازمنديم.
ب) به جاي 150 فروند F-5E/F به چيزي در حدود 150 تا 200 فروند F-16E/F Block 52/60 نيازمنديم.
ج) به جاي 77 فروند F-14A به چيزي در حدود 20 تا 25 فروند F/A-22 يا 100 فروند F-35 نيازمنديم.
د) به جاي 55 فروند هواپيماي ترابري و بسيار قديمي و فرسوده شدهء C-130 و B747 به چيزي در حدود 50 تا 60 فروند ايرياس A400 يا C-5 Galaxy نيازمنديم.
ه) به جاي هواپيماي بسيار قديمي و ماقبل تاريخ KC-707 به چيزي همانند KC-767 به تعداد حداقل 10 فروند نيازمنديم.
و) به جاي آواکس ها E-3 ايي که هيچگاه به ما تحويل داده نشدند و در اختيار دشمن اصليمان يعني عربستان سعودي قرار گرفتند، به سيستم هاي به روزي چون Falcon يا E-3 Sentry Block 30 آن هم در تعداد حداقل 10 فروند نيازمنديم.
ز) به جاي سيستم دفاع موشکي قديم Hawk و سيستم ناتوان HQ-2 و S-200 ، حداقل به 100 لانچر پاتريوت PAC-3 يا Arrow-2 نياز داريم و در کنار اينها، بايد صدها قبضه از موشکهاي دوش پرتاب موثر و جديد Stinger و ميسترال نيز خريداري نمائيم؛ البته سامانه هاي کوتاه بردي نظير Tor-M1 نيز براي رهگيري و شکارهاي فاصلهء نزديک، لازم هستند.
ح) به جاي فريب مردم به شکل اضافه کردن چند تکه فلز به هواپيماهاي ماقبل تاريخ اف5 و رنگ آميزي مجدد آنها، مي توان همانند ترکيه، هند و پاکستان، به توليد و سرمايه گذاري مشترک با کمپاني هاي معتبر جهان نظير لاکهيد مارتين يا بوئينگ روي آوريم، ضمن اينکه زمينهء اشتغال صدها هزار نفر در داخل نيز فراهم مي گردد.
وي ادامه داد: اگر دشمن خطايي بكنند او را از كرده خود پشيمان و با توانمنديهايي كه داريم او را سركوب خواهيم كرد.
بعد از جريان ايران گيت و سفر مک فارلين به تهران که منجر به فروش قطعات يدکي مهم تامکت و موشکهاي سري جدي Hawk به ايراد شد، بازهم نيروي هوايي ما که اکنون بيست سال از آن زمان فرسوده تر و ضعيف تر محسوب مي شود، قادر نمود موج حملات هوايي عراق به ايران را بگيرد: حمله به نيروگاه برق نکا در شرق مازندران، حملهء سنگين به پالايشگاه نفت تهران در بهمن 1366 و همچنين حملهء بسيار سنگين سه نوبته به ترمينال نفتي خارک در اواخر 1366 از اين جمله هستند. هواپيماهاي عراقي، آن هم از نوع ميگ23 و سوخوي22 در 2 يا 3 سال آخر جنگ، در سراسر آسمان غرب ايران جولان مي دادند. يادم هست در يکي از وحشتناک ترين بمبارانهاي سوخوهاي22 عراقي، 50 نقطهء مسکوني در شهر اهواز با بمب هاي 500 کيلوگرمي هدف قرار گرفت. گفته مي شد در اين عمليات، حداقل 12 بمب افکن سوخوي22 شرکت داشته اند. پاسخ ايران به اين حملات نيز مطابق دکترين نظامي ايران، حملات موشکي کور به شهرهاي عراق بود که خسارت مستقيمي به توان نظامي عراق ابدن وارد نمي کرد.
اين حضرت آقا اگر راست مي گويد، همان خطاهاي هوايي عراق را در سال 65 تا 67 به شدت سرکوب مي کرد و اين چنين ادعاهاي غير قابل انجام اکنون تحويل مردم اغلب بي خبر ايران نمي داد.
آيا انتظار داريم با دو اسکادران از جنگنده هاي قديمي و ابتدايي ميگ29 و همچنين دو اسکادران از بمب افکن هاي دانگريد شده و قديمي سوخوي24، چه مقابله و سرکوبي انجام دهيم؟!! صداقت در گفتار، از اصول اوليهء دين اسلام است که اين حضرات مدام سنگ آن را بر سينه مي زنند.