C_130 بر روي ناو هواپيمابر!!!!

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 134
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶, ۵:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 56 بار

C_130 بر روي ناو هواپيمابر!!!!

پست توسط black bird »

[External Link Removed for Guests]


هرکولس بر روی ناو هواپیما بر


هنگامی که به زندگی نامه پر فراز و نشیب هرکولس و خدمه پروازی نگاهی گذرا می افکنیم به واقعه ای باورنکردنی در اکتبر 1963 بر می خوریم. در این ماه نیروی دریایی تصمیم می گیرد یک هرکولس را روی یک ناو هواپیمابر بنشاند. آیا این کار امکان دارد؟! چه کسی می تواند تصور کند غول 4 موتوره لاکهیدمارتین با دهنه 6/39 متری بتواند بر روی ناو هواپیمابر بنشیند.هنگامی که به ستوان ( جیمز فلتلی ) خبر این ماموریت و این را که وی برای انجام این کار در نظر گرفته شده دادند گفت : استفاده از C_130 بر روی ناو هواپیمابر؟! یکی داره با من شوخی می کنه!!!


اما هیچکس قصد شوخی کردن نداشت. فرمانده وقت عملیات دریایی شخصا دستور مطالعه بر روی امکان استفاده از هواپیماهای یزرگ بر روی عرشه ناو هواپیما بر یو.اس.اس فورستال را صادر کرده بود. در واقع نیروی دریایی می خواست بداند آیا می تواند از هرکولس به عنوان غول قابل استفاده روی ناو SUPER COD بهره برداری کند یا نه. در آن زمان از گرومن C_1 معروف به TRADER در این نقش استفاده می شد که این هواپیمای دو موتوره با وجود توانایی حمل بار محدود بردی حدود 495 کیلومتر داشت که اگر فرض کنیم ناو هواپیمابر در وسط اقیانوس قرار دارد عملا C_1 بلا استفاده مانده و ناو مجبور به حرکت به سمت خشکی می شد. در مقابل هرکولس هواپیمایی مطمئن پایدار و با برد بلند و توانایی حمل بار زیاد بود.


برای انجام این ماموریت در 8 اکتبر یک فروند هواپیمای ترابری سوخت رسان KC_130F به شماره سریال 149798 به صورت اجاره از سپاه تفگداران دریایی گرفته شد. لاکهید اصلاحاتی از قبیل نصب سامانه ترمز ضد لغزش بهبود یافته پیاده کردن بوم های سوخترسانی بال و نصب ارابه فرود کوتاهتر را بر روی هواپیمای مزبور صورت داد . خدمه پرواز علاوه بر فلتلی شامل استوان ( کمک خلبان ) برنان و لیمر ( مهندس پرواز و خلبان آزمایش گر لاکهید ) بود نخستین عملیات نشست در 30 اکتبر 1963 با باد نسبی 73 کیلومتر در ساعت صورت گرفت . در این آزمایش ها هواپیما با وزن 85000 پاند توانیی نشت و توقف کامل در مسافت 267 پا ( در حدود دو برابر دهنه بال هواپیما) !!!! را از خود نشان داد.


با روشن شدن این مطلب که هواپیما توانایی نشست و برخاست با وزن بیشینه به ترتیب در مسافت 460 و 745 پا را دارد نیروی دریایی بسیار ذوق زده شد. این مسافت کوتاه نشست به وسیله هماهنگی کامل بین فلتلی و داورتی ( افسر علامت نشست) مستقر بر روی عرشه ناو به دست آمده بود. داورتی هنگامی که فلتلی 3 تا 4 پا از عرشه فاصله داشت فرمان قرار دادن موتور در حالت حداقل دور IDLE را داد. با استفاده از داده های به دست آمده از این آزمایش ها نیروی دریایی نتیجه گرفت که هرکولس می تواند 25000 پاوند بار را در فاصله 2500 میلی به ناو هواپیما بر تحویل دهد. با وجود نتایج موفقیت آمیز آزمایش ها نیروی دریایی این نقش را برای هرکولس با خطر پذیری زیاد تلقی کرد و استفاده از یک هواپیمای COD کوچکتر را به هرکولس ترجیح داد و با تمام این اوصاف لغو این طرح نوین مانع از تجلیل فلتلی با اهدای صلیب پرئاز به وی نشد.


صنایع هوایی_177


BLACK BIRD
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”