

متن زیر نوشته شده توسط استاد بزرگم کاپیتان مدرسی درباره انواع و نوع عملکرد ابرهای CB از سایت Oldpilot میباشد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[External Link Removed for Guests].
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]يكي از آموزش هايي كه خلبانان از همون دوران دانشجويي آن را مي گذرانند ، "علم هواشناسي " است . به عبارتي هر خلباني ، فرقي نمي كند كه با هواپيماي كوچك پرواز مي كنه يا بزرگ ، بايستي به اين علوم مسلط باشه . چون جان خود و مسافرانش بستگي به شناخت وضعيت هوا و ابر ها دارد . اما حالا كه صحبت از ابر شد ، اجازه مي خواهم ابتدا نگاه اجمالي به انواع ابر ها انداخته و سپس در باره يكي از خطرناك ترين نوع آن بگويم . از نگاه هواشناسي ما ۸ گونه ابر داريم كه براي خلبانان هريك از آن ها داراي معاني متفاوتي است . اسامي آن ها عبارت اند از .... ۱-[FONT=Traffic][COLOR=#000099] ابر سيروس ، ۲ [FONT=Traffic] سيرواستراتوس ، [FONT=Traffic] سيركومولوس ، ۴ - [FONT=Traffic] آلتوكومولوس ، ۵ - ابر استراتوس ، ۶- [FONT=Traffic] استراتو كومولوس ، ۷ - ابر كومولوس ، ۸- ابر كومولونيمبوس[COLOR=#0000cc] ( سي . بي )
[FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][COLOR=#000099]ابر كومولونيمبوس چيست ؟ [FONT=Traffic] : [FONT=Traffic]CUMULONIMBUS (Cb) [FONT=Traffic]
[FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [FONT=Traffic]
[External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]قبل از هر چيز منو ببخشيد كه موفق نشدم لاتين آن ها رو بنويسم . چون به محض نوشتن يك كلمه لاتين ، تمام خطوط و نظم مطالب فارسي به هم مي ريخت !! به هر حال اصولآ هريك از ابرهايي كه نام بردم داراي ويژه گي هاي خاصي است . كه در سه نوع ارتفاع قرار مي گيرند . الف - ابرهاي ارتفاع پائين : اين ابر ها معمولآ در ارتفاع زير ۵۰۰/۶ پا قرار دارند . در هواي سرد ممكنه داراي يخ و برف هم باشند . ب - ابرهاي ارتفاع متوسط : اين ابر ها معمولآ از ارتفاع ۵۰۰/۶ پا تا ۰۰۰/۲۰ پا قرار دارد . داراي كريستال و باران است . ج - ابرهاي ارتفاع بالا هم از ۰۰۰/۲۰ هزار پا به بالا است . ولي ابرهاي [FONT=Traffic][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]كومولونيمبوس [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] يا همون " [COLOR=#000099]سي . بي " گاهي اوقات تا ارتفاع ۳۹۰۰۰ پايي هم كشيده مي شود . سرعت اين ابر ها گاهي اوقات به ۵۰ نات هم مي رسد . اين ابر ها به دليل همراه داشتن بار الكتريكي بسيار بالا و ميليوني خود ، هر هواپيمايي كه بر اثر غفلت خلبان با آن برخورد كند ، در يك چشم به هم زدن تبديل به توده اي خاكستر مي شود .
[External Link Removed for Guests]
وحشت نكنيد .. امروزه به همت تجهيزات و رادار هاي خيلي مدرني كه در هواپيماها نصب شده است ، خلبانان به خوبي آن را تشخيص داده و از نزديكي به آن پرهيز مي كنند . به همين دليل است خلبانان قبل از پرواز ، هواي حاضر مقصد و همچنين مسير رو بعلاوه پيش بيني آن ها رو كه معمولآ بين يك تا سه ساعت است ، از مسئول هواشناسي دريافت مي كنند . البته اين رو هم بگم كه بودن ابر هاي سي بي در مسير دليل بر آن نمي شود كه پروازي رو كنسل اعلام كنند . به همين دليل سقف كامل اين نوع ابر را هشت ، هشتم در نظر گرفته و با همين معيار محدويتي براي هر نوع هواپيما ، بستگي به جثه و سرعت آن ها تعين شده است . با ذكر مثالي به مطلب ام ادامه مي دهم . فرض كنيد اداره هواشناسي براي مسير تهران - بندرعباس مقدار چهار ، هشتم سي بي پيش بيني كرده است . اين مقدار سي بي براي هواپيماي سي - ۱۳۰ در مسير مجازه . در حالي كه اگر همين مقدار بر روي فرودگاه واقع شده باشد ، مجاز به اپروچ نيست . و بايد صبر كند تا هواشناسي حركت آن را از منطقه مربوطه گزارش نمايد . جالبه بدونيد براي هواپيماي كوچك تر از قارقارك ما مثلآ فرند شيب ، چهار هشتم در مسير مجاز نيست ، و تنها اگر سه هشتم بود ، مي تواند از آن مسير پرواز كند . با اين حساب شما متوجه مي شويد كه براي تآمين امنيت پرواز چه تمهيداتي شده است .
در پاراگراف بالا فراموش كردم بگم كه هر يك از ابر هاي ياد شده داراي مقدار متناوبي از آب ، برف ، كريستال و تگرگ است كه نسبت به سطحي كه قرار دارد كم و زياد مي شود . وجود يخ براي هواپيماها خيلي خطرناك است زيرا باعث مي شه ، سطوح فرامين و بال هاي آن ها تغير شكل داده و سبب عدم كنترل شده و سانحه دهد . نمونه بارز آن سقوط هواپيماي مسافربري به داخل رودخانه اي در شيكاگو بود كه از روي آن فيلم سينمايي هم ساخته شد . همچنين وجود كريستال در بعضي ابرها كه گاهي بيش از اندازه خشك و سرد هستند ممكنه توليد بارندگي هاي منجمد كرده و سبب تخريب در گيرنده ها با فركانس پائين شود . در بعضي هواپيماها مثل سي - ۱۳۰ براي پيش گيري از وضعيت فوق ، از پشت موتور هاي آن لوله هايي به سراسر لبه فرار بال كشيده شده است ، كه در شرايط يخ زدگي با زدن دگمه اي كه بالاي سر خلبان قرار دارد ، تمام آن يخ ها ذوب شده و به پائين سقوط مي كنند . گاهي انجماد بقدري زياد است كه ما با چشم آن ها رو بر روي لبه بال ها مشاهده مي كرديم . و با هر بار زدن دگمه ، شاهد افتادن قالب هاي بزرگ يخ بوديم .
[External Link Removed for Guests]
موفق و پیروز باشید
