/// آشنایی بیشتر با ابرهای CB ///

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

/// آشنایی بیشتر با ابرهای CB ///

پست توسط CAPTAIN PILOT »

سلام به همه دوستان و کاربران گرامی تصویرتصویر
متن زیر نوشته شده توسط استاد بزرگم کاپیتان مدرسی درباره انواع و نوع عملکرد ابرهای CB از سایت Oldpilot میباشد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 [External Link Removed for Guests].  

 [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]يكي از آموزش هايي كه خلبانان از همون دوران دانشجويي آن را مي گذرانند ، "علم هواشناسي " است . به عبارتي هر خلباني ، فرقي نمي كند كه با هواپيماي كوچك پرواز مي كنه يا بزرگ ، بايستي به اين علوم مسلط باشه . چون جان خود و مسافرانش بستگي به شناخت وضعيت هوا و ابر ها دارد . اما حالا كه صحبت از ابر شد ، اجازه مي خواهم ابتدا نگاه اجمالي به انواع ابر ها انداخته و سپس در باره يكي از خطرناك ترين نوع آن بگويم . از نگاه هواشناسي ما ۸ گونه ابر داريم كه براي خلبانان هريك از آن ها داراي معاني متفاوتي است . اسامي آن ها عبارت اند از .... ۱-[FONT=Traffic][COLOR=#000099] ابر سيروس ، ۲  [FONT=Traffic] سيرواستراتوس ،  [FONT=Traffic] سيركومولوس ، ۴ -  [FONT=Traffic] آلتوكومولوس ، ۵ - ابر استراتوس ، ۶-  [FONT=Traffic] استراتو كومولوس ، ۷ - ابر كومولوس ، ۸- ابر كومولونيمبوس[COLOR=#0000cc] ( سي . بي )                
 [FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][COLOR=#000099]ابر كومولونيمبوس چيست ؟ [FONT=Traffic] : [FONT=Traffic]CUMULONIMBUS (Cb)  [FONT=Traffic]              
 [FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic] [FONT=Traffic][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [FONT=Traffic]             
 [External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests] 

 [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]قبل از هر چيز منو ببخشيد كه موفق نشدم لاتين آن ها رو بنويسم . چون به محض نوشتن يك كلمه لاتين ، تمام خطوط و نظم مطالب فارسي به هم مي ريخت !! به هر حال اصولآ هريك از ابرهايي كه نام بردم داراي ويژه گي هاي خاصي است . كه در سه نوع ارتفاع قرار مي گيرند . الف - ابرهاي ارتفاع پائين : اين ابر ها معمولآ در ارتفاع زير ۵۰۰/۶ پا قرار دارند . در هواي سرد ممكنه داراي يخ و برف هم باشند . ب - ابرهاي ارتفاع متوسط : اين ابر ها معمولآ از ارتفاع ۵۰۰/۶ پا تا ۰۰۰/۲۰ پا قرار دارد . داراي كريستال و باران است . ج - ابرهاي ارتفاع بالا هم از ۰۰۰/۲۰ هزار پا به بالا است . ولي ابرهاي  [FONT=Traffic][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]كومولونيمبوس    [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] يا همون " [COLOR=#000099]سي . بي " گاهي اوقات تا ارتفاع ۳۹۰۰۰ پايي هم كشيده مي شود . سرعت اين ابر ها گاهي اوقات به ۵۰ نات هم مي رسد . اين ابر ها به دليل همراه داشتن بار الكتريكي بسيار بالا و ميليوني خود ، هر هواپيمايي كه بر اثر غفلت خلبان با آن برخورد كند ، در يك چشم به هم زدن تبديل به توده اي خاكستر مي شود .       

 [External Link Removed for Guests] 

  وحشت نكنيد .. امروزه به همت تجهيزات و رادار هاي خيلي مدرني كه در هواپيماها نصب شده است ، خلبانان به خوبي آن را تشخيص داده و از نزديكي به آن پرهيز مي كنند . به همين دليل است خلبانان قبل از پرواز ، هواي حاضر مقصد و همچنين مسير رو بعلاوه پيش بيني آن ها رو كه معمولآ بين يك تا سه ساعت است ، از مسئول هواشناسي دريافت مي كنند . البته اين رو هم بگم كه بودن ابر هاي سي بي در مسير دليل بر آن نمي شود كه پروازي رو كنسل اعلام كنند . به همين دليل سقف كامل اين نوع ابر را هشت ، هشتم در نظر گرفته و با همين معيار محدويتي براي هر نوع هواپيما ، بستگي به جثه و سرعت آن ها تعين شده است . با ذكر مثالي به مطلب ام ادامه مي دهم . فرض كنيد اداره هواشناسي براي مسير تهران - بندرعباس مقدار چهار ، هشتم سي بي پيش بيني كرده است . اين مقدار سي بي براي هواپيماي سي - ۱۳۰ در مسير مجازه . در حالي كه اگر همين مقدار بر روي فرودگاه واقع شده باشد ، مجاز به اپروچ نيست . و بايد صبر كند تا هواشناسي حركت آن را از منطقه مربوطه گزارش نمايد . جالبه بدونيد براي هواپيماي كوچك تر از قارقارك ما مثلآ فرند شيب ، چهار هشتم در مسير مجاز نيست ، و تنها اگر سه هشتم بود ، مي تواند از آن مسير پرواز كند . با اين حساب شما متوجه مي شويد كه براي تآمين امنيت پرواز چه تمهيداتي شده است .  

  در پاراگراف بالا فراموش كردم بگم كه هر يك از ابر هاي ياد شده داراي مقدار متناوبي از آب ، برف ، كريستال و تگرگ است كه نسبت به سطحي كه قرار دارد كم و زياد مي شود . وجود يخ براي هواپيماها خيلي خطرناك است زيرا باعث مي شه ، سطوح فرامين و بال هاي آن ها تغير شكل داده و سبب عدم كنترل شده و سانحه دهد . نمونه بارز آن سقوط هواپيماي مسافربري به داخل رودخانه اي در شيكاگو بود كه از روي آن فيلم سينمايي هم ساخته شد . همچنين وجود كريستال در بعضي ابرها كه گاهي بيش از اندازه خشك و سرد هستند ممكنه توليد بارندگي هاي منجمد كرده و سبب تخريب در گيرنده ها با فركانس پائين شود . در بعضي هواپيماها مثل سي - ۱۳۰ براي پيش گيري از وضعيت فوق ، از پشت موتور هاي آن لوله هايي به سراسر لبه فرار بال كشيده شده است ، كه در شرايط يخ زدگي با زدن دگمه اي كه بالاي سر خلبان قرار دارد ، تمام آن يخ ها ذوب شده و به پائين سقوط مي كنند . گاهي انجماد بقدري زياد است كه ما با چشم آن ها رو بر روي لبه بال ها مشاهده مي كرديم . و با هر بار زدن دگمه ، شاهد افتادن قالب هاي بزرگ يخ بوديم .  
[External Link Removed for Guests]
  

 موفق و پیروز باشید تصویر 
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”