راههای نشست و برخاست هواگردها به صورت عمودی

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Moderator
Moderator
پست: 280
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶, ۱:۰۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 6304 بار
سپاس‌های دریافتی: 1753 بار
تماس:

راههای نشست و برخاست هواگردها به صورت عمودی

پست توسط hamed_713 »

 راههای نشست و برخاست هواگردها به صورت عمودی 



در کل 5 روش برای نشست و برخاست عمودی (نوبع)هواگردهای عمود پرواز استفاده می شد که به طور خلاصه عبارتند از :

1- کج کردن کل هواپیما :
در این حالت هواپیما با شیب بسیار زیاد یا حتی در وضعیت قائم به کمک نیروی موتور یا موتورهای خود از زمین برخاسته و پس از کسب ارتفاع کافی به حالت افقی در آمده و پرواز عادی را پیش می گیرد مانند هواپیمای تحقیقاتی پوگو(Pogo) که شرکت جنرال داینامیکس آن را برای نیروی دریایی آمریکا ساخت.
 تصویر 


 تصویر 



2- کج کردن موتورها و بالها :
در این حالت موتورهای نصب شده روی بال به صورت یک مجموعه از حالت افقی به قائم برعکس تغییر حالت می دهند.

3- کج کردن موتورها یا ملخ ها :
مشکل این روش در تعیین محل موتورهاست . به طوریکه ملخ ، شار ملخ یا جریان جت خروجی از موتورها باید در هر حالتی از اجزای هواپیما دور باشد .مثال بارز این روش هواپیمای V-22 آسپری است.

 تصویر 


4- تعییر جهت جریان خروجی موتور های جت :
این روش به خصوص در موتورهای جت بسیار امکان پذیر است.در این حالت خروجی های گاز داغ موتور جت به کمک وسایل کنترلی تغییر جهت داده و با حفظ پایداری هواپیما از وضعیت قائم به افقی و برعکس تغییر جهت می دهند.مانند هواپیمای نامدار هاریر و یا هواپیما نسل پنجم F-35

 تصویر 



5- استفاده از دو موتور مختلف :
در این حالت یک موتور برای پرواز افقی و دیگری برای پرواز عمودی به کار می افتد.عیب عمده این روش آن است که در حالت پرواز افقی موتور حالت عمودی کار نمی کند و به عنوان وزن مرده به هواپیما تحمیل می شود برعکس مانند هواپیمای Do31 شرکت دورنیه که یک طرح تجربی بود.

 تصویر 


 تصویر 

hamed_713
میلیتاری
اي ايران
اي سرزمين خوبيها

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”