سوال هفته در زمينه هوانوردي-1-دوستان پاسخ بدهند

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

سوال هفته در زمينه هوانوردي-1-دوستان پاسخ بدهند

پست توسط آرمان »

با سلام:

ا زاین پس هر هفته در انجمن هوافضای این فروم شاهد یک سوال خواهید بود که از دوستان فعال خواهش دارم
در صورت تمایل به سوال پاسخ دهند. هفته بعد همراه مطرح کردن سوال جدید، پاسخ اصلی سوال هم اعلام خواهد
شد و بحث روی آن سوال هم آغاز می شود.

سوال-1 این هفته: سوال- در تصویری که در زیر می بینید، هواپیمای SR-71 Blackbird در حال برخاست از باند فرودگاه است. به نظر شما، گلوله های آتشی که در شعله پس سوز موتور این هواپیما مشاهده می شود مربوط به چه پدیده ای است و چگونه به وجود آمده است؟

تصویر
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4390
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴, ۱:۱۴ ب.ظ
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6707 بار
سپاس‌های دریافتی: 12101 بار
تماس:

پست توسط Mohammad 1985 »

:? بابا يه سوال بهتر بپرس!
فكر كنم به دليل سيستم پسوز يا نوع پاشش سوخت به داخل اون باشه
آخرین ويرايش توسط 1 on Mohammad 1985, ويرايش شده در 0.
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
سلام
من فکر مي کنم اين پديده به دليل نوع موتور J-58 هستش که ترکيبي از موتور توربوجت و رم جت هست.
البته همان طور که خود شما در قسمت SR-71 نوشتي، موتور J-58 در واقع موتوري هست که هميشه
در حال استفاده از پس سوز هست و به همين دليل نياز به خنک سازي مداوم داره. شايد اين پديده که
در عکس شما معلوم هست به دليل خنک سازي محفظهء احتراق به وقوع پيوسته و شايد هم اين نوع
خروجي در زماني اتفاق مي افته که موتور از حالت توربوجت در حال تبديل به رم جت هست و محفظهء
هواي ورودي توربوجت در حال بسته شدن. :-(
[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

اولاً از اینکه جواب های خود را مطرح کردید و در این بحث شرکت نمودید از همه تان صمیمانه متشکرم.

مسئله دوم اینکه رضاجان، گلوله های آتش کوچکی که در شعله پس سوز مشاهده می شوند، هیچ گونه ارتباطی به موتور J-58 ندارد. در ضمن موتور J-58 موتوری نیست که همیشه در حال استفاده از پس سوز باشد بلکه در مواقعی مثل تاکسی روی باند و یا هنگام سوختگیری هوایی پس سوز موتور روشن نیست. در ضمن این مسئله ارتباطی به خنک سازی محفظه احتراق هم ندارد.
باید در اینجا عرض کنم که سوال بالا فقط در مورد این عکس صادق نیست، بلکه در پس سوز هر هواپیمای دیگری می توان این گلوله های آتشین را ملاحظه کرد، منتها به دلیل اینکه بیشتر این گلوله ها در درون پس سوز موتورهای جدید جای می گیرند، روئیت همیشگی آن ها قدری مشکل است.
برای مثال من تصویر دیگری را می آورم که بازهم در این تصویر شاهد این گلوله های آتش هستیم:


تصویر
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

[color=red]جواب سوال  تصویری که در زیر می بینید، هواپیمای SR-71 Blackbird در حال برخاست از باند فرودگاه است. به نظر شما، گلوله های آتشی که در شعله پس سوز موتور این هواپیما مشاهده می شود مربوط به چه پدیده ای است و چگونه به وجود آمده است؟

گلوله های آتشی که در تصویر مشاهده می شود، مربوط به پدیده یاقوت های ضربه ای یا دیسک های ماخ یا Sock-Diamonds یا Mach-Disks است. این پدیده عموماً مربوط به اختلاف فشار ستون گازهای خروجی با هوای اتمسفر اطراف است. می دانیم که به دلیل احتراق اکسیژن با سوخت در محفظه احتراق موتورهای جت، گازها دچار افزایش حجم ناگهانی و سریع شده و در اثر همین افزایش حجم، فشار این گازها به شدت کاهش می یابد.


--------------------------------------------------------------------------------


تصویر
چگونگی تشکیل شدن ماخ دیسک ها در گازهای خروجی موتور در فشار بالای جوی


--------------------------------------------------------------------------------

پس در هنگام خروج گازها از موتور، فشار این گازها از فشار هوای اطراف کمتر است. فشار هوای بیشتر جو اطراف هوای خروجی گازهای موتور را به داخل می فشارد و این گازها با عبور از درون امواج ضربه ای دچار افزایش فشار و دمای زیاد شده و همین افزایش دما باعث می شود که سوخت باقیمانده در گازهای خروجی به همراه اکسیژن باقی مانده بسوزد و حالتی شبیه به یک دایره سوزان را در گازهای خروجی موتور به وجود می آورد. گازهای پر فشار این بار به طرف بیرون پخش می شوند و با این عمل دوباره فشار آن ها از فشار گازهای اتمسفر کمتر می شود. با کم شدن فشار، دوباره گازها به درون فشرده می شوند و همان روند قبلی دوباره تکرار می شود. این افت و خیز فشار تا جایی ادامه میابد که فشار گازهای خروجی با فشار هوای اطراف برابر شود. همین اتفاق می تواند در ارتفاعات بالا که فشار هوای گازهای خروجی بیشتر از هوای اطراف است نیز صورت بگیرد. در این حالت گازهای خروجی تا جایی که فشارشان کمتر از فشار جو شود به طرف بیرون پخش می شوند و سپس روند افت و خیز فشار همانند حالت قبل ادامه می یابد.


--------------------------------------------------------------------------------


تصویر
چگونگی تشکیل شدن ماخ دیسک ها در گازهای خروجی موتور در فشار کم جوی
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”