پیاده روی بهتر از توپولف...!

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 1120
تاریخ عضویت: جمعه ۲۶ مهر ۱۳۸۷, ۹:۳۹ ق.ظ
محل اقامت: همشهری فضل الله جاوید نیا
سپاس‌های ارسالی: 2466 بار
سپاس‌های دریافتی: 8401 بار

پیاده روی بهتر از توپولف...!

پست توسط javadfakoori »

پیاده روی بهتر از توپولف

[External Link Removed for Guests]
باادامه دار شدن داستان خروج توپولف‌ها از ناوگان هوایی كشور و اصرار مقاماتدولتی بر تسریع در تحقق این امر، مردم تمایلی برای سوار شدن بر هواپیمایتوپولف از خود نشان نمی‌دهند به نحوی كه این هواپیما تا آخرین دقایق مجازبرای خرید بلیت، جای خالی برای سوار شدن مسافران دارد.

شایدبه جرأت بتوان گفت از 24 تیر‌ماه سال 1388 ترس پنهان مردم از هواپیماهایشرقی ناوگان هوایی كشور در ظاهر نیز نمایان شد و توجه به غربی یا شرقیبودن هواپیماهای موجود در این ناوگان هوایی شكل تازه‌ای به خود گرفت.
سانحهتأسف‌بار سقوط یك فروند توپولف 154 مسیر تهران - ایروان و كشته شدن تمامی168 مسافر آن پرواز در این روز، استقبال از پرواز با هواپیماهای شرقی و دررأس آن هواپیمای توپولف 154 را به شدت در بین مردم ایران كاهش داد و بهدنبال آن بروز سانحه سقوط ناگهانی توپولف ویژه حامل "لیخ كاچینسی " رئیسجمهور لهستان‌، در نزدیكی فرودگاه شهر "سمولینسك " در غرب روسیه در 21فروردین‌ماه 1389، تا حدی مسئولان صنعت حمل و نقل هوایی ایران را قانع كردكه برای زمین‌گیر كردن این هواپیماهای از رده خارج، پرمصرف، پرسر و صدا وشاید غیر‌ایمن چاره‌ای بیاندیشند.
وزیر راه و ترابری كه تا پیش ازاین دلیل بروز سوانح را در ناوگان هوایی ایران و بخصوص هواپیماهای شرقی ودر رأس آنها توپولف‌، اغلب "اشتباه عامل انسانی " یاد می‌كرد، این بار درموضع‌گیری متفاوت اعلام كرد كه توپولف‌ها تا پایان سال 1389 از ناوگانهوایی ایران خارج می‌شوند.
البته كماكان مسئولان صنعت حمل ونقلهوایی كشور معتقد هستند توپولوف‌ها موتور بسیار قوی دارند و تنها تفاوتهواپیمای شرقی و غربی در طراحی آنها، راحتی صندلی‌ها و فضای داخلی وزیبایی هواپیما است؛ مادامی كه هر نوع از هواپیماها بتواند استانداردهایایمنی را كسب كند می‌تواند در آسمان ایران پرواز كند.
به گزارش فارساین جمله زمانی مصداق دارد كه توپولف‌های موجود ناوگان دارای متوسط سنپایینی باشند، در حال حاضر متوسط سن توپولف‌ها در ایران بیش از 20 سالاست، قطعاً تفاوت اینگونه هواپیماهای فرسوده با هواپیماهای نوین غربی،چیزی فراتر از طراحی آنها، راحتی صندلی‌ها و فضای داخلی و زیبایی هواپیمااست.
  با آن بود؛ اخبار و شنیده‌ها حكایت از انجام پرواز‌های خالیتوپولف‌ها، كنسل شدن پرواز‌های چارتری با توپولف‌ از سوی مسافران و خالیبودن صندلی‌های این نوع هواپیما داشت كه این عدم استقبال از پرواز باتوپولف از آن تاریخ، به موردی طبیعی برای آژانس‌های فروش بلیت هواپیما ومسافران تبدیل شده  
عدم استقبال از پرواز با توپولف به امر عادی تبدیل شده است
اینگزارش می افزاید پس از بروز سانحه دلخراش سقوط توپولف كاسپین در حوالیقزوین و كاهش محبوبیت این نوع هواپیمای شرقی، مسافران حمل و نقل هوایی،اغلب به قول خودشان ترجیح می‌دادند‌ مسیری یك‌هزار كیلومتری را پیاده طیكنند تا اینكه با دلهره و اضطراب بر آنچه "ارابه مرگ " می‌نامیدند، سوارشوند.
روز‌های پس از سقوط توپولف كاسپین، روز‌های تنهایی همنوعاناین هواپیمای نه چندان محبوب شرقی و عدم استقبال از پرواز با آن بود؛اخبار و شنیده‌ها حكایت از انجام پرواز‌های خالی توپولف‌ها، كنسل شدنپرواز‌های چارتری با توپولف‌ از سوی مسافران و خالی بودن صندلی‌های ایننوع هواپیما داشت كه این عدم استقبال از پرواز با توپولف از آن تاریخ، بهموردی طبیعی برای آژانس‌های فروش بلیت هواپیما و مسافران تبدیل شده است.
اغلب مسافران از نام "توپولف " استقبال نمی‌كنند
برایتأیید این ادعا می‌توان به آژانس‌های فروش بلیت هواپیما در سطح شهر مراجعهكرد و از آنها در مورد میزان استقبال مردم از پرواز با توپولف ‌ها جویا شد.
برایگرفتن بلیت هواپیما مسیر تهران - شیراز برای تعطیلات پایان هفته جاری‌،راهی یكی از دفاتر فروش بلیت هواپیما در خیابان استاد نجات اللهی می‌‌شوم؛پس از ورود، به سراغ واحد پرواز‌های داخلی می‌روم و از مسئول فروش ساعاتپرواز‌ در مسیر مذكور را برای روز‌های پانزدهم و یا شانزدهم تیر‌ماه جویامی‌شوم.
فروشنده: برای پانزدهم تیرماه همه پروازهایمان تكمیل است، تنها ساعت 17:30 جا می‌دهد.
فارس: می‌توانم نام هواپیما را سؤال كنم؟
[External Link Removed for Guests]
فروشنده: توپولف ‌
فارس: امكان دارد ساعات پروازهای دیگر كه به قول خودتان امروز جا نمی‌دهد را با نوع هواپیما ذكر كنید؟
فروشنده: 10:30 صبح ایرباس هست جا نمی دهد، ایرباس 19:30‌ جا نمی‌دهد و 23:50 هم ایرباس هست، آن هم جا نمی‌دهد.
فارس: خالی بودن صندلی‌های توپولف به دلیل ساعت نامناسب پرواز این هواپیما است یا دلایل دیگری دارد؟
فروشنده:نه، اغلب مسافران تمایل ندارند با توپولف پرواز كنند؛ نمی‌دانم شاید میترسند! ولی بالأخره بعضی از مسافران هم اگر آن روز پروازهای دیگر جا ندهدو عجله داشته باشند، به اجبار با توپولف سفر می‌كنند ولی بیشتر مسافران ازاین نام وحشت دارند و تا می‌گوییم هواپیما توپولف هست با بیان جملاتتعجب‌انگیزی ترجیح می‌دهند ساعت و یا حتی روز سفر خود را تغییر دهند.
فارس:‌ برای روز شانزدهم تیرماه كدام یك از پروازها جا می‌دهد؟
فروشنده: هیچ یك ازپروازها به غیر از ایران ایرتور صندلی خالی ندارد!
ازآنجا كه می‌دانستم بیشتر توپولف‌های فعال موجود در كشور متعلق به شركتایران‌ایرتور است، گفتم: پس باز فقط توپولف جا می‌دهد! این مورد درمسیر‌های دیگر هم مصداق دارد؟
فروشنده: در اغلب مسیرهای داخلی باهمین مشكل مواجه هستیم؛ اغلب صندلی‌های هواپیماهی شرقی و توپولف‌ها دقیقه90 تكمیل می‌شود و گاهی تكمیل نشده هواپیما مجبور است پرواز كند در حالیكه در ایرباس‌ها و بوئینگ‌ها با این مشكل مواجه نیستیم و با وجود تعداددوبرابری صندلی پرواز در برخی ایرباس‌ها نسبت به توپولف‌ها، مسافران اینپرواز‌ها اغلب تكمیل هستند.
توپولف یك پای سوانح هوایی است
تشكرمی‌كنم و به سراغ دیگر دفاتر فروش بلیت هواپیما در این خیابان می‌روم،اغلب فروشندگان این آژانس‌ها نیز به اتفاق از عدم استقبال مردم از پروازبا هواپیماهای روسی و بخصوص توپولف صحبت می‌كنند.
با مشاهده اینوضعیت از مسافرت هوایی منصرف شده و تصمیم گرفتم از ناوگان حمل و نقل عمومیجاده‌ای برای سفر استفاده كنم چون به قول معروف "دیر رسیدن بهتر از هرگزنرسیدن است ".
‌با وجود آنكه تعداد تلفات حمل و نقل جاده‌ای نیزسالانه نزدیك به 22 هزار نفر و معادل سقوط 140 توپولف در سال است، اماناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای نقش ناچیزی دربروز تصادفات رانندگی دارددر صورتی كه توپولف به اعتقاد برخی مسافران و حتی كارشناسان یك پای سوانحهوایی است.
باید پذیرفت كه استقبال از پرواز با هواپیماهای شرقی ودر رأس آنها توپولف در میان مردم كشور كاهش یافته است و با توجه بهاطلاع‌رسانی اصولی و دقیق رسانه‌ها و هشدار در مورد ضریب ایمنی پایین ایننوع هواپیماها، لازم است شركت‌های هواپیمایی دولتی و خصوصی با همكاریوزارت راه و ترابری و سازمان هواپیمایی كشوری اقدام به خروج بی‌‌وقفه اینهواپیماهای فرسوده از ناوگان و در قبال آن خرید و ورود هواپیماهای نوین‌تركنند.
 ‌باوجود آنكه تعداد تلفات حمل و نقل جاده‌ای نیز سالانه نزدیك به 22 هزار نفرو معادل سقوط 140 توپولف در سال است، اما ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌اینقش ناچیزی دربروز تصادفات رانندگی دارد در صورتی كه توپولف به اعتقادبرخی مسافران و حتی كارشناسان یك پای سوانح هوایی  
توپولف چیست و از كجا آمده است؟
‌هواپیماهای توپولف بر دو نوع TU154 و TU204 هستند كه تولید تعداد مدل 204 آن در دنیا كمتر از 10 مورد است.
توپولف 154 مدل توسعه یافته‌ای از هواپیماهای توپولف 104 (Tu - 104)‌، آنتونف 10 (An – 10) و ایلوشین 18 (ll-18) است.
اولینپرواز توپولف 154 در چهارم اكتبر 1968 انجام شد و اولین محصول آزمایشی آندر سال 1971‌ برای شركت ایرفلوت (Aeroflot) ساخته و در فبریه 1972سرویس‌دهی آن به صورت رسمی به شركت‌های هواپیما‌یی آغاز شد.
‌از سال 1971 تا سال 2010 میلادی، بیش از 30 فروند هواپیمای توپولوف در جهان سقوط كرده‌ است.
آمار سوانح توپولف 154 در ایران
‌بنابراینگزارش تا این لحظه آخرین سانحه توپولف در ایران، در تاریخ پنجم بهمن‌ماه1388 (25 ژانویه 2010 ) رخ داده است كه طی این حادثه یك فروند هواپیمایتوپولوف 154 با 157 مسافر و 13 خدمه متعلق به شركت هواپیمایی تابان هنگامفرود در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد دچار آتش‌سوزی شد كه در این سانحهتنها 42 نفر مصدوم شدند.
از دیگر شاهكارهای توپولف می‌توان به سقوط این هواپیما به دلایل كماكان نا‌مشخص در روز چهارشنبه 24 تیر‌ماه 1388 اشاره كرد.
دراین تاریخ نیز یك فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف 154 متعلق بهشركت هواپیمایی كاسپین به شماره پرواز 7908 كه عازم ارمنستان بود، دقایقیپس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی (ره) در 12 كیلومتری جنوب قزوین بینمنطقه فارسیان و جنت آباد در بخش مركزی قزوین، سقوط كرد كه تمامی 168سرنشین (مسافر و خدمه) این هواپیما جان باختند.
[External Link Removed for Guests]
همچنینروز دهم شهریور 1385 (اول سپتامبر 2006) سقوط هواپیمای توپولف 154 شركتایران ایرتور مسیر بندر عباس - مشهد در فرودگاه مشهد، 28 نفر كشته و 50نفر زخمی بر جای گذاشت.
‌قبل از آن در 23 بهمن‌ماه 1380 (12 فوریه2002) هواپیمای توپولف 154 شركت ایران ایرتور در نزدیكی خرم‌آباد با كوهبرخورد كرد و 119 نفر مسافر آن كشته شدند.
19 بهمن‌ماه 1371 ( هشتمفوریه 1993) نیز هواپیمای توپولف 154 شركت ایران ایرتور با یك هواپیمایسوخو 24 در نزدیكی تهران برخورد كرد كه در این حادثه نیز 134 نفر كشتهشدند.
سایر سوانح توپولف در دنیا
بنابراینگزارش در 21 فروردین‌ماه 1389‌ (10 آوریل 2010) توپولف ویژه حامل "لیخكاچینسی " رئیس جمهور لهستان‌، در نزدیكی فرودگاه شهر "سمولینسك " در غربروسیه سقوط كرد و تمامی مسافران آن جان باختند.
قبل از آن در سال 2006 ‌میلادی‌ یك هواپیمای مسافربری توپولف با 170 مسافر در شرق اوكراین سقوط كرد.
درحادثه‌ای دیگر در تابستان سال 2002 ‌میلادی، 71 مسافر كه بیشتر آنها كودكبودند، كشته شدند؛ توپولف حامل این كودكان در مسیر حركت از روسیه به سمتاسپانیا در آسمان جنوب آلمان، با یك هواپیمای باری بوئینگ 757 برخورد كرد.
درسال 2001 ‌میلادی‌ هم دست كم دو حادثه برای هواپیماهای توپولف رخ داد؛ روزچهارم اكتبر سال 2001 ‌میلادی‌، هواپیمای متعلق به خطوط هوایی "سیبر "روسیه كه از تل آویو به سمت نووسبرسك سیبری در حركت بود، در میانه راهمنفجر شد و تمام 78 مسافر و خدمه آن كشته شدند.
روز سوم ژوئیه هم یكتوپولف 154 در مسیر حركت از اكاترینبورگ به سمت بندر ولادیوستوك روسیه، درنزدیكی شهر اركوتسك در كوه‌های اورال سقوط كرد كه موجب مرگ 133 مسافر و 10نفر خدمه آن شد.
 ‌اكنونتعداد هواپیماهای ناوگان هوایی كشور 200 فروند و تعداد هواپیمای توپولفاین ناوگان هوایی حدود 30 فروند است؛ همچنین در حال حاضر متوسط عمرتوپولف‌های موجود ناوگان هوایی ایران بالای 20 سال  


نخجوانی: بی‌رغبتی مسافران به پرواز با توپولف ما را مكلف به زمین‌گیری این هواپیما كرد
بنابراینگزارش رئیس سازمان هواپیمایی كشوری در تاریخ 21 خردادماه سال جاری راجع بهسرنوشت پرونده توپولوف 154 در ایران، تصریح كرد: سازمان هواپیمایی كشوریخود را مكلف می‌داند كه در جهت اجرای سلیقه مسافران هوایی رفتار كند.
‌بهگفته رضا نخجوانی بنا بر تصمیم وزیر راه و ترابری و نوعی بی‌رغبتی مسافرانبرای پرواز با توپولوف، فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفت كه قبل از سال1389 این بخشنامه به شركت‌های داخلی ابلاغ شد.
معاون وزیر راه وترابری در خصوص اجرای زمان این طرح، گفته بود: در این‌باره عدم ایجاد تعهدبازرگانی برای ناوگان توپولوف و از سوی دیگر پاسخگویی به نیاز طبیعیافزایش تقاضای مسافران با پرواز غیرتوپولوف مد نظر است كه در مجموع اگرتدابیر مذكور عملیاتی شود می‌توان اظهار داشت كه تا پایان سال جاری پروازتوپولوف 154 بسته خواهد شد.
معاون وزیر راه و ترابری در موردعكس‌العمل و استقبال ایرلاین‌ها در مورد خروج توپولف از ناوگان هواییكشور، گفته است: در این راستا ایرلاین‌ها علاوه بر افزایش مساعدت مالیدولت، خواستار تنظیم قیمت بلیت هستند تا بتوانند با گردش مالی بالاترینسبت به جایگزینی ناوگان توپولوف اقدام كنند.
به گزارش فارس قطعأاعلام نوع و مدل هواپیماهای جایگزین توپولف و زمان وارد شدن آنها به كشوربه دلیل برخی مسائل بازرگانی خرید هواپیما در ایران، تا زمان ورود كاملاین هواپیماها به كشور صورت نمی‌گیرد.
ضرورت اختصاص اعتبارات بیشتر به توسعه حمل و نقل هوایی
هم‌اكنونتعداد هواپیماهای ناوگان هوایی كشور 200 فروند و تعداد هواپیمای توپولفاین ناوگان هوایی حدود 30 فروند است؛ همچنین در حال حاضر متوسط عمرتوپولف‌های موجود ناوگان هوایی ایران بالای 20 سال است.
بنا به گفتهرییس سازمان هواپیمایی كشوری نزدیك به 60 فروند از هواپیماهای ناوگانهوایی كشور به دلیل فرسودگی یا عدم توانایی اورهال (تعمیرات اساسی) از سویشركت‌های هواپیمایی زمین‌گیر هستند.
البته این امر نیز در میانهمگان پذیرفته شده كه تحریم های خصمانه و غیرقانونی آمریكا ناوگان هواییایران را تحت تأثر قرار داده است اما به عقیده بسیاری از متخصصان حمل ونقل هوایی و كارشناسان بازرگانی این صنعت، خرید و ورود هواپیما به طرقمختلف امكان‌پذیر و تنها نیازمند تخصیص هزینه بیشتر در این‌باره است كهالبته اگر این هزینه بیشتر به افزایش ایمنی حمل و نقل هوایی كشور و آرامشخاطر مسافران هواپیما درایران بیانجامد، بسیار باارزش است.
به گزارشفارس اختصاص بودجه بیشتر به توسعه حمل و نقل هوایی در راستای متحول شدناین صنعت استراتژیك در ایران از سوی دولت و همكاری مجلس شورای اسلامی دراین راستا و به دنبال آن ورود هواپیماهی نوین به كشور، ضربه محكمی برسیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریكا علیه دولت جمهوری اسلامی ایرانخواهد بود و اثبات خواهد كرد كه با صدور قطعنامه‌های بی‌اساس، نه تنهاموجب افزایش فشار تحریم بر ایران نمی‌شود بلكه زمینه‌ساز خودكفایی، پیشرفتدو چندان و دست‌یابی به فن آوری‌های نوین از سوی متخخصان ایرانی خواهد شد.

تبیان
ای آنکه دیده دوخته ای بر خلیج فارس این لقمه با شکمبه ی توسازگار نیست
زیرا درون آب زلالش بدون شک ماهی ست, پا برهنه سوسمار نیست



آسمان اصفهان
Major I
Major I
پست: 812
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4044 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

Re: پیاده روی بهتر از توپولف...!

پست توسط Mohammad.Jafar »

توپولف چیست و از كجا آمده است؟
‌هواپیماهای توپولف بر دو نوع TU154 و TU204 هستند كه تولید تعداد مدل 204 آن در دنیا كمتر از 10 مورد است.
توپولف 154 مدل توسعه یافته‌ای از هواپیماهای توپولف 104 (Tu - 104)‌، آنتونف 10 (An – 10) و ایلوشین 18 (ll-18) است.
اولینپرواز توپولف 154 در چهارم اكتبر 1968 انجام شد و اولین محصول آزمایشی آندر سال 1971‌ برای شركت ایرفلوت (Aeroflot) ساخته و در فبریه 1972سرویس‌دهی آن به صورت رسمی به شركت‌های هواپیما‌یی آغاز شد.
‌از سال 1971 تا سال 2010 میلادی، بیش از 30 فروند هواپیمای توپولوف در جهان سقوط كرده‌ است.

عجب خبرنگاری دقیقی!!!

خیلی خلاصه:

به فرض که بگیم منظور طرف از توپولوف در اینجا فقط توپولوفهای مسافربری بوده پس توپولوف های 104(مربوط به دهه 50 میلادی به تعداد 200 فروند تولید شده) و114(32 فروند تولید شده) و 124(165 فروند تولید شده) و 134 (852 فروند تولید شده) و 144 (مشابه کنکورد که 16 فروند تولید شد) و 214 (10 فروند تولید شده)و 334(فقط 2 فروند تولید شده!!!) چی هستند؟

توپولوف 204 هم به تعداد 60-70 فروند تولید شده نه 10 فروند چون که 10 فروند آمار تولیدی توپولوف 214 هست

توسعه یافتنTU-154 از هواپیماهای TU-104 و AN-10 و IL-18 هم ادعای بسیار خنده دار و مضحکی هست
توپولوف-154 از توپولوف-134 و بویینگ 727 گرفته شده
توجه شما را به هواپیماهای AN-10 و IL-18 و TU-104 جلب می کنم:


آنتونوف-10:

تصویر

ایلیوشین-18:
تصویر
توپولوف-104:
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”