نگاھی كوتاه به دورنمای بازار ھوايی چين

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷, ۱۱:۰۲ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21533 بار
تماس:

نگاھی كوتاه به دورنمای بازار ھوايی چين

پست توسط sokuteasemuni »

  نگاھی كوتاه به دورنمای بازار ھوايی چين 
مقدمه
با توجه به پیش بینی ها مبنی بر رشد اقتصادی نزدیك به ٨ درصد تا سال ٢٠١٠ میلادی و بازار رو به رشد هوایی این کشور فراتر از متوسط نرخ رشد جهانی همه نشانگر این مطلب است که چین بزودی توسعهٔ فوق العاده زیادی را در بخش زیرساخت های هوایی و فرودگاهی خواهد گذراند. در طی بیست سال آینده کشور چین رشد سالانه ای معادل ٨ درصد را در حجم ترافیك هوایی خود پیش بینی نموده است و با این روند کشور چین دومین بازار بزرگ حمل و نقل هوایی خواهد شد. برای چنین حجمی از حمل و نقل هوایی کشور چین نیازمند ٢۶٠٠ فروند هواپیمای دیگر خواهد بود.
همچنین بر طبق برنامه پنج سالهٔ چین که از سال ٢٠٠۵ میلادی آغاز گشته است، ۴٠ فرودگاه در این کشور ساخته شده یا ارتقاء خواهند یافت. علاوه بر این در طی ١٠ الی ١۵ سال آینده مراکز جدیدی برای کنترل پرواز منطقه ای ساخته خواهند شد و سیستم تمام مراکز روش کنترل پرواز بوسیلهٔ رادار تغییر یافت که منجر به بیشتر شدن امنیت آسمان این کشور خواهد گردید.
سازمان هواپیمایی کشوری چین (CAAC) کوشش می کند تا خطوط هوایی این کشور را به یك صورت منطقی در بیاورد. در اثر این تلاش ادغام گسترده ای بین شرکت های هوایی چین رخ داد و سه شرکت بزرگ محصول این ادغام شد؛ این شرکت ها عبارتند از China Air خط هوایی ملی کشور چین، China Eastern و China Southern که حدود 80 درصد بازار داخل و تقریبا تمام بازار بین المللی چین را در اختیار دارند.
ناوگان هوایی چین هم اکنون به سمت افزایش تعداد هواپیماهای کوچكتر پیش می رود. هواپیماهای تك راهرو و کوچكتر کم کم جایگزین هواپیماهای پهن پیكر و با دو راهرو می شوند.
سازمان هواپیمایی چین انتظار دارد که خطوط هوایی جدید بهره وری خدمات را افزایش داده و بر روی توسعه یك سیستم مسیریابی جدید برای سیرهای هوایی تمرکز نمایند.

خلاصه و دورنمایی از بازار هوایی چین
سازمان هواپیمایی کشوری چین اعلام نمود که حجم حمل مسافر هوایی تجاری آشور چین در سال 2005 میلادی بالغ بر 130 میلیون نفر می باشد. تحلیگران صنعت هوایی، برای چند سال آینده متوسط رشد سالانه ای بین 8 تا 10 درصد را برای رشد حجم حمل و نقل هوایی چین پیش بینی می نمایند. هوانوردی عمومی (GA) در چین هم در صورت رفع محدویت ها، به دنبال هوانوردی تجاری، میانگین رشدی معادل 5 درصد در سال خواهد داشت.

ناوگان هوایی چین
خطوط هوایی چین هم اکنون در مجموع شامل حدود 900 هواپیما می شود و فهرست آنها شامل هواپیماهای بوئینگ 737، 747 ،757،777 ،767 ایرباس 330، 321، 300،320 ،319 ،310 و امبرائر 145-ERJ و مك دانل داگلاس 82-MD و 90-MD می شود.
بنابر پیش بینی بوئینگ در سال 2005 میلادی، رشد متوسط ترافیك هوایی چین برای دو دهه 8.1 درصد در سال خواهد بود. بنابر این پیش بینی ناوگان هوایی چین به 3200 فروند خواهد رسید و ترکیب خریدهای جدید چین به این صورت خواهد بود. 64 درصد هواپیماهای تك راهرو، 22 درصد هواپیماهای دو راهرو، 11 درصد هواپیماهای جت منطقه ای و 3 درصد هواپیماهای پهن پیكر.

هوانوردی عمومی(GA)
هوانوردی عمومی به تازگی در کشور چین ایجاد شده است. در این کشور حدود 400 فروند هواپیما و بالگرد در این رده، فعال هستند که از میان آنها 360 فروند برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. 60 فروند دیگر بالگردهایی هستند که برای حمل و نقل به سكوهای نفتی دور از ساحل مورد استفاده قرار می گیرند. هم اکنون تعداد اندکی هواپیمای جت و بالگرد خصوصی در حال فعالیت هستند. مشكلاتی از قبیل سختی برنامه ریزی، کمبود خلبان و مكانیك، عدم تسهیلات فرودگاهی و قیمت بالای سوخت باعث شده اند تا رشد در این زمینه به کندی صورت پذیرد.
به منظور بالا بردن رشد هوانوردی عمومی، از ماه آگوست سال 2002 میلادی، سازمان هواپیمایی کشوری چین قوانین جدیدی را در زمینه سرمایه گذاری خارجی در صنعت هوایی تجاری چین، به اجرا گذاشته است. این قوانین جدید سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در بخش هوانوردی عمومی خصوصا در بخش کشاورزی، جنگلبانی، شیلات، هوانوردی تجاری، گردشگری و کاربردهای صنعتی را تشویق می کند.
در ماه می سال 2003 میلادی سازمان هواپیمایی کشوری چین بوسیله. قانون کنترل پرواز هوانوردی عمومی فضای هوایی را برای هواپیماهای خصوصی در زیر ارتفاع 600 متری آزاد نمود. قوانین همچنین استانداردهایی را برای مدیریت فعالیت های پروازی هوانوردی عمومی، ایمنی پرواز، هدایت بالون و مسوولیت های قانونی ایجاد نمود. اجرا و پیاده سازی این قوانین کمكی برای رشد بخش هوانوردی عمومی چین خواهد بود.

خطوط هوایی چین
سازمان هواپیمایی کشوری چین (CAAC) مدیریت و نظارت صنعت خطوط هوایی چین را بر عهده دارد و در همان حال صاحب خط هوایی ملی و قانون گذار این صنعت نیز می باشد. این سازمان نقش خود را به سمت قانون گذار صرف بودن، تغییر می دهد.
علاوه بر قانون گذاری و اعطای مجوز به مسیرهای هوایی و مدیریت ایمنی هوایی، این سازمان قیمت گذاری مسافرت های هوایی رانیز بر عهده دارد؛ همچنین این سازمان به همراه کمیسیون اصلاحات توسعه ای ملی چین (NDRC) اختیار تایید خریدهای اصلی هواپیما توسط چین را بر عهده دارد. در سال 2002 میلادی سازمان هواپیمایی کشوری چین تلاش های ساختاردهی مجدد صنعت هوایی را با ادغام نه شرکت هوایی تحت اختیار خود ادامه داد و نتیجه آن شكل گیری سه گروه هوایی عظیم "Big Three" بود. این گروه شامل سه شرکت هواییChina Eastern Airlines و Air China، China Southern Airlines می باشد.
در حالی که این گروه هوایی بازار هوایی چین را کنترل می نماید، خطوط هوایی دیگری نیز نظیر Hainan Airlines ، Shanxi Airlines ، Shenzhen Airlines ، Xiamen Airlines و Shanghai Airlines با ناوگان منطقه ای خود در رده های بعدی در حال فعالیت می باشند.

شرکت هوایی ملی چین Air China
این شرکت یكی از اعضای گروه هوایی Big Three و دارای ناوگان رسمی حامل پرچم و ملی کشور چین می باشد.
ناوگان این شرکت هوایی شامل 149 فروند هواپیما می باشد که از تعداد 123 فروند آن از نوع بوئینگ 737، 747، 757، 767 و 777 بوده و تعداد 26 فرونددیگر آن از نوع ایرباس 319، 320 و 340 بوده و دومین ناوگان بزرگ هوایی چین می باشد. مرکز این شرکت هوایی در شهر پكن واقعاست.
این شرکت بخش اعظم از مالكیت شرکت هواییShandong Airlinesرا دارا می باشد. این شرکآت در سال 2004 میلادی دو خط هواییZhejiang Airlines و China Southwest Airlinesرا به خود اضافه نمود.

شرکت هوایی China Southern Airlines

مرکز شرکت هوایی China Southern Airlines در شهر گوانگژو واقع است. این شرکت دارای بزرگترین ناوگان هوایی در بین خطوط هوایی کشور چین می باشد. تعداد ناوگان این شرکت به 184 فروند می رسد و تعداد 91 فروند آن از نوع بوئینگ 737، 747، 757، 777 بوده و تعداد 43 فروند دیگر آن از نوع ایرباس 319، 320، 321 و 330 بوده و مابقی از نوع امبرائر 145-ERJ و مك دانل داگلاس MD-82 و 90-MD می باشد. خطوط هوایی تابع و زیرمجموعه این شرکت شامل Shantou Airlines، Xiamen Airlines، China Northern Airlines، Guizhou Airlines، Zhuhai Airlines، Guangxi Airlines و Xinjiang Airlines می باشد. این شرکآت هوایی برای خرید 5 فروند هواپیمای ایرباس 380 و 13 فروند بوئینگ 787 اقدام نموده است.

شرکت هوایی China Eastern Airlines
مرکز شرکت هواییChina Eastern Airlines در شهر شانگهای واقع است و چند خط هوایی زیر مجموعه این شرکت شامل Great، Yunnan Airlines، Wall Airlines ،China Northwestern Airlines می باشد. این شرکت صاحب سومین ناوگان بزرگ کشور چین میباشد. تعداد ناوگان این شرکآت 160 فروند بوده و شامل 44 فروند بوئینگ 737 و 98 فروند ایرباس 320 ، 319، 310، 300بعلاوه 18فروند هواپیمای مك دانل داگلاس 82-MD و 11-MD، 90-MD می باشد. در سال 2005 میلادی این شرکت برای خرید 15 فروند هواپیمای بوئینگ 787 اقدام نمود.

شرکت های هوایی خصوصی
علاوه بر خطوط هوایی دولتی، این کشور جایگاهی برای ظهور خطوط هوایی خصوصی نیز می باشد. شرکت های Okay Airlines،Spring Airlines و United Eagle Airlines هم اکنون در حال فعالیت در این بخش می باشند. چند شرکت هوایی نیز آماده دریافت اجازه برای ورود به بخش هوایی چین می باشند. این شرکت ها عبارتند از (Jade Cargo International (Shenzhen و Huaxia Airlines Chongqing.

فرودگاه ها
برنامه های فعلی فرودگاه های چین توسعه فرودگاه های پكن و شانگهای به عنوان مراکز اصلی حمل و نقل هوایی ملی و فرودگاه های بین المللی کشور چین می باشد و به دنبال آن توسعه و گسترش فرودگاه های متصل به این فرودگاه های اصلی دنبال میشود. در یك خط مشی، سازمان هواپیمایی کشوری چین (CAAC) اقدام به تهیه برنامه ای برای ساخت تعدادی فرودگاه در منطقه غرب این کشور نموده است.
کشور چین در مجموع 147 فرودگاه دارد که از این تعداد 22 عدد از آن ها قابلیت نشست و برخاست هواپیماهایی مانند بوئینگ 747 وبوئینگ 777 را دارا هستند.
سه فرودگاه بزرگ این کشور به عنوان مراکز ملی و منطقه ای شناخته می شوند که عبارتند از فروگاه بین المللی پایتخت چین پكن (BCIA)، فرودگاه شانگهای پودونگو و فرودگاه گوانگژو بایون. از طریق این سه فرودگاه مرکزی کشور چین، 38 درصد از حجم کل مسافرین کشور چین در سال 200. میلادی جابجا شده اند.
بر طبق گزارشات انتظار می رود تعداد فرودگاه های کشور چین در سال 2010 به 187 فرودگاه برسد.

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”