.
[External Link Removed for Guests]
B-2 spilit از مدل هواپیماهایی است که با بکار گرفتن تکنولوژی و روش های مخصوصی در ساخت ان سعی شده علاوه بر مخفی بودن (حتی المقدور ) ازدید رادارهای زمینی از نظر ایجاد پرتوهای مادون قرمز ، تولید صدا ، و امواج رادیویی نیز در حباب استتار قرار گیرد. برای مخفی نگه داشتن این هواپیما از دید رادار بنابر محاسبات و تجربیات شکل ها و زوایای مخصوص هندسی برای ان در نظر گرفته اند و مضافا از علوم الکترونیک و تعیین جنس مناسبی برای بدنه و سایر قسمت ها ، نهانسازی بر اساس شکل هندسی در مقابل رفتار انعکاسی امواج رادار را بهبود بخشیده اند. یکی از موارد بکار رفته در این هواپیما روش های تقلیل پرتومادون قرمز ناشی از حرارت موتور و بدنه است . به این عنوان که استتار را بر سرعت ارجح دانسته و برای کم کردن مقدار اشعه ی منتشره مادون قرمز از موتور سعی شده ان را حتی المقدور سردتر از موتور سایر جنگنده ها نگهدارند به همین سبب Backburner را در این هواپیما حذف کرده اند که این امر به معنای کم شدن قدرت موتور و لاجرم سرعت هواپیما می باشد. از طرف دیگر کم شدن سرعت هواپیما حسن دیگری را پدید می اورد و ان کمتر کرم شدن بدنه هواپیما در سرعت های بالاست که اشعه ی مادون قرمز قابل توجهی ایجاد می کند و لذا این هواپیما را با سرعتی کمتر از سرعت جنگنده های معمولی و بدنه ای خنک تر در حباب استتاری بیشتری قرار داده اند. مسئله بعدی سرو صدای هواپیماست .معمولا توربوجت ها صدای زیادی ایجاد می کنند و برای چنین هواپیمایی که هدف اصلی از ساخت ان مخفی بودن به تمام منعا ست مناسب نمی باشد بنابرین علاوه بر حذف Backburner سعی شده موتورهایی با کمترین صدا برای ان طراحی شود در حالیکه چون نوع این هواپیما بمب افکن است و لازم به پرواز در ارتفاع بسیار زیاد می باشد در عین کاستن صدا قدرت لازم را برای ان در نظر گرفته اند تا بتواند حتی فراتر از بمب افکن معمولی به پرواز دراید. سیاست امریکایی ها در طراحی و ماموریت این هواپیما بدینگونه است : هواپیما در مراحل اولیه ماموریت به واسطه سنگینی باک های سوخت و وزن ناشی از حمل بمب سنگین و در مقابل یورش جنگنده های حریف کاملا اسیب پذیر است بنابراین تنها حربه ی موثر ان استتار و اختفای کاملا بی سر وصدا تا رسیدن به هدف مورد نظر می باشد مرحله دوم بمباران سریع و ناگهانی هدف در حداقل زمان و مرحله سوم مصرف شدن قسمت اعظم سوخت و رها شدن بمب ها و سبک شدن کامل هواپیما و بازگشت سرعتی در ارتفاع زیاد و در حالت نیمه استتار به پایگاه خود. لذا انچه که باعث امتیاز این هواپیما نسبت با سایر هواپیما ها می شود فقط و فقط مرحله اول که در اصل اختفای کامل و غافل کردن نیروهای پدافند زمینی و هوایی و رسیدن بالای سر هدف و حمله ناگهانی است و الا نه تنها از نظر نیرو و توان پرواز هیچگونه تفوقی بر جنگنده ها ندارد بلکه حتی در قیاس با انواع قدیمی تر انها نیز قابل رقابت نخواهد بود
[External Link Removed for Guests]
از مزیت ها و از جهتی عیب های B-2 نسبت به هواپیمای همنوع خود یعنی F-117 نداشتن صفحات کنترل عمودی نظیر سکان است مزیت نداشتن سکان به معنی استتار بهتر در مقابل امواج رادار و عیب ان عدم ثبات و تعادل در پرواز و همچنین مانورهای سریع رو به کنار است که بنا بر وجود چنین نقطه ضعفی این هواپیما بدون سیستم کامپیوتری کنترل پرواز بنام (FBW) (Fly by wire ) و تنها با تکیه بر تجربه و مهارت خلبان قادر به پرواز نخواهد بود از طرفی چون برای این هواپیما تمهیداتی برای درگیری هوایی بعد از ماموریت در نظر گرفته نشده و تنها وظیفه ان فرار سریع و بموقع از منطقه است و در چنین حالتی فرار تقریبا در یک خط مستقیم و بدون نیاز به مانورهای خاصی انجام می شود ضرورت وجود سکان در ساختمان ان منتفی تلقی می شود. در ضمن نکته ای که فراموش شد بگویم این که در این نوع هواپیما بسیاری از نکات ائوردینامیکی فدای جنبه استتاری می شوند بعبارتی b-2 و F-117 از نظر ائور دینامیکی هواپیماهای شاخصی
.
نکاتی در باره هواپیمای استتاری B-2 spilit
مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: نکاتی در باره هواپیمای استتاری B-2 spilit
دوست عزیز و گرامی, جناب shafagh 2 
درود بر شما
به نمایندگی از طرف دوستان و علاقه مندان علم هوایی, از زحمات و همچنین نگارش این مقاله تحلیلی بسیار زیبای شما سپاسگذارم.
ذکر چند نکته بسیار مهم در خصوص این مقاله حائز اهمیت میباشند.
نام صحیح بمب افکن آمریکایی B-2 , کلمه Spirit و به معنای (روح) میباشد, در حالیکه لغت Split به معنای (شکاف) است. این نام (Spirit) با توجه به ظاهر رعب آور و شبه مانند B-2 بر روی آن نهاده شده است.
[External Link Removed for Guests]
B-2 Spirit
گمان میکنم نام این سیستم را اشتباه تایپ نموده اید. نام صحیح این سیستم, Afterburner و یا همان (پس سوز) میباشد. Afterburner با تزریق مجدد مقداری سوخت به گازهای خروجی Combustion Chamber و ایجاد یک احتراق مجدد در پشت Turbine ها موجب افزایش مقطعی و فزاینده فدرت موتورها میگردد.
[External Link Removed for Guests]
Afterburner
بمب افکن B-2 از 4 عدد موتور F118-GE-100 ساخت General Electric و با تکنولوژی Turbofan بهره میبرد. همچنین کاهش صدای تولیدی موتور, به عواملی همچون: نسیت کنار گذر (By Pass) فن ورودی و تکنولوژی بکار رفته در بخش Exhaust آن بستگی دارد.
[External Link Removed for Guests]
F118-GE-100
معمولا" در ماموریت های حساس و استراتژیک, چند فروند جنگنده Stealth همچون F-22 Raptor و F-35 Lightning II (پس از ورود به خدمت) بمب افکن های سنگین را همراهی مینمایند.
[External Link Removed for Guests]
در خصوص این قیاس, باید توجه داشته باشید B-2 یک هواپیماهای بمب افکن سنگین میباشد و طبیعتا" نمیتوان Thrust موتورها و مانورپذیری آن را با جنگنده های ضربتی و ... مقایسه نمود. البته مجموع توان موتورهای B-2 معادل 310 کیلونیوتن میباشد و این رقم در مقایسه با ابعاد و نقش این بمب افکن, بسیار حائز اهمیت است.
[External Link Removed for Guests]
همچنین B-2 از لحاظ تجهیزات الکترونیکی همچون رادارهای AESA و APQ-181 و همچنین بهره گیری از تسلیحات اتمی B-61 و B-83 و انواع بمب های پیشرفته JDAM ,GBU-28 ,GBU-57 و حتی موشک های JAASM نسبت به سایر بمب افکن های موجود در دنیا, کاملا برتر میباشد.
سامانه Fly By Wire همانطور که از نامش پیداست, وظیفه انتقال فرامین خلبان به Actuator و Servo Motor های سطوح کنترل اصلی و Jack Screw های سطوح کنترل فرعی را بر عهده دارد و عملکرد آن هیچگونه تاثیری بر روی مدیریت پرواز ندارد. این سامانه با استفاده از امواج آنالیز شده الکترونیکی, فرامین را به مرکز ECU هواپیما منتقل مینماید و پس از پردازش اولیه, این اطلاعات در غالب Data برای سیستم کنترل هیدرولیک ارسال میگردد (کلیه این عملیات در کمتر از چند صدم ثانیه انجام میگیرند). در حال حاضر کمپانی های NASA ,Boeing و Airbus در حال تحقیق بر روی یک روش نوین به نام Fly By Wireless میباشند. در این سیستم فرامین خلبان توسط امواج الکترونیکی به ECU و سپس HSC منتقل میگردد.
[External Link Removed for Guests]
B-2 Upgraded Cockpit
اصلی ترین سامانه مدیریت پرواز با نام Flight Management System و یا همان FMS شناخته میشود. سایر سیستم های مدیریتی همچون ACARS و INS در رده های بعدی قرار میگیرند.
دوست عزیزم, هر 2 هواپیماهای مورد اشاره شما از لحاظ خصوصیات طراحی و ساختار Aerodynamic در نوع خود, جزء سردمداران جهانی میباشند! در B-2 طراحی Overall Delta به همراه زوایای Shape و نسبت Upper Camber (قوس و انحنا) بسیار وسیع بال ها به همراه بهره گیری از Pylon (محافظ موتور) های هم سطح با بدنه و استفاده گسترده از مواد جاذب امواج راداری (RAM) موجب افزایش ضریب جذب امواج و همچنین کاهش چشمگیر Drag در سرعت های بالا و همچنین افزایش سرعت Stall میشود.
[External Link Removed for Guests]
B-2 Spirit - Structure
در F-117 Night Hawk نیز, زوایای Sharp به همراه طراحی Cross Blade در Leading Edge ها و همچین استفاده از Tail با کارایی RudderVator در کنار بهره گیری از مواد RAM موجب کاهش شدید ضریب RCS و انحراف امواج راداری و نهایتا" مصون ماندن از دید رادارهای قدرتمند میشود.
[External Link Removed for Guests]
F-117 Night Hawk
موفق باشید

درود بر شما

به نمایندگی از طرف دوستان و علاقه مندان علم هوایی, از زحمات و همچنین نگارش این مقاله تحلیلی بسیار زیبای شما سپاسگذارم.

ذکر چند نکته بسیار مهم در خصوص این مقاله حائز اهمیت میباشند.
B-2 spilit
نام صحیح بمب افکن آمریکایی B-2 , کلمه Spirit و به معنای (روح) میباشد, در حالیکه لغت Split به معنای (شکاف) است. این نام (Spirit) با توجه به ظاهر رعب آور و شبه مانند B-2 بر روی آن نهاده شده است.
[External Link Removed for Guests]
B-2 Spirit
Backburner را در این هواپیما حذف کرده اند
گمان میکنم نام این سیستم را اشتباه تایپ نموده اید. نام صحیح این سیستم, Afterburner و یا همان (پس سوز) میباشد. Afterburner با تزریق مجدد مقداری سوخت به گازهای خروجی Combustion Chamber و ایجاد یک احتراق مجدد در پشت Turbine ها موجب افزایش مقطعی و فزاینده فدرت موتورها میگردد.
[External Link Removed for Guests]
Afterburner
معمولا توربوجت ها صدای زیادی ایجاد می کنند و برای چنین هواپیمایی که هدف اصلی از ساخت ان مخفی بودن به تمام منعا ست مناسب نمی باشد
بمب افکن B-2 از 4 عدد موتور F118-GE-100 ساخت General Electric و با تکنولوژی Turbofan بهره میبرد. همچنین کاهش صدای تولیدی موتور, به عواملی همچون: نسیت کنار گذر (By Pass) فن ورودی و تکنولوژی بکار رفته در بخش Exhaust آن بستگی دارد.
[External Link Removed for Guests]
F118-GE-100
هواپیما در مراحل اولیه ماموریت به واسطه سنگینی باک های سوخت و وزن ناشی از حمل بمب سنگین و در مقابل یورش جنگنده های حریف کاملا اسیب پذیر است
معمولا" در ماموریت های حساس و استراتژیک, چند فروند جنگنده Stealth همچون F-22 Raptor و F-35 Lightning II (پس از ورود به خدمت) بمب افکن های سنگین را همراهی مینمایند.
[External Link Removed for Guests]
نه تنها از نظر نیرو و توان پرواز هیچگونه تفوقی بر جنگنده ها ندارد بلکه حتی در قیاس با انواع قدیمی تر انها نیز قابل رقابت نخواهد بود
در خصوص این قیاس, باید توجه داشته باشید B-2 یک هواپیماهای بمب افکن سنگین میباشد و طبیعتا" نمیتوان Thrust موتورها و مانورپذیری آن را با جنگنده های ضربتی و ... مقایسه نمود. البته مجموع توان موتورهای B-2 معادل 310 کیلونیوتن میباشد و این رقم در مقایسه با ابعاد و نقش این بمب افکن, بسیار حائز اهمیت است.
[External Link Removed for Guests]
همچنین B-2 از لحاظ تجهیزات الکترونیکی همچون رادارهای AESA و APQ-181 و همچنین بهره گیری از تسلیحات اتمی B-61 و B-83 و انواع بمب های پیشرفته JDAM ,GBU-28 ,GBU-57 و حتی موشک های JAASM نسبت به سایر بمب افکن های موجود در دنیا, کاملا برتر میباشد.
این هواپیما بدون سیستم کامپیوتری کنترل پرواز بنام (FBW) (Fly by wire) و تنها با تکیه بر تجربه و مهارت خلبان قادر به پرواز نخواهد بود
سامانه Fly By Wire همانطور که از نامش پیداست, وظیفه انتقال فرامین خلبان به Actuator و Servo Motor های سطوح کنترل اصلی و Jack Screw های سطوح کنترل فرعی را بر عهده دارد و عملکرد آن هیچگونه تاثیری بر روی مدیریت پرواز ندارد. این سامانه با استفاده از امواج آنالیز شده الکترونیکی, فرامین را به مرکز ECU هواپیما منتقل مینماید و پس از پردازش اولیه, این اطلاعات در غالب Data برای سیستم کنترل هیدرولیک ارسال میگردد (کلیه این عملیات در کمتر از چند صدم ثانیه انجام میگیرند). در حال حاضر کمپانی های NASA ,Boeing و Airbus در حال تحقیق بر روی یک روش نوین به نام Fly By Wireless میباشند. در این سیستم فرامین خلبان توسط امواج الکترونیکی به ECU و سپس HSC منتقل میگردد.
[External Link Removed for Guests]
B-2 Upgraded Cockpit
اصلی ترین سامانه مدیریت پرواز با نام Flight Management System و یا همان FMS شناخته میشود. سایر سیستم های مدیریتی همچون ACARS و INS در رده های بعدی قرار میگیرند.
در این نوع هواپیما بسیاری از نکات ائوردینامیکی فدای جنبه استتاری می شوند بعبارتی b-2 و F-117 از نظر ائور دینامیکی هواپیماهای شاخصی نیستند
دوست عزیزم, هر 2 هواپیماهای مورد اشاره شما از لحاظ خصوصیات طراحی و ساختار Aerodynamic در نوع خود, جزء سردمداران جهانی میباشند! در B-2 طراحی Overall Delta به همراه زوایای Shape و نسبت Upper Camber (قوس و انحنا) بسیار وسیع بال ها به همراه بهره گیری از Pylon (محافظ موتور) های هم سطح با بدنه و استفاده گسترده از مواد جاذب امواج راداری (RAM) موجب افزایش ضریب جذب امواج و همچنین کاهش چشمگیر Drag در سرعت های بالا و همچنین افزایش سرعت Stall میشود.
[External Link Removed for Guests]
B-2 Spirit - Structure
در F-117 Night Hawk نیز, زوایای Sharp به همراه طراحی Cross Blade در Leading Edge ها و همچین استفاده از Tail با کارایی RudderVator در کنار بهره گیری از مواد RAM موجب کاهش شدید ضریب RCS و انحراف امواج راداری و نهایتا" مصون ماندن از دید رادارهای قدرتمند میشود.
[External Link Removed for Guests]
F-117 Night Hawk
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
- پست: 1606
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۵ آذر ۱۳۸۷, ۱:۴۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 18344 بار
- سپاسهای دریافتی: 12308 بار
Re: نکاتی در باره هواپیمای استتاری B-2 spilit
بمب افکن بی-2 یه تفاوت اساسی با هر پرنده پنهانکاری دارد که گمانم تنها مختص این بمب افکن بوده و هست و شاید خواهد بود
B-2 روح
لبه هاي حملهء بالها در بي-2، به وسيلهء يك جريان الكتريكي بسيار پرقدرت كه منشا آن با جريان خروجي اگزوزهاي بي-2 متفاوت است، شارژ ميشوند.
B-2 روح
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.
- پست: 225
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۲ تیر ۱۳۸۶, ۹:۳۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3045 بار
- سپاسهای دریافتی: 1123 بار
Re: نکاتی در باره هواپیمای استتاری B-2 spilit
با سلام خدمت دوستان
به نظرم یکی از جالبترین نکات در رابطه باB-2 سیستم کنترل، سیستم کنترل پایداری و استفادهٔ هوشمندانه از سطوح کنترل اون که واقعاً یه شاهکاره، برای پنهانکاریهB-2 هم با توجه به پیشرفت سیستمهای پد افندیه در قرن بیستو یکم اپگریدهای زیادی صورت گرفته که خوب خیلی هاشو به اطلاع عموم رسوندن و خیلی هاشم برای همیشه یا حداقل آیندهٔ دور محرمانه خواهد ماند.

به نظرم یکی از جالبترین نکات در رابطه باB-2 سیستم کنترل، سیستم کنترل پایداری و استفادهٔ هوشمندانه از سطوح کنترل اون که واقعاً یه شاهکاره، برای پنهانکاریهB-2 هم با توجه به پیشرفت سیستمهای پد افندیه در قرن بیستو یکم اپگریدهای زیادی صورت گرفته که خوب خیلی هاشو به اطلاع عموم رسوندن و خیلی هاشم برای همیشه یا حداقل آیندهٔ دور محرمانه خواهد ماند.
ways of the West
wisdom of the East
wisdom of the East
- پست: 1785
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۹, ۹:۱۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3440 بار
- سپاسهای دریافتی: 5879 بار
Re: نکاتی در باره هواپیمای استتاری B-2 spilit
.
با تشکر از شما دوست ارجمند و گرامی
- بله در مورد دوکلمه کم دقتی شده بود که شما صحیح ان را عنوان کردید و من عذرخواهی می کنم
- اینکه گفته بودم این دو هواپیما ائوردینامیک شاخصی ندارد به دو دلیل یکی اینکه سیاست های ساخت هواپیماهای اولیه چنین بود که بهبود استتار را بر عملکرد ائوردینامیکی ترجیح می دادند و دوم اینکه هواپیمای B-2 یک هواپیمای all- wing است و مقاومت بیشتری در مقابل هوا دارد
- در مورد سیستم FBW منظور بنده این نبود که خلبان نقشی در کنترل هواپیما ندارد بلکه مقصود تصحیح خودکار عدم پایداری و انحرافات هواپیما در سه محور بنا بر شکل غیر معمول ان توسط بخش مونیتورینگ و مجموعه سنسورهای سیستم FBW بود
- اسکورت حفاظتی بمب افکن ها توسط تعدادی فایتر همیشه مرسوم بوده اما ماموریت B-2 یک عملیات معمولی نیست و من هنوز مطمئن نیستم که ماموریت های عملی و ویژه این بمب افکن در عمق مرز نیروهای حریف توام با اسکورت جنگنده ها باشد ( اگرچه اف -22) زیرا پرواز تعدادی بمب افکن و جنگنده توامان تا مختصات یک هدف مهم و اساسی انهم با رعایت استتار منطقی بنظر نمی رسد زیرا هم درصد کشف یک چنین اسکادرانی توسط رادارهای متعدد افزایش می یابد و هم صدای موتورها و نور مادون قرمز ان مجموعه می تواند استتار و اختفا را مختل کند لذا احیانا ماموریت این بمب افکن با توان استتاری خوبی که دارد در مرحله اول نفوذ منفرد تا هدف و در مرحله بازگشت همراه با نفوذ جنگنده ها ی اسکورت برای خارج کردن ایمن این بمب افکن از منطقه خطر و باز گرداندن به پایگاهش می باشد
قسمتی از مقاله ای که نکات معروضه در مورد b-2 را از ان اقتباس کرده بودم چنین می باشد:
Early stealth aircraft were designed with a focus on minimal (RCS) rather than aerodynamic performance. Highly-stealth aircraft like the F-117 Nighthawk are aerodynamically unstable in all three axes and require constant flight corrections from a (FBW) flight system to maintain controlled flight. Most modern non-stealth fighter aircraft are unstable on one or two axes only. However, in the pursuit of increased maneuverability, most 4th and 5th-generation fighter aircraft have been designed with some degree of inherent instability that must be controlled by fly-by-wire computers.
.
با تشکر از شما دوست ارجمند و گرامی

- بله در مورد دوکلمه کم دقتی شده بود که شما صحیح ان را عنوان کردید و من عذرخواهی می کنم
- اینکه گفته بودم این دو هواپیما ائوردینامیک شاخصی ندارد به دو دلیل یکی اینکه سیاست های ساخت هواپیماهای اولیه چنین بود که بهبود استتار را بر عملکرد ائوردینامیکی ترجیح می دادند و دوم اینکه هواپیمای B-2 یک هواپیمای all- wing است و مقاومت بیشتری در مقابل هوا دارد
- در مورد سیستم FBW منظور بنده این نبود که خلبان نقشی در کنترل هواپیما ندارد بلکه مقصود تصحیح خودکار عدم پایداری و انحرافات هواپیما در سه محور بنا بر شکل غیر معمول ان توسط بخش مونیتورینگ و مجموعه سنسورهای سیستم FBW بود
- اسکورت حفاظتی بمب افکن ها توسط تعدادی فایتر همیشه مرسوم بوده اما ماموریت B-2 یک عملیات معمولی نیست و من هنوز مطمئن نیستم که ماموریت های عملی و ویژه این بمب افکن در عمق مرز نیروهای حریف توام با اسکورت جنگنده ها باشد ( اگرچه اف -22) زیرا پرواز تعدادی بمب افکن و جنگنده توامان تا مختصات یک هدف مهم و اساسی انهم با رعایت استتار منطقی بنظر نمی رسد زیرا هم درصد کشف یک چنین اسکادرانی توسط رادارهای متعدد افزایش می یابد و هم صدای موتورها و نور مادون قرمز ان مجموعه می تواند استتار و اختفا را مختل کند لذا احیانا ماموریت این بمب افکن با توان استتاری خوبی که دارد در مرحله اول نفوذ منفرد تا هدف و در مرحله بازگشت همراه با نفوذ جنگنده ها ی اسکورت برای خارج کردن ایمن این بمب افکن از منطقه خطر و باز گرداندن به پایگاهش می باشد
قسمتی از مقاله ای که نکات معروضه در مورد b-2 را از ان اقتباس کرده بودم چنین می باشد:
Early stealth aircraft were designed with a focus on minimal (RCS) rather than aerodynamic performance. Highly-stealth aircraft like the F-117 Nighthawk are aerodynamically unstable in all three axes and require constant flight corrections from a (FBW) flight system to maintain controlled flight. Most modern non-stealth fighter aircraft are unstable on one or two axes only. However, in the pursuit of increased maneuverability, most 4th and 5th-generation fighter aircraft have been designed with some degree of inherent instability that must be controlled by fly-by-wire computers.
.
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: نکاتی در باره هواپیمای استتاری B-2 spilit
دوست عزیز و گرامی, جناب shafagh 2 
درود بر شما
چنانچه از دیدگاه زمانی و تکنولوژی طراحی هواپیما در دهه 70 و 80 میلادی و تفاوت های بارز آن با روش های مرسوم در یک دهه بعد و اولویت های آمریکا در آن زمان به این مسئله بنگریم, این گفته کاملا" صحیح است. اما در خصوص رعایت قوانین آیرودینامیک در طراحی 2 هواپیمای B-2 و F-117 و همچنین میزان مقاومت در برابر هوا و Drag حاصله از آن, همانطور که ملاحظه میفرمایید این دو هواپیما بسیار فراتر از زمان خود میباشند و نمیتوان آنها را در رده هواپیماهای غیر آیرودینامیک قرار داد.
دلایل شما کاملا" منطقی و علمی میباشند اما توجه داشته باشید در طول عملیات پشتیبانی از یک بمب افکن پنهانکار, جنگنده های Stealth همچون F-22 با بهره گیری از رادارهای AN/APG-77V1 و AN/ALR-94 لزوما" با Formation نزدیک به یکدیگر پرواز نمیکنند و ممکن است محدوده تحت عملیات و فاصله مکانی هریک از آنها, شعاعی بالغ بر 100 کیلومتر را پوشش دهد.
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
موفق باشید

درود بر شما

این دو هواپیما ائوردینامیک شاخصی ندارد به دو دلیل یکی اینکه سیاست های ساخت هواپیماهای اولیه چنین بود که بهبود استتار را بر عملکرد ائوردینامیکی ترجیح می دادند و دوم اینکه هواپیمای B-2 یک هواپیمای all- wing است و مقاومت بیشتری در مقابل هوا دارد
چنانچه از دیدگاه زمانی و تکنولوژی طراحی هواپیما در دهه 70 و 80 میلادی و تفاوت های بارز آن با روش های مرسوم در یک دهه بعد و اولویت های آمریکا در آن زمان به این مسئله بنگریم, این گفته کاملا" صحیح است. اما در خصوص رعایت قوانین آیرودینامیک در طراحی 2 هواپیمای B-2 و F-117 و همچنین میزان مقاومت در برابر هوا و Drag حاصله از آن, همانطور که ملاحظه میفرمایید این دو هواپیما بسیار فراتر از زمان خود میباشند و نمیتوان آنها را در رده هواپیماهای غیر آیرودینامیک قرار داد.
مطمئن نیستم که ماموریت های عملی و ویژه این بمب افکن در عمق مرز نیروهای حریف توام با اسکورت جنگنده ها باشد
دلایل شما کاملا" منطقی و علمی میباشند اما توجه داشته باشید در طول عملیات پشتیبانی از یک بمب افکن پنهانکار, جنگنده های Stealth همچون F-22 با بهره گیری از رادارهای AN/APG-77V1 و AN/ALR-94 لزوما" با Formation نزدیک به یکدیگر پرواز نمیکنند و ممکن است محدوده تحت عملیات و فاصله مکانی هریک از آنها, شعاعی بالغ بر 100 کیلومتر را پوشش دهد.
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]