Hiddenway عزیز.
در مورد صحبت هایی که آن آقا کردند تقریبا صحیح است.
مراحل تعمیر و اورهال هواپیما در ایران کاملا مطابق دستورات کارخانه سازنده و کتاب های ارائه شده توسط آنها می باشد و به طور تئوری هیچ اهمال کاری و قصوری قابل پذیرش نیست.
اما اگر دقیق شویم موضوع کمی سخت تر و غیر قابل توضیح می شود چرا که بیان برخی موضوعات امکان پذیر نیست.
با این حال گاهی دوستان تعمیر و نگهداری اشتباه کوچکی را مرتکب می شوند که بسیار خطرناک است ولی اکثر این موارد توسط QC های مرکز تعمیرات قبل از وقوع حل می شود , مواردی مانند به جای ماندن قطعات در قسمت های مختلف اتفاق افتاده و به سیستم های موجود آسیب رسانده است که در حال حاضر سخت گیری ها بسیار افزایش یافته که اینگونه موارد به حداقل برسد.
گاهی نیز اشبتاه خلبان موجب چنین روی دادی می گردد و البته مورد سوم هم قطعات است , به سبب تحریم هایی که در آن قرار داریم برخی از این اقلام به دست کشورمان نمی رسد و با تعویض های چند باره یا Extend زمانی قطعات مواجه می شود که البته به دلیل خستگی آنها حوادثی را پیش می آورد و یا قطعات از شرکت های دیگری به جزء کارخانه سازنده تهیه می شود که خوب کیفیت نازلی نسبت به نمونه های اصلی دارند.
درصدی از حوادث هم ناشی از شرایط محیطی مانند آب و هوا و یا عدم سازگاری سیستم های موجود در آن با یک منطقه اقلیمی است.
اما در مورد خیانت و ... واقعا من نه اطلاعی دارم و نه می توانم نظری دهم.
پس در کل نتیجه می گیریم از نظر تئوری 100% پرواز ها باید به سلامت انجام شود و خوب است بدانید در بخش غیر نظامی حداقل 80% حوادث اتفاق افتاده در هواپیماهای شرقی و غربی به دلیل خطای انسانی در بخش های مختلف بوده است و درصد کمی به عمر بالای ناوگان و سیار موارد اختصاص دارد.
البته این مواردی که بنده عرض کردم مربوط به بخش غیر نظامی بود و بخش نظامی متفاوت با موارد ذکر شده است که البته اساس آن نیز متفاوت است و بهتر است به این موارد کاری نداشته باشیم.
موفق باشید.
