روشهاي نامگذاري وسايل پرنده

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 504
تاریخ عضویت: شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹, ۱:۰۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1604 بار
سپاس‌های دریافتی: 2353 بار
تماس:

روشهاي نامگذاري وسايل پرنده

پست توسط Ph.Sepehr »

 بخش اول:اتحاد جماهير  (  ) 
در اولين شيوۀ نامگذاري هواپيماهاي روسي،از اختصار معرف وظيفۀ هواپيما يا معرف يك گروه طراحي،به همراه يك عدد معرف نوع استفاده مي  .   ((  .  .  ))  به ساخته هاي آندره  (   ) ،و  ((  ))  وازۀ جنگنده  .( 
   instrebitel   به زبان  ) 
در دهه    شيوۀ نامگذاري جديدي بر اساس نام هاي دفتر  (  نام سرپرست گروه  )  وجود آمده كه همچنان مورد استفاده است،مثلا    نام يك هواپيماي طراحي شده در دفتر طراحي توپولوف  .  طور كلي در اين شيوه،مدلهاي مختلف يك هواپيما با پسوندهاي حرفي مشخص مي شود،اما گاهي هم به روش فرانسوي،با افزودن    به نشانۀ پسوند عدد معرف نوع،معرفي مي  .  پسوند ها گاهي به ترتيب الفبايي،تقدم و تأخر مدل ها را نشان مي دهد،يا اختصارات واژه هاي روسي عملكرد،شرايط و يا تجهيزات ويژه  .  از پايان جنگ جهاني دوم و ايجاد پيمان ناتو، ((  هماهنگ كنندۀ طبقه بندي  ))  در مجموعۀ ناتو تشكيل شد كه مستقلا نامگذاري هواپيماهاي اتحاد جماهير  (  )   جمهوري خلق چين را بر عهده  .  بر شيوۀ نامگذاري اين كميته،حرف اول نام هر هواپيما متناسب با مأموريت آن هواپيما است،مثلا حرف اول همه بمب افكن هاي روسي با حرف بي آغاز مي  .  اين شيوه براي تمايز مدل هاي مختلف از حروف  (  ادامۀ نام  )  مي  .  اين شيوه،نامگذاري سازندگان اصلي بي اهميت است،مثلا هر چند كارخانه روسي سوخو هواپيماهاي  /20/  را توليد كرده،به دليل يكساني طرح اصلي همه آن ها،ناتو هر سه را  (  با پسوندهاي  )   . 
 
تصویر تصویر
[External Link Removed for Guests]

وقتی انسان نمی تواند کلمات مناسب برای بیان احوالش بیابد چه شکنجه ای را تحمل می کند
shapooor
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 504
تاریخ عضویت: شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹, ۱:۰۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1604 بار
سپاس‌های دریافتی: 2353 بار
تماس:

Re: روشهاي نامگذاري وسايل پرنده

پست توسط Ph.Sepehr »

(سلام دوستان.عذر ميخوام كه دير شد)
 بخش دوم:انگلستان 
  اواخر   ((  دفاع  ))  استانداردي براي نامگذاري همۀ هواپيماهاي انگليسي وضع  .  اساس آن شيوه،جنگنده ها با اسامي حيوانات و بمب افكن ها با اسامي مكان ناميده مي    .  ساپ ويت اسنايپ و وستلند وگ تيل نمونه هايي از اين نامگذاري  .  آن شيوه با تغييراتي در نوع  (  تغيير نوع  )  رومي به صورت پسوند اضافه مي  .  
  تغير در اين رويه،از فوريۀ    به كارگيري حروف اختصاري برگرفته از  (  اختصار  ((  ))  به نشانه  )  هواپيماهاي نظامي مرسوم  .  
  يك از شركت هاي هواپيماسازي انگليسي شيوه هاي نامگذاري و شماره گذاري خودشان را داشته اند كه تدريجا و به دليل ادغام هاي پياپي و وضعيت حقوقي آنها،باعث بروز پيچيدگي هايي در اين مورد شده  .  پس از ادغام اورو در شركت تازه تاسيس هاوكر سيدلي در اوايل دهۀ   ،هواپيماي   748(  به  )  بر اساس اين شيوه جديد،  748   شد.به دليل چنين تغييري و تغييرات ديگر،براي پيگيري دقيق روند پيشرفت هواپيماهاي انگليسي،آگاهي از جزئيات تغيير و تحولات شركتهاي انگليسي بسيار ضروري  .  


تصویر تصویر
[External Link Removed for Guests]

وقتی انسان نمی تواند کلمات مناسب برای بیان احوالش بیابد چه شکنجه ای را تحمل می کند
shapooor
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 504
تاریخ عضویت: شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹, ۱:۰۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1604 بار
سپاس‌های دریافتی: 2353 بار
تماس:

Re: روشهاي نامگذاري وسايل پرنده

پست توسط Ph.Sepehr »

 [FONT=Arial Narrow]بخش سوم:ايالات متحدۀ آمريكا 
 [FONT=Arial Narrow]نيروي زميني ايالات متحدۀ آمريكا براي اولين بار در 1919 شيوۀ نامگذاري استانداردي براي هواپيماهايش ابداع كرد.اين شيوه شامل يك دستگاه عدد-حرف بود و نه يك اسم كامل.بر اساس آن شيوه،هواپيماها در15 دسته طبقه بندي شده،با يك اختصار مربوط به نوع هواپيما،يك علامت منها و يك شماره كه در هر دسته از يك شروع مي شد،ناميده مي شدند. 

[FONT=Arial Narrow]در 1924 با اجراي تغييراتي،اختصارات مورد استفاده را بر اساس نوع مأموريت اصلي انتخاب كردند.مثلا حرف اي را براي مأموريت تهاجمي،حرف اف را براي مأموريت شناسايي-عكسبرداري و حرف پي براي تعقيب گرها انتخاب شد. 
[FONT=Arial Narrow]در 1928 پيشوندهايي براي تكميل اين شيوه برگزيده شد،مثلا پيشوند آيكس به نشانۀ آزمايشي بودن مقرر شد.همچنين وقتي كه بمب افكن بي-17 جي براي امور مسافربري تدارك شد،سي.بي-17 جي ناميدند كه اختصار سي معرف باربري و ترابري بود. 
[FONT=Arial Narrow]علاوه بر موارد بر شمرده،از 1941 آمريكايي ها براي تكميل اين شيوۀ نامگذاري،اعداد جمعي را هم به كار گرفتند.به اين ترتيب كه اگر بنا به تجربيات حاصله از ساخت مدل هاي قبلي و يا ملاحظات ديگر،براي كاهش وزن يا بهبود كارايي هواپيماي خارج شده از خط توليد،تغييراتي چشمگير(نسبت به هواپيماي اوليه)درآن داده مي شد،از يك علامت منها همراه با اعداد جمعي(پس از نام هواپيما) [FONT=Arial Narrow]استفاده مي شد.اعداد جمعي از عدد 1 شروع شده،با ضرايب 5 ادامه مي يافت.مثل بي-17 جي-1،بي-17 جي-5 و بي-17 جي-10. 
[FONT=Arial Narrow]از سال 1962 شيوۀ نامگذاري فوق،به صورتي نهايي درآمد و اكنون همۀ هواپيماهاي نيروي هوايي،نيروي دريايي،گارد ساحلي و نيروي زميني ايالات متحده از آن پيروي مي كنند.در اين شيوه،همچنان از يك حرف(معرف نوع مأموريت اصلي) ويك شماره(پس از علامت منها) استفاده مي شود. 
[FONT=Arial Narrow]هر چند اين شيوۀ نامگذاري،براي همۀ هواپيماهاي نظامي ايالات متحده صدق مي كند،هر سازنده اي رويۀ خاصي براي نامگذاري محصولاتش دارد.مثلا هواپيماهاي مدل 49-464 ساختت بوئينگ،به نام استاندارد بي-52 شناخته شده است.لازم به ذكر است كه  [FONT=Arial Narrow] تشريح شده براي هواپيماهاي غيرنظامي صادق نيست.مثلا هواپيماي مسافربري مدل 707 ساخت بوئينگ،به همان نام 707 شناخته مي شود. 
 

 
[External Link Removed for Guests]

وقتی انسان نمی تواند کلمات مناسب برای بیان احوالش بیابد چه شکنجه ای را تحمل می کند
shapooor
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 504
تاریخ عضویت: شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹, ۱:۰۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1604 بار
سپاس‌های دریافتی: 2353 بار
تماس:

Re: روشهاي نامگذاري وسايل پرنده

پست توسط Ph.Sepehr »

[FONT=Arial Narrow]بخش چهارم:جمهوري خلق چين(ببخشيد اگه كمه،چيز خاصي نداره)
شيوۀ نامگذاري هواپيماهاي چيني با هواپيماهاي آمريكايي شباهت هايي دارد،ولي به دليل تفاوت زبان،حرف اول واژه هاي كليدي مورد استفاده متفاوتند.مثلا واژه انگليسي((attack))(معرف هواپيماي تهاجمي در شيوۀ آمريكايي)معادل واژۀ چيني((Qiangjiji))است و در شيوۀ چيني،از اختصار((Q))براي نامگذاري هواپيماهاي ردۀ تهاجمي استفاده مي شود.همچنين براي واژۀ جنگنده از حرف((J))،براي واژۀ آموزشي-جنگنده از حرف((JJ))،براي واژۀ
 [FONT=Arial Narrow] عمود پرواز-هليكوپتر از حرف((Z))،هواپيماي ترابري از حرف((Y)) و براي واژۀ هواپيماي كشاورزي از حرف((N))استفاده مي شود.

 
تصویر تصویر
[External Link Removed for Guests]

وقتی انسان نمی تواند کلمات مناسب برای بیان احوالش بیابد چه شکنجه ای را تحمل می کند
shapooor
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 504
تاریخ عضویت: شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹, ۱:۰۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1604 بار
سپاس‌های دریافتی: 2353 بار
تماس:

Re: روشهاي نامگذاري وسايل پرنده

پست توسط Ph.Sepehr »

[FONT=Arial Narrow]بخش پنجم و پاياني:كانادا
از گذشته هاي دور،كانادايي ها از همان روشهاي نامگذاريهاي آمريكايي و انگليسي براي هواپيماهايشان پيروي كرده اند .شركت كانادايي دهاويلند با استفاده از پيشوند((دي.اچ.سي))و يك شماره گذاري سادۀ عددي محصولاتش را نامگذاري كرده و اسامي پستانداران كانادايي را به آنها منسوب كرده است.مثلا:
((سمور آبي DHC-1 Chipmunk))
شركت كاناداير از پيشوند((سي.ال))و يك عدد مشخصه استفاده مي كند.مثلا سي.ال-13 براي توليدات كانادايي جنگنده آمريكايي اف-86 سيبر و سي.ال-215 براي يك نوع هواپيماي آبي خاكي استفاده مي شود.
بي درنگ پس از پايان جنگ جهاني دوم،((نيروي هوايي سلطنتي كانادا))شيوه اي براي نامگذاري هواپيماهاي نظامي(بر اساس سيستم آمريكايي)ابداع كرد كه در 1966 با انحلال ايرو در نيروي هاي نظامي كانادايي))به سيستم نامگذاري نظامي-ملي كانادا تبديل شد.در اين شيوه،از اختصارات جدول زير استفاده مي شود.حرف((سي))در ابتداي همه ي نام ها،اختصار نگارش انگليسي نام كانادا است.اين اختصارات با يك عدد مشخصۀ نوع(پس از علامت منها)همراه است كه از عدد 100 شروع مي شود.بر اساس اين شيوه،هواپيماهاي نظامي كانادا نام ويژۀخودشان را دارند.مثلا جنگنده آمريكايي اف-104 ساخت شركت لاكهيد به نام سي.اف-104 و هليكوپترهاي آمريكايي اس-61ساخت شركت سيكورسكي به نامسي.اچ-124 خوانده مي شوند.

اختصار مأموريت
CC ترابري
CF جنگنده
CH هليكوپتر
CP گشت زني دريايي
  [FONT=Arial Narrow]CSR   [FONT=Arial Narrow]تجسس و نجات
CT  
[External Link Removed for Guests]

وقتی انسان نمی تواند کلمات مناسب برای بیان احوالش بیابد چه شکنجه ای را تحمل می کند
shapooor
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”