خودروي هيبريدي را بشناسيم

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain II
Captain II
پست: 494
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰, ۱۲:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 699 بار
سپاس‌های دریافتی: 4990 بار

خودروي هيبريدي را بشناسيم

پست توسط marshal1987 »

    برايتان پيشآمده که زمان زيادي را درپمپ بنزين بگذرانيد.شايد به خاطر شلوغي و شايد هم بخاطر کند بودن پمپ،اين مشکلات بدليل بنزيني بودن خودروي شماست.البته نه فقط بنزين بلکه کليه سوخت هاي فسيلي مشکلات مخصوص به خود را دارند. يکي از راههايي که خودروسازان به آن رو آورده اند(براي کم شدن مشکلات و آلودگي هوا) ساخت خودروي هيبريدي است.خودروي هيبريدي چيست و چرا اين نام را بر ان نهاده اند؟خودروهاي هيبريدي چگونه کار مي کنند؟ چرا 20 تا 30 مايل در هر گالون نسبت به خودروهاي بنزيني بيشتر مي روند؟ و نيز چرا آلودگي کمتري نسبت به خودروهاي بنزيني يا ديزلي دارند؟تمامي وسايل نقليه اي که از ادغام دو و يا چند پيشرانه انتقال نيرو که بطور مستقيم يا غير مستقيم به سيستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشين هاي هيبيريدي گوييم . بيشتر خودروهاي هيبريدي توليد شده تاکنون از نوع بنزيني - الکتريکي هستند گرچه بعضي شرکتهاي خودروسازي مانند پژو-سيتروئن خودروهاي هيبريدي از نوع ديزل- الکتريکي نيز توليد کرده اند.در اين گزارش به خودروهاي بنزيني -الکتريکي مي پردازيم. سيستم هيبريدي بنزيني - الکتريکي شامل موتور بنزيني، موتور الکتريکي، و باتري است. 
 
سيستم انتقال قدرت
دو سيستم پيشرانه در خودروهاي هيبريدي را مي توان با هم به رو شهاي مختلفي ترکيب کرد از جمله : سري و موازي. در هيبريد موازي باک بنزين سوخت را به موتور بنزيني مي رساند و باتري ها نيز الکتريسيته را به موتور الکتريکي مي رساند و هر دو موتور بنزيني و الکتريکي هم زمان و تواما به سيستم انتقال قدرت متصل مي شوند و اين قدرت به چرخها مي رسد. در مقابل هيبريدهاي موازي , هيبريدهاي سري قرار دارند. در اين نوع هيبريدها موتور بنزيني ژنراتور را به حرکت در مي اورد و ژنراتور مي تواند باتري ها را شارژ کند يا به موتور الکتريکي قدرت بدهد که اين موتور نيز به سيستم انتقال قدرت متصل است.بنابراين موتور بنزيني در هيبريدهاي سري هرگز به طور مستقيم به سيستم انتقال قدرت نيرو نمي دهد. 
 تصویر
 
 عملکرد خودروي هيبريدي:
موتور بنزيني در خودروي هيبريدي معمولا کوچکتر از يک خودروي معمولي است و از اين رو بهره وري بيشتري دارد.بيشتر خودروها براي توليد نيروي کافي براي ايجاد شتاب سريع نياز به يک موتور نسبتا بزرگ دارند.در موتورهاي کوچک بهره وري و کارايي ميتواند توسط کوچک کردن، سبک کردن قطعات ونيز با کاهش تعداد سيلندرها بهبود پيدا کند.چندين دليل مبني بر اينکه چرا موتورهاي کوچکتر کارايي بالاتر و بهره وري بيشتري نسبت به موتورهاي بزرگتر دارند وجود دارد. 
 
يک خودروي هيبريدي ميتواند:
انرژي را بازيابي ودر باتري ذخيره نمايد. هنگاميکه شما پدال ترمز را فشار مي دهيد, شما در حال تلف کردن انرژي در خودرو هستيد.هر چه خودرو سريعتر رود انرژي جنبشي بيشتري دارد.ترمز کردن اين انرژي را هدر مي دهد و به شکل گرما در مي آورد.در خودروهاي هيبريدي مي توان مقداري از اين انرژي را بازگرداند و در باتري براي استفاده مجدد ذخيره کرد.اين کار با سيستم" ترمز احيا» کننده" انجام مي گيرد.در اين حالت موتور الکتريکي به مانند يک ژنراتور رفتار مي کند و ضمن کند شدن حرکت ماشين اين انرژي جنبشي را صرف شارژ کردن باتري مي کند. بعضي وقتها موتور بنزيني خاموش مي شود: يک خودروي هيبريدي هميشه نياز به روشن بودن موتور بنزيني ندارد. بعضي وقتها براي مثال پشت چراغ قرمز مي توان موتور بنزيني خودروي هيبريدي را خاموش کرد. به کار بردن اصول ايروديناميک براي کاهش نيروي فشاري هوا :راه مطمئن براي کاهش اين نيرو, کاهش ناحيه جلوي اتومبيل وبه کار بردن اصول ايروديناميک در آن است. کاهش اشيا» خارجي روي بدنه خودرو و نيز حذف بعضي از آنها مي تواند در بهبود ايروديناميک خودرو موثر باشد. به کار بردن لاستيک هاي خاص : خودروهاي هيبريدي از يک تاير مخصوص استفاده مي کنند که سفت تر و پربادتر و نيز فشار زيادتري نسبت به تايرهاي معمولي دارد.نتيجه اين کار باعث کاهش نيروي درگ به نصف نسبت به تايرهاي معمولي مي شود. به کار بردن مواد سبک وزن: کاهش وزن کل خودرو راه ساده افزايش کارايي خودرو است. مواد کامپوزيت مانند فيبر کربن يا فلزات سبک وزن مانند الومينيوم و منيزيم مي توانند در کاهش وزن خودرو به کار روند. 
 
مزاياي خودروي هيبريد
شما ممکن است تعجب کنيد که چرا اشخاص به اين سيستم پيچيده علاقه دارند عليرغم اينکه بيشتر مردم با خودروهاي بنزيني خيلي راحت هستند.دليل اين علاقه دو چيز است اول، کاهش الايندگي و دوم ، بهبود بهره وري و کارايي .اجازه دهيد مثالي از استانداردهاي آلودگي کاليفرنيا بزنيم.که تعيين مي کند چه مقدار از هر نوع الودگي در يک خودرو مي تواند وجود داشته باشد.اين مقدار معمولابر حسب گرم بر مايل (mi/g) بيان مي شود.براي مثال اين استاندارد بيان مي کند که مقدار مونو اکسيد کربن در هر مايل نبايد از 4.3 گرم بيشتر باشد.   
Captain II
Captain II
پست: 494
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰, ۱۲:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 699 بار
سپاس‌های دریافتی: 4990 بار

Re: خودروي هيبريدي را بشناسيم

پست توسط marshal1987 »

حالا که با ساختار این نوع خودرو اشنا شدیم می خوام پرفروشترین مدل و در واقع بهینه ترین مدل این خودرو ها رو معرفی کنم


 تویوتا پریوس C  
  تصویر  
  
   خودروی هیبریدی دربازارهای جهانی به خصوص بازار امریکا بشدت فروش داشته و هنوز هم پرطرفدارترین در نوع خودشه .... درواقع تلفیقی از یه خودروی روز با تکنولوژی مصرف کمتر بنزین هست که با پایین ترین قیمت به فروش می رسه ...   این خودرو در حال حاضر حدود 19000 دلاره و مصرف سوخت اون واقعاً کمه به طوری که به ازای هر گالن بنزین 53 مایل رو در سطح شهر میتونه طی کنه !    مایل = 1.60934    گالن = 3.78541 لیتر    حدوداً در هر 100 کیلومتر 4.44 لیتر بنزین مصرف میکنه (در سطح شهر) که این واقعاً در نوع خودش شاهکاره و خیلی میتونه برای هر خریداری جذاب باشه ! (لازم بهذکره در سایت ویکی پدیا اشاره به حالت 2.5 لیتر در 100 کیلومتر هم شده ...)   این خودرو 99 اسب بخار قدرت داره ...   این جذابیت برای ایران درک نمیشه (چون اگه وارد بشه دیگه کسی پراید نمیخره تصویر) ولی در کشور امریکا که هر لیتر بنزین بالای 1 دلار قیمت داره برای خریدار این معنی رو میده که اگه لین خودرو رو به جای یه خودروی شیک تر و باکلاس تر و حتی ارزون تر که مصرفش فقط 6.5 لیتر در 100 کیلومتره بخره میتونه به ازای هر 1000 کیلومتر رانندگی 25 لیتر که بیشتر 25 دلار میشه ، پس انداز کنه !...   با قیمتای امروز خیلی از مردم بخندن به این صرفه جویی (خصوصاً کسایی که درامد سالانشون بیشتر از 80000 دلار در ساله) ولی فرهنگ استفاده بهینه و کمک به محیط زیست داره روز به روز بیشتر جا میفته و از طرفی در این خودرو و خودروهای مشابه سعی شده هرانچه سایر خودروها دارن داشته باشن و حتی بیشتر ....  تصویر  تصویر 
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”