چگونه برانيم تا سوخت كم مصرف كنيم

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 372
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 آبان 1385, 1:36 pm
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 28 بار
سپاس‌های دریافتی: 387 بار

چگونه برانيم تا سوخت كم مصرف كنيم

پست توسط جعفر طاهري »

[FONT=Arial,sans-serif]چگونه برانيم تا سوخت كم مصرف كنيم.  
[FONT=Arial,sans-serif]پس از 35 سال رانندگی با ديدن نحوه رانندگی بعضی از دوستان و فرزندانم ، اينك كاملاً اذعان دارم ، در كاهش مصرف سوخت خودرو ، نحوه رانندگی بيشترين تاثير را دارد . [FONT=Arial,sans-serif]  
[FONT=Arial,sans-serif]سرعت فشردن پدال گاز و انتخاب دنده مناسب ، و استفاده كم از ترمز، و سرگاز راندن ، علاوه بر رعايت بسته بودن شيشه ها و .... برای كم شدن مصرف سوخت ، بيشترين تاثير را دارند.  
[FONT=Arial,sans-serif]راننده ائی كه ، فشار ناگهانی بر پدال گاز وارد ميكند ، نسبت به كسی كه به تدريج ، همراه با افزايش آرام سرعت ، پدال را در حد لازم و با تانی پائين ميدهد ، سوخت بيشتری مصرف ميكند .  [FONT=Arial,sans-serif]در حال حاضر بعضی از شركتهای خودرو سازی ، اخيراً سيستمی را بر روی خودروهای خود نصب ميكنند كه باعث آرام باز شدن دريچه گاز ميشود و در صورت نياز به رانندگی شتابی با يك كليد سيستم را ميتوان از كار انداخت .  
[FONT=Arial,sans-serif] بهترين نحوه رانندگی برای كاهش مصرف سوخت بجز موارد گفته شده ، رانندگی در كمی بالاتر از دنده مرده است .  [FONT=Arial,sans-serif]دنده مرده به حالتی گفته ميشود كه موتور خودرو بعلت عدم توان كشش به لرزش افتاده و يا نزديك به لرزش افتادن است .  
[FONT=Arial,sans-serif]فشار ناگهانی بر پدال گاز ، خصوصاً زمانيكه موتور خودرو، در دورهای پائين و دنده های سبك دوران ميكند ، موجب افزايش مصرف سوخت ميشود .  [FONT=Arial,sans-serif]علت اين امر باز شدن ناگهانی دريچه گاز و ايجاد حالت مكشی توسط موتور است [FONT=Arial,sans-serif] .  
[FONT=Arial,sans-serif]برای كم كردن مصرف سوخت خودرو ، بهتر است با روش پر گاز شتاب نگيربم و در جاده با سرعت حدود نود تا صد در آخرين دنده حركت كنيم .  
[FONT=Arial,sans-serif]اگر چند سال است كه با روش پرگاز ، رانندگی ميكنيد ، نبايد بلافاصله از فردا از روش كم گاز استفاده كنيد، چون ممكن است بجای مصرف كم ، با پديده مصرف زيادتر ، روبرو شويد. برای اينكار بهتر است همراه با تمرين رانندگی كم ترمز ، سرعت گردش دورانی موتور را طی يك دوره چند ماهه آرام آرام پائين بياوريد تا قلق كار، بدستتان بيايد . زيرا رانندگی با دور كم موتور از نوع محاسبه شده ، با نوع بدون در نظر گرفتن عوامل تاثير گذار ، كاملاً متفاوت است و در صورت عملكرد اشتباه بجای سود آوری، زيان آور خواهد بود [FONT=Arial,sans-serif] .  
[FONT=Arial,sans-serif]در جاده های كوهستانی با شيبهای مثبت تند ، لازم نيست از حداكثر دور موتور استفاده كنيد ، كافيست اصطلاحاً سرگاز ، خودرو را بالا ببريد . سرگاز راندن علاوه بر مصرف سوخت كم ، باعث ميشود موتور خودرو در سربالائی كمتر گرم كند . 
[FONT=Arial,sans-serif]رانندگی در كمی بالاتر از دنده مرده و يا سرگاز راندن شايد در ابتدای كار سخت باشد و نتوانيد آنرا بدرستی انجام بدهيد، يعنی بجای اينكه در كمی بالاتر از دنده مرده رانندگی كنيد ممكن است اشتباهاً ، وارد محدوده دنده مرده شده و يا بجای سرگاز راندن ، وارد وضعيت كم گاز راندن بشويد ، اما پس از گذشت مدتی ، مطمئناً احتياجات حداقل موتور خودرو را ، درك ، و بطور خودكار بدون فشار به اعصابتان رانندگی روان و معقولی را خواهيد داشت. . در اين مورد بجز دور سنج و صدای موتور ، درجه دمای آب نيز در صورت بالا نيامدن به شما كمك ميكند كه بدانيد ، دور موتور مناسب و حداقل را ، آيا رعايت كرده ائيد [FONT=Arial,sans-serif]. 
[FONT=Arial,sans-serif]استفاده كم از ترمز ، راننده را وادار ميكند ، عمق ديد رانندگی خود را افزايش دهد و بجای ديد و تفكر مثلاً دويست متری با ديد و تفكر هزار متری رانندگی كند . اين موضوع بجز كاهش مصرف سوخت، باعث اجتناب از حوادثی ميشود كه از نظر رانندگان دويست متری ، ناگهان برای آنها پيش آمده و فرصت عكس العمل مناسب را از آنها سلب كرده است . 
[FONT=Arial,sans-serif]رانندگی در مسيرهای شلوغ شهر، بعلت نياز به ترمز و شتابگيری ، مصرف سوخت را بيشتر ميكند و تمركز راننده برای اجتناب از برخورد ، باعث ميگردد ، مسئله مديريت مصرف سوخت منتفی شود.  
[FONT=Arial,sans-serif]اينك دريافتيم وقتی راننده پدال گاز را ناگهان فشار ميدهد ميزان پاشش سوخت نسبت به آرام فشردن ، بشدت افزايش پيدا ميكند و خودرو آماده برای ارائه قدرت كافی بمنظور شتابگيری سريع كه در سبقتها مورد نياز است ، ميشود . عادت به اين روش رانندگی در مواقع غير لازم ، حاصلی بجز اتلاف سوخت ، نسبت به مسافت طی شده و صدمه به جعبه دنده و كلاچ و ترمز ندارد .  

[FONT=Arial,sans-serif]در شهر، راننده شتابی ، بعلت همگام نبودن سرعت خودرويش با سرعت وسائل نقليه ديگر، نياز به استفاده مكرر از ترمز دارد بهمين علت باعث ايستائی ترافيك در خودروهای پشت سر ميگردد و مصرف سوخت آنها را نيز، افزايش ميدهد [FONT=Arial,sans-serif] .  

[FONT=Arial,sans-serif]در سربالائی هائی كه سبقت مجاز نيست ، اگر در عقب يك كاميون كند رو قرار بگيريم ، با فرض اينكه كاروان براه افتاده در پشت كاميون بيش از ده خودرو باشد و خودرو ما يازدهمی به بعد باشد مجبور ميشويم گاهی كاملاً توقف كنيم ؛ در حاليكه كاميون سردسته كاروان ، مثلاً با سرعت سی كيلومتر بطور يكنواخت و بدون كاهش سرعت در حال بالا رفتن است . چنين مشكلی را رانندگان شتابی با ترمز گرفتنهای مكرر برای بقيه ايجاد ميكنند .  
[FONT=Arial,sans-serif]اگر جزء رانندگان تازه كار هستيد لازم نيست به مصرف سوخت خودرويتان فكر كنيد ، كافيست خودرو را فقط با دور موتور خيلی زياد نرانيد و كاری به راندن با دور كم نيز نداشته باشيد و سعی كنيد همگام با ترافيك سرعت خود را تنظيم كنيد، هر چند كه هرگز، همانند خلبانان جتهای جنگی در يك فورميشن پروازی موقعيت خود را حفظ نخواهيد كرد ، زيرا بطور طبيعی هنوز فكر شما درگير تنظيم و هماهنگ شدن پا و دستتان برای كلاچ ، دنده ، فرمان و جلوگيری از تصادف است .  
[FONT=Arial,sans-serif]يادتون باشه هرگز مثل بعضی از رانندگان تاكسی نرانيد چون آنها برای كسب معاش ، مجبورند شتابی و ترمزی عمل كنند وگرنه مسافر خود را از دست ميدهند.  
[FONT=Arial,sans-serif]---------------------------------------------------------------- 
[FONT=Arial,sans-serif]مديريت مصرف سوخت در خودروهای اتوماتيك 
[FONT=Arial,sans-serif]در خودروهای دنده اتوماتيك كه دارای مبدل گشتاور هيدروليك هستند ؛ همواره كمی هرزگردی وجود دارد و اتصال بين موتور و گيربكس ، بطور كامل برقرار نميگردد ( مبدل گشتاور وسيله انتقال نيروی گردشی موتور به جعبه دنده است ، و نوعی كلاچ محسوب ميشود كه در آن گردش پره های محرك سمت موتور ، با به حركت انداختن گردابی شكل روغن تحت فشار ، باعث چرخش پره های تاثير پذير سمت گيربكس برای گردش ميشود . ) 
[FONT=Arial,sans-serif]اين هرزگردی برای ارائه قدرت و جلوگيری از وارد شدن شوك به جعبه دنده ، گاهی بيشتر از وضعيت عادی شده و حالتی شبيه به نيم كلاچ را برای خودروهای اتوماتيك دارد، كه برای شروع حركت و شيبها لازم است . 
[FONT=Arial,sans-serif] زمانيكه پدال گاز را به سبك رانندگان شتابی ، بيش از نياز طوری فشار ميدهيم كه تعويض دنده سبك به سنگين انجام نشود در واقع باعث يك نوع هرزگردی غير لازم ميشويم كه سوخت بيشتری ، بعلت دوران بالای موتور هدر ميرود ( هرزگردی بين پره های مبدل بر اثر فشار روغن با فاصله گرفتن پرهای محرك و گردنده صورت ميگيرد ) . برای كنترل اين حالت فشردن تدريجی و آرام پدال گاز موثر است . 
[FONT=Arial,sans-serif]با كمی تبحر ، ميتوان از هنگام شروع حركت بقصد رسيدن به سرعت مطلوب ، تعويض دنده ها را در دور موتور تنظيم شده كمتر از خودرو ساز نيز انجام داد . برای مثال در خودرو سوزوكی 2400 گراند ويتارا اتوماتيك ؛ وقتی گيربكس وارد دنده دو شد و سرعت به كمی بيش از نيمه تعويض دنده دو به سه رسيد ، اگر پا را از روی پدال گاز برداريد و به آرامی مجدداً فشار دهيد ، متوجه ميشويد خيلی زودتر از رانندگی عادی دنده سه درگير ميشود و همين عمل نيز در دنده سه باعث درگير شدن پيش از موعد دنده جهار ميشود . به اينصورت يك خودرو دنده اتوماتيك را هم از نظر مصرف سوخت مهار خواهيد كرد . 
[FONT=Arial,sans-serif]معمولاً آخرين دنده يك خودرو اتوماتيك با برداشتن پا از روی پدال گاز حالتی شبيه به تقريباً دنده خلاص را دارد ، بهمين علت در سراشيبی ها ابتدا ترمز كرده و با جابجا كردن دسته دنده به دنده مناسب ، كمتر نياز به ترمز كردن داشته و كنترل خودرو را نيز از دست نخواهيد داد و همچنين در سر بالائی ها اگر ميدانيد با توجه به شيب جاده ، گيربكس ممكن است دائم به دنده های سبك و سنگين برود برای جلوگيری از مصرف سوخت و صدمه به خودرو و توان بهتر برای بالا رفتن ، لازم است از همان ابتدای سربالائی وارد دنده سنگين مناسب ، از طريق جابجا كردن دسته دنده مثلاً به دو و يا سه شويد ، و بصورت روش سرگاز از شيب بالا برويد [FONT=Arial,sans-serif] .  
[FONT=Arial,sans-serif]-------------------------------------------------------------- 
[FONT=Arial,sans-serif]شايد بعنوان يك جوان برای اين نوع رانندگی، اصطلاح رانندگی پيرمردی را بكار ببريد . اما مطمئن باشيد تلفيق رانندگی كم شتاب و كم سرعت ( حدود صد كيلومتر) همراه با رانندگی بدون ترمز ، علاوه بر جلوگيری از اتلاف سوخت ، باعث بموقع رسيدن شما خصوصاً در شب ، اگر تبحر رانندگی شبانه داشته باشيد نسبت به ديگران به مقصد ميگردد . اين موضوع برای من كه دائم السفر هستم ، بارها بعنوان يك راننده كم مصرف ثابت شده است . 
[FONT=Arial,sans-serif]اگر برداشت اشتباه و بد آموزی نشود و اين روش را بدون كسب تجربه طولانی چند ساله بعلت خطرناك بودن و مرگبار بودن انجام ندهيد ؛ يك نمونه را تعريف ميكنم : 
[FONT=Arial,sans-serif] يك بعد از ظهر تابستانی بهمراه دختر كوچكم از شيراز بقصد ماهشهر با پرايد براه افتاديم ، وقتی به جاده اميديه به ماهشهر كه جاده دوطرفه و مستقيم به طول شصت و پنج كيلومتر است رسيديم ، شب شده بود ، با سرعت صد كيلومتر در حال طی كردن آخرين قسمت سفر بوديم ، در راه خودروهائی ديده ميشدند كه با سرعت بيشتر از ما عبور ميكردند ، اين موضوع باعث دلخوری دخترم كه خسته شده و دوست داشت زودتر برسيم شده بود بهمين علت خودروهائی را كه سبقت ميگرفتند را با نام شناسائی ميكرد و ميشمرد. گفتم ميخوای از همه شون بدون زياد كردن سرعت رد بشيم . البته شرطش اينه كه به مامان نگی ! بلاخره پس از دقايقی همه خودروهائی را كه با سرعت بيشتر از ما عبور كرده بودند جا گذاشته و در نهايت زودتر از آنها به ماهشهر رسيديم .  

[FONT=Arial,sans-serif]راز اينكار چيزی نبود بجز رانندگی بدون ترمز همراه با چشمانی سالم و غير آستيگمات توام با تجربه ائی بسيار طولانی از رانندگی در شب و مقدار زيادی چاشنی حماقت . كه همواره متاسفانه در جيب شلوار، در سفرهايم دارم.  
[FONT=Arial,sans-serif] در حاليكه خودروهای سبقت گرفته از ما ، پشت يك كاميون منتظر باز شدن مسير برای سبقت بودند ، چندين بار ، زمانی ما به صف های چند تائی اين منتظران عبور ميرسيديم كه راه لحظاتی قبل ، درست هنگام رسيدنمان به اين جمع باز شده بود و با سرعت صد كيلومتر بديگر خودروها كه كمتر از شصت كيلومتر سرعت داشتند با چراغ علامت داده و يكجا و اصطلاحاً كاروانی ، حق سبقت را از آنها سلب ، و از آنها رد ميشدم .  
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 18 آبان 1393, 10:09 am

Re: چگونه برانيم تا سوخت كم مصرف كنيم

پست توسط caratech »

سلام

یکسری لوازم جانبی هم ارائه میشه که باعث کاهش مصرف سوخت میشه
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”