تجربه 89000 كيلومتر با تيبا

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 446
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 29 بار
سپاس‌های دریافتی: 389 بار

تجربه 89000 كيلومتر با تيبا

پست توسط جعفر طاهري »

.
تجربه 89000 كيلومتر با تيبا صندوق دار sx مدل آذرماه 1392
آيا شنيده ائيد كه خوب و بد بودن خودروهای ساخت داخل ، شانسی هستند . !
دليل خوب بودن بعضی از اين خودروها ناشی از مونتاژ خوب و قطعه خوب هست . شايد به همين دليل بخشهائی از خودرو تيبای ما خوب از آب درآمده .
بيش از سه چهارم كيلومتر طی شده با اين خودرو توسط پسرم بوده و با وجود اينكه طرز كلاچ گرفتنش در بين دنده ها برای رفتن به دنده سبكتر بعلت رها كردن با تاخير پدال كلاچ توام با گاز دادن است اما هنوز خودرو نياز به تعويض صفحه كلاچ ندارد . احتمالاً تا كيلومتر نزديك به صد هزار اين كلاچ دوام خواهد داشت . اما فنرهای خشك كلاچ هنگام تعويض دنده باعث ايجاد لگد ميشوند و تصور ميكنم اگر سازنده اين صفحه كلاچ در تغيير فنر به نوع كمی نرمتر اقدام كند اين ضربه ها حذف خواهند شد . اينك صدای موتور به نسبت قبل كمتر شده اگر دسته موتور قابل انعطاف تری را سايپا نصب ميكرد اگر چه نياز به تعويض مكرر دسته موتور همانند پژوها ايجاد ميشد اما انتقال صدا و لرزش به اطاق ماشين كم ميگشت. لرزش و صدا برای موتوری كه تراكم بالا دارد و بنزينهائی كه اكتان كم دارند طبيعی است ولی با دسته موتورهای طرح جديد و نوع نرمتر ميتوان صدا را كم كرد و با نصب عايق صدا گير بر روی Fire Wall توسط سايپا مبلغ زيادی بقيمت خودرو اضافه نخواهد شد . باك خودرو همانند پرايد تمام فلزی است اما مثل پرايد دارای وان در محل مكش بنزين نيست بهمين علت با بنزين نامرغوب و آبدار ما در كيلومتر حدود 60000 اجرام ناشی از زنگ زدگی باعث خراب شدن پمپ بنزين شد . اگر سازنده مثل پرايد اقدام به نصب وان درون باك ميكرد و يا از باك پلاستيكی كه سبكتر نيز هست استفاده ميكرد درجه بنزين خودرو ما نيز
اصطلاحاً گيج نميزد و پمپ بنزين حداقل تا دويست هزار كيلومتر كار ميداد.
شركتهای بزرگ تمام سعی شان برای كاهش تعدد اقلام استفاده از قطعات يكسان است بنابراين چه لزومی داشت از ساعت خودرو پرايد كه كيفيت كاركرد خود را نشان داده ؛ در تيبا استفاده نشود و ساعت تيبا پس از ده هزار كيلومتر از كار بيفتد و نمايندگی نيز بعلت نبود آن قادر به جايگزينی آن نگردد.
ميل موجگير چرخهای جلو قطعه رابطی دارند كه بعلت اشتباه در جك زدن بمنظور بالا بردن دو چرخ توسط آپاراتی (پنچر گيری) باعث كنده شدن يكی از آنها ميشود . دو مرحله اين اتفاق افتاد تا متوجه شديم علت تلو تلو خوردن در پيچها جدا شدن رابط موجگير هست . اگر سازنده يك قطعه قاب فلزی بوش مانند در ميانه ميل موجگير نصب كند تعميركاران اين نقطه را برای جك زدن
انتخاب و باعث كنده شدن رابط ميل موجگير نميشوند. سنسور ميل سوپاپ بر خلاف خودروهای زمان تحريم تقريباً كاركرد مناسبی داشت و در كيلومتر حدود 70000 سوخت و اما سنسور اكسيژن در پی اشتباه پسرم كه قصد ريختن آب بر روی بدنه رادياتور برای خنك كردن موتور ماشين را داشت پس از 80000 كيلومتر از كار افتاد . استحكام رينگهای فلزی چرخ كمی زياد است و ميبايست در هنگام ضربه خوردن له شده و مقدار ضربه را برای شاسی و اجزاء چرخ كم كند يعنی به عنوان قطعه فدا شونده عمل نمايد . با وجود برخورد با دست اندازهای شديد هيچ اثری از لهيدگی در رينگها مشاهده نكردم و اين موضوع مناسب نيست بهتر است رينگها ضخامت كمتری داشته باشند .
خوشبختانه با وجود رانندگی زياد در باران هيچكدام از چرخها نياز به تعويض
برينگ هنوز پيدا نكرده اند و برينگهای خوبی دارد. با توجه به استفاده از روغن موتور با سطح كيفيت API SL با درجه گرانروی SAE 10W40تا كيلومتر 12000 در هر مرتبه تعويض هيچ كسر روغنی تا كنون مشاهده نكرده ام . و همچنين بر خلاف بعضی از دوستان كه از مشكل كمكها و صدا شاكی هستند خودرو در دست اندازها كاملاً بيصدا هست و هنوز نياز به تعويض بوش و يا كمك ندارد . دسته لاكی و نازك درها در داخل خودرو گرچه زشت هستند اما از استحكام كافی برخوردارند و مشكلی ندارند .
از محسنات تيبا ، نور بسيار زياد آن است كه در شب با روشن كردن نور مه شكن پائين وبهمراه چراغ نور پائين ديد كافی را برای راننده ايجاد ميكند بطوريكه نياز به روشن كردن نور بالا وجود ندارد . با وجود عدم كنترل سرعت در پيچ تا كنون عقب خودرو در نرفته و مناسب رانندگی عادی با سرعت معمولی در پيچ ميباشد . برای بالا رفتن در سر بالائی های آسفالته نيز مشكلی ديده نشده و بحد نياز يك خودرو ارزان قيمت موتور آن جوابگو است و ميتوان گفت از 206 تيپ 2 نيز بهتر صعود ميكند . تا كنون در سربالائی های غير آسفالته كه نميتوان اصطلاحاً دور گرفت و نياز است از دنده يك استفاده كرد، اين خودرو را نرانده ام و نميدانم آيا بسختی و يا بدون مشكل ميتواند بالا برود.
جفتگيری درها را كه موقع تحويل گرفتيم خودم انجام دادم . شايد درها با كمی
اعمال فشار زيادتر بسته ميشوند اما بعلت كيپ بودن هيچگونه صدا و يا باد از خود عبور نميدهند . گشتاور تقريباً مناسب موتور خودرو هنگاميكه دو سرنشين دارد در جاده كفی اجازه راندن موتور را با دور پائين تا حدود نزديك به 2000 بدون نياز به تعويض دنده از پنج به چهار را ميدهد اين موضوع باعث كم مصرف كردن سوخت در مسير ميشود و برای من كه دائم السفر هستم عالی است. اما برای رساندن سرعت به 120 كيلومتر دور موتور كمی از 3000 بالاتر رفته و مصرف سوخت زيادتر ميشود . بر خلاف گفته های ساير دوستان كه خواستار افزايش قدرت و در واقع سنگينتر نمودن دنده نهائی هستند تمايل من سبكتر نمودن دنده 5 اين خودرو توسط سازنده است ، به اينصورت ضمن مصرف كمتر سوخت ،عمر موتور نيز با كاهش دوران بيهوده ،افزايش پيدا ميكند .
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 446
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 29 بار
سپاس‌های دریافتی: 389 بار

Re: تجربه 89000 كيلومتر با تيبا

پست توسط جعفر طاهري »

سلام
تجربه 210000 کیلومتر رانندگی با تیبا طی پنج سال و هشت ماه
اینک که پس از پنج سال و هشت ماه و طی مسافت حدود 210000 (دویست و ده هزار) کیلومتر  و رانندگی در شرایط آب و هوای گرم و محل نگهداری روباز(بدون پارکینگ) تیبای مشکی خود را فروختم  پس از خواندن ((مطلب تجربه 89000 کیلومتر با تیبا)) متوجه شدم تیبا بیش از آنچه که فکر میکردم جان سخت بود. برای مثال تا زمان فروش نیاز به تعویض بلبرینگهای چرخها و تعویض صفحه کلاچ و تعویض دینام پیدا نکرد و برای تعویض قطعات جلوبندی آن با وجود چاله چوله زیاد و سرعت گیرهای غیر استاندارد در خیابانها و مسیر ماهشهر به شیراز من در کیلومتر 140000 (صدو چهل هزار) اقدام کردم که میتوان گفت این تعویض هنوز نیاز نبود و کمی زود بود . بخاطر صدا از عقب خودرو در دست اندازها در کیلومتر 180000 (صد و هشتاد هزار) بوشهای اکسل و لاستیکهای سر کمک عقب عوض شدند و بعد از یک برخورد بد با جدول کمک سمت راننده کج و تعویض شد و هیچکدام از کمکها نیاز به تعویض پیدا نکردند و میتوان تاکید کرد که اگر فلز رینگ چرخ کمی نرمتر بود کمک کج نمیشد. دو سال آخر بخاطر استفاده از خودرو در ترافیک تعویض روغن را با همان گرانروی و سطح کیفیت قبلی در کیلومترهای 10000 (ده هزار ) انجام میدادم. با وجود آشغالهای زنگ زدگی در باک خودرو که هنگام تعویض پمپ بنزین دیده بودم هیچگونه اشکالی در کارکرد پمپ بنزین پیش نیامد . از موردهای عجیب عدم نیاز به تعویض تیغه های لاستیکی برف پاک کن بود که کماکان نه بخوبی گذشته اما بطور قابل قبول هنوز شیشه جلو را تمیز میکرد با وجود اینکه خودرو فاقد پارکینگ بود و اکثر مواقع در مقابل آفتاب قرار داده میشد. سال دوم کارکرد خودرو بر اثر اصابت سنگ شیشه جلو شبیه به تصویر یک جرقه بزرگ آتش ترک برداشت و با وجود اینکه در هنگام داغ بودن از آب شور برف پاکن استفاده میشد این ترک گسترش پیدا نکرد در حالیکه پژو 206 ما هنگامیکه در آفتاب بود و اقدام به شستشوی آن کردم بر اثر خنک بودن آبی که به آن پاشیدم شیشه سالم ناگهان بصورت سرتاسری ترک برداشت و همچنین تیغه های برف پاک کن206 میانگین یکسال و نیم سالم ماندند . کالیپر ترمز جلو سمت راننده از حدود 90000 کیلومتر به بالا گاهی باعث چسبیدن لنت به دیسک میشد و سایش زود هنگام لنت را ایجاد میکرد و پس از اینکه متوجه شدم اشکال ذاتی این کالیپر بعلت گیر کردن پینهای راهنما است ( کالیپر با دو عدد پیچ به مجموعه چرخ جلو متصل میشود و این پیچها از دو عدد بوش که دارای گردگیر لاستیکی هستند عبور میکنند به این دو عدد بوش پینهای راهنما میگویند و پینها باعث حرکت عرضی کالیپر میشوند بطوریکه پس از رها کردن ترمز با جابجایی عرضی کالیپر لنت از دیسک فاصله میگیرد) با خارج کردن پینهای راهنما از گردگیر با استفاده از روغن ترمز و تمیز کردن و سپس گریس نسوز زدن مشکل گیر کردن لنت به دیسک برطرف شد و در کیلومتر 200000 مجددا کالیپر گیر کرد و دوباره سرویس و گریسکاری شد البته اگر از گریس نسوز سیلیکونی سفید رنگ استفاده شود عمر سرویس آن افزایش پیدا میکند از نظر پیشنهاد فنی به شرکت سازنده میتوان گفت در واقع کالیپر از نظر طراحی مشکل فنی ندارد بلکه فعال شدن مکرر ABS برای لاستیکهایی که لغزندگی دارند بعلت کیفیت و یا کارکرد طولانی و نحوه رانندگی باعث ایجاد فاصله غیر متعارف (تولرانس آنرمال) میشود و ورود گرد و غبار به بخش خارجی پینها باعث گریپاژ مجموعه میشوند احتمالا اگر سازنده کالیپر  از گریس سیلیکونی و لاستیکهای گردگیر اصلاح شده استفاده کند دیگر نیازی به سرویس کالیپر در هر دوره حدود 90000 کیلومتر نیز نخواهیم داشت .   با رنگ مشکی نازک و نامرغوبی که این خودرو داشت بجز آثار خط و خش با وجود رطوبت و شرجی ماهشهر زنگ زدگی در هیچ بخش خودرو دیده نشد . جالب است که در تمام سایتها از داشبرد پلاستیکی بی کیفیت تیبا بد گفته شده در حالیکه با تجربه پنج سال و هشت ماه پارک تیبا در  محلهای بدون سقف و تابش آفتاب گرم جنوب میتوان گفت داشبرد تیبا بی کیفیت نیست و دقیقا از پلاستیکی درست شده که برای ماندگاری در گرما و آفتاب فاقد ترک و تغییر شکل میشود و بهتر است نقادان بگویند تیبا دارای داشبردی ساده و غیر زیبا هست و از بی کیفیتی که معادل متریال است برای اینکه غیر فنی شناخته نشوند چیزی نگویند . دسته لاکی درها همانطور که زشت بودند و ظاهر شکننده ایی داشتند هرگز شکسته نشدند . تیبای ما شش راننده (خودم و خانمم و بچه ها) داشت و بیرحمترین آنها از نظر رعایت نکردن سرعت کم برای عبور از دست انداز خودم بودم و همان تعویض بوشهای جلوبندی در کیلومتر 140000 و بوشهای اکسل در 180000 برای آن کافی بود . گیربکس و موتور نیز با وجود بار و تحت فشار بودن در مسیرهای کوهستانی نیاز به تعمیر پیدا نکرد شاید بعلت اینکه تیک آف نکردیم و با دور موتور بیشتر از 3500 رانندگی نکردیم . کارایی نسبی این خودرو و خصوصا ارزان بودن آن نسبت به سایر خودروهای قابل دسترس باعث شد اینک برای خرید رنگ سفید آن با ثبت نام خرید اعتباری اقدام کنم.   با عذرخواهی بعلت عدم امکان کاما گذاری   
 
 
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
Major
Major
پست: 228
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶, ۹:۳۴ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 120 بار
سپاس‌های دریافتی: 327 بار

Re: تجربه 89000 كيلومتر با تيبا

پست توسط مهاجر تنها »


سلام
امنیت تیبا در چه حدیه؟مثل پرایده؟
شما خدای ناکرده تصادف داشتید با تیبا؟
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 446
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 29 بار
سپاس‌های دریافتی: 389 بار

Re: تجربه 89000 كيلومتر با تيبا

پست توسط جعفر طاهري »

سلام
اگر منظورتان از امنیت ، استحکام بدنه تیبا با مقایسه با بدنه پراید میباشد ؛ میتوان گفت بدنه تیبا از نظر شاسی (پروفیل) و پوشش بدنه (گلگیرها و درها و کاپوت و صندوق عقب و سپر جلو و سپر عقب و طاق ) مستحکمتر از پراید است و از نظر پوشش بدنه ، نسبت به چند خودرو دیگر ساخت داخل نیز مستحکمتر است و نیازی به نام بردن آنها بخاطر ایجاد بحثهای تعصبی و بیهوده نمیباشد. بهمین علت خودروهای خانواده تیبا ( تیبا صندوق دار-تیبا هاچ بک_ ساینا صندوق دار - کوئیک) احتمالا با فیس لیفتهای متعدد در آینده افزایش بیشتری خواهند یافت و قیمت و اندازه مناسب شهری و کاربری جاده ایی و عدم وابستگی کمتر آن به قطعات خارجی ، باعث آمار بیشتر آنها نسبت به خودروهای دیگر خواهد شد. خودروی تیبای ما نیز تصادفهای مکرر شهری داشته و خوشبختانه آسیب دیدگی زیادی برای آن پیش نیامد . سپر جلو تیبا در صورت برخورد این خودرو با عقب خودروهایی که سپر آنها همطراز با آن نباشد ، کاپوت را پوشش نمیدهد و باعث آسیب کاپوت میگردد و بهتر است سازنده به سپر جلو ارتفاع بیشتری بدهد و کمی آیرودینامیک خودرو را فدای محافظت از درپوش موتور بنمایند ویا بخش پایینی سپر را از جنس پلاستیک بسازد تا در صورت برخورد قطعه پلاستیکی  بشکند تا با هزینه کم خودرو تعمیر شود. خودرو تیبا با تغییر صندلیها به شکل نیمکتی میتواند بعنوان تاکسیهای خطی ارزان قیمت مورد استفاده قرار بگیرد و راننده و مسافر را از پرایدهای تاکسی بی نیاز سازد چون دوام بدنه و موتور و لوازم تعلیق و محل نشیمن مسافر آن از پراید بهتر است.    
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”