معايب كروز كنترل خودرو
كروز كنترل وسيله ايی هست كه راننده را در مسيرهای كم ترافيك و اتوبانی و در هنگام روز بی نياز از فشردن پدال گاز كرده و سرعت خودرو را ثابت نگه ميدارد . بنابراين استفاده از آن فقط در روز و مسيرهای كم ترافيك و اتوبانی و در حالی توصيه ميشود كه راننده خسته نيز نباشد .
حال اگر در يك مسير كم ترافيك و غير اتوبان از كروز استفاده كنيم چه اتفاقی ممكن است برايمان رخ دهد : در خودرو فاقد كروز در صورتيكه ناگهان وارد شانه جاده شويم عكس العمل طبيعی برداشتن پا از پدال گاز ميباشد و ممكن است بنا به شرايط شانه جاده ، پدال ترمز را نيز فشار بدهيم . اما وقتی كروز فعال است با تاخير چند ثانيه و معمولاً با فشردن پدال ترمز، كروز را از مدار خارج ميكنيم . و اين ثانيه های از دست رفته گاهی حياتی هستند ! بطور معمول راننده ائی كه از كروز استفاده ميكند بيشترين تمايلش خارج نكردن كروز از مدار است ، بنابراين احتمال اينكه از بيشتر تقاطعها بدون كم كردن سرعت ،عبور كند زياد بوده و در واقع به استقبال خطر ميرود .
در هنگام سبقت از وسيله جلوئی خصوصاً تريلرها هنگاميكه با آن موازی ميشويم بهتر است گاز داده و هر چه سريعتر عمل سبقت انجام شود ولی عملاً راننده ائی كه از كروز استفاده ميكند با تانی و آرامی عمل سبقت را انجام ميدهد و حاضر به فشردن پدال گاز نيست . يا اگر ميبينيم كه خودروئی در حال سبقت از ما است و يا از خودرو، روبرو در حال سبقت است با برداشتن پا از رو پدال گاز به سبقت بی خطر او كمك ميكنيم اما وقتی كروز فعال است ناخوداگاه از كمك دريغ كرده و خود را نيز به خطر می اندازيم .
راننده گاهی مجذوب مناظر و رويدادهای كنار جاده ميشود و يا با موبايل صحبت ميكند و يا به صحبتهای قابل انديشيدن بغل دست خود گوش ميكند در اين وضعيتها بدون اراده ، از سرعت خود ميكاهد و بنوعی كم حواسی خود را به جلو جبران ميكند اما اگر كروز در مدار باشد رانندگی با حواس پرتی را رقم ميزند . در واقع علت عمده تصادف من در جاده دو بانده شيراز و برخورد با عقب تانكر نيز بجز مسئله كنجكاوی فنی ، استفاده از كروز كنترل بود. در حاليكه كروز روی سرعت 90 كيلومتر بر ساعت ، مطابق با تابلو اخطار سرعت تنظيم بود در جاده يكطرفه و ترافيك دار وارد مسير پيچ چپ گرد بدون ديد با شيب رو بالا شدم هيچوقت در اين محل من با كروز رانندگی نميكردم . دومين خطا با شروع به تنظيم راديو شروع شد و چون راديو تنظيم نميشد عصبانی شدم و تصوير عقب و بالای تريلی تانكر "هوو" حمل مازوت كه با سرعت حدود ده كيلومتر اينك ديده ميشد و در حال حركت در بخش راست جاده بود از ذهنم پاك شد . بعلت شيب رو به بالا بصورت خودكار مكانيزم گيربكس اتوماتيك دنده را از چهار به دنده سه منتقل كرده بود و با تمام توان و پر گاز با 90 كيلومتر سرعت حركت ميكرد . اشتباه سوم ترس هميشگی و بيش از حد من از تيغهای پهن و بزرگ كمباين هايی بود كه در فصل درو در جاده ميديدم . كمباينی قصد عبور اريب از بخش چپ جاده و رفتن به قسمت راست آنرا داشت و شخصی به راننده كمباين كه ديد سمت راست را نداشت كمك ميكرد اين موضوع باعث شد بدون استفاده از ترمز و يا خارج كردن كروز بيش از حد به سمت راست جاده بروم و پس از اطمينان از عدم برخورد با كمباين با خيره شدن به قطعه دوار شطرنجی شكل و گردنده بالای كمباين بدنبال كشف رابطه حركت آن با چرخهای كمباين شدم . در حاليكه لحظه به لحظه به تانكر كم سرعت نزديك ميشدم غافل از نگاه رو به جلو بودم. پس از عبور از كمباين وقتی به جلو نگاه كردم عقب تريلر تانكر سبز رنگ آنقدر بزرگ ديده ميشد كه فقط فضای راست جاده را ميديدم . احساس ترس از مرگی كه ، تصور ميكردم نميتوانم جلوی وقوع آنرا بگيرم ، در ضمير ناخوداگاهم باعث رخوتی شد كه عامل تاخير يك ثانيه ایی برای عمل غير ارادی ترمز گيری شد. پس از شروع به ترمز گيری كه خوشبختانه با تمام قدرت بر پدال بود و باعث تكانه های موثر سامانه ABS شدم ؛ احتمالاً دو ثانيه بعد با سرعت حدود 70 كيلومتربه عقب تانكر خوردم . شاسی تانكر از نوع غير استاندارد و بالا بود و همچنين محورهای عقب آنرا در منتهی اليه شاسی نصب كرده بودند . پس از برخورد با گارد آهنی پائين تريلر به لاستيك محورسمت چپ خورده و از شدت ضربه تصادف كاسته شد . خودروی من پنج ستاره ايمنی برای برخورد شاسی آن با سرعت 60 كيلومتر ، با جسم صلب را داشت و ده كيلومتر اضافه سرعتم با كسر سرعت تريلر و برخورد سر شاسی با گارد فلزی تريلر و تا شدن آن و برخورد با لاستيك باعث جلوگيری از مجروح شدنم شد . و فقط ضربه كمربند ايمنی و ترك در استخوان جناغ مدتی آزارم داد . بعلت نزديك بودن بيش از حد به تانكر و شوكه شدنم از روش، بزن كله فرمون تا برخورد با رخ پيش نيايد نتوانستم استفاده كنم.
معايب كروز كنترل خودرو
در اين بخش ميتوانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت
- پست: 446
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
- محل اقامت: ماهشهر-شیراز
- سپاسهای ارسالی: 29 بار
- سپاسهای دریافتی: 389 بار
بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها