کارتر چیست؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: چهارشنبه 19 آذر 1399, 4:09 pm

کارتر چیست؟

پست توسط salar mozaffary »

کارتر” که در زبان عامیانه به آن کارتل نیز گفته می‌شود، بخشی از موتور خودرو می‌باشد که دقیقا در زیر موتور قرار گرفته است. کارتر یا کارتل روغن خودرو، محفظه ای است که روغن موتور در زمان خاموشی موتور در آن جمع شده و اصلی ترین و مهم ترین وظیفه این محفظه، نگه داشتن روغن موتور می‌باشد.
 کارتر در پایین ترین بخش پیشرانه قرار گرفته به دلیل قرارگیری در بخش پایین، احتمال برخورد آن با موانعی که در جاده ها و ناهمواری ها وجود دارند زیاد است، در نتیجه، پوششی را به عنوان مراقب یا سینی برای جلوگیری از ورود هرگونه آسیب و یا سوراخ شدن در زیر آن نصب می‌کنند. با آنکه حجم روغن در پیشرانه ها تفاوت دارد اما اغلب درون این محفظه بین ۴ الی ۸ لیتر روغن قرار دارد.
 در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این سوال که “کارتر چیست؟” پرداخته و اطلاعات مفیدی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم.
کارتر یا کارتل؟ :-(بسیاری از افراد در تشخیص نام این قطعه دچار مشکل می‌شوند و نمی‌دانند که آیا نام کارتر درست است یا کارتل! کارتر خودرو در واقع نامی برگرفته از مخترع آن جان هریسون کارتر است که در بسیاری از صنایع به این نام استفاده می‌شود اما نام عامیانه آن نیز با کارتل شناخته می‌شود. در نتیجه هر دو نام در موقعیت و شرایط مختلف توسط افراد گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تصویر
 
اجزای تشکیل دهنده کارترکارتر ([External Link Removed for Guests]) را از ورقه های فولادی پرس شده و همچنین آلیاژ های آلومینیومی به صورت ریخته گری می‌سازند. در پیشرانه خودرو ها اکثرا از کارتر آلومینیومی استفاده بیشتری نسبت به کارتل فولادی می‌شود چرا که کارتر های آلومینیومی از تبادل حرارتی بهتر و بالاتری برخوردار هستند.
 برای جلوگیری از تلاطم روغن در داخل کارتل نیز صفحات فلزی را به طور عمودی در داخل آن قرار می‌دهند. این محفظه از طریق تعدادی پیچ به قسمت زیرین بلوک سیلندر متصل شده و درز بین آن ها نیز به وسیله یک واشر آب بندی می‌شود.
زیر کارتر پیچ هایی قرار دارد که به عنوان پیچ تخلیه روغن و ناخالصی های داخل محفظه عمل می‌کنند و در زمان های تعویض روغن از طریق باز کردن این پیچ ها می‌توان روغن را به راحتی تخلیه کرده و در صورت نیاز از روغن جدید استفاده نمود و آن را درون محفظه کارتر ریخت.
تصویر
این قسمت در اصل به عنوان منبع ذخیره روغن عمل می‌کند، به غیر از موارد گفته شده کارتل به عنوان موتور درون سوز پیستونی نیز محسوب می‌شود که برای خنک کردن روغن داغ موتور از مخزن کف آن استفاده می‌شود.
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”