
از سوی دیگر خودروسازان ایرانی هم با انحصار کامل بازار را به دست گرفته و با سرعت میتازند. نتیجه تمام این موارد نارضایتی بیشتر خریداران خودرو شده است. دراینبین بعضی از خودروهای وارداتی در گمرک دپو هستند. اما تصمیمی درست، شفاف و روشن برای خروج آنها از گمرک و ورود به بازار ایران صورت نمیگیرد. بهعبارتدیگر تمامی نهادهای مرتبط با این قضیه به شکلی از زیر بار مسئولیت خود فرار میکنند. درنتیجه هنوز هم سرنوشت خودروهای خارجی دپو شده در گمرک در هالهای از ابهام قرار دارد.
البته نهادها و ارگانهایی مانند بانک مرکزی، وزارت صمت، دفتر مقررات صادرات و واردات و همچنین گمرک در دامن زدن به نابسامانی در ترخیص خودروها مسئول هستند. در میان تمامی ارگانهای مرتبط با این مسئله، به نگرش و زاویه گمرک در این زمینه میپردازیم:
گره کور گمرک:

یکی از مسائلی که اداره گمرکات درباره عدم اجازه برای ترخیص خودروهای خارجی بیان میکند، عدم رعایت استاندارد این خودروها است. به عبارتی گمرک ادعا میکند که سازمان استاندارد برای خودروهای خارجی دپو شده مجوز استاندارد و صلاحیت امضا نکرده است. به این معنا که خودرویی مانند مرسدس بنز، پورشه و یا تویوتا اجازه ترخیص ندارند، چون استاندارد لازم را برای حضور در جادههای ایران ندارند. اما در مقابل خودرویی مانند پراید ازهرجهت مطابق شرایط استاندارد تولید میشود!
البته مدتی قبل سازمان استاندارد برای امضای مجوز ورود این خودروها از مواضع خود عقبنشینی کرد و بهصورت مشروط تائید مجوز را در نظر گرفت. اما هنوز هم حلقه گمشدهای دراینبین وجود دارد که باعث ایجاد اختلال در روند ترخیص این خودروها میشود.
گمرک بیان میکند که در صورتی اجازه ترخیص را برای این خودروها صادر میکند که وزارت صمت در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. بهعبارتدیگر گمرک بیان میکند، تا زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت سفارش این خودروها اقدامی مؤثر انجام ندهد، گمرک نیز اجازه ترخیص را به خودروهای دپو شده نمیدهد.
آخرین اخبار خودرو را میتوانید در مجله همراه مکانیک دنبال کنید. ما درتلاش هستیم تا شما را از آخرین اخبار قیمت روز خودرو، اخبار جدید طرح فروش خودرو، آخرین اطلاعات و جزئیات خودروهای جدید در دنیا و اخبار خودروهای وارداتی، قیمتگذاری خودرو، خودروهای فرسوده و در یک کلام، تمام اخبار خودروهای داخلی و خارجی مطلع سازیم.
[External Link Removed for Guests]