رانندگی در مناطق صعب العبور

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 250
تاریخ عضویت: جمعه ۱۰ آذر ۱۳۸۵, ۱۱:۰۲ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 11 بار

رانندگی در مناطق صعب العبور

پست توسط Don Corleone »

رانندگی در مناطق صعب العبور

يكي از سخت ترين و در عين حال جالب ترين روشهاي رانندگي، رانندگي كردن در مكانهاي صعب العبور و بيابان و مناطق كوهستانيست.در هر يك ازاين مناطق
روش رانندگي با مكانهاي ديگر فرق ميكند، در اینجا به معرفی برخی از خصوصیات مناطق خاص می پردازیم. اين مكانها عبارتند از:


ماسه سفيد



بيشتر اين ماسه لب دريا يافت ميشه و جنس سنگيني داره بهرانندگي در اين منطقه ميگويند تفريح

رمل سفيد



اين رمل از دريا دور بوده وتپه هايي كه توسط اين رمل درست ميشه به حالت امواج باد بوده و حالتي كشيده و بلندداره بوته در اين نوع رمل خيلي كم
يافت ميشه و تقريبآ همه تپه ها اندازه هم هستندجنس اين رمل تقريبآ سبك و زيرسازي نرمي دارهبه رانندگي در اين منطقه ميگويندسفاري



رمل زرد



تپه هايي كه توسط اين رمل به وجود اومده به حالت امواج بادبوده و درست مثل رمل سفيد حالتي كشيده و بلند داره نظم خواصي در اندازه اين تپه ها
وجود نداره جنس اين رمل از رمل سفيد سنگين تره و زير سازي سفتي دارهبه رانندگيدر اين منطقه ميگويند سفاري




رمل قرمز



اين رمل تقريبآ از دريا دوره و تپههايي كه توسط اين رمل به وجود مياد حاصل امواج باد بوده و به صورت مجموعه تپه دربيابان يافت ميشه جنس اين رمل نرم
و سبكه و زير ساز نرمي داره بوته در اين نوع رملخيلي كمهبه رانندگي در اين منطقه ميگويند سفاري



رمل قرمز و سياه



اينرمل تقريبآ از دريا دوره و تپه هايي كه توسط اين رمل به وجود مياد حاصل امواج بادبوده و به صورت مجموعه تپه در بيابان يافت ميشه جنس اين رمل نرم و سبكه
و زير سازنرمي داره بوته در اين نوع رمل زياد هست.به رانندگي در اين منطقه ميگويند سفاري



رملي و سنگي



بعد از رمل قرمز و سياه سنگ با رمل قاطي ميشه و كم كم بهمنطقه سنگي ميرسه
به رانندگي در اين منطقه ميگويند روبيكون

سنگي



آخرمنطقه رملي منطقه كوهستاني مياد كه ممكنه به دريا نزديك باشه
براي رانندگي كردندر اين مكانها شما به يك ماشين 4x4 شاسي بلند احتياج داريد
به رانندگي در اينمنطقه ميگويند روبيكون







1.ماسه سفيد
بيشتر اين ماسه لب دريا يافت ميشه و جنس سنگينيداره به رانندگي در اين منطقه ميگويند تفريح


رانندگي در اين مكان خيلي ساده می باشد، براي رانندگي در اين مكاننيازي به كم كردن باد چرخ نيست بايد ماشين رو در حالت چهار در چهار ( دو دیفرانسیل فعال )
بگذاريد و در اين مكانتپه يافت نميشه سرعت نرمال در اين مكان بايد حدود 10 تا 40 كيلومتر باشهاستفاده از دنده 1و2 بهتره ودنده 3 توصيه نميشه در دنده 1 در سرعت
پايين تر از 20 و rpmبين 3و5 بازي كنه و دنده 2 rpm ثابت يعني نياز به بازي كردن با گازنداريدفرمون رو ثابت نگه داريد و با توجه به حركت عقب ماشين به راست
و چپفرمون رو به همون طرف بگردونيد و دوباره صاف كنيد.براي پارك كردن ماشين ياايستادن سعي كنيد ماشين رو در حالت سرازير پارك كنيد
توجه كنيد كه در اين نوعماسه با ماشينهاي عادي هم ميشه رانندگي كرد.

· اگه ماشين شما محور جلو هست بادچرخهاي جلو 15 psi و عقب 20 بگذاريد و براي رانندگي از دنده 1 و 2 استفاده كنيد ودرست مثل ماشينهاي
دو دیفرانسیل با گاز بازي كنيد و rpm در دنده 1 بايد بين 3و5 بازي كنه. اگه ماشين محور عقب باشه بايد باد چرخهاي عقب 15 و جلو 20 باشه




2.رمل سفيد
اين رمل از دريا دور بوده و تپه هايي كه توسط اينرمل درست ميشه به حالت امواج باد بوده و حالتي كشيده و بلند داره بوته در اين نوعرمل خيلي كم يافت ميشه و تقريبآ همه تپه ها اندازه هم هستند جنس اين رمل تقريبآ سبكو زيرسازي نرمي داره
به رانندگي در اين منطقه ميگويند سفاري


براي رانندگي در اين نوع رملبايد باد چرخهاي جلو 18 و عقب 15 باشهماشين بايد دو دیفرانسیل فعال و شاسي بلند باشه. رانندگي در اين رمل خطرناك در عين حال
خيلي جالبه چون تپه هايي كه توسط اين نوعرمل ساخته ميشه با فاصله از همديگه قرار دارن شيب تپه به صورت تصاعدي زياد ميشه ونوك اين نوع تپه ها تيزه.
سرعت نرمال رانندگي در اين مكان بين 20 تا 70 ميباشد واستفاده از دندهاي 1و2و3 توصيه ميشه.

بايد حواستون باشه كه موقع بالارفتن از تپهها به صورت كج با دنده 3 بريد بالا و به دامنه كه رسيديد ماشين رو دنده 2 بگذاريد وآخراي تپه دنده يك و سايد رو عوض كنيد توجه داشته باشيد كه سايد عوض كردن خطرناكه وممكنه موقع سايد عوض كردن ماشين چپ بشه
در مورد رانندگي در اين مناطق چيزهاييزيادي هست كه بايد بدونيد .چند توصيه :

چون باد چرخها كمه پس نبايد فرمون رو تا آخر بچرخونيد

هرچه سرعت بيشتر ميشه بازي با فرمون بايد كمتر بشه چون طاير از جا در مياد

هرگاه از تپه اي به صورت كج ميريد بالا اگه ماشين نكشيد سريع فرمون رو بهسمت پايين بشكونيد

ازتپه كه ميريد بالا حتمآ حواستون باشه كه نوك تپه گاز روول كنيد و در دنده 1 قرار دهيد
ترمز به هر روشي در بيابان ممنوع

موقعبالا رفتن از تپه پشت ماشين نبايد بازي كنه

موقعي كه ماشين در دنده 1 هستنبايد گاز رو ممتد بگيريد گاز بايد به صورت متناوب بين rpm 3و5 بازي كنه




3.رمل زرد
تپه هايي كه توسط اين رمل به وجود اومده به حالتامواج باد بوده و درست مثل رمل سفيد حالتي كشيده و بلند داره نظم خواصي در اندازهاين تپه ها وجود نداره جنس اين رمل از رمل سفيد سنگين تره و زير سازي سفتي داره
به رانندگي در اين منطقه ميگويند سفاري



براي رانندگي در اين نوع رمل بايد باد چرخهاي جلو 18 و عقب 18 باشه
ماشين بايد دو دیفرانسیل فعال و شاسي بلند باشه

تپه هايي كه توسط اين رمل ساختهميشه اندازه هم نيست و نظم خاصي ندارهاگه از نظر مدل بخواهيم اونها رو مقايسهكنيم بيشتر شبيه به تپه هاي رمل سفيد هستند
با اين تفاوت كه بوته در آنها زياد يافتميشه

· سرعت نرمال رانندگي در اين نوع رمل و تپه ها بين 5 تا 30 ميباشدواستفاده از دنده 1 و 2 توصيه ميشه



· براي بالا رفتن همان تكنيك تپه هاي رمل سفيدرا بايد به كار بگيريد ولي از 2 به 1 چون در اين رمل سرعت نميتونه زياد باشه اگهسرعت شما زياد باشه جلوي ماشين به دامنه تپه اصابت ميكنه



چند توصيه :



1. چون اين رمل ها زير ساز سفتي دارند نبايد باد چرخ رو كمتر از 18 بگذاريد چون اگهباد كمتر از 18 باشه ممكنه در صورت در آمدن چرخ روي دامنه ماشين چپ بشه
2. فرمون رو تا آخر نچرخونيد
3. اگه موقع بالا رفتن از يك تپه ماشين نكشيد سريعفرمون رو به طرف پايين بشكونيد
4. نوك تپه تيز نيست ولي حتمآ حواستون باشه كهدنده تو يك باشه
5. موقع بالا رفتن از تپه پشت ماشين نبايد بازي كنه
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”