تحليلي ساده از طرح سهميه بندي بنزين

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵, ۱۰:۳۵ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

تحليلي ساده از طرح سهميه بندي بنزين

پست توسط درودبرايران »

چندی پیش و با شروع طرح سهمیه بندی بنزین به این فکر می کردم که چرا بسیاری کارشناسان به کارایی این طرح شک دارند و آنرا بهترین راه ممکن نمی دانند. تحلیل زیر آن چیزی است که به ذهنم رسید و سادگی آن موجب تعجبم شد. تعجبی که در نهایت مرا مطمئن کرد که سهمیه بندی بنزین انگیزه های سیاسی مانند نگرانی از تحریم یا جنگ دارد...

حمل و نقل و قاچاق
حمل و نقل و قاچاق بنزین مهمترین عوامل مصرف بنزین در کشور تا پیش از سهمیه بندی بوده اند. با مصرفی بین 60 تا 90 میلیون لیتر در روز سهم قاچاق چیزی حدود 10 تا 15 میلیون لیتر در روز بوده است که بین 15 تا 25 درصد کل مصرف را شامل می شود. اگر آمار من درست نیستند لطفا اصلاح کنید.

حمل و نقل:
بی شک بخش اعظم مصرف سوخت را شامل می شود. افراد ممکن است به دلائل مختلف کاری، تفریحی یا روزمره اقدام به حمل و نقل در سطح شهر یا بین شهری کنند. میزان حمل و نقل را می توان با ضریبی که مقدار آن به عوامل متعددی بستگی دارد به میزان مصرف سوخت ربط داد. از جمله مهمترین این عوامل متوسط مصرف سوخت پایۀ خودروهای مورد استفاده، کیفیت رانندگی (مانند میزان رانندگی در ترافیک و غیره)، آب و هوا، درصد استفاده از حمل و نقل بنزین سوز و درصد استفاده از حمل و نقل عمومی می باشند. هر کدام از این عوامل تعیین می کنند که حمل و نقل مردم چقدر مصرف بنزین در پی خواهد داشت. با این نگرش، کلیۀ راههای ممکن برای کاهش مصرف بنزین در دو دسته خلاصه خواهند شد. یا باید میزان حمل و نقل را کاهش دهیم، یا ضریب ارتباط دهندۀ حمل و نقل به مصرف بنزین را.

راههای کاهش میزان حمل و نقل:
1- کاهش نیاز مردم به حمل و نقل. خدمات مدرن شهری یکی از مثالهای مهم در این مورد است. بعنوان مثال یک فرد عادی در شهری مثل تهران برای پرداخت قبوض مختلف آب و برق، خرید کوچکترین مایحتاج زندگی و انجام تقریباً هر کاری نیازمند حمل و نقل بسیاری در سطح شهر خواهد بود. بیاد دارم وقتی می خواستم یک کامپیوتر بخرم بارها به بازارهای مختلف سر زدم تا هم قطعۀ مورد نظر و هم قیمت مورد نظرم را پیدا کنم. در کشورهای پیشرفته اینکار فقط با استفاده از اینترنت قابل انجام است و نیازی به اینهمه "حمل و نقل" ندارد. در یک کلام طراحی مناسب یک سیستم اداری اقتصادی می تواند تاثیر زیادی در کاهش میزان نیاز مردم به حمل و نقل باشد. مشکل عملی این روش این است که سیستمیست که در کشور ما تقریباً اصلاً وجود ندارد و پیاده سازی آن زمان، دقت و تخصص بسیاری نیاز دارد که آنراهم فعلاً در کشورمان نداریم...
2- دومین راه کاهش حمل و نقل، اعمال زور است. بدین ترتیب که با وضع قوانین مختلف مردم مجبور به کاهش میزان حمل و نقل خود کنیم. از جملۀ این قوانین ندادن بنزین به مردم یا همان سهمیه بندی کردن آن و یا افزایش قیمت آن است. البته ندادن بنزین به مردم می تواند باعث سوق دادن آنها به حمل و نقل عمومی و غیر بنزین سوز در صورت در دسترس بودن آنها شود. مشکل مهم این روش پیچیدگی عملیاتی(مانند انواع و اقسام استثنائاتی که برای مصرف اقشار مختلف باید در نظر گرفته شود) و راههای در رو و تقلبی است که مردم برای تهیۀ بنزین از آن استفاده می کنند. باید دقت کرد که نیاز را نمی توان کشت. بهر حال مردم نیاز به حمل و نقل دارند و اگر این نیاز کاهش نیابد باید با استفاده از راههای دیگر همچون حمل و نقل عمومی و غیر بنزین سوز و یا راههای خلاف تامین شود. حتماً بیاد دارید مبارزۀ زوری با نیاز مردم به آب در طرح جیره بندی آن چه مشکلاتی در پی داشت...
نکتۀ اضافه اینکه هر دو روش بالا می تواند باعث کاهش ترافیک و آلودگی و نویز شهری هم بشود. تنها استثنا وقتی است که مردم از راههای خلاف قانون بنزین تهیه کنند. دقیقا اتفاقی که هم اکنون در حال افتادن است.


 [External Link Removed for Guests] 


راههای کاهش ضریب ارتباط حمل و نقل به مصرف بنزین:
1- کاهش میزان مصرف سوخت پایۀ خودروهای کشور. وقتی پیکان را که اتوموبیل پر مصرفی است، دسته دسته به مردم می فروشیم و اتوموبیلهای قدیمی بعلت قدرت خرید پایین مردم همچنان در تردد هستند، نباید توقع داشته باشیم مصرف سوخت پایۀ پایینی داشته باشیم. البته موتوسیکلتها را نباید فراموش کنیم که مصرف آنها هم نسبت به میزان حمل و نقلشان قابل توجه است.
2- افزایش کیفیت رانندگی مردم. کاهش میزان ترافیک و ایجاد حس مسئولیت در مردم می تواند مؤثر باشد. البته منظورم این نیست که انواع تبلیغات مضحک در تلویزیون با هدف فرهنگسازی انجام شود. خود مفهوم ایجاد مسئولیت در مردم پیچیده است و یکی از عوامل مؤثر در آن مسئولیت پذیری خود حکومت است. اگر حاکمان به فکر مردم نباشند، مردم هم مسئولیت پذیر نخواهند بود. در هر صورت عوامل مختلف اجتماعی و روانی و اقتصادی در این مورد دخیل هستند که جای بحثش اینجا نیست.
3- کاهش درصد استفاده از حمل و نقل بنزین سوز. امروزه در بسیاری کشورهای پیشرفته خودروهای دیزل بعلت افزایش کیفیت موتور و کاهش میزان آلودگی آنها به لطف تکنولوژیهای پیشرفته، محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. در کشور ما امکان استفاده از گازوئیل به علت گوگرد بالا و تکنولوژی پاین وجود ندارد. در کنار گازوئیل، گاز شاید در کشور ما که دارای ذخایر غنی گاز است اهمیت بیشتری داشته باشد. تلاش برای توسعۀ موتورهای گازسوز می تواند گام مهمی در این راه تلقی شود. البته جالب است که ما در این زمینه هم بسیار عقبتر از نیازمان هستیم و خیلی دیر به فکر افتاده ایم. در کشوری که دم از طراحی جنگنده و ماهواره و غیره می زند، باید برای تولید و انتقال تکنولوژی مخازن گاز CNG از روسیه کمک بگیریم (نقل از بازتاب)...
کاهش درصد حمل و نقل بنزین سوز به یک راه دیگر هم ممکن است: پیاده روی! ممکن است بتوان خیلی کارها را با پیاده روی انجام داد و در اینصورت هم ورزشی انجام شده است و هم مصرف سوخت پایین می آید. نکتۀ نهفته در این روش نیاز به عواملی همچون آسودگی روحی مردم، هوای پاک و مناظر زیبای شهری می باشد. کدامیک از اینها مثلا در تهران و مردمش وجود دارد؟!
4- افزایش درصد حمل و نقل عمومی. حمل و نقل عمومی اگر غیر بنزین سوز باشد که چه بهتر. مانند مترو و اتوبوسهای گازسوز. نکتۀ مهم در حمل و نقل عمومی سهولت و آسایش استفاده از آنهاست. اگر اتوبوس به تعداد کافی وجود داشته باشد و یکبار استفاده از آنها یک سال آدم را پیر نکند (شلوغی، دود، فحش بغل دستی و ...) می تواند عامل تاثیر گذاری باشد. دقت کنیم که حمل و نقل عمومی فقط برای حمل انسان نیست. مثلاً در قسمت اول از راههای کاهش نیاز به حمل و نقل گفتم که خرید بسیاری از اقلام می توانست اینترنتی باشد. در اینصورت حمل تعداد زیادی کالا فقط توسط یک خودرو صورت می گیرد که این یعنی حمل و نقل عمومی.

بدین ترتیب کلیۀ راههای ممکن بغیر از راههای مبارزه با قاچاق بررسی شدند. برای مبارزه با قاچاق روشهای متفاوتی باید اتخاذ شود که اصلاً ربطی به حمل و نقل مردم ممکن است نداشته باشد. همین استفاده از کارت سوخت با محدودیت برداشت روزانه ولی بدون محدودیت کلی و همچنین افزایش قیمت می توانند برخی از این راهها باشند.

در پایان همانطور که حتماً متوجه شدید تمامی این راهها نیازمند تغییرات اساسی در ساختار اداری اقتصادی و اجتماعی کشور دارند بغیر از همان زور! استفاده از زور البته، باعث بدنامی حکومت در چشم مردم و جهان و افزایش هرج و مرج می شود، در حالیکه اثر دراز مدتی در پی ندارد. دقت کنید سادگی این تحلیل بالاست و حتما بهتر از آنرا یک کارشناس عادی می توانست انجام دهد. به این دلیل است که به نظر من انگیزه های سیاسی باعث شده است عنصر زمان در نظر گرفته شود و ساده ترین و دم دست ترین راه یعنی ندادن بنزین به مردم برای کاهش مصرف آن در پیش گرفته شود.
از طرف دیگر البته، چیزی که در این شرایط باید به آن دقت شود اینست که نباید با ساده نگری بگوییم ترافیک اندکی کم شده و مصرف اندکی پایید آمده پس سهمیه بندی کار موفقی بوده است. نکته اینجاست که از نتایج مستقیم ندادن بنزین و به زور کاهش دادن حمل و نقل مردم همین کاهش نسبی ترافیک و مصرف است ولی این کار نتایج نهفتۀ بمراتب خطرناکتر و مهمتری در پی دارد که اثرش ممکن است تا سالها دیده نشود. بعنوان مثال مردمی که باید بزور از اتوبوسهای شلوغ و آلوده استفاده کنند یا در آب و هوای تهران پیاده روی کنند یا بنزین گرانتر تهیه کنند کم کم کارایی خود را بعنوان عناصر تشکیل دهندۀ جامعه بیش از آنچه که هست از دست می دهند و این اثرش در دراز مدت دیده می شود. همچنین ارتباط بسیاری مشاغل با حمل و نقل مردم (مثل تعمیرگاهها) باعث تغییر رویۀ زندگی در جامعه بطرزی سریع می شود که تبعات بسیار زیادی می تواند داشته باشد (اینها فقط دو مثال هستند و با دقت و تحلیل بیشتر می توان تعداد بیشتری را پیدا کرد)...

با تشکر!
بايد امشب بروم...
Major II
Major II
پست: 82
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶, ۸:۴۸ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

پست توسط max_cady991 »

مردم ما به سوخت ارزان و هدر دادن اون عادت کردن! بالاخره باید از یک جایی این عادت بد ترک بشه
Major II
Major II
پست: 198
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۳:۳۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 14 بار

پست توسط f20 »

نفرماييد مردم به سوخت ارزان عادت كرده اند به فرماييد مردم به قيمت سوخت مطابق با در آمدشان عادت كرده اند . همه دولت مردان داد ميزنند بنزين 1000 تومن قيمت داره هيچ كش نميگه بنزين 1000 تومني در جايي هست كه مردم آنجا حد اقل ماهي 3000 دلار ( سه ميليون تومان ) در امد دارند وسايل حمل ونقل عمومي به مراتب از خودروي شخصي مناسب تر هست . فقط يك نگاهي به نقشه متروي فرانسه ، توكيو و ..و بندازيد و آن را با متروي تهران مقايسه كنيد ؟
تصور كنيد شهروندان جنوب كشور با اتوبوسهاي شركت واحد در اين گرما چطوري بايد رفت آمد نمايند .
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵, ۱۰:۳۵ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

حرف f20 کاملا درست است. اگر بنزين در آمريکا ليتري 2 دلار است (حدود 2000 تومان) در حاليست که حقوق افراد معمولي (کارمند يا مهندس عادي) چيزي بالاي 3 يا 4 هزار دلار در ماه است. در اينصورت هر ليتر بنزين يک دوهزارم (2000/1) حقوق آن شخص است. اگر حقوق چنين فردي را ماهي 400 هزار تومان در ايران در نظر بگيريم، هر ليتر بنزين بايد حدود 200 تومان باشد...
حتي اگر بنزين را 200 تومان در هر ليتر به مردم بدهيم يک ايراد ديگر وجود دارد. کي گفته ما بايد نفتي را که زير پايمان خوابيده به همان قيمت مثلاً آمريکا يا اروپا به مردم بدهيم که هرگز به اندازۀ ما نفت ندارند؟ دقت کنيد در آنجا کالاهايي هست که برايشان بسيار ارزان تمام مي شود. مثلا کالاهاي الکترونيک. همان شخص با 4000 دلار حقوق مي تواند با يکماه حقوقش 2 عدد laptop خيلي خوب بخرد ولي شخص ايراني با 400 هزار تومان چي؟! آنها کالاي الکترونيک زياد دارند و آنرا ارزان مي دهند و ما نفت زياد داريم و ...
بايد امشب بروم...
Old Moderator
Old Moderator
پست: 778
تاریخ عضویت: جمعه ۲۶ آبان ۱۳۸۵, ۳:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: ..مازندران..
سپاس‌های دریافتی: 75 بار

پست توسط ghadami2005 »

max_cady991 نوشته شده:مردم ما به سوخت ارزان و هدر دادن اون عادت کردن! بالاخره باید از یک جایی این عادت بد ترک بشه


در مورد ارزان بودن سوخت دوستان عزیز پاسخشو دادن.بنده یه نظر در مورد هدر دادن بنزین دارم:

دوستد عزیز اگه میبینی که موقع پر کردن باک اتومبیل مقداری بنزین میریزه پایین مقصر شخصی نیست که داره بنزین میزنه مقصر اون جایگاهدار نادانیست که نمیخواد از جیب مبارک خرج کنه و یه پمپ با نازل حسگر دار بذاره و مسولین ما هم که ..................

اگه منظورتون مسافرتهای بی مورد شهری هست؟که من واقعا نمیدونم این مسافرت بی مورد چه صیغه ای هست مگه میشه شخصی قصد رفتن به جایی رو بکنه و هیچ هدف و منظوری نداشته باشه.

اگه منظور قاچاق هست که باید عرض کنم خدمت شما که هیچ وقت بنزین کالای قابل توجهی در امر قاچاق نبوده ونیست(این که یه مرز نشین بدبخت بخواد دو تا پیت بنزینببره اونور مرز نه مارو بد بخت میکنه نه اونو میلیاردر) اینو هم همه میدونن ولی خوب برای مثبت جلوه دادن کارشون که تبعات منفیشو الان داریم میبینیم این حرفها رو میزنن
"لشگر گوسفندان که توسط يک شير اداره ميشود,ميتواند لشگر شيران را که توسط يک گوسفند اداره ميشود ,شکست دهد."
Furious Poster
Furious Poster
نمایه کاربر
پست: 361
تاریخ عضویت: جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۵, ۱:۱۵ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 31 بار

پست توسط mostafaa »

max_cady991 نوشته شده:مردم ما به سوخت ارزان و هدر دادن اون عادت کردن! بالاخره باید از یک جایی این عادت بد ترک بشه


چه ربطی داره ؟؟؟ شما یه چیزی از دهن این به اصطلاح مسئولین شنیدیا !!!!!!

اولا که روی دریای نفت خوابیدیم باید قیمت سوختمون با اون کشوری که سالی چند میلیون بشکه نفت وارد میکنه یه توفیری داشته باشه . الان قیمت سوخت در روسیه هم پایینه . و خیلی قیمتهای دیگش . چرا اونا از این ادعاها واسه مردمشون نمیکنند ؟؟؟ چون بجای من من کردن و جیب خودشونو پرکردن و سر مردم به مسائل دیگه گرم کردن , رفتن پالایشگاه ساختند و نیازی به واردات بنزین ندارند و روزی هم شش یا هفت میلیون بشکه صادرات نفت دارند . اما توی این مملکت معلوم نیست اون پول نفت کجا میره . نه باهاش پالایشگاه میسازن نه میدن به مردم نه چیز دیگه . اون پول کجا میره ؟؟؟ فکر کردی درآمدهای دولت کمه ؟ اینها یه دوره ای توی سرشون میزدن که مثلا در فلان زمان انگلیس امتیاز توتون و تنباکو رو گرفته بوده ( گور پدر انگلیس ) اما حالا چی ؟ توتون و تنباکو و سیگار و برق و آب و نفت و بانک و ... همش دست خودشونه که . تا حالا فکر کردی پول این جریمه های خیابون کجا میره ؟؟؟ توی قبض برق از ملت پول صدا و سیما رو میگیرند اما هرچی عشقشون بکشه پخش میکنند . این عین پول زوره و در همین دین اسلام حرامه . اما سنبشون میکشه , میگیرن ... تا حالا فکر کردی توی این شهرداریا چقدر پول از مردم میگیرن ؟ پولش کجا میره ؟ واسه یه پروانه ساخت کلی آدمو تلکه میکنند ( واسه هر پروانه باید چند میلیون بصرفی که گاهی رقماش سر به فلک میکشه !!! ) اما این وضع خدمات و شهرمونه . برخوردشون که دیگه هیچی . انگار با نوکر پدرشون طرفن !!! ... این از این .

مطلب دوم اینکه مگه مردم چند دَهَس دارن پیکان آشغالی رو با مصرف 15-16 لیتر در صد کیلومتر تولید میکنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه این اسرافی که اینا ازش دم میزنن کجا مصرف شده ؟؟؟ اکثرش توی همین ماشینای آشغال و پرمصرف که خودشون تولید کردند . الان توی خیلی کشورای دنیا دارن سواریهای دیزلی تولید میکنند که هم آلودگیشون کمتره هم آلودگی صوتیشون هم قدرتشون بیشتره . اما اینجا چی ؟؟ اگه موتور دیزلی هم روی این لگنا بزارن گازوئیلو چیکار کنند ؟؟؟ گازوئیل لازم برای این موتورا باید میزان سربش حداکثر 55 پی پی اِم باشه در حالی که گازوئیل تولید ایران 5000 پی پی آم سرب داره !!!!!!!!!!!!!! اینم تقصیر مردمه ؟؟؟؟؟؟؟ مردم باید بیل و کلنگ دست میگرفتن پالایشگاه میساختن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ گذشته از اون توی همین گازوئیلم یه وارد کنندهء عمده هستیم !!! سالی یک و نیم میلیارد دلار !!!!!!!!! اینم تقصیر مردمه که زیاد مصرف کردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مطلب سوم اینکه تنها در شهر مسکو روسیه حدود 8 میلیون وسیله نقلیه وجود داره ( اکثرا سواری ) در حالی که کل سواریهای ایران فکر کنم هفت میلیون باشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا اینا انقدر مینالن اما روسها نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بقیه کشورای پیشرفته که دیگه رقماشون خیلی از روسیه بیشتره . یادمه یه موقعی یکی از اساتیدمون میگفت توی این لندن انگلیس پدرسوخته چند برابر تهران ماشین وجود داره اما ترافیکش یک چندم تهرانه !!! اینم تقصیر مردمه ؟؟؟ توی کشورای دیگه هیشکی تک سرنشینه سوار ماشین نمیشه ؟؟؟ همه مردم دنیا ماشین رو میخرن میزارن توی موزه و فقط وقتی خواستن یه مسافرتی برن ازش استفاده میکنن ؟؟؟؟

نه عزیزم این دولت خوب راهی رو یاد گرفته ( البته دولتهای قبلی هم برخی کاراشون مثل این بود اما نه تا این حد ) . راه ساده و میانبر و بی دردسر . تموم مشکلا رو بنداز رو دوش مردم و والمعطل !!! بعدشم بیا بگو سهمیه بندی شجاعانه بود . مگه بارشو تو به دوش میکشی که شجاعانه بود . بدبختیش واسه مردمه . الان من وسط ماه سهمیه بنزین این ماهم تموم شد . ازشم خیلی کم استفاده کردم . اونم یه ماشین کم مصرف طبق گفته های خودشون . جای اینکه ماشینای پرمصرف رو از خط تولید خارج کنند و پالایشگاه بسازن اومدن ات همه ء بار رو گذاشتن روی دوش مردم و حالام وعدهء سر خرمن میدن با پولش فلان میکنیم بهمان میکنیم و مملکت رو گلستون میکنیم . بهتون قول میدم یکی از این کارایی که میگن عملی نمیشه . با شصت میلیارد پول نفت چیکار کردند که حالا با 4-5 میلیارد پول بنزین بکنند .

اون طرح امنیت اجتماعی و جمع آوری اراذلشونم فقط واسه این سهمیه بندی بود . میترسیدن اینا که یخورده دل و جیگر دارن بدجور اعتراض کنند که اتفاقا نمونه هاشو توی تهران و تبریز و ... دیدین .

باقی بقایت .
استحمار یک ملت , بهترین راه برای استعمار آنهاست ...
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵, ۱۰:۳۵ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

mostafaa دوست عزيز:
طبق خبري که در بي بي سي (پايگاه سخن پراکني دشمن به قول کيهان) خواندم ايران داراي 8 ميليون خودروست که به اندازۀ 32 ميليون خودرويي که در بريتانيا وجود دارند بنزين مصرف مي کنند. اين موضوع هم مي تواند ناشي از پايينتر بودن نياز مردم به حمل و نقل (بدليل طراحي صحيح سيستم شهري) و هم پايين بودن ضريب مصرف نسبت به حمل و نقل باشد. اتوموبيلهاي کم مصرف، فرهنگ رانندگي بهتر، حمل و نقل عمومي راحت و قابل استفاده و تلاش براي غير بنزين سوز کردن خودروها از دلائل اين موضوع هستند که به آنها قبلاً اشاره کردم.

نکتۀ بسيار مهمي که شما اشاره کرديد انداختن تقصيرها بگردن مردم است. بعدا در مقاله اي تحليلي جداگانه بررسي خواهم کرد که در جوامع امروزي هرگز مشکلات کلاني مثل مصرف بالاي بنزين را گردن مردم نمي اندازند. اينکار به شدت احمقانه و فريبکارانه است و متاسفانه درصد زيادي از مردم نيز همين باور را دارند. حتما اين جمله را زياد شنيده ايد: "مشکل از خودمان است که..." ولي نگرش کشورهاي پيشرفته که رئيس جمهور عدالت محور و مردمي و عدالت گستر ندارند (بيچاره آمريکاييها و اروپاييها) اينست که نه! مشکل از مردم نيست...
بايد امشب بروم...
Furious Poster
Furious Poster
نمایه کاربر
پست: 361
تاریخ عضویت: جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۵, ۱:۱۵ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 31 بار

پست توسط mostafaa »

f20 نوشته شده:نفرماييد مردم به سوخت ارزان عادت كرده اند به فرماييد مردم به قيمت سوخت مطابق با در آمدشان عادت كرده اند . همه دولت مردان داد ميزنند بنزين 1000 تومن قيمت داره هيچ كش نميگه بنزين 1000 تومني در جايي هست كه مردم آنجا حد اقل ماهي 3000 دلار ( سه ميليون تومان ) در امد دارند وسايل حمل ونقل عمومي به مراتب از خودروي شخصي مناسب تر هست . فقط يك نگاهي به نقشه متروي فرانسه ، توكيو و ..و بندازيد و آن را با متروي تهران مقايسه كنيد ؟
تصور كنيد شهروندان جنوب كشور با اتوبوسهاي شركت واحد در اين گرما چطوري بايد رفت آمد نمايند .


کی گفته 1000 تومن قیمتشه . واقعا این ملت خودشون دارن تیشه به ریششون میزنند !!!!!!!!! چند وقت پیش یکی از وزرا گفت قیمت هر لیتر بنزین پای دولت 500 تومن در میاد که بلافاصله عماد افروغ درمصاحبه ای گفت این طور نیست و زیر 500 تومن قیمت اصلیشه ... اون دوستمون که میگه 2 تومن . شمام میگی یه تومن !!!!!! میشه بگید اینا رو از کجا در اوردید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

در ضمن اگر قصد در نظر گرفتن درآمد سرانه رو دارید باید بگم اعدادتون غلطه . در آمد سرانه در کشورهای پیشرفته که بزرگترین واردکننده های نفت هستند بالای 25 هزار دلار و حتی بالای 30 هزار دلار هست . اگر میخوای بیشتر بدونی برو به سایت فکت بوک سازمان سیا : [External Link Removed for Guests]

تولید سرانه ء برخی کشورها ( طبق آمار سایت فکت بوک ) :

ایران $8,700 ( که اگر همون رقم 193 میلیارد دلار رو در نظر بگیریم سرانه ء ایران میشه حدود سه هزار دلار ... )

اتریش $34,600
ایتالیا $30,200
کره جنوبی $24,500
آمریکا $44,000

روسیه $12,200 ( که اینم به نظرم کمی اغراق آمیز و زیادیه ! )
ایرلند $44,500
انگلیس $31,800
ترکیه $9,000
ژاپن $33,100
مجارستان $17,600

هنگ کنگ $37,300
یونان $24,000
آلمان $31,900
فرانسه $31,100
فنلاند $33,700

دانمارک $37,000
کرواسی $13,400
جمهوری چک $21,900
کانادا $35,600
بلژیک $33,000
استرالیا $33,300

درودبرايران نوشته شده:حرف f20 کاملا درست است. اگر بنزين در آمريکا ليتري 2 دلار است (حدود 2000 تومان) در حاليست که حقوق افراد معمولي (کارمند يا مهندس عادي) چيزي بالاي 3 يا 4 هزار دلار در ماه است. در اينصورت هر ليتر بنزين يک دوهزارم (2000/1) حقوق آن شخص است. اگر حقوق چنين فردي را ماهي 400 هزار تومان در ايران در نظر بگيريم، هر ليتر بنزين بايد حدود 200 تومان باشد...
حتي اگر بنزين را 200 تومان در هر ليتر به مردم بدهيم يک ايراد ديگر وجود دارد. کي گفته ما بايد نفتي را که زير پايمان خوابيده به همان قيمت مثلاً آمريکا يا اروپا به مردم بدهيم که هرگز به اندازۀ ما نفت ندارند؟ دقت کنيد در آنجا کالاهايي هست که برايشان بسيار ارزان تمام مي شود. مثلا کالاهاي الکترونيک. همان شخص با 4000 دلار حقوق مي تواند با يکماه حقوقش 2 عدد laptop خيلي خوب بخرد ولي شخص ايراني با 400 هزار تومان چي؟! آنها کالاي الکترونيک زياد دارند و آنرا ارزان مي دهند و ما نفت زياد داريم و ...


عزیز دل انگیز اول منبع درست و حسابی پیدا کنید بعد ارقام بدید . کی گفته در آمریکا هر لیتر دو دلاره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چند وقت پیش که گفتن باز هم قیمت بنزین در آمریکا زیاد شده تارزه هر گالن ( که با لیتر فرق داره ! هر گالن 3.758 لیتر است !!! ) رسید به حدود سه و نیم دلار !!!!!!!!!!! یعنی هر لیتر حدود 94 سنت .( قیمت سه سال پیش همین یک گالن در آمریکا دو دلار بوده . یعنی به تازگی این قیمتها انقدر گرون شده . یه سر به این لینک بزنید : [External Link Removed for Guests] ) در ضمن سرانه ء تولید ناخالص در آمریکا 44,000 دلار است و قدرت اقتصادی و قدرت خرید مردم یک کشور رو معمولا با اون میسنجن که این سرانه در ایران 8,700 دلار است !! که البته به نظرم سیا این وسط یه شیطونی کرده و یه دروغایی گفته ! چون تولید نالص داخلی ایران رو 193 میلیارد دلار ذکر کرده اما تولید ناخالص بر حسب قدرت خرید رو 600 میلیارد دلار !!!!!!!!!!!!! و تولید ناخالص سرانه ای که رقمش رو ذکر کردم از تقسیم این 600 میلیارد بر جمعیت کشور بدست میاد . که من واقعا توی اون 600 میلیارد شک دارم . چون حداقل باید سطح زندگی ایرانیها طبق این رقم با سطح زندگی ترکیه ایها یکی باشه اما ...

جدای از اینها دولت ایران داره خودروها رو با چندین برابر قیمت به مردم میفروشه ( شما بخونید تو پاچهء مردم میکنه ) و در حقیقت پول بنزینش رو با این چند برابر فروختن ماشین پیشاپیش گرفته حتی گرونتر از اونی که الان ادعا میکنه قیمت اصلیشه ... نمونشم پژو 206 که حدود یازده میلیون در ایران به فروش میرسه اما به قیما سه الی چهار میلیون تومن به خارج صادر شده و خودشون اعلام کردند . و یا پراید که حدود دو تومن قیمت صادراتیشه ...

حالا جالبه که نعمت زاده جدیدا گفته دولت پیشنهاد داده قیمت بنزین آزاد بشه 500 تومان به علاوه ء 100 تومن فعلی یعنی 600 تومن !!!!!!!!!!!!!!!!!!! که کاملا پیداست میخوان مردم رو تلکه کنند و دو لپ دو لپ و هم از توبره و هم از آخور بخورند . دلیلشم همون صحبت عماد افروغ که گفته بود قیمت اصلی زیر 500 تومنه . از طرف دیگه اینها گفتند 500 به علاهء صد تومن فعلی در صورتی که در حال حاضر بنزین معمولی 110 تومن و سوپر 140 تومنه اونوقت اینا بازم میخوان اون 10 تومن و اون 40 تومن رو یارانه بدن ؟؟؟ پیداست دارن دزدی میکنند ...
استحمار یک ملت , بهترین راه برای استعمار آنهاست ...
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1106
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵, ۱۱:۱۲ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 176 بار
سپاس‌های دریافتی: 468 بار
تماس:

پست توسط Mehdi2224 »

نکتۀ بسيار مهمي که شما اشاره کرديد انداختن تقصيرها بگردن مردم است. بعدا در مقاله اي تحليلي جداگانه بررسي خواهم کرد که در جوامع امروزي هرگز مشکلات کلاني مثل مصرف بالاي بنزين را گردن مردم نمي اندازند. اينکار به شدت احمقانه و فريبکارانه است و متاسفانه درصد زيادي از مردم نيز همين باور را دارند. حتما اين جمله را زياد شنيده ايد: "مشکل از خودمان است که..." ولي نگرش کشورهاي پيشرفته که رئيس جمهور عدالت محور و مردمي و عدالت گستر ندارند (بيچاره آمريکاييها و اروپاييها) اينست که نه! مشکل از مردم نيست...

آفرین بر شما
:smile: :smile: :smile:
این نگرش دقیقا نگرش اسلام است . حضرت علی در توصیه اکید خود به مالک اشتر این گونه میگوید

"به یاد داشته باش تو مسئول تمامی مردم و اتفاقاتی هستی که در منطقه تو به وقوع می پیوندد . اگر حتی یک انسان نیز در آن منطقه از فقر تلف شود مسئولیت مستقیم ان مرگ در اخرت بر دوش تو خواهد بود ."
دلیل بردن غذاهاتی شبانه حضرت علی به فقرا نیز همین احساس مسئولیت بود.
ایران $8,700 ( که اگر همون رقم 193 میلیارد دلار رو در نظر بگیریم سرانه ء ایران میشه حدود سه هزار دلار ... )

دوست من لطفا من رو به خودکشی وادار نکنید . درآمد سرانه متوسط درامد کل کشور نسبت به تعداد مردمه که شامل درامد خود دولت نیز میشه نه اینکه حقوق متوسط ماهیانه کشور باشه .
حقوق متوسط بیش از 80% مردم مبلغی کمتر از 400 هزار تومنه و اون درآمده سرانه مربوط به 20 درصد باقی مانده جامعه هست که 80 درصد ثروت جامعه رو در دست دارند . لطفا در ارائه ادله دقت کنید .

تصویرتصویر
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵, ۱۰:۳۵ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

Mehdi2224:
ممنون از تذکر شما. اي کاش عدل علي يا هرآنچه که حرفش را مي زنند پياده مي کردند.

mostafaa:
من 2 دلار تو ذهنم بود ولي نمي دونستم هر گالن 2 دلاره. حقوق 4000 دلار در ماه رو هم بر اساس حقوق يکي از دوستام که اونجاست و چند نفر ديگه گفتم. با حرف شما پس بنزين همون ليتري 100 تومن دقيقا مي شه هم سطح اونجا. و ليتري 600 تومن که...
در ضمن من فکر نمي کنم دليل اينها فقط دزدي باشه. يک مسالۀ مهم يادمون باشه. ادارۀ يک مملکت حداقل در دنياي امروز تفکر مديريتي و ساختار حکومتي بسيار محکمي مي خواد. چيزي که ما نداريم. مي خوام بگم بخشي از اين گرون فروختن و آخرش همه بدبخت بودن بدليل بي عرضگي حاکمان است...
نکتۀ آخر اينکه اگر حرفها و نظرتونو معتدلتر بگين، بقاي بيشتري خواهد داشت! شما که نمي خواي بگن از سيا پول گرفتين اين حرفا رو بزنين مي خواين؟!!
بايد امشب بروم...
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 286
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵, ۱۰:۴۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 25 بار
سپاس‌های دریافتی: 14 بار

پست توسط taktaz »

با سلام،
من فكر ميكنم اين گونه مشكلات و نظاير اون كه زياد هم هست و دوستان به بعضي هاشون اشاره كردند يك مشكل سيستماتيك هست يعني در بيشتر كشورها و جوامعي كه سيستم هاشون (سياسي ، اجتماعي و .. ) بسته هست تصميم سازي همواره از بالا صورت ميگيره يعني يك عده اي (كوچك) براي جمعيتي بزرگ تصميم ميگيرند و بعد ابلاغ و بعد اجرا ميشه و بخاطر اين پروسه هست كه سريعا نارضايتي توليد ميكنه و حتي اگه تصميم درستي هم باشه عملا فشل ميشه چون همه در اتخاذ اون عملا سهمي ندارند و اصولا شفاف سازي امكان پذير نيست. بنابراين تنها راه حل بنيادين حل مسائل اجتماعي اقتصادي و ... مشاركت واقعي و تصميم سازي از سوي فقط و فقط مردم هست.
هر چه بالاتر ميروي , در نظر آنان که پرواز نميدانند کوچکتر به نظر ميرسي (آندره ژيد)
Major
Major
پست: 584
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵, ۲:۵۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 16 بار
سپاس‌های دریافتی: 69 بار

پست توسط majidjon13 »

دروود

موضوع خيلي روشنه که درامد نفتي ايران کجا ميره

شايد شما ماهيت جمهوري اسلامي رو فراموش کردين..(اماده کردن کشوري براي خدمت به امام زمان)

براي رسيدن به اين هدف تمام تلاش و سرمايه ها براي بالا بردن بعد نظامي کشور هستش. تا بتونند حرفي براي گفتن

داشته باشد...انديشه اي که مبني بر ساختن قدرت بزرگ نظامي اسلامي براي کمک به منجي بشر شکل گرفته

و بسياري از درامد هاي نفتي نيز قطعا به اين کار مصرف ميشوند.

در مورد سهيمه بندي بنزين هم کاري بود با عجله بسيار زياد و فشار خيلي بالا روي اقتصاد کشور که باعث بالارفتن تورم شد

ولي به نظر من اين مورد هم به علت احتمالات بالاي جنگ ميباشد.در واقع جهموي اسلامي خودش رو براي اتفاقات شروع

جنگ و احتمالا محروميت هاي جهاني اماده ميکنه تا ضمن جنگ مشکل کمبود بنزين به شيوه ي ديگري حل شده باشه و

نياز کشور به بنزين پايين بياد....ولي رفته رفته با گذشتن از زمان شروع سهميه بندي ترافيک شهر ها داره به ميزان قبل از سهميه بندي ميرسه
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”