پرايد نو يا 405 كار كرده؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 7 مرداد 1386, 8:07 pm

پرايد نو يا 405 كار كرده؟

پست توسط red_tear13 »

salam lotfan rahnamaei konid

سلام لطفاً راهنمایی کنید



دوست عزیز ارسال پست بصورت پینگلیش مجاز نیست
لطفاً قوانین رو رعایت فرمایید
به فارسی برگردانده شد ...
Mohsen1001
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

red_tear13 عزیز

قطعاً 405 با کارکرد کم انتخاب بسیار بهتری نسبت به پراید نو هست.

اما خب قیمتش هم بالاتر از پراید میشه ، اگه از نظر بودجه مشکلی ندارید ، 405 انتخاب بهتریست :D

موفق باشید :razz:
New Member
پست: 8
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 27 خرداد 1386, 1:24 pm

پست توسط M.A.rahimi »

اگرچه 405 خيلي بهتر از پرايده ولي در خريد 405 دست دوم بايد خيلي احتياط كرد چون هزينه تعميرات آن بالاست. بايد مورد خونگي گير بياريد.
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4350
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 اسفند 1384, 1:14 pm
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6692 بار
سپاس‌های دریافتی: 12082 بار
تماس:

پست توسط Mohammad 1985 »

M.A.rahimi نوشته شده:اگرچه 405 خيلي بهتر از پرايده ولي در خريد 405 دست دوم بايد خيلي احتياط كرد چون هزينه تعميرات آن بالاست. بايد مورد خونگي گير بياريد.

درسته هزینه تعمیرش بالاست و برای اینکه ماشین دست دوم رو بخرید باید خیلی حرفه ای باشید ! به نظر من برای رانندگی در شهر با توجه به کوچکتر بودن و کم مصرف بودن پراید صرفه با اون هست ! البته انتخاب یکی از این دوتا کاملا به میزان بودجه و استفاده ای که قرار هست از اون بشه بستگی داره . از نظر ایمنی هم الحود الله هیچ کدوم حرفی برای گفتن ندارن! نگین 405 ایمنه چون من هر دوتای این ماشینها رو تصادفیش رو زیاد دیدم !
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 234
تاریخ عضویت: دوشنبه 5 آذر 1386, 11:21 pm
محل اقامت: ايران
سپاس‌های ارسالی: 13 بار
سپاس‌های دریافتی: 40 بار
تماس:

پست توسط Damavand »

Mohammad 1985 نوشته شده:
M.A.rahimi نوشته شده:اگرچه 405 خيلي بهتر از پرايده ولي در خريد 405 دست دوم بايد خيلي احتياط كرد چون هزينه تعميرات آن بالاست. بايد مورد خونگي گير بياريد.

درسته هزینه تعمیرش بالاست و برای اینکه ماشین دست دوم رو بخرید باید خیلی حرفه ای باشید ! به نظر من برای رانندگی در شهر با توجه به کوچکتر بودن و کم مصرف بودن پراید صرفه با اون هست ! البته انتخاب یکی از این دوتا کاملا به میزان بودجه و استفاده ای که قرار هست از اون بشه بستگی داره . از نظر ایمنی هم الحود الله هیچ کدوم حرفی برای گفتن ندارن! نگین 405 ایمنه چون من هر دوتای این ماشینها رو تصادفیش رو زیاد دیدم !


شرمنده منظور با دوستمن نیست فقط میخوام بگم وقتی آدم رانندگی بلد نباشه سوار کادیلاک یا شورلت و فراری هم باشه امنیت که نداره هیچ ،شهر هم از دست اون نابود میشه
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 234
تاریخ عضویت: دوشنبه 5 آذر 1386, 11:21 pm
محل اقامت: ايران
سپاس‌های ارسالی: 13 بار
سپاس‌های دریافتی: 40 بار
تماس:

پست توسط Damavand »

با سلام
ببخشید توی نقل و قول یه قلط املایی داشتم که منظورم(دوستمون) بود
دوست عزیز من دقیقا تجربه 15 ساله سوار شدن 405 رو میگم اگه از من میشنوی 405 خیلی بهتر از پراید هستش و به قول یکی از بزرگان فیل مرده یا زندش 100 تومان ، بعد از نظر ایمنی برای 405 افت ولتاژ داره با این قوطی کبریت ها مقایسه بشه و دوستان هم گفتند یه ماشین تمیز و خونگی (زیرپایی) 405 پیدا کردی بخري خیلی بهتر از پراید با تمامی مخلفاتش هستش و میزیت دیگه 405 اینکه حداقل 4 نفر توش وقتی میشینن زیاد اذیت نمیشن و اونقدرها که بچه ها گفتن خرج و مخارج نداره اگه اينکه شما بخواهيد هر روز با ماشين بريد بالاي قله دماوند؛و فواید دیگه 405 ...
در ضمن 405 موتور 2000 که ديگه حرف نداره مخصوصا مدل 76 اصل فرانسه البته موتور 2000 مدلهاي 1374 تا 1380 هم داريم که مدل 76 کولاکه
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4350
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 اسفند 1384, 1:14 pm
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6692 بار
سپاس‌های دریافتی: 12082 بار
تماس:

پست توسط Mohammad 1985 »

Damavand, گفتم که در نهایت بستگی به پول و استفادش داره ! در ضمن با این وضع بنزین بهتره دور 2000 سی سی رو خط بکشیم . ایمنی در هر دو خود روی 405 و پراید = کشک هست !
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 234
تاریخ عضویت: دوشنبه 5 آذر 1386, 11:21 pm
محل اقامت: ايران
سپاس‌های ارسالی: 13 بار
سپاس‌های دریافتی: 40 بار
تماس:

پست توسط Damavand »

Mohammad 1985 نوشته شده:Damavand, گفتم که در نهایت بستگی به پول و استفادش داره ! در ضمن با این وضع بنزین بهتره دور 2000 سی سی رو خط بکشیم . ایمنی در هر دو خود روی 405 و پراید = کشک هست !


دوست عزیز ، مشکل بنزین انشا الله تا 6ماه تا 1 سال دیگه حل میشه ؛ در ضمن شما ماشین 405 مخصوصا سری 2000 رو میتونی به راهتی آب خوردن دوگانه سوز بکنی! بعد اینجا بحث مقایسه هست و از نظر ایمنی هیچ وقت پراید جلوی 405 نمیتونه حرفی بزنه!(ماشینی که با 120 سرعت باد میبرتش دیگه چه توقعی ازش داری :???: )
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 416
تاریخ عضویت: شنبه 4 فروردین 1386, 9:43 am
سپاس‌های ارسالی: 284 بار
سپاس‌های دریافتی: 488 بار

پست توسط saeed_hz »

)[/quote]

دوست عزیز ، مشکل بنزین انشا الله تا 6ماه تا 1 سال دیگه حل میشه ؛ در ضمن شما ماشین 405 مخصوصا سری 2000 رو میتونی به راهتی آب خوردن دوگانه سوز بکنی! بعد اینجا بحث مقایسه هست و از نظر ایمنی هیچ وقت پراید جلوی 405 نمیتونه حرفی بزنه!(ماشینی که با 120 سرعت باد میبرتش دیگه چه توقعی ازش داری :???: )[/quote]



دوست عزیز میشه بگید کجا به راحتی اب خوردن دوگانه سوز میشه(البته به قیمت دولتی)که من اب سهله ....................
 هیچ چیز واقعا خراب نیست ، حتی ساعتی كه از كار افتاده است ، دو بار در روز زمان را درست نشان می دهد ...توماس ادیسون 
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 423
تاریخ عضویت: شنبه 9 دی 1385, 8:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 264 بار

پست توسط M.Schumacher »

اينكه يك پژو 405 از همه نظر ( به جز مصرف سوخت و قيمت قطعات) بهتر از يك پرايد هست شكي نيست ولي در خريد يك خودروي دست دوم و كاركرده بايد احتياط كني از نظر موتور، گيربكس، زيربندي و ... بايد سالم باشه. از نظر مصرف سوخت هم كه دوستان اشاره كردند تا چند ماه ديگه مشكل سوخت حل ميشه :-) شما ببينيد اين 405 سالم هست يا خير :-o
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 416
تاریخ عضویت: شنبه 4 فروردین 1386, 9:43 am
سپاس‌های ارسالی: 284 بار
سپاس‌های دریافتی: 488 بار

پست توسط saeed_hz »

منم دقیقا با نظر اقا M.Schumacher موافقم.راههایی هم برای انتخاب یک خودرو کارکرده هست.

البته این را هم خاطر نشان میکنم که این مطلب نقل قولی از مطالب ارسالی یکی از دوستان این سایت است.(اگه اشتباه نکرده باشم).منتها اسمشون رو نتونستم پیدا کنم.باتشکر از ایشون

چگونه مي توان در خريد يك خودروي كاركرده از اشتباهات فاحش پرهيز كرد.

بيشتر مردم كه قادر به تامين پول مورد نياز براي به خريد خودروي دلخواه خود را ندارند، ناگزير اقدام به خريد خودروهاي كاركرده و به اصطلاح دست دوم مي كنند. در اين بين، فروشندگان همواره خريداران را از مشكلات خودروي مورد معامله آگاه نكرده و خريرادان به دام خودروهاي معيوب و غير قابل استفاده گرفتار مي كنند. البته گاهي نيز خودروهاي كاركرده همچون يك خودروي نو سال ها براي خريداران كار كرده و موجب رضايت خريدار مي شوند.
خريد خودروي كاركرده در صورت رعايت نكات ضروري بازديد شاسي و بدنه و سيستم فني شما را با صرف هزينه كم به انتخاب دلخواهتان مي رساند. به طور معمول هنگام خريد خودروي كاركرده شما 4 مرحله ذيل را طي مي كنيد :

1 – انتخاب مدل خودرو، سال توليد خودرو و برآورد مبلغ خودرو و منابع مالي موجود.
2 – مشاوره و راي زني با فروشنده خودرو.
3 – مشاهده سند خودرو و استعلام رسمي جهت اطمينان از عدم مشكل قانوني و قضايي.
4 – بازديد فني خودرو.

چگونه انتخاب كنيم

دو روش كلي براي جستجوي خودروي كاركرده مورد نياز وجود دارد. استفاده از شبكه هاي اطلاع رساني جمعي همچون روزنامه ها، مجله ها و اينترنت. روش بعدي جستجوي حضوري و بازديد از نمايشگاه هاي خودروي كاركرده است. در هر دو روش بايد به نكات اوليه جستجو توجه كرد. اين نكات به ترتيب عبارتند از : مدل خودرو، سال توليد، رنگ خودرو، قيمت خودرو و مشخص كردن زمان بازديد فني جهت عقد قرار داد اوليه.

بهترين سوال ها از فروشنده

در اولين ملاقات هرگز به فروشنده اجازه يكه تازي در ميدان معامله را ندهيد و سعي كنيد رشته كلام را در اختيار بگيريد. براي شروع سوال هايي كنيد كه در آنها اثري از خامي و ناواردي نباشد. به عنوتن مثال :
- اين خودرو در گذشته چند مالك داشته است؟
- آيا خودرو تصادفي هم داشته؟
- اگر تصادفي بوده، آيا خصارت فقط به بدنه وارد شده يا اينكه به شاسي و سيستم فني خودرو هم آسيبي رسيده است؟
- در صورت وجود تصادف، مي خواهم محل آسيب ديدگي را ببينم.
- آيا خودرو، تجهيزات اضافي دارد كه در اطلاعيه فروش ذكر نشده باشد؟
- آيا شما نسبت به موارد قضايي و يا فني خودروي مورد معامله، هيچ تضميني مي دهيد؟
- آيا قيمت ارائه شده مقطوع است و يا جاي چانه زدن و تخفيف، وجود دارد؟
هرگز قبل از دريافت پاسخ قانع كننده نسبت به اين پرسش ها، اقدام ديگري نكنيد. اگر پاسخ ها عاري از هرگونه نكته مبهم بودند و رضايت اوليه شما را جلب كردند، زمان ملاقات براي بازديد فني، بازديد مدارك و امتحان عملي خودرو را مقرر كنيد.

چگونه خودرو را بازبيني كنيم؟

قبل از حضور در محل مقرر، از كسي براي همراهيتان دعوت كنيد. گاهي شما از واضح ترين موارد نيز قافل مي شويد كه وجود يك همراه شما را چه در بازبيني و چه در چانه زني بر سر قيمت ياري مي كند. براي بازديد از خودرو يك آينه كوچك به همراه داشته باشيد تا قسمت هاي غير قابل رايت مثل زير داش برد و زير صندلي ها را بتوانيد به دقت وارسي كنيد. هرگز از بازديد و وارسي تمام بخش ها قافل نشويد و خجالت زده نباشيد.

چگونه مدارك خودرو را بازبيني كنيم؟

ابتدا به سال توليد خودرو توجه كنيد. شماري شاسي، بدنه و موتور را با شماره هاي ثبت شده در مدارك مقايسه كنيد. اگر مدارك عاري از هرگونه مشكلي بودند، بازديد فني را آغاز كنيد.

بازبيني بدنه خودرو

بازبيني خودروي شسته نشده هيچ فايده اي ندارد چراكه حتي يك لايه نازك گرد وغبار شما را در كنترل و بازديد دقيق بدنه ناموفق خواهد گذاشت. چند متر عقب تر از خودرو روي زمين نشسته و به بدنه خودرو نگاه كنيد. اگر خودرو تصادفي داشته باشد، با نگاه دقيق به تقارن خودرو به راحتي از آن مطلع خواهيد شد. ستون هاي 4 طرف را وارسي كرده و اندازه آنها را با هم مقايسه كنيد. به اندازه هاي استاندارد بدنه خودرو توجه ويژه داشته باشيد. هيچ صاف كاري در جهان نمي تواند، در آسيب ديده و تصادفي خودرويي را در اندازه و ابعاد استاندارد، بازسازي و ترميم كند. درها را باز و بسته كنيد و به فاصله درزها خوب دقت كنيد. در خودرويي كه هيچ تصادفي نداشته باشد، فاصله تمام شيارها يكسان است. درها بايد بدون هيچ صدايي به راحتي باز و بسته شوند. با انگشتان خود ضربه هاي كوچكي به بخش هاي مختلف بدنه بزنيد. صداها بايد يكنواخت بوده و تغيير صدا نبايد آني و يك دفعه باشد. به رنگ بخش هاي مختلف به دقت نگاه كنيد و عدم وجود تغيير رنگ در سرتاسر بدنه اطمينان حاصل كنيد. نه پلاك ها توجه كنيد. در قسمت زيرپا و گل گيرها نبايد چيزي ناسازگار وجود داشته باشد. رنگ داخلي گل گير ها نبايد با ساير نقاط بدنه تفاوت داشته باشد. از خريد خودرويي كه كوچكترين نشاني از زنگ زدگي دارد، به شدت خودداري كنيد.

بازديد فني موتور

ابتدا موتور و متعلقات آن را در يك نگاه ظاهري با ساير خودروهاي مشابه مقايسه كنيد. روي موتور نبايد اثري از روغن و ديگر آلودگي هاي نفتي باشد. خودور را روشن كنيد و مدت كمي آن را برانيد. سپس دوباره موتور را بازرسي كنيد. موتور بايد همچون گذشته تميز بوده و دماي آن نيز نبايد خيلي زياد شده باشد. در پوش موتور را باز كنيد. از داخل موتور نبايد بخار در آيد. درجه روغن را با گذشته مقايسه كنيد. باطري خودرو را وارسي كنيد و ترمز و ساير وسايل برقي را به كار اندازيد و از عدم وجود برق دزدي، اطمينان حاصل كنيد.
پس از بازبيني موتور، خودرو را كمي جابجا كنيد و زمين زير خودرو را به دقت بنگريد و اگر لكه روغني يافتيت، بدانيد كه اين خودرو جز درد سر براي شما چيز ديگري نخواهد داشت.

بازديد شاسي

كنار چرخ بنشينيد و با دو دست آنها را به بيرون و داخل بكشيد و فشار دهيد. لغي هاي كوچك يعني اينكه بول برينگ ها مشكل دارند. از گوشه ها، سعي كنيد خودرو را بالا بكشيد. صداهاي كوچك يعني اينكه شاسي شكسته است. زاويه چرخ ها را به دقت وارسي كنيد. انحراف چرخ ها يعني اينكه شاسي كج است.

بازبيني داخلي

تمام لاستيك هاي دور در و دور داش بورد بايد وارسي شوند. دكمه ها، كمربند ايمني، پدال ها و هر آنچه كه روبروي راننده است بايد امتحان گردد. صندلي ها را به عقب و جلو بكشيد. زير صندلي ها را به دقت بنگريد. در صورتي كه صندلي هاي عقب جدا مي شوند، آنها را باز كرده و زير آنها را بازبيني كنيد. قفل درها و بالابر شيشه ها را امتحان كنيد.
سيستم هوا رساني، بخاري و كولر و تمام دريچه هاي آنها را وارسي كنيد. چراغ ها را چندين بار روشن و خاموش كنيد و از صحت گرم كن شيشه عقب، اطمينان حاصل كنيد.

هنگام رانندگي امتحاني به چه نكاتي بايد توجه كنيم؟

هرگز خودرويي را بدون امتحان عملي خريداري نكنيد. هنگام شروع به حركت، نبايد هيچ صداي غير مهمولي به گوش رسد. خودرو را در شيب هاي تند متوقف كرده و ترمز دستي را بكشيد. از خودرو پياده شده و به آن نگاه كنيد. اگر خودرو هيچ حركتي نكرد، دوباره سوار شده و آن را برانيد.
هنگام حركت خودرو نبايد به زور افتاده و ريپ بزند. لرزش هاي هنگام آغاز حركت، نشان از ضعف و آسيب ديدگي موتور خودرو و سيستم انتقال قدرت دارد. دنده را بازبيني كرده و از دو به يك را امتحان كنيد. دنده عقب را نيز وارسي كنيد. صداهاي ناهنجار هنگام عوض كردن دنده، به منظره مشكل سيستم انتقال قدرت خودرو است.
اجازه دهيد خودرو شتاب بگيرد و پس از آن به شدت پاي خود را بر روي پدال ترمز فشار دهيد. خودرو بايد بدون هيچ صداي نامعمولي بلافاصله متوقف گردد.
قدرت خودرو هنگام مانورهاي تند را امتحان كنيد و به دقت به صداهاي به وجود آمده در پيچ ها گوش دهيد.
در نهايت، اگر خودرو تمام خواسته هاي شما را برآورده كرد، عجله نكنيد و شتاب زده نباشيد. سعي كنيد خودرو را بيشتر برانيد و از هزينه كردن جهت بازديد توسط افراد كارشناس سر باز نزنيد و همواره به ياد داشته باشيد، جان شما بسيار با ارزش تر از مال شماست.

موکت صندوق عقب رو برداريد و از نوع چسب هاي کارخونه متوجه بشيد که تصادف از عقب داشته يا نه .
از جلو نيز تمامي محل اتصالات بدنه و شاسي رو چک کنيد . بهترين کار مقايسه دو سر شاسي با يک ديگر است .
چسب هاي کارخونه نيز بهترين کمک هست .
ماشين را در دنده 4 بگذاريد و ترمز دستي را تا آخر بکشيد بعد آرام گاز بدهيد و پا تون رو از کلاچ برداريد اگر ماشين خاموش شد ديسک و صفحه سالم است .


موفق باشید.
 هیچ چیز واقعا خراب نیست ، حتی ساعتی كه از كار افتاده است ، دو بار در روز زمان را درست نشان می دهد ...توماس ادیسون 
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 362
تاریخ عضویت: شنبه 8 مهر 1385, 2:22 pm
سپاس‌های دریافتی: 13 بار
تماس:

پست توسط Reza-2006 »

باسلام خدمت دوستان خوبم.
من مطالب بالا را خوندم . به دوست عزیزی که قصد خرید داره یک توصیه دارم که سایر مدلها را هم بررسی کنند .
من معمولا یک ماشین را تا 2 الی 3 سال نگه میدارم و بعد تعویضش میکنم .
اینو گفتم که یادآوری کرده باشم که به عنوان یک مصرف کننده عادی ای نظر میدم که با یک یا دوماه سواری از یک ماشین مطلبی را نگفته . دوستان خوبم مطالب جالبی گفتند . منم با پژو موافقتر هستم تا پراید .
ولی :-o ظاهرا اون دوست عزیزمون هزینه ای که برای خرید ماشین در نظر گرفته اند را در یک رنج قیمت خاص مدنظر دارند.
پژو 405 ماشین پرخرجی هست و خدا نکنه که سر خرج بیافته که میشه واویلا :-)
پراید کم خرجتره و وسایلش هم فراوانه و به نظر من اصلا هم محدودیت جا نداره حداقل نسبت به 206 که بهتره .
عقب 206 خیلی کم جا هست . حالا شاید که من یه کمی درشت باشم ولی هرکی که عقب نشته بود - شاکی بود . :grin:
شما باید ببینید که برای شهر بیشتر مد نظر دارید و یا جاده ؟
405 من مدل 77 بود ولی ترمزش توی سرعت 130 به بالا مرخص . موتور قوی و بدنه سنگین توان ترمز را پایین می آره .
البته شنیدم که جدیدا ترمزهاش کیفت بهتری پیدا کزده .
ولی از لحاظ قدرت مانور و پارک به علت پایین بودن ارتفاع صندوق عقب و فرمان خوش دست خیلی خوبه .
پراید هم قدرت مانور بالایی داره . ایمنی 405 بیشتره ولی طبق آمار چونکه معمولا توی سرعت بالا تصادف ها حادث شده خیلی جواب نداده . الان هم با افزایش پلیس و دوربینهای سالم :-) دیگه سرعت فاکتور اصلی حساب نمیشه .
به نظر من ماشین فقط صفر . الان صفرها رو باید مدام ببرید تعمیرگاه حالا چه برسه به کارکرده .
405 ماشین کم افتی هست . تجربه نشان داده که کمتر به فکر فروشش می باشند. مگر اینکه سر خرج افتاده باشه .
شاید 20 درصد برای ارتقاء عوضش کنند ولی برای درآمدهای ثابت معمولا ماشین مناسبی هست و کمتر می فروششنش .
80 درصد بقیه که برای فروش ارائه میشوند - خیلی مطمئن نیستند .
از لحاظ ( ب ن ز ی ن ) که الان مسئله اصلی هست و فکر نکنم که به زودی هم حل بشه پراید خیلی خیلی مقرون بصرفه هست . اگر 405 واقعا سالم و مطمئن گیر می آرید - گزینه مناسبی هست .
در غیر اینصورت پراید صفر بهتره و با کمی مدارا چند سال ماشینه و مناسب
.
البته اگر پرایدهای 76 یا 77 خصوصا 77 سالم و تمیز هم گیر آوردید مناسبه .
سری آخر قطعات کرهای هستند . حداقل 70 درصد قطعاتشون کره ای هستند .
یه مشخصه اونها اینه که سقفشون موکتی نیست . یکی از دوستانم جدیدا خریده - واقعا عالیه . خودم فکر نمی کردم که به این تمیزی هم پراید دست دوم گیر بیاد .
بهر حال انشاءالله که ماشین خوبو تمیزی بخری و خوب هم استفاده کنی . و البته به سایر مدلها هم توجه کنید و انتخاب درستتری داشته باشید .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”