حقایقی در مورد اتومبیل های فرمول یک (باورکردنی نیست)!!!!!
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت
- پست: 309
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۵, ۹:۳۷ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 12 بار
- سپاسهای دریافتی: 70 بار
حقایقی در مورد اتومبیل های فرمول یک (باورکردنی نیست)!!!!!
یک ماشین فرمول یک از 80000 قطعه ساخته شده است که اگر با دقت 99.9% سرهم بندی گردند، در هنگام استارت، اتومبیل با 80 مشکل روبرو خواهد شد
زمانی که راننده ترمز اتومبیل را فشار می دهد، نیروی برابر با نیروی برخورد یک ماشین عادی با یک دیوار آجری با سرعت 300 کیلومتر در ساعت ، بر راننده وارد می شود.
یک ماشین فرمول می تواند سرعت خود را از 0 به 160 کیلومتر در ساعت و از 160 کیلومتر به صفر تنها در عرض 4 ثانیه برساند
یک موتور فرمول 1 تنها دارای عمر مفید 2 ساعت می باشد در حالیکه برای اتومبیل های معمولی این عمر مفید 20 سال است.
یک راننده در طول یک دور مسابقه، در اثر شتاب ثقل، 4 کیلوگرم از وزن خود را از دست می دهد
در مسابقات شهری، مانند جایزه بزرگ موناکو، Downforce تولید شده توسط اتومبیل به اندازه ایست که می تواند درپوش کانال های فاضلاب (Manhole) ها را از جای خود بلند کند، به همین دلیل قبل از مسابقه آنها را جوش می دهند
سرویسکار این اتومبیل ها می تواند در عرض 3 ثانیه تایر اتومبیل را عوض کند (تقریبا 8 ثانیه طول می کشد که شما این نکته را مطالعه کنید)
تایر این اتومبیل ها در طول مسابقه، 0.5 کیلوگرم از وزن خود را از دست می دهد.
در سرعت های بالا تایر، 50 دور در دقیقه می چرخد و به دمای 900-1200 درجه سانتیگراد می رسد
واقعا که باور کردنی نیست...
وقتی هنوز خورشید نبود، زمین و آسمون نبود وقتی اثر از خلقت و نشونی از کهکشون نبود، نفس نبود، صدا نبود، هوا نبود
خدا خودش تنها نشست، قصه عالم رو نوشت، از جنس عشق شهرکی ساخت، اسم اونو گذاشت بهشت، از آب و خاک و گل اون، پیکر آدم رو سرشت
خدا خودش تنها نشست، قصه عالم رو نوشت، از جنس عشق شهرکی ساخت، اسم اونو گذاشت بهشت، از آب و خاک و گل اون، پیکر آدم رو سرشت
- پست: 423
- تاریخ عضویت: شنبه ۹ دی ۱۳۸۵, ۸:۴۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 264 بار
اتومبیل های فرمول 1 یک شاهکار تکنولوژی هستند که تکنولوژی طراحی و ساخت انها با تکنولوژی هواپیما های پهن پیکر برابری می کند یک اتومبیل پیشرفته فرمول 1 در دستان یک راننده ماهر مسافت 100 متر را با سرعت 360 کلیومتر بر ساعت در عرض 1 ثانیه میپیماید در این 1 ثانیه موتور 300 دور می زند 1500 احتراق رخ می دهدپیستونها مسافت 25 متر رامی پیمایند 450 لیتر هوا به داخل موتور مکیده می شود صدو پنجاه ههزار داده از موتور و اتومبیل جمع اوری و پردازش می شود در عرض 1 ثانیه اتومبیل از سکون کامل به سرعت 40 کیلومتر در ساعت می رسد در حالی که فقط 6 متر مسافت را طی کرده استو راننده می تواند با ترمز گیری سرعت اتومبیل را از 310 به 185 کیلومتر بر ساعت کم کند با مقدار انرژی تلف شده در زمان ترمزگیریمی توان یک فیل عظیم الجثهبه طبقه چهارم یک ساختمانپرتاب کرد.
اتومبیل های فرمول 1 یک نباید سبک تر از 600 کیلو گرمباشند که با وزن راننده وباک بنزینبه ظرفیت 100 لیتر و روغن وزن این اتوبیل کمی بیش از 600 کیلو گرم می شود .
شاسی اتومبیل از مواد کامپوزیتی مثل الیاف کربن ساخته می شوند که بسیار سبک وزن و مستحکم هستند فشار ایرودینامیکی رو به پایین اتومبیل هاتوسط دو براگیر در جلو و عقب اتومبیل تامین می شود که این براگیر ها در پیست های مختلف به صور مختلف تنظیم می گردند این شاسی ها کاملا تحت قوانین تکنیکیFIA ساخته شده است و قبل و بعد از هر مسابقه توسط ناظران سازمان کنترل می شود(شاسی اتومیل ها مستقیما توسط تیمها ساخته می شود)
موتور مسابقات فرمول 1 موتور های 4 زمانه با حداکثر ظرفیت سه لیتر هستند و تنها تیمها از موتور های دورانی و توربینی و همچنین توربو شارژها نمی توانند استفاده کنند . موتورهای اتومبیل های فرمول 1 با سیستمهای مدیریت موتور تجهیز گشته اند و قدرتی بین 750 تا 880 اسب بخار دارند . بجز تیم فراری موتور بقیه تیمها توسط یک سازنده دیگر تامین می شود .
ترمز اتومبیل ها بصورت دیسکی های کربنی خنک شونده شش پیستونه هستند و استفاده از ترمز های ABS ممنوع است گیر بکسهای سیکوئنشال که عموما شش یا هفت دنده و دنده عقب را شامل می شوند بصورت طولی در موازات موتور نصب می گرداند.
سوسپانسیون اتومبیل نیز شامل فنر و کمک فنر که بوسیله جناغهای ضد غلتش به چرخ ها متصلند بوده همچنین فرمان اتومبیل از نوع راک اند پنیون است.اتومبیل های فرمول 1 موتور عقب هستند که موتور قدرت خود را بواسطه لاستیکهای عقب به سطح مسیر وارد می کند و راننده در پایین ترین بخش اتومبیل بصورت نیمه نشسته قرار می گیرد .
در مسابقات اتومبیل فرمول 1 چهار نکته حرف اول را میزند 1 راننده 2 سرعت 3 قابل اطمینان بودن اتومبیل 4 استراتژی تیمی (استراتژی تیمی شامل استراتژی پیت استوپ و استراتژی لاستیک است )
پیت استوپ اصطلاحا به توقف اتومبیل درمنطقه پیت گفته می شود که جهت تعویض لاستیک و سوختگیری مجدد انجام می شود که عموما کمتر از 10 ثانیه به طول می کشد ولی ورود و خروج اتومبیل حدود 30 ثانیه بطول می انجامد در طول یک مسابقه یک تا سه پیت استوپ انجام می گیرد مطمئنا هر راننده ای که در لحظات ورود ایستادن و خروج زمان کمتری از دست بدهد اوانتاژ قابل ملاحظه ای را به دست می اورد بدین منظور نقش تیم پیت استوپ در این میان بسیار مهم است و می توان گفت در شرایط مساوی این استراتژی برتر پیت استوپ است که راننده ای را به مقام قهرمانی می رساند .
هر دوره از مسابقات در سه روز انجام می شود در روز جمعه یا پنج شنبه و صبح روز های شنبه و یکشنبه تمرینات انجام می گیرد در طی این تمرینات راننده ها با پیت اشنایی پیدا می کنند و تیمها می توانند اتومبیل ها را تنظیم کنند در بعد از ظهر روز شنبه به وقت محلی مسابقه رده بندی در زمان یک ساعت انجام می گیرد که در این مسابقه راننده ها در حداکثر دوازده دور باید سریعترین دور خود را بعمل رسانند سریعترین دور انها از نظر زمانی رده انها در استارت روز بعد مشخص می کند .
در روز یکشنبه اتومبیل ها باید 15 دقیقه قبل از استارت در خط استارت حاضر شوند موتور اتومبیل ها یک دقیقه قبل از استارت روشن می شوند و مکانیک ها پیست را ترک کرده به پیت های خود بر می گردند سپس دور فرم گیری اغاز می شود و اتومبیل با طی یک دور از پیت لاستیک ها و موتور خود را گرم می کننووسپس در خط استارت جایگیری کرده و منتظر استارت مسابقه می شوند اتومبیل جلویی از اتومبیل کناری خود حدود چهار متر و از اتومبیل عقبی حدود هشت متر جلوتر است .با زدن استارت مسابقه اتومبیل ها مسافت مسابقه را که عموما حدود بیش از 305 کیلومتر است باید در کمتر از دو ساعت طی کنند .
هر تیم می تواند در هر گراندپری حداکثر دو اتومبیل شرکت دهد . از رده اول تا رده هشتم امتیاز داده می شود و امتیاز قهرمانی تیم جمع امتیازقهرمانی تیم جمع امتیازات دو راننده انهاست.
متاسفانه منبع این مطلبو ندارم از مدیران عزیز معذرت میخوام که منبع رو ذکر نکردم
اتومبیل های فرمول 1 یک نباید سبک تر از 600 کیلو گرمباشند که با وزن راننده وباک بنزینبه ظرفیت 100 لیتر و روغن وزن این اتوبیل کمی بیش از 600 کیلو گرم می شود .
شاسی اتومبیل از مواد کامپوزیتی مثل الیاف کربن ساخته می شوند که بسیار سبک وزن و مستحکم هستند فشار ایرودینامیکی رو به پایین اتومبیل هاتوسط دو براگیر در جلو و عقب اتومبیل تامین می شود که این براگیر ها در پیست های مختلف به صور مختلف تنظیم می گردند این شاسی ها کاملا تحت قوانین تکنیکیFIA ساخته شده است و قبل و بعد از هر مسابقه توسط ناظران سازمان کنترل می شود(شاسی اتومیل ها مستقیما توسط تیمها ساخته می شود)
موتور مسابقات فرمول 1 موتور های 4 زمانه با حداکثر ظرفیت سه لیتر هستند و تنها تیمها از موتور های دورانی و توربینی و همچنین توربو شارژها نمی توانند استفاده کنند . موتورهای اتومبیل های فرمول 1 با سیستمهای مدیریت موتور تجهیز گشته اند و قدرتی بین 750 تا 880 اسب بخار دارند . بجز تیم فراری موتور بقیه تیمها توسط یک سازنده دیگر تامین می شود .
ترمز اتومبیل ها بصورت دیسکی های کربنی خنک شونده شش پیستونه هستند و استفاده از ترمز های ABS ممنوع است گیر بکسهای سیکوئنشال که عموما شش یا هفت دنده و دنده عقب را شامل می شوند بصورت طولی در موازات موتور نصب می گرداند.
سوسپانسیون اتومبیل نیز شامل فنر و کمک فنر که بوسیله جناغهای ضد غلتش به چرخ ها متصلند بوده همچنین فرمان اتومبیل از نوع راک اند پنیون است.اتومبیل های فرمول 1 موتور عقب هستند که موتور قدرت خود را بواسطه لاستیکهای عقب به سطح مسیر وارد می کند و راننده در پایین ترین بخش اتومبیل بصورت نیمه نشسته قرار می گیرد .
در مسابقات اتومبیل فرمول 1 چهار نکته حرف اول را میزند 1 راننده 2 سرعت 3 قابل اطمینان بودن اتومبیل 4 استراتژی تیمی (استراتژی تیمی شامل استراتژی پیت استوپ و استراتژی لاستیک است )
پیت استوپ اصطلاحا به توقف اتومبیل درمنطقه پیت گفته می شود که جهت تعویض لاستیک و سوختگیری مجدد انجام می شود که عموما کمتر از 10 ثانیه به طول می کشد ولی ورود و خروج اتومبیل حدود 30 ثانیه بطول می انجامد در طول یک مسابقه یک تا سه پیت استوپ انجام می گیرد مطمئنا هر راننده ای که در لحظات ورود ایستادن و خروج زمان کمتری از دست بدهد اوانتاژ قابل ملاحظه ای را به دست می اورد بدین منظور نقش تیم پیت استوپ در این میان بسیار مهم است و می توان گفت در شرایط مساوی این استراتژی برتر پیت استوپ است که راننده ای را به مقام قهرمانی می رساند .
هر دوره از مسابقات در سه روز انجام می شود در روز جمعه یا پنج شنبه و صبح روز های شنبه و یکشنبه تمرینات انجام می گیرد در طی این تمرینات راننده ها با پیت اشنایی پیدا می کنند و تیمها می توانند اتومبیل ها را تنظیم کنند در بعد از ظهر روز شنبه به وقت محلی مسابقه رده بندی در زمان یک ساعت انجام می گیرد که در این مسابقه راننده ها در حداکثر دوازده دور باید سریعترین دور خود را بعمل رسانند سریعترین دور انها از نظر زمانی رده انها در استارت روز بعد مشخص می کند .
در روز یکشنبه اتومبیل ها باید 15 دقیقه قبل از استارت در خط استارت حاضر شوند موتور اتومبیل ها یک دقیقه قبل از استارت روشن می شوند و مکانیک ها پیست را ترک کرده به پیت های خود بر می گردند سپس دور فرم گیری اغاز می شود و اتومبیل با طی یک دور از پیت لاستیک ها و موتور خود را گرم می کننووسپس در خط استارت جایگیری کرده و منتظر استارت مسابقه می شوند اتومبیل جلویی از اتومبیل کناری خود حدود چهار متر و از اتومبیل عقبی حدود هشت متر جلوتر است .با زدن استارت مسابقه اتومبیل ها مسافت مسابقه را که عموما حدود بیش از 305 کیلومتر است باید در کمتر از دو ساعت طی کنند .
هر تیم می تواند در هر گراندپری حداکثر دو اتومبیل شرکت دهد . از رده اول تا رده هشتم امتیاز داده می شود و امتیاز قهرمانی تیم جمع امتیازقهرمانی تیم جمع امتیازات دو راننده انهاست.
متاسفانه منبع این مطلبو ندارم از مدیران عزیز معذرت میخوام که منبع رو ذکر نکردم
-
- پست: 773
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۱۱:۳۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1054 بار
- سپاسهای دریافتی: 1082 بار
- پست: 423
- تاریخ عضویت: شنبه ۹ دی ۱۳۸۵, ۸:۴۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 264 بار