موتورسيكلت هيبريد ايراني در راه است
محققان مركز وسايل نقليه پيشرفته دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه تهران در حال طراحي موتورسيكلتي با قابليت دوگانهسوزي (هيبريد) هستند كه اميد ميرود تا پايان امسال نمونه اوليه آن آماده حركت باشد.
به گزارش ايسنا، به موازات طرحهاي مختلفي كه در چند دانشگاه و مركز تحقيقاتي كشور در زمينه ساخت خودروهاي هيبريدي در حال اجراست، جمعي از پژوهشگران دانشكدههاي برق و كامپيوتر و مكانيك پرديس فني دانشگاه تهران در تلاش براي همگامي با تحقيقات روز دنيا در حوزه طراحي و ساخت وسايل نقليه با سوخت هيبريدي، طرح ساخت موتورسيكلت هيبريدي را در دست اجرا دارند.
در شرايطي كه با توجه به مشكل فزاينده ترافيك در كلان شهرها، سهم و نقش موتورسيكلتها در سيستم حمل و نقل شهري هر روز پررنگتر ميشود، ساخت موتورسيكلتهاي هيبريدي با توجه به مزايايي كه در كاهش مصرف سوخت و آلودگي هوا دارند، اقدامي قابل توجه است، همچنان كه توليد نمونههاي خارجي چنين موتورسيكلتهايي را نيز هرچند وقت به ميزاني نسبتا محدود در سالهاي اخير شاهديم.
دكتر عقيل يوسفي كما، رييس مركز رشد دانشگاه تهران و از مجريان اين طرح گفت: توليد كنندگان موتورسيكلت در حال حاضر موتورسيكلتها را از نظر زيست محيطي و مصرف سوخت زير استاندارد توليد ميكنند، بنابراين تبديل آنها به موتورهاي الكتريكي دو گانه سوز بحثي جدي است كه علاوه بر آن كه استانداردهاي زيست محيطي در آن رعايت ميشود، افزايش راندمان را نيز به دنبال دارد و به زودي موتورسيكلتها به گونهاي ميشوند كه حداقل با دو سوخت پيش رانش كار كنند.
وي درباره ساختار اين موتورسيكلت گفت: در اين موتورسيكلت به جاي گيربكس از سيستم CVT استفاده ميشود. نحوه عملكرد سيستم بدين صورت است كه تسمهاي بر روي يك مخروط قرار دارد و وقتي سرعت افزايش پيدا ميكند، خود موتور به صورت خودكار با تعويض قطب انتقال قدرت را به تناسب تغيير ميدهد. چون با تعويض قطب نسبت انتقال قدرت هم عوض ميشود و هر چقدر سرعت بالاتر رود در قطبهاي بالاتر قرار ميگيرد، يكي مزايايي كه اين موتور دارد اين است كه در مواقعي كه كاركرد موتور بنزيني بهينه نيست مثل زمانهايي كه موتورسيكلت پشت چراغ قرمز متوقف شده است، از نيروي موتور بنزين براي شارژ كردن باتري استفاده ميشود و موقعي كه شارژ باتري تمام ميشود موتور به سيستم بنزيني وارد ميشود.
يوسفي كما خاطرنشان كرد: وقتي موتور در ترافيك شهري مثل تهران و با دندههاي يك و دو كار ميكند، در حالي كه روشن است و قدرتي بالا دارد از تمام راندمان آن استفاده نميشود و در اين حالت گشتاور توليدي هدر ميرود، بنابراين بهتر است از اين انرژي براي شارژ باتري استفاده شود.
رييس مركز رشد دانشگاه تهران خاطر نشان كرد: آلودگي زيست محيطي اين موتور در مجموع نسبت به موتورهاي ديگر كمتر است، چون سيستم پيشرانش آن بهينه شده است و همچنين مجموع كاركرد دو موتور ميزان الودگي كمتري براي محيط دارد، چون بخشي از حركت از سيستم الكتريكي تامين ميشود.
به گفته وي، وقتي موتورسيكلت پنج ساعت فعال باشد، ميتواند سه ساعت از آن را به طور الكتريكي كار كند؛ بنابراين به طور متوسط ميزان آلودگي پايين ميآيد؛ البته سيستم تشخيص موتور براي انتخاب و استفاده از بين موتور بنزيني و الكتريكي خودكار است.
دكتر يوسفي كما در مورد اين كه آيا اين تغيير استفاده از موتورها، قدرت دستگاه را تغيير ميدهد يا خير به ايسنا، گفت: اين موتور در هر حوزه كاري كه مورد نظر است از موتور مربوط به آن استفاده ميكند كه به عنوان مثال ممكن است در سربالايي موتور الكتريكي آن كشش نداشته باشد كه خود به خود از موتور بنزيني استفاده ميشود و يا وقتي در يك جاده صاف است و براي حركت به قدرت چنداني نياز ندارد از موتور الكتريكي آن استفاده ميشود و اين حالتها براي اين موتور تعريف شده است و بر روي سيستمهاي كنترلي آن نيز به كار ميرود.
وي ابراز اميدواري كرد كه طرح ساخت موتورسيكلت هيبريدي كه با نصب يك موتور الكتريكي بر موتورسيكلتي عادي ساخته ميشود تا پايان امسال تا حد پايلوت پيشرفت داشته باشد.
دكتر بهزاد آسايي، عضو هيات علمي دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه تهران و از اساتيد راهنماي طرح ساخت موتورسيكلت هيبريدي هم درباره نحوه ساخت موتور سيكلت هيبريدي گفت: دراين طرح يك موتور الكتريكي روي موتورسيكلتي با موتور بنزيني نصب ميشود بدين ترتيب كه موتور الكتريكي كه از نوع دي سي بدون جاروبك است به چرخهاي جلو وصل ميشود و موتور بنزيني هم به همان چرخهاي عقب متصل است. يعني ساختار يك موتور سيكلت معمولي درآن حفظ ميشود و ميتواند مثل يك موتورسيكلت عادي تا 100 كيلومتر در ساعت هم سرعت داشته باشد.
آسايي تصريح كرد: در زين اين موتورسيكلت چهارباتري دوازده ولت تعبيه شده كه در ابتداي حركت موتورسيكلت، موتور الكتريكي آن فعال ميشود و تا سرعت 10 تا 15 كيلومتر با اين موتور حركت ميكند سپس موتور بنزيني روشن ميشود كه موتورسيكلت را جلو ميبرد و موتور الكتريكي به عنوان ژنراتور، باتري هاي خالي شده را شارژ ميكند
و به تدريج كه سرعت موتورسيكلت افزايش مييابد، توان موتور الكتريكي به جاي باتري ها به سمت چرخها سوق مييابد تا به حركت موتورسيكلت كمك شود.
وي خاطر نشان كرد: درسرعتهاي خيلي بالا، موتور الكتريكي ميتواند به كمك موتور بنزيني بيايد كه البته چون در موتورسيكلت گيربكس نداريم ازاين امكان استفاده نميكنيم ولي در خودروهاي هيبريدي كه گيربكس دارند از چنين مكانيزمي استفاده ميشود.
آسايي در تشريح علت استفاده از چنين سازوكاري درموتورسيكلت هيبريدي درحال ساخت، اظهار كرد: موتورهاي بنزيني در سرعتهاي كم و هنگام كار در جا، راندمان چندان بالايي نداشته و بيشترين آلودگي آنها هم درهمين حالت است، لذا در سرعتهاي 10، 15 كيلومتر در ساعت كه موتور بنزيني روشن ميشود، موتور الكتريكي به عنوان ژنراتور فشار بيشتري به موتور بنزيني وارد ميكند درنتيجه گشتاور و راندمان آن بالا ميرود.
وي افزود: حسن ديگر موتورسيكلت هيبريدي اين است كه ترمز مكانيكي ندارد و هنگام ترمز كردن موتور الكتريكي در حكم ژنراتور عمل ميكند يعني انرژي در زمان ترمز هدر نميرود و صرف شارژ باتري ها ميشود.
عضو هيات علمي دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه تهران در پايان خاطرنشان كرد: درصورت حمايت سازمانهاي ذيربط ازاين طرح دانشجويي اميدواريم به نتيجه خوبي برسيم و بتوانيم با تكميل اين پروژه و كسب تجربه، كار روي خودروهاي هيبريدي را كه از لحاظ مكانيزم تفاوت زيادي با موتورسيكلتهاي هيبريدي ندارند آغاز كنيم.
موتورسيكلت هيبريد ايراني در راه است
در اين بخش ميتوانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت
- پست: 423
- تاریخ عضویت: شنبه ۹ دی ۱۳۸۵, ۸:۴۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 264 بار
موتورسيكلت هيبريد ايراني در راه است
پست توسط M.Schumacher »
[HIGHLIGHT=#f2f2f2][FONT=System]It's nice to be important,But it's important to be nice
بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها