برف پاکن رو کی اختراع کرده؟مرد یا زن؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2659
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸, ۹:۵۸ ق.ظ
محل اقامت: روبروی شما
سپاس‌های ارسالی: 2234 بار
سپاس‌های دریافتی: 14097 بار

برف پاکن رو کی اختراع کرده؟مرد یا زن؟

پست توسط RAHVAR »

 تاريخچه برف پاک کن ماشین ونقش زنان در آن  تصویر 


در طول تاريخ علم زنان بسياري بودند کههمپاي مردان در آزمايشگاه ها حضور يافتند و با پوشيدن روپوش آزمايشگاه بهانجام کارهاي زمخت و خشني پرداختند که در نگاه اول به نظر مي رسيد با طبعزنان سازگار نيست. در برخي موارد دستاوردهاي زنان در حوزه هاي فيزيک، شيميو رياضي حتي چشمگيرتر از مردان بود. از اين بين حتي زناني به دريافت جايزهنوبل نائل شدند. با اين همه حضور زنان در بخش هاي فني و مهندسي کمرنگ تربوده است. اما حتي برخي از زنان در اين حوزه نيز از خود توانايي ها نشاندادند. يکي از مخترعان برجسته تاريخ پرنس هانريش فون پروس بود که اختراعشبه رغم سادگي ظاهري، اهميت فراواني در بسياري از وسايل نقليه دارد. فونپروس که به اتومبيل سواري بسيار علاقه مند بود، در روزهاي باراني با مشکلمواجه مي شد، شيشه باران خورده مانع از تماشاي محيط اطراف مي شد. در آنروزگار (سال هاي اوليه دهه 1900) رانندگان مجبور بودند از خودرو پيادهشوند و شيشه جلويي را با دست تميز کنند و اين روش يعني استفاده از خودرودر روزهاي باراني غيرممکن است. بعدها برخي از توليد کنندگان خودرو برايمقابله با اين مشکل شيشه جلويي خودرو را دوتکه مي ساختند. رانندگان نيزهنگام باران بخش بالايي شيشه را برمي داشتند تا شيشه باران خورده مانع ديدنشود، اما اين همه، راه حل اساسي براي مشکل روزهاي باراني نبود.



اولين نمونه از برف پاک کن ها را آپجان(مخترع انگليسي) ساخت. طرح وي شامل يک بازوي پاک کننده بود که قابليت حرکتداشت و به سمت بالا و پايين شيشه حرکت مي کرد. اين طرح هم مثل همه طرح هاياوليه ديگر عيب هايي داشت؛ از جمله اينکه فقط مي توانست بخشي از شيشه راتميز کند، طرز کار آن هم دستي بود. ماري اندرسون زني است که نام وي درتاريخچه ساخت برف پاک کن به چشم مي خورد. وي در سال 1903 طرحي را براي برفپاک کن در امريکا به ثبت رساند. هرچند در آن سال بسياري از مردم با برفپاک کني که وي ابداع کرده بود، مخالف بودند و مدعي شدند حرکت برف پاک کنتمرکز راننده را برهم مي زند و به همين دليل ترجيح مي دادند در روزهايباراني سر خود را از شيشه بغل بيرون بياورند، اما تنها 13 سال بعد برف پاککن به يکي از اجزاي الزامي خودروها تبديل شد. هر چند امروزه بيشتر خودروهاداراي دو تيغه برف پاک کن هستند، اما اولين بار در سال 1926 بود که روبرتبوش (توليدکننده لوازم الکتريکي) طرح جديدي را در اشتوتگارت عرضه کرد. درطرح وي دو برف پاک کن به طور همزمان توسط موتور الکتريکي به حرکت درميآمد. طرح بوش را بسياري اولين گام در ساخت برف پاک کن هاي امروزي ميدانند. هر چند برخي خودروسازها براي تميز کردن کامل تر شيشه جلويي، تصميمگرفتند از سه تيغه برف پاک کن استفاده کنند، شرکت مرسدس بنز با عرضهخودروهايي که فقط يک تيغه برف پاک کن داشت، اما مي توانست به تمام بخش هايشيشه دسترسي داشته باشد، تحولي در اين زمينه ايجاد کرد. سيستم تامين انرژيبرف پاک کن ها هم از جمله مواردي است که طي تاريخ 100 ساله تکامل برف پاککن ها به آرامي تغيير کرد. هر چند سيستم کارکرد برف پاک کن هاي قديمي تماممکانيکي بود اما امروزه همه برف پاک کن ها موتورهاي الکتريکي دارند و بخشهاي مکانيکي وظيفه انتقال نيرو را از موتور به تيغه بر عهده دارند.
البته امروزه برخي از خودروهايي که به سيستمترمز با فشار هوا مجهز هستند، از فشار هوا براي به حرکت درآوردن برف پاککن استفاده مي کنند. در اين خودروها با باز شدن يک دريچه هواي فشرده واردموتور مي شود و آن را به چرخش درمي آورد. پيش از اين نيز برخي از خودروهااز برف پاک کن هاي خلأ يا برف پاک کن هاي هيدروليک استفاده مي کردند.


در نمونه هاي اوليه ماشين سيتروئن نيرويمحرک برف پاک کن ها با يک سيستم کاملاً مکانيکي فراهم مي شد. براي اين کارتسمه يي نيروي محرک موتور را به تيغه هاي برف پاک کن منتقل مي کرد. برايکاهش هزينه ها همين سيستم سرعت سنج را هم فعال مي کرد، در نتيجه سرعت حرکتتيغه هاي برف پاک کن بسته به سرعت حرکت خودرو تغيير مي کرد. وقتي خودروپشت چراغ قرمز توقف مي کرد، برف پاک کن ها هم از کار مي افتاد. البته رويداشبورد دسته يي نصب شده بود و راننده مي توانست تيغه ها را در اين مواقعبا دست به حرکت درآورد.

البته پيش از اين برخي از خودروهاي گرانقيمتو تشريفاتي براي چراغ هاي جلو هم برف پاک کن ساخته بودند، اما امروزه ديگراين چراغ ها برف پاک کن ندارند، در عوض چراغ هاي جلو را با استفاده ازفشار آب تميز مي کنند.
البته امروزه با پيشرفت الکترونيک بسياري ازتنظيم هاي خودروها به حسگرها واگذار شده است، از جمله تنظيم کارکرد برفپاک کن ها. حسگرهاي باران موجود در خودروهاي پيشرفته امروزي مي تواند بارشباران و حتي ميزان بارش باران را تشخيص دهد. در اين صورت برف پاک کنخودکار روشن مي شود و با شدت گرفتن باران بر سرعت حرکت برف پاک کن افزودهمي شود.


گفتني است به رغم آنچه ممکن است در نگاه اولبه نظر برسد، بخشي از اختراع زنان در حوزه فناوري به ابداع ابزارهايي درخودروها مربوط مي شود، به عبارت ديگر خودرو فرصتي براي عرضه دستاوردهايشانفراهم آورد.
در سال 1923 در بولتن شماره هشت اداره زنانحدود 345 اختراع براي زنان ذکر شده است که حدود نيمي از اين اختراعات درحوزه حمل و نقل و 25 اختراع مربوط به چراغ هاي راهنمايي بود. از جمله ايناختراع ها مي توان به ساخت کاربراتور، کلاچ، استارتر الکترونيکي موتور وسيستم استارت اشاره کرد. در دهه 1930 هلن بلربارتلت عايق تازه يي براي شمعخودروها ساخت. وي که يک زمين شناس بود، با استفاده از دانش خود در زمينهنفت و مواد معدني، سراميک هايي از جنس آلومينا ساخت که در ساخت شمع خودروکاربرد يافت. جالب آنکه اولين برف پاک کن خودکار را زني ديگر به نامشارلوت بريج وود ابداع کرد. وي که رئيس شرکت توليدي بريج وود در نيويورکبود، در سال 1917 نوع تازه يي از برف پاک کن ها را با نام تجاري استورمابداع کرد، هر چند با موفقيت تجاري چنداني همراه نبود.

[External Link Removed for Guests]
   تصویر     
  
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”