تعويض دنده برای ايستادن

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 372
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 آبان 1385, 1:36 pm
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 28 بار
سپاس‌های دریافتی: 387 بار

تعويض دنده برای ايستادن

پست توسط جعفر طاهري »

[FONT=Times New Roman]تعويض دنده برای  
[FONT=Times New Roman]سوال : من هنگام رانندگی در حاليكه سرعت دارم مثلاً وقتيكه قصد ايستادن دارم و در دنده پنج هستم بهمراه ترمز گرفتن به ترتيب اينگونه دنده ها را تعويض ميكنم ابتدا به دنده چهار و لحظاتی بعد به دنده سه و بعد به دنده دو و در آخر قبل از خلاص كردن به دنده يك ميروم و سپس می ايستم . آيا اينكار صحيح  
[FONT=Times New Roman] 
[FONT=Times New Roman]كار شما از نظر اجرای مقررات رانندگی كاملاً صحيح است . اين آموزشی است كه به صورت عمومی بهتر است توسط همگان اجراء شود . به كارآموز رانندگی ياد ميدهند هنگاميكه قصد توقف دارد با تعويض دنده سنگين و استفاده همزمان از ترمز اين عمل را انجام دهد. يعنی ترمز كردن بهمراه تعويض دنده سبك به سنگين ، تا نهايت سنگين ترين دنده و خلاص كردن دنده ، بمنظور ايستادن موقت خودرو در محل تقاطع و يا ترافيك و يا محل پارك . به اينصورت كاهش سرعت خودرو با ترمز و با استفاده از دنده سنگين بهتر انجام ميشود ، چون دور موتور كم نميشود و بوستر ترمز نيز با قدرت عمل ميكند و چرخ محرك نيز تحت تاثير گرداندن متعلقات گيربكس و موتور، سريعتر ازگردش می افتد و ضمن آن اگر لازم شد ناگهان سرعت بگيريد ، تقريباً در دنده مناسب برای شتاب گرفتن هستيد . اما نكته زير را بخوان؟! 
[FONT=Times New Roman]در خودروهای فاقد دنده كمك ، دنده يك بعد از دنده عقب ، سنگين ترين دنده در خودرو است و از آن برای شروع حركت اوليه خودرو و يا در شيبهای بسيار شديد بهمراه ترمز استفاده ميشود . برای شروع حركت خودرو اگر قصد شتابگيری ناگهانی را نداريد و يا در سربالائی نيستيد و يا بيش از ظرفيت بار و مسافر نداريد پس از سيدن سرعت آن ، به مثلاً حدود 5 كيلومتر، ميتوان وارد دنده دو شد و لزومی ندارد هنگاميكه مثلاً سرعت داريد و در دنده سبك هستيد و قصد پارك كردن در كنار جاده و خيابان بدون شيب منفی را داريد و تعويض دنده سبك به سنگين ميكنيد از دنده دو حتماً وارد دنده بسيار سنگين يك شويد. چون دنده يك بيشتر مخصوص شروع حركت و محلهای صعب العبور است و ورود به آن سخت و با تنش به موتور كه اصطلاحاً به آن كپ كردن ميگوئيم همراه است . پس كافی است در همان دنده دو سرعت كه بسيار كم در حدود 5 كيلومتر كه شد ، كلاچ گرفته و دنده را خلاص كنيد . ضمناً دور شمار موتور بيشترين كاربردش هنگام شتابگيری برای افزايش ناگهانی سرعت ، خصوصاً هنگام سبقت گرفتن و يا نظر انداختن به آن در سربالائی برای انتخاب دنده مناسب جهت تامين قدرت كافی توسط موتور ميباشد و در هنگام كاهش سرعت كمتر بايد به آن نگاه كنيم و در اين هنگام بيشترين توجه ما بهتر است ، به جلو و هدفی كه قصد داريم در آن نقطه سرعت خود را كم كنيم باشد . بعد از مدتی اگر علاقمند به خودرو باشيم حتی اگر مثل من گوشهای كم شنوا داشته باشيد دور موتور را حس خواهيد كرد و بندرت به صفحه دور شمار و حتی كيلومتر شمار نگاه خواهيد كرد . البته توصيه ميشود صفحه كيلومتر شمار را خصوصاً قبل از هنگام رسيدن به پيچهای تند و تقاطعها و محلهای مسكونی و منطقه تصادف شده نگاه كنيد بطوريكه جزء غرايز جدائی ناپذير رانندگی شما گردند و زودتر از زمان لازم آمادگی برای كاهش سرعت خودرو را در شما ايجاد كند.  
[FONT=Times New Roman] منبع : [External Link Removed for Guests] 
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”