رانندگی در برف و جاده لغزنده

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 446
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 29 بار
سپاس‌های دریافتی: 389 بار

رانندگی در برف و جاده لغزنده

پست توسط جعفر طاهري »

[FONT=Times New Roman]رانندگی در برف و جاده  
[FONT=Times New Roman]موضوع رانندگی در برف را بنده بر حسب جاده لغزنده مورد بررسی قرار داده ام و دیگر مسائل از قبیل تجهیزات و یا استفاده از نور در شب و یا نحوه نگاه کردن به جاده هنگام بارش برف و غیره مد نظر قرار نگرفته است . بنده در دو زمستان با سرمای زیاد و برف با خودرو پژو آردی تجربه رانندگی در جاده لغزنده بافت به جیرفت و یاسوچ به اصفهان را به علت نیاز و اجبار بدون تجهیزات را داشته ام . <o:p></o:p> 
[FONT=Times New Roman]رانندگی در در جاده یخزده بدون زنجیر چرخ و یا لاستیک یخ شکن در پیچ و در کوهستان و خصوصاً سرازیری در بعضی از جاده ها بسیار بسیار بسیار خطرناک است . از آن سرازیری ها که اتوبوس را با وجود گرفتن ترمز دستی در حالت ایستاده به حرکت انداخته و باعث سقوط آن به دره شده است . البته به همان نسبت سربالائی های تند نیز خطرناک هستند ، زیرا پس از اینکه خودرو بر اثر لیز خوردن بالا نرفت ممکن است با برگشت خوردن و دیر گرفتن ترمز و یا با وجود گرفتن ترمز رو به پائین سر بخورد در این حالت بهتر است فرمان را کمی بسمتی بگردانید که عقب خودرو به سمت کوه قرار بگیرد و خودرو بصورت عرضی در جاده از حرکت بایستد . در جاده لغزنده باد لاستیکهای خودرو را کم کنید . اشکالی پیش نخواهد آمد چون شما سرعت ندارید و بهتر است صندوق عقب را خصوصاً در صورت دیفرنسال عقب بودن از سنگ پر کنید . تمام حواس راننده بایست متمرکز باشد بهیچ وجه دستان خود را از روی فرمان بر ندارید و کمترین تکان را به فرمان خودرو منتقل کنید . از روشن کردن رادیو و تنظیم رادیو در حین حرکت برای جلوگیری از تکان فرمان بپرهیزید . تمام حس خود را به چرخها منتقل کنید و هر لغزش آنها را یک خطر فرض کنید اگر بنظر میرسد میتوان با سرعت 50 کیلومتر رانندگی کرد سرعت خود را به 30 کیلومتر تقلیل دهید در صورت امکان از بخشهای زبر و خشن جاده عبور کنید هنگام عبور یک خودرو از روبرو سرعت خود را خیلی کم کنید و منتظر باشید که بسمت شما اگر لیز خورد کمترین آسیب را ببینید . به خودروئی که قصد سبقت از شما را دارد علامت دهید که با سرعت کمتری از شما عبور کند ناراحت نباشید که دیگر خودروها از شما سبقت میگیرند ممکن است آنها را بعداً در خارج از جاده در حالیکه به شما التماس میکنند و شما را عاقلتر از خود میپندارند ببینید. بهتر است بدانیم که هر چه جاده در کوهستان بالاتر میرود میزان بارش برف و لغزندگی آن بیشتر خواهد شد . و هنگام شب هر چه بسمت صبح سحر نزدیکتر میشویم لغزندگی جاده بیشتر از قبل خواهد شد و در صورت کاهش تردد خودروهای عبوری لغزندگی باز هم شدیدتر میشود بهتر است بدنبال یک کامیون پر بار طی مسیر کنیم گل و لای چرخهای کامیون را میشود با برف پاک کن پاک کرد . کامیون یک سپر برای ما محسوب میشود و چرخهای کامیون برف و یخ را تا حدودی میشکنند و اثر عاج لاستیکهایش بر یخ و برف و گرمای موتور آن لغزندگی را کمتر میکند . از دنده 3 یا 2 برای حرکت در مسیر مستقیم و بصورت دنده مرده استفاده شود البته نه در حدی که موتور ماشین لگد بزند . قبل از ورود به پیچ ویا سرازیری با رها کردن خیلی آرام پدال گاز خود را برای ورود به دنده 2و یا 1 آماده کنید برای ورود به دنده سنگین ، کلاچ را خیلی آرام فشرده و خیلی آرام رها کنید ، بشکلی که ورود به دنده سنگین نقش ترمز را برای خودرو بازی نکند بلکه فقط موتور با چرخها ی خودرو درگیر شود . اگر کامیونی پشت سرتان است بگذارید از شما سبقت بگیرد . اگر سرازیری با شیب زیاد و دارای پرتگاه و بدون گارد ریل است با دنده یک وارد سرازیری شوید پدال گاز را فراموش کنید نگذارید دور موتور خودرو بالاتر از 2000 دور بر دقیقه شود با ترمز بسیار خفیف کاهش سرعت را قبل از سرازیری انجام دهید و پایتان را آماده بر روی کلاچ بگذارید . با گرفتن آرام کلاچ بصورت اصطلاحاً نیم کلاچ جلوی لگدهای موتور را در سرازیری بگیرید . این لگدها و یا گاهی پرشها بجز مشکل سیستمهای سوخت رسان انژکتوری ، ناشی از یخ زدگی بیش از حد جاده است که باعث میشود چرخ بر اثر لیز خوردن نگردد و بعلت درگیر بودن موتور با چرخ و گیربکس موتور بحالت خاموش شدن دچار شده و لگد بزند . این حالت لگد موتور اگر دائم پیش آمد کلاچ را کامل بگیرید و دنده را خلاص کنید در حالیکه دست بر دنده و پا بر کلاچ آماده رفتن به دنده 1 هستید با ترمز خفیف شروع کنید اصطلاحاً سانت سانت پائین بیائید اگر حس میکنید باز هم خودرو لیز میخورد فرمان را به همان سمتی که عقب خودرو متمایل شده به نرمی بگردانید تا شاید اگر خدا بخواهد از دره فاصله بگیرید و به کناره کوه خود را نزدیکتر کنید تا در صورت اتفاق به کوه برخورد کنید . اصلاً میدونید چیه از خیر این مسافرت مرگبار بگذرید.!!<o:p></o:p> 
<o:p>[FONT=Times New Roman] [External Link Removed for Guests] </o:p>
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”