چگونگی سبقت در جاده هنگام شب

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 446
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 29 بار
سپاس‌های دریافتی: 389 بار

چگونگی سبقت در جاده هنگام شب

پست توسط جعفر طاهري »

 [COLOR=#NaNNaNNaN]


چگونگی سبقت در جاده هنگام شب ؟
  

 [COLOR=#NaNNaNNaN]

!    
  سبقت در جاده های دوطرفه در شب، خطرناك و لازمه آن داشتن تجربه ای نسبتاً 

 

  طولانی در رانندگی   است .  خصوصاً در شب سلامت كامل چشمها لازم ميباشد 

 

.
  بگذاريد ابتدا كمی 

 

  در مورد تجربه بگوئيم، كلمه ای كه برای غير جوانها يك كلمه و هزار معنی و برای بعضی 

 

  از نوجوانها يك كلمه و كاملا بی معنی است. از نظر اين دسته از نوجوانها با شنيدن تجربه ياد پدر و يا 

 

  افرادی می افتند كه هنگام رانندگی ،عدم توانائی خود را در هدايت خودرو ، دائم به تجربه ائی اطلاق ميكنند كه، توصيه مينمايد به آرام و قانون مند و خونسرد راندن و يادآوری ميكند ترس و اضطراب و گرفتاريهای بد ناشی از ، تصادف را و همچنين توجيه ميكند حركات كم شتاب و كند بهمراه تصميم گيری های محافظه كارانه آنها را . قبول است كه عده ائی از اين دسته پيرمردها برای جوانانی كه پر از 

 

  هيجان هستند بسيار كند و اصطلاحاً خفه كننده رانندگی ميكنند. بطوريكه حوصله و يا به 

 

  عبارتی كفر آنها را در می آورند 

 

.
 

 

يك مثال بزنم:<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
 
  تصور كنيد قرار است منزل را بقصد يك مسافرت بيش از يك هفته ائی ترك كنيد آيا بررسی نهائی برای مطمئن شدن اينكه مثلاً پنجره ها و شير اصلی گاز و آب بسته است و چراغها و كامپيوتر و اتو كه لحظات‍ی پيش از آن استفاده ميشد، و يا عدم وجود زباله مواد غذائی در سطل آشپزخانه و يا اطمينان از اينكه كولر منزل خاموش و چراغهائی كه لازم هستند روشن باشند و بررسی بسته بودن درب يخچال و موارد ديگر خاص يك منزل با شرايط ويژه، بعهده نوجوان منزل گذاشته ميشود و يا پدر ؟ . اين احتمال وجود دارد كه اگر حتی تك به تك موضوع را به نوجوان يادآوری نمايند ، مواردی از اين دست اقدامات لازم پيش از ترك منزل را او فراموش نمايد . برگرديم به مقدمات بحث اصلی .   
  باور كنيد اين پيرمردها چه اونی كه 

 

  رانندگی خوب و يا رانندگی ضعيفی داره شما را نهايت سالم به مقصد ميرساند ولی آن 

 

  جوان پر از غرور و پر تحرك كه تغييرات سريع هنگام رانندگی را از تعويض دنده گرفته 

 

  تا جابجائی های مانور مانند ، بی شباهت به كار خلبانهای جتهای جنگنده نيست چنان بظاهر فرموله اما در واقع غير فرموله 

 

  انجام ميدهد كه اين احتمال وجود دارد كه در يك محل باور كردنی استال كند. و دچار حادثه شود 

 

 

 

.<o:p></o:p>
 
  دوست بسيار جوانم اگر اين حرف را قبول نداری پس چرا هنگام رانندگی 

 

  هم سن و سالهای خودت ،جرات خوابيدن به هنگام مسافرت در خودرو را نداری ؟! اغلب اين رانندگان بسيار جوان 

 

  وقتی تصادف ميكنند، ميگويند : من مقصر نبودم مثلا اين هيولا از فرعی بدون توجه وارد 

 

  جاده شد و دريم درام دام دام دالامب شد. همين حرف نشاندهنده بی تجربه بودن آنها است چرا 

 

 

 

؟ عزيزان معلوم است اين تقاطعها هستند كه محل تصادفند و كم نكردن سرعت در نزديكی تقاطعها باعث حادثه ميشود .در نظر بگيريد هرگاه خودروئی از مسير فرعی
 

 

  قصد ورود به جاده های خارج از شهر را داشته باشد اين احتمال وجود دارد كه بعللی 

 

  راننده آن حتی بطور كلی متوجه خودروهای عبوری در مسير اصلی نگردد . اصلا عزيز جون مگه رانندگی فقط مربوط به 

 

  خودت است و خودروهای ديگر در رانندگی جنابعالی هيچ نقشی ندارند. اگر راننده مايكل شوماخر هم كه باشه يه عوضی با يه زيگزاگ ميتونه اونو رونه اون دنيا كنه. رانندگی در اصل يك كار جمعی است و بظاهر كاری انفرادی است. <o:p></o:p> 
  آيا هنگام شب در جاده اصلی وقتی 

 

  ورود يك خودرو را از پمپ بنزين يا كافه بين راهی به قصد مسيرتان ميبينيد تابحال با 

 

  احساس ، خود را در آن خودرو جا داده ايد؛ يكی مسخره ميكند آن ديگری دستمال كاغذی 

 

  ميخواهد و يكی ديگه درخواست آهنگ فلان خواننده را دارد. ديگری چراغ سقفی را روشن 

 

  ميكند ، راننده كاميونی را ميبينند كه آفتابه بدست دنبال موضع تاريك پشت ماشينش 

 

  ميگردد و هياهوی خنده را بدنبال میآورد چاله ها و برجستگی ورود به جاده اصلی نيز 

 

  حواس راننده را علاوه بر موضوعات گفته شده مختل كرده است انتظار داريد اين راننده 

 

  كاملا متوجه باشد كه چگونه با درك و حواس كامل دارد وارد جاده اصلی ميشود؟ آنهم تقاطعهای جاده های ما كه با اتصال 90 درجه به جاده اصلی هستند. در حالت سكوت سرنشينان نيز ، معمولا گاهی 

 

  تشخيص بعلت شيب و نديدن كناره های جاده سخت است و ممكن است چنين خودروئی محل ايست و 

 

  انتظار خود را برای عبور پس از شما بعلت اشتباه درتقريبا نيمه جاده تشخيص بدهد چه 

 

  برسد به ترسيمی كه از وضعيت بحرانی نمودم. بنابراين شما ميخواهيد با كم نكردن سرعت 

 

  وبمباران آن خودرو به نور و چراغ نور بالا ، جلوی ورود او را به جاده بگيريد . و 

 

  بعد تعجب ميكنيد چرا حادثه اتفاق افتاد و خود را مقصر نميدانيد! . ميبينيد كه تجربه 

 

  گفته شده هيچ ارتباطی با دست فرمان ندارد زيرا اغلب جوانان پس از حدود دو هفته 

 

  رانندگی پيوسته و يا شش ماه نا پيوسته ( حدود30 ساعت) دست فرمان آنها قابل تائيد و 

 

  پس از 30 ساعت پيوسته بعدی برای اغلب آنها قابل ستايش هست . اما تجربه رانندگی از 

 

  چه زمانی آغاز و تا چه زمانی مورد نياز ميباشد. برای بعضی از افراد از همان دوران 

 

  كودكی و برای بعضی ديگر درست از زمانی كه خودشان برای اولين بار پشت فرمان نشستند 

 

.
  پسر بچه ايی را در نظر بگيريد كه همواره هنگام رانندگی پدر، بعنوان كمك و چشم دوم 

 

  او عمل ميكند و پدر نيز از آن دسته افراد خسيس نيست و يا آنهائی كه هميشه مريض و 

 

  خسته هستند و بندرت با اصرار بيش از حد خانواده اقدام به گردش با اتومبيل كند و 

 

  اغلب اصطلاحاً خوش مسافرت است. و آدمی است كه پشت رل ورزش يوگا نميكند ( منظور حرف 

 

  ميزند) اين بچه اگر خود خواهان باشد تجربه رانندگی بدون راندن را در اين مدت ياد 

 

  ميگيرد. اگرتوسط اين پدر آموزش رانندگی نيز ببيند مسلما اگر جوان راننده ای شده 

 

  باشد رانندگی مسلط تری را نسبت به ساير هم سن های خود ارائه خواهد داد كه قابل 

 

  تحسين است. اينها چون بخشی از تجارب و حتی نحوه كسب تجربه های جديد را نزد، يك 

 

  بزرگتر، فرا گرفته اند بهتر ميتوانند بدون ريسك ، تجارب آينده و در پيش رو را فرا 

 

  بگيرند بطوريكه ميتوان گفت اينگونه افراد فاقد رانندگی با غرورهای كاذب مرگ آفرين 

 

  برای خود و يا ديگران هستند . برای اين اندوخته ها كه به آن تجربه ميگوئيم تا 

 

  زمانيكه رانندگی ميكنيم پايانی وجود نخواهد داشت ، با صرفنظر از كليه موارد ديگر  ، 

 

  حداقل به اين دليل كه تعدد خودروها و تغييرات آنها و گسترش راهها و افزايش گونه های ديگری از معابر جديد و علائم راهنمائی لازمه زندگی اجتماعی جديد هستند. يك نظر اين است كه مشكل ميتوان 

 

  بعضی از تجربه ها را كه خود شخص لازم است فرا بگيرد بصورت مستند در اختيار قرار داد 

 

.
  بهر حال تعدادی از موارد برای چگونگی سبقت در شب در جاده، ارائه 

 

  ميگردد 

 

  .
1-
  ابتدا بايد چشمان سالمی داشته باشيد 

 

  .
2-
  هنگام ابتدای شب و 

 

  ابتدای صبح تشخيص فاصله بسختی صورت ميگيرد كاملا با احتياط سبقت بگيريد 

 

 

 

. در اين
 

 

  مواقع ممكن است خودرو روبروی نزديكتر به شما با چراغهای كوچك و يا بدون آن و خودرو 

 

  پشت 

 

  سر آن با چراغ بزرگ و روشن در حال حركت باشند و شرايط جاده به صورتی باشد 

 

  كه خودرو جلوئی كه با نور كوچك و يا چراغ خاموش است به ديد شما نيايد و خودرو با 

 

  چراغ روشن را در نظر گرفته باشيد و سبقت شما باعث حادثه شود 

 


3-
  فاصله دو چراغ جلو 

 

  خودرو مقابل در مسيرهای مستقيم ميتواند نشاندهنده فاصله خودرو جلو باشد به اينصورت 

 

  اگر دو چراغ را يكی ميبينيد خودرو مقابل از شما فاصله دارد اگر دوچراغ را بصورت 

 

  مجزا ميبينيد خودرو مقابل فاصله اش كم است . دقت كنيد شما فاصله را اينك متوجه شده 

 

  ايد حال بايد سرعت نزديك شدن آنرا به خودرويتان تخمين بزنيد 

 

.
4-
  تخمين سرعت 

 

  زياد خودروهای مقابل ، معمولا اين چنين است ،چراغ آنها دول دول ميزند ( بالا و پائين 

 

  ميرود و تكانهای كوچك جاده اثر گذاری زيادتری روی آنها دارد) – و يا معمولا خودروهای پر سرعت مقابل را از فواصل دور 

 

  كه 

 

  آنها را ميبينيد متوجه ميشويد كه بيشتر با نور بالا در حال حركت هستند   و يا دائم نور بالا و پائين ميدهند. 

 

 

 

  
5-
  كاميونها ئی مانند اف اچ 12 و 

 

  يا هووا كاميونهای سرعتی هستند و هنگاميكه با نور پائين حركت ميكنند چراغهای آنها 

 

  فاصله دورتری را به شما نشان ميدهند. مواظب باشيد 

 


6-
  هنگام سبقت وقتی به موازات 

 

  خودروئی كه داريد از آن سبقت ميگيريد رسيديد نور بالا حركت كنيد تا از نظر خودروهای 

 

  مقابل نزديكتر ديده شويد و در صورت نياز آرامتر برانند تا شما سبقت را كامل كنيد 

 

.
7-
  سبقت در هنگام شب در جاده اي كه جديدا اقدام به پهن كردن آن كرده اند و شما 

 

  آنرا نميشناسيد معمولا بعلت عدم وجود خطوط در جاده و نبود علائم كنار جاده بسيار 

 

  خطرناك است 

 

8-
  سبقت در شب در نزديكی ورودی بعضی از شهرها كه جاده دو طرفه اما 

 

  بسيار پهن و فاقد گارد ريل ميباشد خطر مرگ دارد سعی كنيد با احتياط كامل سبقت 

 

  بگيريد و يا از سبقت گرفتن منصرف شويد چون اين محلها به نوعی   شبيه به   پيست مسابقه ورود به 

 

  شهر محسوب ميشود و يكی از بازيكنان ناشی و يا ناشناس همه را درگير حادثه ميكند 

 

.
9-
  اگر يكی 

 

  ازخودروهای مقابل قصد سبقت از خودروی جلوی خود را در فاصله نامطمئنه نسبت به شما 

 

  داشت با نور بالا دوبار به او اخطار بدهيد در صورت اينكه اقدام به برگشت ننمود و 

 

  كماكان در حال سبقت بود سرعت خود را كم و نور را بهيچوجه بالا نيندازيد و اگر چشمان 

 

  قوی داريد و جاده را نيز ميشناسيد نور چراغ بزرگ را به چراغهای كوچك برگردانيد 

 

.
 

 

اين را بدانيد كه نور بالای شما اگر باعث شود راننده مقابل از جاده منحرف شده و به شانه خاكی غير همسطح با جاده بيفتد، تلاش ناخوداگاه راننده مقابل برای آمدن مجدد به جاده به احتمال زياد باعث ايجاد رقص مرگ خودرو اش شده و خودرو شما را به عنوان هم رقص ممكن است انتخاب كند. <o:p></o:p>
 
 10- دقت به تابلو سبقت ممنوع و خطوط ممتد برای پرهيز از تصادف الزامی است . 
 منبع :www.tuningtalk.com<o:p></o:p> 
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”