آموزش رانندگی برای مبتديان

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 446
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 29 بار
سپاس‌های دریافتی: 389 بار

آموزش رانندگی برای مبتديان

پست توسط جعفر طاهري »

 آموزش رانندگی برای مبتديان 

 


  من بجز تعدادی از همكاران و 

 

  آشنايان و همسر، سه فرزند زير 18 سال خود را نيز به ترتيب گفته شده در زير آموزش 

 

  داده ام . اكنون يكی از آنها گواهينامه و دومی نيز در حال كسب گواهينامه است و يكی ديگر ازآنها در مراحله نهائی آموزش رانندگی گفتاری واجرای تجربی 

 

  مهارتهای فنی رانندگی ميباشد و كوچكترين آنها كه 9سال دارد، در مرحله آموزش اصطلاحا دست 

 

  فرمان و چگونگی ترمز گرفتن است ، در اينجا روشی كه برای آموزش آنها انجام داده ام برای دوستان نقل ميكنم 

 

.
1-
  يك جلسه قبل از شروع آموزش ، در 

 

  پاركينگ منزل طرز صحيح روشن كردن خودرو، با گرفتن كلاچ را جزء يادگيری دائمی وی 

 

  مينمايم و ضمنا مطالبی راجع به پيچاندن ناگهانی فرمان برای گريز از دست انداز و 

 

  خطرات ناشی از تصادف با خودرو بغلی و خصوصا ، چپه شدن خودرو در جاده های خاكی و 

 

  خلاصه ايی از اصول كار كرد كلاچ و طرز گذاشتن نوك پا بر روی پدالهای ترمز و كلاچ و 

 

  آرام بر داشتن پا از روی كلاچ را ياد ميگيرند. در حالیكه موتور روشن است ، گاز 

 

  ميدهند. تا به ميزان صدای آن و هنگام تعويض فرضی دنده نيزآشنا شوند. سپس در حاليكه 

 

  موتور خاموش است ، كلاچ را فشرده و دست را روی دنده گذاشته مسير دنده های يك و دو و 

 

  سه و چهار و خلاص را چندين بار با همديگر ميرويم تا اينكه خودش بتواند مسير صحيح 

 

  دنده ها را برود. در همينجا ياد ميگيرد كه ترمز را با پای راست بگيرد 

 

.
2-
  جلسه 

 

  دوم ، بيابان يا جاده خلوت و پهن و صاف و مسطح را انتخاب كرده و صندلی راننده 

 

  رابرای اوتنظيم ميكنم و آينه ها و صندلی بغل دست راننده را برای خودم جوری تنظيم 

 

  ميكنم كه بتوانم ديد كافی نسبت به عقب داشته و يا در صورت لزوم ،خودرو را خاموش و 

 

  يا از آنها فرمان دزدی برای كنترل كنم و يا با خم شدن بر روی پدال ترمز با دست 

 

  بتوانم ترمز بگيرم. سپس از او ميخواهم در حاليكه كلاچ را كامل با نوك پا گرفته و 

 

  خودرو در دنده يك است بدون اينكه پا را بر روی گاز بگذارد به آرامی پايش را بالا 

 

  بياورد. ( جهت اينكه وی اعتماد به نفس پيدا كند قبلا دور آرام موتور را با تنظيم 

 

  كشيدگی سيم گاز روی دورحدود 1500 زياد ميكنم تا موتور دل نزند و خاموش نگردد ضمنا 

 

  سيم ترمز دستی را نيزبرای قدرت ترمز گيری بيشتر تنظيم ميكنم) اينك با برداشتن پايش 

 

  از روی كلاچ خودرو حركت كرده و دوباره ميخواهم كلاچ را بگيرد و ترمز كند. اين عمل 

 

  را چندين بار تا يادگيری انجام داده و مدتی با همين دور موتوردر دنده يك ، بدون گاز 

 

  دادن رانندگی كند ودر انتهای جلسه اجازه ميدهم ازپدال گاز استفاده كند و گاز بدهد 

 

.
4-
  در دو جلسه بعدی تعويض مكرر دنده 1 به 2 و عكس آن و دنده خلاص و ترمز بقصد 

 

  ايست كامل و ملايم را با گرفتن كامل كلاچ فرا گرفته و مسيرهای مستقيم و در انتها 

 

  مارپيچی و پارك غير فنی و حركت ساده را انجام ميدهد 

 

..
5-
  در جلسه پنجم ، حركت 

 

  با نيم كلاچ و آهسته روی ( اصطلاحا سانت سانت روی ) رو به جلو و حركت در دنده عقب 

 

  با نيم كلاچ را ياد ميگيرد و خطرات دنده عقب با برداشتن پا بطور كامل از روی كلاچ 

 


  و امكان چپه شدن خودرو و يا عدم كنترل آنرا فرا ميگيرد.سپس تعويض مكرر تا دنده 

 

  سه در مسير مستقيم نيز انجام ميشود. و گاهی از او در سرعتهای زير چهل كيلومتر،فرمان 

 

  دزدی ميكنم تا ياد بگيرد، هنگام فرمان دزدی من در آينده فرمان را كمی آزادتر بگيرد 

 

  و عكس العمل نشان ندهد 

 

.
6-
  در جلسه ششم ، كشيدگی سيم گاز را آزاد ميكنم و ضمن 

 

  انجام حركت آهسته روی با نيم كلاچ ، هنگام حركت اوليه بهمراه آزاد كردن كلاچ ؛ گاز 

 

  دادن را نيز ياد ميگيرد و سرعت متوسط تا دنده چهار را بنا به موقعيت فرا ميگيرد 

 

.
7-
  در جلسه هفتم ، دستور ترمزهای ملايم بدون گرفتن كلاچ و يا ناگهانی را در 

 

  سرعتهای حداكثر 40 تا 50 كيلومتر را با گرفتن كامل كلاچ با فرض اينكه ناگهان كسی 

 

  جلوی خودرو آمده بهمراه محكم گرفتن فرمان آموزش ميدهم 

 

.
8-
  دو جلسه بعدی در جاده 

 

  خلوت دارای خط كشی با فرض سبقت گرفتن از خودروی جلويی با دنده سه 

 


  و سرعت متوسط 

 

  وحركت با راهنما و نگاه در آينه انجام ميشود. دستور ترمزهای ملايم و ناگهانی نيز 

 

  اجراء ميشود. و دائما به او تلقين ميكنم كه در حاليكه پايش روی پدال گاز است احساس 

 

  برداشتن آن و گذاشتن بر روی پدال ترمز را در خود ايجاد كند. ( بارها پيش آمده كسانی 

 

  كه اين احساس را در خود تقويت نكرده اند ،در هنگام حادثه بجای ترمز كردن گاز داده 

 

  اند). در انتها پارك فنی با رعايت فاصله مجاز از كنار جاده را با فرض جدول كنار 

 

  خيابان انجام ميدهيم 

 

.
9-
  در جلسه دهم و يازدهم در شهر و صبح زود روزهای جمعه و 

 

  يا تعطيل عمومی در اطراف محله با سرعت كم و دنده دو و در شرايط مناسب تا دنده سه را 

 

  با ترمزهای مكرر و پارك فنی و مستقيم رفتن در دنده عقب را ياد ميگيرد و همچنين 

 

  چگونه به جدول اطراف خيابان برخورد نكند و هر پيچی را با فرض وجود يك خودرو در 

 

  مقابل بدون انحراف از مسير خود طی كند. بطوری كه هرگز در آينده نيز پيچهای كوچه ها 

 

  و فرعی ها را با قصد پيچ بری طی نكند 

 

.
10-
  دو جلسه بعدی را آموزش فنی جهت پارك 

 

  صحيح با جدول و پارك دوبله و دنده عقب بصورت 

 


  ال ميگذرانند 

 

.
11-
  جلسه 

 

  چهاردهم در شيب بدون خطر ؛ ايست و حركت را بدون عقب كشيدن خودرو انجام ميدهند 

 

.
  و مسير شيب دار رو به بالا را برای تعيين زمان مناسب تعويض دنده و شيب پائين را 

 

  برای 

 


  استفاده از دنده سنگين بجای استفاده ؛ نابجا ازترمز می آموزد 

 

.
12-
  از 

 

  جلسه پانزدهم به بعد آموزش بنا به موقعيت مناسب بصورت مقطعی انجام ميشود و هنگامی 

 


  كه آنها در يك مسير نسبتا خلوت رانندگی ميكنند من دائما به آنها نكات پنهان 

 

  رانندگی را كه بصورت تجربی با آنها برخورد داشته ام توضييح ميدهم . و ضمنا تمام 

 

  خطاهای خودم و رانندگان مقابل را هنگامی كه خود در حال رانندگی هستم ؛ با ذكر علت 

 

  ايجاد خطا ، به آنها يادآور شده و يا از آنها سوال مينمايم. و نگاه به آلات مدرج 

 

  داشبرد و تعويض دنده معكوس را با كمترين تكان و جابجا كردن دست را بمنظور برداشتن 

 

  شيئی فرضی ، بدون اثر گذاری بر فرمان را فرا ميگيرند 

 

.
-
  از اين بعد در صورت 

 

  دارا بودن شرايط سنی ، به آموزشگاه رانندگی فرستاده ميشوند. تا نكات فنی را مطابق 

 

  خواسته اداره راهنمائی و رانندگی نيز ياد بگيرند. در مدت مانده به امتحان اخذ 

 

  گواهينامه نيز در مسيرهائی خلوت رانندگی ميكنند ضمنا در تمام مراحل خود من حضور 

 

  دارم و اجازه رانندگی تنها را نميدهم . و می آموزند راننده كسی است كه از بروزتصادف 

 

  چه از طرف خودش و چه از طرف راننده مقابل تا ميتواند جلوگيری كند 

 

.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
 
 
 
[FONT=Times New Roman]http://www.tuningtalk.com/forum/ 
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”