تاثير نوع رانندگی در مصرف سوخت

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 443
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 29 بار
سپاس‌های دریافتی: 389 بار

تاثير نوع رانندگی در مصرف سوخت

پست توسط جعفر طاهري »

[FONT=Times New Roman]تاثير نوع رانندگی در مصرف  
[FONT=Times New Roman]در يك بعد از ظهر، روز جمعه، به اتفاق دو نفر ديگر از همكاران خود ، با خودرو پژو 206 تيپ 2 مدل سال 1389 يكی از آنها، كه موتور با حجم1400 سی سی نوع tu3 كم مصرف دارد از شيراز جهت رفتن به محل كارمان در بندر ماهشهر براه افتاديم . از ابتدای مسير تا شهرستان گچساران كه تقريباً شصت درصد راه محسوب ميشود ، صاحب خودرو پشت رل بود ؛ وی با توجه به شناخت از نحوه رانندگی من كه مجموعاً حدود شش الی هفت سفر را با خودرو شخصی قبلیم كه پژو 405 مدل 1385 بود و دو سفر پيشين كه با خودرو 206 ايشان بود ، اينبار سعی ميكردند با تقليد از روشهای رانندگی من از حالت رانندگی سست خارج شده و اسپرت رانندگی كند . رانندگی فراتر از توانش باعث شد كه متاسفانه متوجه تاثير بد آموزی رانندگهای قبليم با او بشوم. در اكثر پيچها و يا سبقتهای ناگهانی، بعلت انحرافهای ناخواسته ناشی از فرمان دهی نامناسب و يا استفاده ناهماهنگ ايشان از قدرت و ترمز و كلاچ ، پوستم از ترس منقبض و موهای بدنم سيخ ميشد . چون من در صندلی عقب خودرو نشسته بودم و با صرفنظر از ترس مضاعف ايكه ناشی از نشستن بر روی صندلی عقب خودرو بعلت وجود تكانهای افقی به جلو و عقب و جانبی وعمودی بيشتری به نسبت صندلی جلوی خودرو دارد و ضمن آن مانند صندلی جلو نفر را در بر و بغل نميگيرد ؛ ترس بی دليلی را در خود نميديدم .  
[FONT=Times New Roman]راننده از مزايای استفاده صحيح از قدرت و دور بالای موتور و در عين حال كم مصرف نمودن سوخت با استفاده از تعويض بموقع دند ه های گيربكس و دنده مرده نراندن برای ديگر همسفرمان توضيحاتی را ميداد . مطالب گفته شده ايشان صحيح و قابل تائيد بود . اما وقتی عملاً اجراء كارش را ميديدم . بجز اتلاف سوخت و زمان و همچنين نازك كردن لنتهای ترمز و پائين آوردن عمر صفحه كلاچ و علاوه بر آن ايجاد انواع تكانهای دلهره آور ، چيز قابل تمجيدی ملاحظه نميشد . [FONT=Times New Roman]مثلاً در تقاطعها و يا محلهائی از مسير كه شيوه صحيح رانندگی در آن موضع شروع به اقدام برای كاهش سرعت بود ، عكس العملی تا رسيدن به محل خطر آفرين ديده نميشد . و يا آنجائی كه انتظار افزايش سرعت بود ، تاخيرهایی در انجام كار وجود داشت . برای من اگر ايشان به جاده اشراف نداشتند ، نحوه رانندگی فعليش قابل اقماض بود ؛ اما اين را نيز ميدانستم كه چند سال پيشتر از من، در اين مسير تردد ميكند . بنابر اين تصميم گرفتم، نوبت رانندگی من كه شد دستورالعمل گفته شده او را كه خود انجام نداده بود عملاً اجراء كنم . چگونه ميتوان با سرعت ميانگين بيشتراز او طی مسير كنم ، بنوعی كه حداكثر سرعتم از سرعت سير وی نيز كمتر باشد اما با مصرف كمترسوخت و زمان كمتر به مقصد برسيم . حداكثر سرعت سير راننده قبلی 130 كيلومتر بود وبنابراين مبنای سرعت حداكثر را 110 كيلومتر انتخاب كردم . پس از نشستنم در پشت رل در ابتدا برای دقايقی كوتاه رانندگی اسپرت خشن را با عبور از چند پيچ و گرفتن سبقت تكی و كاروانی اما عمداً بدون هارمونی شروع كردم و مورد اعتراض همسفر ديگرمان قرار گرفتم ( به سبقت از چند خودرو بطور همزمان سبقت كاروانی ميگويم) . و پس از تائيد شيوه اشتباه رانندگی خشن ، با عملكرد صحيح عبور پر سرعت از پيچ و گرفتن سبقتهای تكی و كاروانی ، رانندگی غير خشن و با هارمونی را به نمايش گذاشتم و نتيجه آن تائيد عدم وجود ترس و دلهره در همكارانم بود . دوستان ماهر در رانندگی بخوبی ميدانند كه يكی از موارديكه باعث ميشود در طی يك مسير زمان و سوخت كمتری مصرف شود رانندگی با سرعت تقريباً يكنواخت ميباشد . شيوه با سرعت رسيدن به پشت يك خودرو كندرو و سپس ترمز و انتظار برای گشودگی راه و گاز دادن برای رسيدن به سرعت سير اوليه علاوه بر مصرف سوخت بيشتر اصطحلاك قطعات درگير را نيز زياد ميكند . يك راننده خوب در ابتدای سالهای اوليه رانندگی ميبايست با سرعتی خودرو را براند كه قادر به كنترل آن باشد . حدود اين سرعت نزديك به مرز عدم هارمونی است ، اين سرعت محتملاً كمتر از سرعت رانندگان با تجربه بيشتر خواهد بود . افزايش سرعت بايد بمرور پس از گذشت ماهها و سالها صورت بگيرد . به اينصورت كمتر ترمز خواهيد كرد و قدرت پيش بينی سبقت بی خطر در شما به  
[FONT=Times New Roman]افزايش پيدا ميكند . يك راننده تازه كار و يا كهنه كار زمانی ناشی محسوب ميشود كه سرعت خودرواش را برای اولين بار مثلاً در جاده كفی و مستقيم دو طرفه بسيار افزايش داده و تصور ميكند در تمام سبقتها، تخمين مناسب برای عبور بی خطر را خواهد داشت . وقتی با سرعت مثلاً 160 كيلومتر در حال طی مسير هستيد  [FONT=Times New Roman]فرصت نتيجه گيری برای اينكه آيا ميتوان سبقت گرفت و يا نه بسيار كوتاه است . نتيجه گيری صحيح يك محاسبه برای سبقت با شناخت جاده و قابليتهای خودرو های مقابل نيز توام است . اين شناخت حاصل گذشت زمان و ديدن عملكرد تجربی ساير خودروها و راننده ها با توجه به عوارض جاده ها ميباشد . اگرامروز ميدانم كاميون بنز خاور سرعت زيادی ندارد فردا خواهم دانست مارك ديگری از اين كاميون نوع سرعتی آن است . بنابراين با اين ايده كه سعی ميكنم كمتر ترمز بگيرم و ميانگين سرعت خودرويم را بسيار بالا و يا كم نبرم ، تلاشم برای شناخت خودروها و نوع عوارض جاده ها و محاسبه عبور از ساير خودروها و همچنين عبور مناسب از پيچها افزايش پيدا خواهد كرد .  [FONT=Times New Roman]بنابراين رانندگی ، كه ابتدا با سرعت كم آغاز شده و پس از كسب توانائی تدريجی ، ميتواند تا سرعتهای بالا اما بی خطر، هميشه ادامه داشته باشد .  [FONT=Times New Roman]در حاليكه خودرو 206 ما ، در مبداء باك آن ، پر از سوخت شده بود و درجه نشاندهنده بنزين در گچساران به نيمه رسيده بود ؛ پس از رانندگی من از گچساران تا بندر ماهشهر فقط يك خط مصرف شد . اينجوری بود كه دو همكارم را با دهان باز ترك كرده و به منزلم رفتم . در حاليكه سرعت حداكثر من كمتر از صاحب خودرو بود ولی سرعت ميانگينم در طی مسير بيشتراز او بود و ضمن اينكه زمان كمتری نيز صرف كرده بودم ، ميتوان گفت ؛ برای انجام سبقت پشت هيچ خودروئی تقريباً برای انتظار(( با عذر خواهی فراوان از پليس )) توقف نيز نكرده بودم .!!  
[FONT=Times New Roman]منبع : [External Link Removed for Guests] 
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”