[FONT=Times New Roman]تاثير نوع رانندگی در مصرف
[FONT=Times New Roman]در يك بعد از ظهر، روز جمعه، به اتفاق دو نفر ديگر از همكاران خود ، با خودرو پژو 206 تيپ 2 مدل سال 1389 يكی از آنها، كه موتور با حجم1400 سی سی نوع tu3 كم مصرف دارد از شيراز جهت رفتن به محل كارمان در بندر ماهشهر براه افتاديم . از ابتدای مسير تا شهرستان گچساران كه تقريباً شصت درصد راه محسوب ميشود ، صاحب خودرو پشت رل بود ؛ وی با توجه به شناخت از نحوه رانندگی من كه مجموعاً حدود شش الی هفت سفر را با خودرو شخصی قبلیم كه پژو 405 مدل 1385 بود و دو سفر پيشين كه با خودرو 206 ايشان بود ، اينبار سعی ميكردند با تقليد از روشهای رانندگی من از حالت رانندگی سست خارج شده و اسپرت رانندگی كند . رانندگی فراتر از توانش باعث شد كه متاسفانه متوجه تاثير بد آموزی رانندگهای قبليم با او بشوم. در اكثر پيچها و يا سبقتهای ناگهانی، بعلت انحرافهای ناخواسته ناشی از فرمان دهی نامناسب و يا استفاده ناهماهنگ ايشان از قدرت و ترمز و كلاچ ، پوستم از ترس منقبض و موهای بدنم سيخ ميشد . چون من در صندلی عقب خودرو نشسته بودم و با صرفنظر از ترس مضاعف ايكه ناشی از نشستن بر روی صندلی عقب خودرو بعلت وجود تكانهای افقی به جلو و عقب و جانبی وعمودی بيشتری به نسبت صندلی جلوی خودرو دارد و ضمن آن مانند صندلی جلو نفر را در بر و بغل نميگيرد ؛ ترس بی دليلی را در خود نميديدم .
[FONT=Times New Roman]راننده از مزايای استفاده صحيح از قدرت و دور بالای موتور و در عين حال كم مصرف نمودن سوخت با استفاده از تعويض بموقع دند ه های گيربكس و دنده مرده نراندن برای ديگر همسفرمان توضيحاتی را ميداد . مطالب گفته شده ايشان صحيح و قابل تائيد بود . اما وقتی عملاً اجراء كارش را ميديدم . بجز اتلاف سوخت و زمان و همچنين نازك كردن لنتهای ترمز و پائين آوردن عمر صفحه كلاچ و علاوه بر آن ايجاد انواع تكانهای دلهره آور ، چيز قابل تمجيدی ملاحظه نميشد . [FONT=Times New Roman]مثلاً در تقاطعها و يا محلهائی از مسير كه شيوه صحيح رانندگی در آن موضع شروع به اقدام برای كاهش سرعت بود ، عكس العملی تا رسيدن به محل خطر آفرين ديده نميشد . و يا آنجائی كه انتظار افزايش سرعت بود ، تاخيرهایی در انجام كار وجود داشت . برای من اگر ايشان به جاده اشراف نداشتند ، نحوه رانندگی فعليش قابل اقماض بود ؛ اما اين را نيز ميدانستم كه چند سال پيشتر از من، در اين مسير تردد ميكند . بنابر اين تصميم گرفتم، نوبت رانندگی من كه شد دستورالعمل گفته شده او را كه خود انجام نداده بود عملاً اجراء كنم . چگونه ميتوان با سرعت ميانگين بيشتراز او طی مسير كنم ، بنوعی كه حداكثر سرعتم از سرعت سير وی نيز كمتر باشد اما با مصرف كمترسوخت و زمان كمتر به مقصد برسيم . حداكثر سرعت سير راننده قبلی 130 كيلومتر بود وبنابراين مبنای سرعت حداكثر را 110 كيلومتر انتخاب كردم . پس از نشستنم در پشت رل در ابتدا برای دقايقی كوتاه رانندگی اسپرت خشن را با عبور از چند پيچ و گرفتن سبقت تكی و كاروانی اما عمداً بدون هارمونی شروع كردم و مورد اعتراض همسفر ديگرمان قرار گرفتم ( به سبقت از چند خودرو بطور همزمان سبقت كاروانی ميگويم) . و پس از تائيد شيوه اشتباه رانندگی خشن ، با عملكرد صحيح عبور پر سرعت از پيچ و گرفتن سبقتهای تكی و كاروانی ، رانندگی غير خشن و با هارمونی را به نمايش گذاشتم و نتيجه آن تائيد عدم وجود ترس و دلهره در همكارانم بود . دوستان ماهر در رانندگی بخوبی ميدانند كه يكی از موارديكه باعث ميشود در طی يك مسير زمان و سوخت كمتری مصرف شود رانندگی با سرعت تقريباً يكنواخت ميباشد . شيوه با سرعت رسيدن به پشت يك خودرو كندرو و سپس ترمز و انتظار برای گشودگی راه و گاز دادن برای رسيدن به سرعت سير اوليه علاوه بر مصرف سوخت بيشتر اصطحلاك قطعات درگير را نيز زياد ميكند . يك راننده خوب در ابتدای سالهای اوليه رانندگی ميبايست با سرعتی خودرو را براند كه قادر به كنترل آن باشد . حدود اين سرعت نزديك به مرز عدم هارمونی است ، اين سرعت محتملاً كمتر از سرعت رانندگان با تجربه بيشتر خواهد بود . افزايش سرعت بايد بمرور پس از گذشت ماهها و سالها صورت بگيرد . به اينصورت كمتر ترمز خواهيد كرد و قدرت پيش بينی سبقت بی خطر در شما به
[FONT=Times New Roman]افزايش پيدا ميكند . يك راننده تازه كار و يا كهنه كار زمانی ناشی محسوب ميشود كه سرعت خودرواش را برای اولين بار مثلاً در جاده كفی و مستقيم دو طرفه بسيار افزايش داده و تصور ميكند در تمام سبقتها، تخمين مناسب برای عبور بی خطر را خواهد داشت . وقتی با سرعت مثلاً 160 كيلومتر در حال طی مسير هستيد [FONT=Times New Roman]فرصت نتيجه گيری برای اينكه آيا ميتوان سبقت گرفت و يا نه بسيار كوتاه است . نتيجه گيری صحيح يك محاسبه برای سبقت با شناخت جاده و قابليتهای خودرو های مقابل نيز توام است . اين شناخت حاصل گذشت زمان و ديدن عملكرد تجربی ساير خودروها و راننده ها با توجه به عوارض جاده ها ميباشد . اگرامروز ميدانم كاميون بنز خاور سرعت زيادی ندارد فردا خواهم دانست مارك ديگری از اين كاميون نوع سرعتی آن است . بنابراين با اين ايده كه سعی ميكنم كمتر ترمز بگيرم و ميانگين سرعت خودرويم را بسيار بالا و يا كم نبرم ، تلاشم برای شناخت خودروها و نوع عوارض جاده ها و محاسبه عبور از ساير خودروها و همچنين عبور مناسب از پيچها افزايش پيدا خواهد كرد . [FONT=Times New Roman]بنابراين رانندگی ، كه ابتدا با سرعت كم آغاز شده و پس از كسب توانائی تدريجی ، ميتواند تا سرعتهای بالا اما بی خطر، هميشه ادامه داشته باشد . [FONT=Times New Roman]در حاليكه خودرو 206 ما ، در مبداء باك آن ، پر از سوخت شده بود و درجه نشاندهنده بنزين در گچساران به نيمه رسيده بود ؛ پس از رانندگی من از گچساران تا بندر ماهشهر فقط يك خط مصرف شد . اينجوری بود كه دو همكارم را با دهان باز ترك كرده و به منزلم رفتم . در حاليكه سرعت حداكثر من كمتر از صاحب خودرو بود ولی سرعت ميانگينم در طی مسير بيشتراز او بود و ضمن اينكه زمان كمتری نيز صرف كرده بودم ، ميتوان گفت ؛ برای انجام سبقت پشت هيچ خودروئی تقريباً برای انتظار(( با عذر خواهی فراوان از پليس )) توقف نيز نكرده بودم .!!
[FONT=Times New Roman]منبع : [External Link Removed for Guests]
تاثير نوع رانندگی در مصرف سوخت
در اين بخش ميتوانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت
- پست: 443
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
- محل اقامت: ماهشهر-شیراز
- سپاسهای ارسالی: 29 بار
- سپاسهای دریافتی: 389 بار
بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها