به گزارش ايسنا، منظور از روشهاي مرسوم تقويت موتور کارهاي داخلي موتور است. نه توربوشارژ، سوپرشارژ، نيتروس و نه تغييرات شديد قدرت، بلكه بهدستآوردن قدرت بيشتر از موتور يک اتوموبيل استاندارد.
ميتوانيد جريان هواي وارد شونده به موتور را بيشتر كنيد که کار و هزينه بسياري ميخواهد. ميتوانيد از پايه کاربراتور يا لولههاي سوخترساني بزرگتر، سيلندرهاي بزرگتر (تراشکاريشده براي ظرفيت بيشتر)، تحرک بيشتر موتور (تنظيم مرکز ثقل بهوسيله تراش ميللنگ و کوتاهکردن رابطهاي نيرو) استفاده كنيد.
هدرز و مانيفولد اگزوز بهتر، سوپاپهاي ورودي و خروجي بزرگتر، ميزان تراکم بيشتر، پيستونهاي آبديده، شاتونهاي قويتر براي دورهاي بالا، پمپ يا سيستم روغنرساني بهتر براي دورههاي بالا تا موتور نرمتر کار کند، ميللنگ و شاتونهاي سبکتر و قويتر و بالانس براي کار در دورهاي بالا هم ميتواند بهكار بيايد.
بسته به هدف شما ميشود تمام اين كارها را انجام داد يا اينكه فقط بعضي از آنها را روي موتور اجرا كرد. اما فراموش نكنيد كه يک موتور که براي مسابقه ساخته و تقويت شده، هم گران است و هم پرسروصدا و معلوم است كه به درد اتوموبيلهاي خياباني نميخورد. براي رانندگي هم خصوصيات نامناسبي دارد. کارکرد در جاي آن ناهموار و قدرتش در دورهاي پايين كم است. طول عمر آن هم معمولا كمتر است؛ چون براي رسيدن به قدرت مناسب بايد در دورهاي بالا کار کند.
اگر واقعاً ميخواهيد خودروي خود را به خيابان بياوريد، استفاده از موتورهاي بزرگتر قابل نصب روي اتومبيل روش مناسبتري براي رسيدن به قدرت بيشتر است، ضمن اينكه موتور بزرگتر قابليت تقويت بيشتر و نياز به تقويت کمتري دارد.
البته استفاده از موتورهاي بزرگتر درخصوص حداکثر نيروي نهايي داراي محدوديت است. بهدستآوردن اسب نيروي بيشتر ساده است؛ اما افزايش زياد نيرو هم سخت است و هم گرانتر تمام ميشود. به چندين روش مختلف ميتوانيد موتور خودروي خود را تقويت كنيد. بهترين و كمخرجترين راه، همان استفاده از ورودي هواي بهتر و سيستم جرقهزني است كه به آن اشاره شد. ميتوانيد از ف_ * ل*_ ت ر مخروطي استفاده كنيد كه قيمتي حدود 70هزار تومان دارد و نيازي هم به تعويض ف_ * ل*_ ت ر ندارد. تعويض شمعها با شمع اريديوم كه نقطه ذوب كم، جرقه قوي و طول عمر بيشتري دارد هم مؤثر است.
هرچند گرفتن قدرت بيشتر از موتور خودرو ميتواند هيجانانگيز باشد، اما تقويت موتور بعضي از خودروها توصيه نميشود. مثلاً تقويت موتور پرايد چندان عاقلانه نيست؛ اما ميتوانيد موتور آنرا عوض كنيد كه از تقويت موتور اصلي کمهزينهتر و باصرفهتر است.
حالا اگر صاحب پرايد هستيد، افسرده نشويد. برگ برنده پرايدها براي افزايش قدرت موتور وزن آنهاست. اگر ميخواهيد خودروي شما شتاب خوبي داشته باشد، علاوهبر قدرت زياد، به وزن کم هم احتياج داريد.
البته پرايدهاي قديميتر سبكتر هستند. پرايدهاي جديد حدود 50كيلوگرم سنگينتر شده است؛ اما پرايدهاي قديمي با داشتن وزني بين 820تا845کيلوگرم (بسته به مدل) يکي از بهترين خودروها براي تقويت محسوب ميشوند. ميتوانيد موتورهايي مانند موتور فورد فيستاي جديد يا موتورها مزدا را روي آن سوار كنيد.
از ميان اين موتورها ميتوانيد از موتور b5 با 1500سيسي حجم، موتور b6 با 1600سيسي حجم، موتور bp با 1800سيسي حجم يا موتور b3 با 1300سيسي حجم استفاده کنيد. تمام اين موتورها داراي 3نوع سرسيلندر، soch ,doch ,soch16 هستند.
بنابراين شما با استفاده از يک موتور bp با حجم 1800سيسي و با استفاده از يک وبر 40يا45 با يک ماکسيماي دندهاي مانويل 235اسبي برابري ميکنيد و حتي از آن جلو خواهيد زد!
البته موتورهاي ديگري مانند bpt وجود دارند که 340اسببخار را در اختيار شما قرار ميدهد، اتفاقاً روي پرايد هم نصب ميشود؛ اما قيمتش هم بالاتر خواهد رفت.
درمجموع با حدود يکميليون تومان پرايد شما زانتيا را هم جا ميگذارد. نگران لوازم يدكي هم نباشيد. لوازم يدکي اين موتورها در بازار وجود دارد. البته اين يكميليون تومان هم تماماً خرج خريد موتور نميشود، بلکه شامل تقويت شاسي هم هست كه باعث ميشود بدنه پرايد شما در سرعت بالا نلرزد. اگر باز هم قانع نشدهايد، ميتوانيد با تعويض هواکش و مانيفولد ورودي اين موتور به همراه تعويض کامل سيستم اگزوز، نيروي توليدي آنرا حدود 10اسببخار تقويت کرده و مصرف سوخت را هم 10درصد كم کنيد.
نيتروكسين، شيوهاي متفاوت اما مؤثر
نيتروكسين هم شيوهاي ديگر براي تقويت موتور است. اين روش براي اولينبار در جنگ جهاني در جنگندهها استفاده شد؛ اما طي دهه گذشته استفاده از آن براي خودروها رواج پيدا کرده است.
سيستم dry به اين معني است که فقط Nos به درون منيفولد هوا تزريق ميشود و سوخت به درون منيفلد هوا تزريق نخواهد شد و براي چنين روشي از يک نازل مخصوص استفاده ميشود؛ اما براي فراهمكردن سوخت اضافي که مورد نياز خواهد بود، بايد راه حلي پيدا كنيد. ميشود ECU را براي اين كار برنامهريزي كنيد يا از ECUهاي جانبي براي زمان فعال شدن سيستم استفاده كنيد.
تعداد زيادي از اين سيستم وارد ايران شده و روي خودروهاي زيادي هم نصب شده است. بسته به نوع خودرو اين سيستم ميتواند تقريباً شتاب را دو برابر کند. البته در سرعت نهايي هم استفاده ميشود. وقتي کليد اين سيستم در حالت روشن قرار بگيرد، درصورتيکه دور موتور بالاي 3000 باشد و پدال گاز تا آخر فشرده شود، سيستم بدون توجه به اينكه گيربکس در چه دندهاي قرار دارد، عمل ميکند. اين سيستم هوشمند است و در فاصله تعويض دنده بهطور خودکار قطع ميشود. مخزن آنهم زير صندلي يا صندوق عقب نصب ميشود و مزاحمت خاصي ايجاد نميكند.
حجم مخزن اين سيستم حدوداً با 50تا60بار استفاده خالي ميشود. بعد از خاليشدن کپسول بايد آنرا عوض کرد.
اين سيستم بيشتر مناسب افرادي است که نميخواهند موتور خودروي خود را تقويت كنند؛ اما اگر اين سيستم را روي پرايد نصب كنيد، بدون شک و در هر شرايطي ميتوانيد بهراحتي نيسان ماکسيما را جا بگذارد.
اگر ميخواهيد خودروي خود را با اين روشها يا هر روش ديگري تقويت كنيد، بايد به اين مسئله هم توجه داشته باشيد كه تقويت موتور خودرو از نظر کارشناسان پليس توجيهي ندارد.
به عقيده پليس راهور تنها کارخانه سازنده خودرو براساس رعايت استانداردها مجاز به تغيير در ساختار خودروست و خارج از چارچوب کارخانههاي خودروسازي، هرگونه تغيير در سيستم فني و ظاهري خودرو، قطعاً مورد تأييد مؤسسه استاندارد و پليس راهنماييورانندگي قرار نخواهد گرفت و کساني که اقدام به اين کار ميكنند، بايد فرايند استاندارد را بهصورت مطلوب طي کنند.
درحالحاضر شركت آپكو (وابسته به ايرانخودرو) به تيونينگ انواع محصولات اين شركت و ستكو (وابسته به سايپا) به تيونينگ انواع پرايد ميپردازند.



