آخر سر این مردم هستند که مقصر می‌شوند!

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
پست: 863
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 دی 1388, 10:53 pm
محل اقامت: البرز
سپاس‌های ارسالی: 5392 بار
سپاس‌های دریافتی: 4116 بار
تماس:

آخر سر این مردم هستند که مقصر می‌شوند!

پست توسط FARSHAD.ADL »

این روزها همه چیز با هر کیفیتی در ایران به خط تولید می‌رسد، بی آنکه واهمه‌ای از تولید و مصرف آن در جامعه باشد، تنها کافی است مهر استاندارد داشته باشید.

به گزارش «تابناک»، داستان تکراری استاندارد در ایران از همان سال‌هایی که مؤسسه استاندارد در ایران شکل گرفته، آغاز شده و تا امروز که این مؤسسه به سازمان استاندارد تبدیل شده، هیچ تفاوتی نکرده است؛ البته از حق نگذریم بودجه سازمان بیشتر شده، ولی این روند به سود چه کسانی است؟

امروزه از آلوچه و بستنی و همه جور تنقلات گرفته تا پودر لباسشویی و خودروهای داخلی همه استاندارد هستند و خدا را شکر، جنسی بدون مهر استاندارد در ایران تولید نمی‌شود!

اما یکی از موضوعات اصلی امروز جامعه این است که با وجود تولید و واردات خودروهای بی کیفیت، سازمان استاندارد در مقابل پلیس راهنمایی و رانندگی می‌ایستد که بگوید همه خودروهای داخلی و وارداتی شرکت‌های بزرگ خودرو سازی با استاندارد روز تولید می‌شود؛ در حالی که مردم در جاده‌ها در همین خودروهای به اصطلاح استاندارد جان می‌دهند.

رئیس پلیس راهور از درخواست ایران خودرو برای شماره‌گذاری وانت ال 90 به جای وانت پیکان خبر داد؛ شوکه نشوید. این روز‌ها، ایران خودرو و سایپا برای نوآوری اتاق ماشین‌ها را تنها برش می‌زنند!

سردار اسکندر مؤمنی گفت: پس از توقف شماره‌گذاری خودروی وانت‌پیکان به ‌دلیل نداشتن استانداردهای لازم و سیستم ایمنی، مسئولان ایران خودرو، درخواست تأیید و شماره‌گذاری وانت ال 90 را به ‌عنوان جایگزین این خودرو به پلیس ارایه کرده‌اند.

نداشتن کیسه هوا و ترمز ضد‌ قفل، دو نقص عمده وانت پیکان و وانت نیسان برای شماره‌گذاری توسط پلیس هستند.

بنا بر اخبار رسمی پلیس، شماره‌گذاری این دو خودرو برابر اعلام مؤسسه استاندارد به‌ دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم از آغاز مهر ماه متوقف شده است.

این رخدادها پس از چهار سال دوباره تولید شد و شماره‌گذاری وانت ال 90 را به خبرها بازگرداند. البته نخست قرار بود، وانت ال 90 سال 86، روانه بازار خودرو شود و ایران خودرو تولید وانت ال 90 را با همکاری شرکت رنو در دستور کار خود قرار دهد.

کاش به همین جا ختم می‌شد؛ اما مخالفت راهور ناجا با شماره‌گذاری کامیون «فراز» نیز آن قدر ادامه پیدا کرد که پای رییس جمهور نیز به ماجرای این کامیون باز شد.

آن گونه که مدیرکل دفتر ماشین سازی و نیروی محرکه وزارت صنعت و معدن و تجارت عنوان کرده است، محمود احمدی نژاد دستور داده که با در نظر گرفتن دیدگاه متخصصان، مشکل شماره‌گذاری کامیون «فراز» حل و فصل شود!

این موضوع در شرایطی است که از میان سازمان استاندارد، دانشکده خودرو علم و صنعت و راهور ناجا، اولی و دومی (به عنوان دو مرجع تخصصی) پیشتر موضع مثبت خود را درباره «فراز» اعلام کرده بودند، ولی راهور ناجا، همچنان موضعی منفی نسبت به عرضه این کامیون دارد و آن را شماره‌گذاری نمی‌کند، در حالی که دقیقا عکس این مسأله از جایگاه این ارگانها انتظار می‌رفت.

ماجرای فراز از اینجا آغاز شد که «فراز»، کامیونی چینی است که توسط ایران خودرودیزل وارد کشور شده و این شرکت می‌خواهد به واسطه آن، خاطره تلخ «هوو» را از بین ببرد.

اما هوو چه بود؟

این کامیون چند سال پیش توسط مسئولان وقت ایران خودرودیزل وارد کشور شده و به دلیل شرایط فروش آسانی که داشت، خیلی راحت در بازار خودروهای تجاری کشور جا افتاد و در کل نزدیک شانزده هزار دستگاه آن، مجوز ورود به جاده‌های ایران را گرفت، ولی به رغم فروش خوب با تصادفاتی که دامن آن را گرفت، دیگر اجازه واردات نیافت.

از آن سو، البته ایران خودرودیزل نیز به هیچ وجه زیر بار ناامن بودن «هوو» نمی‌رفت و پای عواملی دیگر را در تصادفات این کامیون به میان می‌کشید. با همه اینها، پلیس در نهایت نه تنها رفت‌وآمد «هوو» را محدود کرد، بلکه موجبات ممنوعیت واردات آن را نیز فراهم آورد.

هرچند با این اتفاق، گمان می‌رفت داستان «هوو» به تاریخ پیوسته، اما ایران خودرودیزلی‌ها که خاطرات خوشی از «فروش» هوو داشتند، باز هم به سراغ شرکت سازنده هوو رفته و محصولی جدید را که خود نام «فراز» را برای آن برگزیده بودند، وارد کشور کردند.

ناجا که به هیچ وجه دل خوشی از هوو نداشت، از همان آغاز بر شماره‌گذاری نکردن «فراز» تأکید کرد.

راهوری‌ها بر این باورند که «فراز» همان «هوو» است و تنها در صورت انجام تست‌های لازم از سوی شرکت‌های خارجی، نسبت به شماره‌گذاری این کامیون اقدام می‌کنند. با این موضع پلیس، ایران خودرودیزل تست‌های مورد نظر راهور ناجا را در کشور «چک» انجام داد و تأییدیه مؤسسه استاندارد را نیز گرفت؛ اما راهور که خاطرات تلخی از «هوو» داشت، باز هم نسبت به ایمنی «فراز» اطمینان نیافت و تا به امروز نیز زیر بار شماره‌گذاری این کامیون نرفته است.

اما نکته جالب توجه اینجاست که در همه این موارد، آنکه در برابر این خودرو‌های غیر استاندارد و خطر آفرین ایستاده، ناجا بوده و نه سازمان استاندارد کشور!

حال خود قضاوت کنید که چگونه خودرویی که باعث تلفات جانی می‌شود، با تأیید استاندارد در اختیار مردم قرار می‌گیرد؟! البته باید گفت، جامعه هنوز هم رخدادهای ناشی از هوو و آتش گرفتن 405 را فراموش نکرده‌ است؛ با این حساب، سازمان استاندارد، تنها نمادی شده تا برخی‌ بتوانند زیر چتر آن هر چیزی را به قیمت جان مردم به آنها بفروشند و آخر سر هم این مردم هستند که مقصر می‌شوند!
Novice Poster
Novice Poster
پست: 61
تاریخ عضویت: شنبه 4 تیر 1390, 9:45 am
سپاس‌های ارسالی: 9 بار
سپاس‌های دریافتی: 138 بار

Re: آخر سر این مردم هستند که مقصر می‌شوند!

پست توسط gsm_nazari »

جالب اینه به صورت وام های نجومی حمایت هم میشن
Frenzied Poster
Frenzied Poster
نمایه کاربر
پست: 560
تاریخ عضویت: چهارشنبه 6 مرداد 1389, 1:00 am
سپاس‌های ارسالی: 2278 بار
سپاس‌های دریافتی: 1686 بار
تماس:

Re: آخر سر این مردم هستند که مقصر می‌شوند!

پست توسط masieh »

اصولا وقتی برای مصرف کننده حقی قائل نباشند و این امر مسلم به راحتی نادیده گرفته میشه . . . . تولید کننده های ما هر جور و هر چیزی که میخوان تولید میکنند. . .
اول علی اخر علی
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4350
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 اسفند 1384, 1:14 pm
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6692 بار
سپاس‌های دریافتی: 12082 بار
تماس:

Re: آخر سر این مردم هستند که مقصر می‌شوند!

پست توسط Mohammad 1985 »

desert storm نوشته شده:
اما نکته جالب توجه اینجاست که در همه این موارد، آنکه در برابر این خودرو‌های غیر استاندارد و خطر آفرین ایستاده، ناجا بوده و نه سازمان استاندارد کشور!


سازمان استاندارد که بهتره بره کشکش رو بسابه ! این پرونده رو انصافا پلیس تا حد تمام توان در برابرش ایستاد ولی بنا به دلایلی که واردکننده های کله گنده بودن نتونست با قدرت وارد بشه و اخیرا هم باز با رسانه ای کردن این موضوع می خوان فشار بیشتری به وارد کننده های اصلی بیارن !
سازمان استاندارد همون طوری که در کمتر از 48 ساعت یورو 4 به وانت پیکان میده همونطور هم هوو رو تایید می کنه !
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”