خدائیش خیلی جالبه بعضی ها وقتی چینی باشه صداشون در می یاید.وقتی آلمانی باشه صداشون درمی یاد.وقتی ایرانی باشه صداشون در می یاید.تکلیف روشن نیست!! ولیکن در کل این کاری که مپنا کرد یعنی انتقال تکنولوژی بسیار ارزشمند تر از خود ساخت لوکومتیو بود زیرا تجربه این امر موفق را در زمینه ساخت نیروگاههای بخاری در کشور دیدیم بنحوی که در ابتدا آنجا نیز مپنا تکنولوژی ساخت نیروگاه بخصوص تیغه های توربین را از زیمنس گرفت حالا مدعی ساخت باکیفیت ترین نیروگاهها در منطقه می باشد. البته امیدوارم این انتقال تکنولوژی مستمر بوده و شاهد ورود جدیدترین لوکومتیو ها نیز به کشور باشیم.
[HIGHLIGHT=#c6d9f0]مدیر عامل گروه مپنا بیان کرد: در زمان كنونی بدنه، بوژی، سیستمهای الكتریكی و ترمز در داخل ساخته می شود و موتور لوكوموتیو هم در داخل كشور و توسط شركت [External Link Removed for Guests] [HIGHLIGHT=#c6d9f0]مونتاژ می شود. [HIGHLIGHT=#c6d9f0]
مدیر عامل گروه مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران با بیان این كه، ایران سفیر یك لوكوموتیو ایرانی است، گفت: كسانی كه این افتخار ملی را زیر سوال می برند باید بدانند كه هیچ شركت لوكوموتیو سازی در دنیاتمام قطعات را خودش تولید نمی كند.
'عباس علی آبادی' روز یكشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: اغلب شركتهای بزرگ لوكوموتیو ساز دنیا از قبیل جی.ام برخی از قطعات آن را از سایر شركتهای سازنده تامین می كند.
[External Link Removed for Guests] وی ادامه داد: بدنه و سیستم ترمز و كشش لوكوموتیو 'ایران سفیر' ساخت داخل است و هر قطعه ای كه اقتضای اقتصادی مناسبی داشته باشد، قطعا در داخل تولید خواهد شد.
مدیر عامل گروه مپنا تصریح كرد: لوكوموتیو 'ایران سفیر' نخستین لكوموتیوی است كه در داخل ایران مونتاژ نمی شود، بلكه ساخته می شود و همانند همه شركتهای بزرگ لوكوموتیوساز، برخی از اجزای آن از خارج وارد می شود.
وی با بیان این كه، 'ایران سفیر' دارای استاندارد بین المللی است، خاطر نشان كرد: كیفیت این لوكوموتیو اروپایی است و استاندارد یورو تی.ای را دارد.
مدیر عامل گروه مپنا ادامه داد: بیش از 50 درصد لوكوموتیو 'ایران سفیر' ساخت داخل است و اگر روزی لازم باشد، قدرت ساخت این اقلام را در داخل كشور داریم.
وی یادآور شد: در زمان كنونی بدنه، بوژی، سیستمهای الكتریكی، ترمز در داخل ساخته می شود و موتور لوكوموتیو هم در داخل كشور و توسط شركت [External Link Removed for Guests] مونتاژ می شود.
وی بابیان این كه، در داخل كشور تراكشن موتور ساخته می شود، افزود: در لوكوموتیو 'ایران سفیر' با توجه به پیشنهاد همكار خارجی از تراكشن موتورهای داخلی استفاده نشده است، اما می توان از تراكشن موتورهای داخلی استفاده كرد.
[External Link Removed for Guests] مدیر عامل گروه مپنا همچنین با اشاره به تاكیدات رئیس جمهوری مبنی بر عدم واردات لوكوموتیو و استفاده از ظرفیتهای موجود در كشور ابراز امیدواری كرد كه در سال تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی، دستگاهها و نهادهای ذی ربط به جای استفاده از لوكوموتیوهای وارداتی از تولیدات داخلی استفاده كنند.
نمیدونم اینجا چی مهمتره؟ راه افتادن این کارخونه و مشغول بکار شدن جوونا و جلوگیری از خرج ارز و ... یا اینکه هی انگولک کنن بگن فلان قطعه اش خارجیه!؟ گیرم که اینطور.اولا دلیل بر این نمیشه که خودمون نتونیم تولیدش کنیم....دوم اینکه لزومی نداره که در یک چنین وسیله بزرگی همه چی ساخت داخل باشه و مزیت نسبی رو باید در نظر گرفت. سوم ما در خیلی از علوم و فنآوری های روز دنیا حرف برای گفتن داریم و لزومی نداره که چیزی رو قابت کنیم....
خواب دیدم قیامت شده است .
هرقومی را داخل چالهای عظیم انداخته و بر سرهر چاله نگهبانانی گرز به دست گمارده بودند الا چاله ایرانیان. خود را به عبید زاکانی رساندم و پرسیدم: «عبید این چه حکایت است که بر ما اعتماد کرده نگهبان نگماردهاند؟» گفت:«میدانند که به خود چنان مشغول شویم که ندانیم در چاهیم یا چاله.» خواستم بپرسم: «اگر باشد در میان ما کسی که بداند و عزم بالا رفتن کند...» نپرسیده گفت: گر کسی از ما، فیلش یادهندوستان کند خود بهتر از هرنگهبانی لنگش کشیم و به تهِ چاله بازگردانیم!
قطار مسافري تهران-مشهد كه شب گذشته در ساعت 19:35 به مقصد مشهد ، ايستگاه راه آهن تهران را ترك كرده بود، با نزديك شدن به ايستگاه نقاب شهر سبزوار در ساعت 5 بامداد امروز از ريل خارج شد.
بامداد امروز قطار مسافري تهران-مشهد در ايستگاه نقاب شهر سبزوار از ريل خارج شد.
قطار مسافري تهران-مشهد كه شب گذشته در ساعت 19:35 به مقصد مشهد ، ايستگاه راه آهن تهران را ترك كرده بود، با نزديك شدن به ايستگاه نقاب شهر سبزه وار در ساعت 5 بامداد امروز از ريل خارج شد.
بر اساس اين گزارش : پس از اقامه نماز صبح در ايستگاه نقاب سبزه وار، مسافران در قطار جاي مي گيرند و پس از گذشت دقايقي قطار به جاي حركت بر روي ريل به حاشيه خط كشيده مي شود كه اين امر موجب ايست كامل قطار مي شود .
گفتني است : پس از خروج 2 واگن و يك لكوموتيو از ريل كه تعداد مسافران اين 2 واگن به 80 مسافر مي رسيد و پس از تاخير در حركت قطار كه يك ساعت و نيم به طول انجاميد ، مسافران در رستوران و واگن هاي ديگر جاي داده شدند و قطار به حركت خود ادامه داد .
لازم به ذكر است : قطار فوق قرار بود ساعت 7 صبح امروز به مشهد مقدس برسد اما ساعت 10:15 دقيقه به ايستگاه رسيد.
بر اساس اين گزارش ؛ علت اين سانحه از سوي ايستگاه اشتباه سوزن بان اعلام شده اما در حال حاضر علت اصلي خروج اين قطار مسافري در دست بررسي بيشتري است.
شايان ذكر است ؛ خوشبختانه قطار مسافري تهران - مشهد هيچ گونه واژگوني و سانحه جاني به همراه نداشته است.