
صنعتخودروسازی دنیا در مسیری قرار گرفته كه شاهد پیشرفت چشمگیر و توسعه فراواناست كه رقیبان زیادی به دور هم جمع شدهاند. در این میان كشور ژاپن وآمریكا دو قطب بزرگ خودروسازی محسوب میشوند كه بازار بسیاری از كشورها راقبضه كردهاند و هر روز شاهد موفقیتهای این دو كشور در زمینه خودروسازیهستیم.
با توجه به آنكه فورد نمیتواند به صورتانبوه وارد كشور شود فرصتی پیش آمد تا با یك دستگاه فورد اج ملاقات چندساعته داشته باشیم. در این فرصت محدود به خاطر زمان كم جهت انتخاب رقیبانحاضر در كشور برای این اج فرصت را غنیمت شمردیم تا یك دستگاه تویوتا RAV4را در این ملاقات بگنجانیم.

با توجه به برتری تویوتا نسبت به فورد تصمیمگرفتیم تا یك خودرو از این دو شركت را جهت آزمایش انتخاب كنیم، آزمایشی كهشاید تنها وجه اشتراك بین دو خودرو SUVبودن آنها است. در یك صبح بهاریوقتی پیش آمد تا یك دستگاه فورد Edge (خوانده میشود اج) مدل 2009 و یكدستگاه تویوتا RAV4 مدل 2004 را با هم مقایسه كنیم كه در ادامه به آنمیپردازیم. البته لازم به ذكر است قبل از آغاز آزمایش همه موافقت خود رامبنی بر پیروزی و یكهتازبودن Edge نسبت به RAV4 را اعلام كرده بودند. پسبیهوده وقت خود را صرف انجام آزمایش سرعت و شتاب دو خودرو در كنار یكدیگرهدر ندادیم.
فورد اج مورد آزمایش از یك پیشرانه ششسیلندر به حجم 5/3 لیتر و قدرت 265 اسببخار در دور 6250 بردقیقه بهرهمنداست و در طرف دیگر میدان RAV4 از یك قلب تپنده چهار سیلندر دو لیتری باحداكثر قدرت 148 اسببخار برابر با 110 كیلووات نیرو بهرهمند است.

كار را با اج شروع كردیم. چهرهای جذابتر وشكیلتر نسبت به رقیب نه چندان چالاك و جدی خود باعث شد تا توجه بسیاری ازعابرین را به خود جلب كند و در تمامی مراحل آزمایش عابران و خودروهایبسیاری توقف كوتاهی برای دیدن این خودرو میكردند. همچنین وجود یك دستگاهBMW-320 در كنار دو خودرو باعث تجمع علاقهمندان بیشتری هم شده بود.
فورد اج در سال 2006 معرفی و به بازار عرضهشد. یك SUV كاملاً زیبا و در عین حال تنبل. طراحی اج بسیار چشمگیر و جذاببوده، جلو پنجره استیل با سه شیار نزدیكی به هم كه لوگوی آبی رنگ Ford دروسط آن حك شده است به همراه مهشكنهای درون سپر، طراحی خیرهكنندهچراغهای جلو باعث شد تا چهره اصلی خودرو شبیه به یك خرس قطبی در حالمبارزه به نظر رسد.
نمای جانبی نیز از طراحی بسیار سادهبرخوردار است كه وجود رینگهای 10 پره استیل 18اینچی حس اسپرتبودن خودرورا افزایش میداد. در قسمت پشت خودرو تنها قسمتی كه بسیار جلب توجه میكردچراغها و براگیر نصب شده بر روی انتهای سقف خودرو بود.

نوبت به آزمایش رانندگی با این خرس قطبیمیرسد. خودرو ازنظر امنیت در درجه بالایی قرار دارد. برای ورود به كابینابتدا راننده باید رمز ورود را توسط كلیدهای قرار گرفته بر روی دستگیره دررا بزند تا درها باز شوند. سرنشینان عقب به دلیل ارتفاع بلند خودرو برایسوارشدن حتماً نیاز دارند تا از دستگیره قرار گرفته بر روی ستون B استفادهنمایند تا در حین سوار و پیادهشدن دچار مشكل نشوند.
اما چنین نقیصهای برای ورود به قسمت جلووجود ندارد و سرنشینان جلویی به راحتی میتوانند پیاده و سوار شوند.طراحی داخلی كابین بسیار فریبنده است. زمانی كه بر روی صندلیهای راحت باپوشش چرم همرنگ بدنه قرار میگیرید احساس لوكس و اسپرتبودن كابین به شمادست میدهد. اما بعد از مدتی متوجه استفاده قطعات معمولی در بسیاری ازقسمتها میشود البته كیفیت این قطعات نسبت به پولی كه در ازای خرید خودروپرداخت كردهاید میارزد.

كابین بسیار ساده اما گیرا است. بخشهایینظیر دور دریچههای هوا، بخشی از كنسول مركزی، قسمتی از سر دنده توسطاستیل و كروم پوشانده شده است كه باعث شده تا كابین از یكنواختی و بیروحینجات یابد. البته اگر صندلیها و بخشهای زیادی از تودریها به رنگ مشكیدرمیآمدند فضای كابین حالت اسپرتبودن و یكنواختی را به شما القاءمیكرد. وجود دو عدد سانروف باعث میشد تا در حین رانندگی و حتیمسافرتهای طولانی علاوه بر آنكه از گاهی به آسمان نگاهكردن لذت ببریداحساس روشنایی و بزرگبودن كابین را حس كنید. پیشرانه شش سیلندر خودرو بهآرامی روشن میشود و بدون هیچ لرزش و صدای اضافی حركت خود را آغازمیكنیم. حركت با دور آرام شما را یاد رانندگی با خودروهای لوكس و بیصدامیاندازد. پا را تا انتها بر روی پدال گاز میفشاریم، هماهنگی فوقالعادهمیان گیربكس شش سرعته اتوماتیك و پیشرانه ما را مبهوت عكسالعملفوقالعاده پیشرانه 265 اسببخاری اج میكند.

بعد از گذشت تنها 7/8 ثانیه عقربهكیلومترشمار عدد 100 را نشان میدهد اما مثل اینكه خودرو باز هم جای برایگازدادن دارد. البته صادقانه باید گفت این خودروی 5/1 تنی با چنینپیشرانهای بعد از عبور از سرعت 80 كیلومتر كمی كند و تنبل ظاهر میشود كهگویی میل چندانی به افزایش سرعت ندارد. نگاهمان به انتهای مسیر بود تاموقعیت مناسبی برای ترمزكردن پیدا كنیم كه عقربه سرعتسنج عدد 140 كیلومتررا نشان داد.

در این حین بود كه پدال ترمز را فشار دادیمو خودرو بدون هیچ عكسالعمل اضافی تحت كنترل قرار گرفت. كاركردن با ادواتو كنترلها بسیار ساده و آسان است و تنها نیاز به تسلط به زبان انگلیسی رامیطلبد. تجهیزات و امكانات اج لیست بلند پایهای را همراه داشت. امكاناتینظیر سیستم تهویه اتوماتیك، سیستم تهویه جداگانه سرنشینان جلو، دریچهتهویه برای سرنشینان عقب، سیستم ESP و ABS، گرمكن صندلیهای جلو،صندلیهای برقی جلو با شش حافظه، آلارم بستهبودن كمربند سرنشینان جلو،سیستم صوتی با چنجر شش خشابی، فرمان تلسكوپی و آینههای جانبی برقی باسیستم گرمكن و 10 عدد ایربگ بخشی از امكانات مدل مورد آزمایش است.
لاستیكهای 17 اینچ اصلی خودرو جای خود رابه لاستیكهای میشلن در اندازه P240/60R18 داده است تا انتقال نیرو به هرچهارچرخ به خوبی صورت گیرد. همچنین این لاستیكها در كنار سیستم تعلیقمكفرسون باعث شد تا هندلینگ نسبتاً خوبی داشته باشد.
اج یك SUV در كلاس جمعوجورها (D-Segment)است كه رقیبانی فراوانی نظیر بامو X3، نیسان مورانو، تویوتا RAV4 و ...را در پیشروی دارد. خودرویی كه دارای طول 4720، ارتفاع 1925، پهن 1700 وفاصله بین محور 2825 میلیمتری است و میتوان گفت از نظر جثه بزرگتر ازبامو X3 است. اج مورد آزمایش مدل 2009 است كه برای مالك آن قیمتی درحدود 40 میلیون تومان آب خورده است.

نوبت به تویوتا RAV4 میرسد، موش آزمایشگاهیمشكی قدمتی بیشتر از اج دارد. به طور خلاصه عرض میكنیم، اولین نسل تویوتاRAV4 در سال 1996 و بعد از آن نسل دوم در سال 2001 تا 2005 و نسل فعلی آنكه تعداد قابل توجهی از آن وارد كشور شدهاند از سال 2006 تولید شدهاند.
RAV4 مورد آزمایش ما در سال 2004 تولید شدهكه از حیث امكانات و تجهیزات و قیمت حرفی برای گفتن در مقابل اج ندارد.RAV4 دارای دو مدل دودر و چهاردر (مدل دودر برای آمریكای شمالی سفارش دادهنشد) و سه پیشرانه گوناگون است. پیشرانه دو لیتری دیزل و دو پیشرانه چهارسیلندر بنزینسوز با حجمهای 2 و 4/2 لیتر قابل سفارش است. طراحی خودرو باتوجه به سال ساخت بسیار زیبا و در عین حال ساده است. چراغهای جلو بههمراه جلوپنجره و مهشكنهای بزرگ داخل سپر چهره خودرو را كاملاً جنگی وتند و تیز نشان میدهد. قسمت كناری خودرو نیز بسیار ساده و قسمت عقب خودروبه لطف استفاده از ركابهای اسپرت و چراغهای اسپرت جذاب به نظر میرسد.

البته نسل جدید RAV4 از طراحی بهتر وامكانات بیشتری بهرهمند است. داخل كابین كمی تنگ اما اسپرت است. صندلیهابا آنكه از پوشش پارچهای بهرهمند هستند، بدن را به خوبی در خود جایمیدهند، ولی دستیبودن تنظیم صندلیها یكی از نقایص این خودرو محسوبمیشود. ادوات و كنترلها به خوبی در جای خود قرار دارند ولی كمی شلوغ بهنظر میرسد. كنسول، داشبورد، تودریها و دیگر قسمتهای كابین به رنگ مشكیطراحی شدهاند كه حس اسپرتبودن را به شما القا میكند. با توجه به ارتفاعكوتاهتر RAV4 نسبت به اج سوار و پیاده شدن در این خودرو راحتتر صورتمیگیرد. پیشرانه چهار سیلندر خودرو را روشن میكنیم، لرزش جزئی و بعد ازآن نرم كاركردن پیشرانه سلامت كامل این پیشرانه طی مدت پنج سال را بیانمیكند.

بلافاصله جهت انجام و آزمایش شتاب صفر تا100 اقدام میكنیم. گیربكس چهار سرعته اتوماتیك هماهنگی نسبتاً خوبی باپیشرانه دارد. 148 اسببخار قدرت باعث میشد تا این اسیووی دوستداشتنیظرف مدت زمان 2/11 ثانیه به سرعت 100 كیلومتر در ساعت دست یابد كه اینآزمایش دو بار تكرار شد و ركورد جابهجا نشد.

كیفیت قطعات داخل كابین به نسبت اج كمی بهتراست. سرعت را به عدد 120 میرسانیم و بعد از آن اقدام به ترمزگیریمیكنیم. ترمزهای دیسكی مجهز به ABS به راحتی خودرو را در دست شما قرارمیدهد. در حین حركت به علت جثه كوچك خودرو میدان دید در جلو و اطراف وحین دنده عقب بسیار بهتر از اج ظاهر میشود. تویوتا RAV4 امكانات وتجهیزات مناسبی نظیر هشت عدد ایربگ، كروز كنترل، سیستم ESP، سیستم تهویهمطبوع هوا، آینه و شیشه برقی، صندلیهای عقب با قابلیت خواباندن، سانروف و... را در لیست خود جای داده است، با توجه به قیمت تمام شده 38 میلیونتومانی جهت پلاككردن خودرو چنین امكاناتی بسیار مناسب است.

RAV4 مورد آزمایش از لاستیكهای بریجستون دراندازه 23560/R26 بهرهمند است. این خودرو دارای اندازه طول 4230، پهنای1730، ارتفاع 1680 و فاصله بین محور 2490 میلیمتر است. نطر یادتون نره
